شناسهٔ خبر: 29872398 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

کلافگی و اعتراض رانندگان و اهالی به ‌ترافیک بزرگراه ستاری

همیشه پای کوروش در میان است

راحله عبدالحسینی‌ - خبرنگار: مجتمع‌های تجاری، مال‌ها و مگامال‌ها که حالا تعدادشان در پایتخت روز به روز بیشتر می‌شود قرار بود کمک کند تا وقتمان را برای خرید مایحتاج از بازاری به بازار دیگر تلف نکنیم و بتوانیم در کمترین زمان بیشترین استفاده را ببریم.

صاحب‌خبر -

مجتمع‌های تجاری به سالن‌های سینما و تئاتر هم که مجهز شد بیشتر خوشحال شدیم. اما قرار نبود برای رسیدن به این مراکز ساعت‌ها را در مسیر ترافیک بگذرانیم. قرار نبود این مجتمع‌های تجاری بلای جان ساکنان و همسایه‌ها باشند. مثل همسایه‌های مجتمع تجاری کوروش که از تردد و ترافیک بزرگراه‌ها و خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف به ستوه آمده‌اند و به راه‌حل‌های کارشناسان شهری چشم دوخته‌اند؛ راهکارهایی که به آرام بخش‌های کوتاه‌مدت شبیه هستند و ساکنان محله باغ فیض همین را هم غنیمت می‌دانند. قرار است با تصویب طرح افزایش طول مسیر پارکینگ، استقرار نگهبان محله و راهبند برای کوچه‌ها تا حدی از معضل ترافیک کاسته شود.  

بازار ساخت‌وساز مجتمع‌های تجاری، فرهنگی که در پایتخت رونق گرفت منطقه ۵ یکی از پیشتازان شد. بعد از هایپرمارکت و مجتمع بوستان و تیراژه و چند مجتمع کوچک و بزرگ دیگر، ۴سال پیش سر و کله مجتمع تمام و کمالی در محله باغ فیض پیدا شد؛ مجتمعی که در نگاه اول با داشتن ۵۵۰واحد تجاری، ۱۲سالن سینما و تئاتر، شهربازی، رستوران و هزار و ۶۰۰جای پارک خودرو می‌توانست اهالی منطقه را از سفرهای درون‌شهری و رفت و آمدهای غیرضروری بی‌نیاز کند. اما چنین نشد. آنچه نصیب اهالی محله باغ فیض و محله‌های همجوار شد فقط ترافیک بود و اتلاف ساعت‌های طولانی برای گذر از بزرگراه ستاری. جانمایی نامناسب این مجتمع در کنار بزرگراه ستاری روز به روز گره ترافیکی را محکم‌تر کرده است.  

  • ترافیک در کوچه‌های اطراف 

بزرگراه شهید ستاری یکی از مسیرهای ارتباطی اصلی و پرتردد منطقه ۵ است؛ معبری که بزرگراه تهران‌ـ کرج را به بزرگراه‌های شهید حکیم و شهید همت وصل می‌کند. خودروهای ورودی به بزرگراه ستاری و خودروهایی که در صف پارکینگ مجتمع ایستاده‌اند در تلاقی با هم کندی جریان‌ تردد خودروها را رقم می‌زند که در ساعت‌های اوج ترافیک باعث قفل شدن ترافیک می‌شود. ترافیک و صف طولانی خودروها از همه بیشتر برای ساکنان خیابان‌های باهنر و پیامبر مرکزی اسباب دردسر شده است. برخی مراجعان ترجیح می‌دهند ترافیک را دور بزنند و به جای اینکه در صف پارکینگ مجتمع بایستند به کوچه‌پسکوچه‌های اطراف بروند و پارک کنند.

«سمیرا بابایی» یکی از ساکنان محله کن که گهگاهی به مجتمع کوروش سر می‌زند می‌گوید: «همیشه ماشینم را در کوچه‌های جنت‌آباد نزدیک کوروش پارک می‌کنم. مجتمع کوروش پارکینگ بزرگ چندطبقه دارد اما برای اینکه مجبور نباشم در ترافیک ورودی پارکینگ در بزرگراه ستاری بمانم ترجیح می‌دهم در کوچه‌های اطراف پارک کنم. با تاریک شدن هوا گره ترافیک بزرگراه ستاری، بیشتر و تقریباً تمام مسیرهای اطراف قفل می‌شود.» 

  • پارک خودرو جلو در پارکینگ همسایه‌ها 

«عباس نادعلی» شورایار محله باغ فیض با بیان اینکه راه‌اندازی مجتمع‌های تجاری برای ساکنان کوچه‌های اطرافشان هیچ نفعی نداشته است می‌گوید: «ترافیک حاصل از مجتمع تجاری کوروش در روزهای پایانی سال و اعیاد چند برابر می‌شود. آمبولانس و خودرو آتش‌نشانی هم که با این حجم ترافیک اصلاً نمی‌توانند در کوچه‌ها تردد و امدادرسانی کنند. پیش از ساخت مجتمع کوروش ساکنان خیابان‌های پیامبر مرکزی و باهنر و کوچه‌های اطراف با پارک دوبله مشکل داشتند.

بعد از راه‌اندازی این مجتمع نه تنها تردد خودروهای غیرمحلی و بار ترافیکی در کوچه‌های اطراف زیاد شد بلکه برخی مراجعان خودرو خود را مقابل پارکینگ ساکنان پارک می‌کنند و بعد از یکی، ۲ ساعت می‌آیند. این اتفاق به بزرگ‌ترین دردسر اهالی تبدیل شده است و نصب تابلو پارک مطلقاًَ ممنوع هم نتیجه‌ای ندارد. یک سال و نیم پیش قرار شد زمینی نزدیک مجتمع کوروش به پارکینگ اختصاص پیدا کند تا صف خودروهای جلو مجتمع به بار ترافیکی بزرگراه ستاری و در ادامه به بزرگراه حکیم و کوچه‌های اطراف سرازیر نشود. ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.»
طرحی برای کاهش ترافیک 

در منطقه ما ۵ پارکینگ عمومی زیر نظر شهرداری منطقه فعال است تا مشکل جای پارک را برای اهالی حل کند. البته این تعداد جدا از پارکینگ مجتمع‌های تجاری است. به نظر می‌رسد مشکل ترافیک کوچه‌های اطراف مجتمع کوروش و پارک خودرو روبه‌روی پارکینگ همسایه‌ها به دلیل کمبود جای پارک نیست. موضوع را که با «محمدباقر اسدی» معاون حمل‌ونقل ترافیک شهردار منطقه در میان می‌گذاریم می‌گوید: «معضل ترافیک مجتمع کوروش موضوعی پیچیده است که به تصمیم‌های گذشته برمی‌گردد. تجربه نه چندان خوشایندی است که تلاش‌هایی هم برای رفع معضلات آن انجام شده ولی معضل را ریشه‌کن نکرده است.» به گفته اسدی با تصویب طرح افزایش طول مسیر پارکینگ مجتمع از سوی شورای عالی ترافیک، ترافیک کوچه‌های اطراف کاهش پیدا می‌کند. او می‌افزاید: «در مورد مشکل پارک خود در کوچه‌ها که آسایش را از ساکنان سلب کرده با همکاری اهالی، نگهبان محله و راه‌بند در کوچه‌ها مستقر می‌شود.»
 

برچسب‌ها:

نظر شما