شناسهٔ خبر: 29872812 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر کشور:

8 هزار روستا با تانکر آبرسانی می شود

شهرکرد- ایرنا - معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به وقوع خشکسالی های اخیر گفت: هم اکنون 8 هزار روستا در کشور با تانکر آبرسانی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اسماعیل نجار یکشنبه شب در نشست ستاد مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در فرمانداری لردگان با محوریت سیلاب اخیر این شهرستان افزود: از محل ماده 10 و 12 مدیریت بحران کشور 10 هزار و 20 میلیارد ریال اعتبار برای کاهش تنش آبی با مصوبه دولت به وزارت نیرو اختصاص یافته است.
وی، تغییر اقلیم در ایران را یک واقعیت عنوان کرد و گفت: با این تغییر اقلیم، بروز خشکسالی و خشک شدن منابع آبی، پراکنش بارش، تغییر زمان بارش، گرم شدن 1.7 سانتیگراد زمین، بیابان زایی، تعریق و تبخیر و فروچاله رخ داده است.
به گفته وی، در سالهای اخیر فروچاله هایی به عرض 40 متر و عمق 70 متر در برخی از مناطق کشور ایجاد شده که برای مردم این مناطق خطر آفرین است و حصارکشی این فروچاله ها ضروری شده است.
رئیس ستاد مدیریت بحران در خصوص حمایت از بخش کشاورزی و کشاورزان نیز گفت: سالانه تا سقف 13 هزار میلیارد ریال به صندوق توسعه بیمه کشاورزی از محل ماده 10 و 12 بودجه مدیریت بحران کشور اختصاص می یابد تا بتوانند مشکل بیمه بخش های مختلف کشاورزی را حل کرد.
نجار گفت: در اردیبهشت ماه امسال بروز 4 ساعت سرما در کشور باعث سوختگی و سرمازدگی 750 هزار هکتار از باغات شد که میزان خسارت به بخش باغات کشاورزی 120 هزار میلیارد ریال برآورد شد.
وی افزود: همین تغییر اقلیم و 4 ساعت سرمازدگی به اندازه نیمی از بودجه عمرانی کشور را به خود اختصاص داد ، به ویژه اینکه به بخش اشتغال و امنیت غذایی نیز آسیب رساند.
معاون وزیر کشور گفت: به دولت پیشنهاد شده است استمهال سود بانکی کشاورزان خسارت دیده به مدت 3 سال در دستور کار قرار گیرد، هر چند سود بانکی این استمهال 60 هزار میلیارد ریال باست که باید به بانک ها پرداخت شود.
وی تصریح کرد: پیشنهاد شده است به هر کشاورزی که تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار دارد تا 50 میلیون ریال و آنهایی که محصولات و اراضی آنها تحت بیمه نیست 10 میلیون ریال بلاعوض پرداخت شود که هنوز به تصویب نرسیده است.
نجار با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران مسوول هماهنگی، سیاستگذاری و نظارت است و نظارت یکی از اصلی ترین بخش های ستاد مدیریت بحران است، گفت: برخی از ساختمان ها با وجود تازه ساخت بودن دارای مشکل اساسی است.
وی توجه به ساخت و سازها و نظارت بر آن را بسیار مهم عنوان کرد و تاکید کرد: اگر در مساله ساخت و سازها کسانی کوتاهی کنند و اصول ایمنی را رعایت نکنند و باعث خطر آفرینی برای مردم شوند، باید در مسیر قانونی این مساله پیگیری و به دادگاه معرفی شوند.
رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: بحث بر سر این مساله است که ساختمان هایی که اصول ایمنی را در ساخت و ساز رعایت نکنند از سوی این سازمان خسارت پرداخت نشود.
معاون وزیر کشور، اعتبارات ماده 10 و 12 را به صورت شناور عنوان کرد و افزود: در خسارت کرمانشاه 120هزار میلیارد ریال تسهیلات و وام بلاعوض و امکانات اختصاص یافت.
نجار، درباره سیلاب اخیر شهرستان لردگان نیز گفت: این مساله نیازمند مطالعه دقیق و کارشناسی است تا بتوان برای آن تصمیم گیری کرد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهادکشاورزی نیز از اختصاص 500 میلیارد ریال اعتبار برای تامین علوفه مورد نیاز دام عشایر کشور در سال جاری خبر داد و گفت: بخشی از مراتع با خشکسالی و بحران بی آبی یا زلزله از بین رفته است و عشایر برای تامین علوفه مورد نیاز دام خود با مشکل روبه رو شدند.
سیدمحمد موسوی با بیان اینکه دولت برای تامین علوفه و آبرسانی مورد نیاز دام عشایر این میزان اعتبار را اختصاص داده است، افزود: تاکنون در قالب 17 مصوبه هیات دولت 500 میلیارد ریال اعتبار به بخش کشاورزی اختصاص یافته که یکی از مهمترین این مصوبات، امهال سه ساله بازپرداخت تسهیلات بانکی بهره‌ برداران خسارت دیده از انواع مخاطرات بخش کشاورزی است.
وی افزود: مصوبه امهال سه ساله بازپرداخت تسهیلات بانکی بهره برداران خسارت دیده از انواع مخاطرات بخش کشاورزی است که در اجرای بند (خ) ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه کشور تصویب شده است در صورت رفع موانع پیش رو، می‌تواند برای بازسازی بخشی از خسارت‌های وارده و احیاء تولید در بخش کشاورزی، بسیار کارگشا باشد.
نماینده مردم شهرستان لردگان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: سیلاب اخیر نشان داد که این شهرستان از امکانات اولیه محروم است و توان حوادث این گونه را ندارد و یک منطقه آسیب پذیر در این استان از نظر زیرساختی است.
محمد خالدی سردشتی افزود: در همه حوزه ها باید به لردگان نگاه ویژه ای شود چرا که این شهرستان از نظر امکانات یک فراموشی تاریخی در بین مسوولان در دوران مختلف داشته است.
به گفته وی، آب شرب روستاها و بخش کشاورزی این شهرستان با مشکل جدی روبه روست و بخشی از آب شرب روستاها با تانکر تامین می شود.
به گزارش ایرنا، در این نشست استاندار چهارمحال و بختیاری خواستار پیگیری ساخت های غیرمجاز در مسیر مسیل رودخانه لردگان شد و اعلام کرد با هر کس در این زمینه کوتاهی کرده است باید برخورد قانونی کرد.
شهرستان لردگان در 190 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد و سیلاب هفته ابتدایی آذرماه امسال به 50 واحد مسکونی و بخش عمده ای از تاسیسات زیربنایی و اراضی کشاورزی خسارت زد.
2097

نظر شما