شناسهٔ خبر: 29871391 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرنامه

صاحب‌خبر -

 جديدترين مقررات نظام وظيفه براي داوطلبان آزمون دستياري

جديدترين مقررات نظام وظيفه براي داوطلبان آزمون دستياري پزشکي سال 98 اعلام شد و داوطلبان با توجه به مقررات بايد در آزمون ثبت نام کنند.

مقررات وظيفه عمومي براي شرکت در آزمون دستياري پزشکي سال 98 بر اساس قوانين سازمان نظام وظيفه در دفترچه راهنماي ثبت نام اين آزمون منتشر شده است.

داوطلبان مرد که در آزمون دوره دکتري تخصصي رشته‌هاي علوم پايه پزشکي و بهداشت، طب سنتي، داروسازي و دندانپزشکي و دستيار تخصصي سال 1397 شرکت مي‎کنند، ضروري است به هنگام پذيرش در دانشگاه قبولي قطعي و ثبت نام يکي از شرايط زير را از لحاظ وضعيت مشموليت و مقررات وظيفه عمومي دارا باشند، در غير اين صورت مجاز به ادامه تحصيل نخواهند بود:

1.داشتن کارت پايان خدمت.

2. داشتن کارت معافيت دايم کفالت، پزشکي، ايثارگران و موارد خاص.

3.واجدين شرايط معافيت سني عنايت مقام معظم رهبري دارندگان مدرک دکتري گروه پزشکي متولدين تا پايان سال 1344 اين قبيل مشمولان بايد پس از اعلام قبولي و در زمان ثبت نام، کارت معافيت دائم (معافيت سني عنايت مقام معظم رهبري) را ارائه کنند.

4. مشمولان فارغ التحصيل دکتري داراي برگ آماده به خدمت بدون غيبت که زمان پذيرش و ثبت نام آنان در دانشگاه، قبل از تاريخ اعزام به خدمت مندرج در برگ اعزام باشد.

افرادي که تاريخ اعزام به خدمت آنان قبل از اعلام قبولي دانشگاه است، لازم است در تاريخ مقرر مندرج در برگ اعزام به خدمت اعزام شوند. در صورت قبولي در دانشگاه و دارا بودن ساير شرايط و ضوابط، جهت ادامه تحصيل از خدمت ترخيص خواهند شد و در غير اين صورت غايب محسوب شده و مجاز به ادامه تحصيل نخواهند بود.

5. دانشجويان سال آخر مقطع دکتري عمومي که تا تاريخ 31 شهريور 97 در سنوات مجاز تحصيلي فارغ التحصيل مي شوند.

6. فارغ التحصيلان مقطع دکتري عمومي که در سقف مجاز سنوات تحصيلي فارغ التحصيل شده و از تاريخ فراغت از تحصيل تا زمان پذيرش در مقطع دکتري تخصصي بيش از يکسال سپري نشده باشد.

داوطلباني که مدت تحصيل آنان در دکتراي عمومي بيش از سقف مجاز سنوات تحصيلي به طول انجاميده، شرايط استفاده از معافيت تحصيلي در مقطع بالاتر را ندارند.

7. کارکنان متعهد خدمت در سازمانها و يا وزارتخانه ها با ارائه گواهي اشتغال به خدمت و موافقت بالاترين مقام اجرايي سازمان مربوط براي ادامه تحصيل. براي اين افراد معافيت تحصيلي صادر نمي‎شود و تابع ضوابط متعهدين خدمت است.

8. کارکنان پايور شاغل در نيروهاي مسلح با ارائه گواهي اشتغال به خدمت و موافقت سازمان مربوط براي ادامه تحصيل.

9. طلاب علوم ديني دارنده مدرک دکتري عمومي که داراي معافيت تحصيلي حوزوي هستند.

در صورتي که مرکز مديريت حوزه هاي علميه يا مرکز مديريت حوزه علميه خراسان و اصفهان تأييد کنند که طلبه قادر است ضمن اشتغال به تحصيل در حوزه به موازات آن در دانشگاه نيز تحصيل کند، با همان معافيت تحصيلي حوزه، اشتغال به تحصيل وي در دانشگاه بلامانع است.

اينگونه دانشجويان، براي ثبت نام در هر ترم تحصيلي بايد موافقتنامه حوزه علميه مربوط را ارائه کنند. هر موقع حوزه علميه معافيت تحصيل طلبه‌اي را خاتمه يافته اعلام کند، ادامه تحصيل وي در دانشگاه منوط به تطبيق واحراز شرايط بهره‎مندي از معافيت تحصيلي دانشگاهي توسط معاونت وظيفه عمومي استان محل استقرار دانشگاه خواهد بود. در غير اينصورت مجاز به ادامه تحصيل نخواهند بود.

10. مشمولان فارغ التحصيل داراي برگه معافيت موقت بدون غيبت پزشکي، کفالت و... در مدت اعتبار آن.

اين دسته از افراد پس از اتمام اعتبار معافيت موقت، بدون معافيت تحصيلي مجاز به ادامه تحصيل نيستند و لذا بايد برابر فرايند تعريف شده درخواست معافيت تحصيلي کنند و در صورت بررسي و داشتن شرايط مجوز ادامه تحصيل صادر خواهد شد. در غير اين صورت شرايط ادامه تحصيل را از دست مي‎دهند.

11. کارکنان وظيفه سربازان حين خدمت داراي مدرک دکتري عمومي فاقد غيبت اوليه.

اين دسته از کارکنان پس از اعلام قبولي از سوي دانشگاه، با ارائه گواهي اشتغال به خدمت از يگان مربوط و صدور مجوز تحصيل از سوي دفاتر پليس +‌10 به شرط اينکه پس از بررسي واجد شرايط برخورداري از معافيت تحصيلي شناخته شوند براي ادامه تحصيل از خدمت ترخيص خواهند شد.

کارکنان وظيفه‌اي که خدمت آنان تا تاريخ 31 شهريور 97 به اتمام مي‎رسد مجاز به شرکت در آزمون هستند، ليکن بايد پس از قبولي و زمان ثبت نام در دانشگاه، گواهي اتمام خدمت يا کارت پايان خدمت ارائه کنند.

12. دانشجويان انصرافي فاقد غيبت که قبلا داراي مدرک دکتري بوده‎اند، در صورتي که از 22 آبان 90 ابلاغ قانون جديد وظيفه عمومي الزاماً يک بار انصراف از تحصيل داده باشند و تاريخ انصراف آنها در سنوات اوليه بوده باشد و همچنين از تاريخ انصراف در دانشگاه و رشته قبلي تا زمان پذيرش در دانشگاه و رشته جديد بيش از يک سال سپري نشده باشد.

13. مشمولان عضو هيئت علمي دانشگاه‎ها که در راستاي قانون نحوه تامين هيئت علمي مورد نياز دانشگاه ها در حال انجام خدمت هستند. اين افراد پس از قبولي در دانشگاه، پس از احراز شرايط، جهت ادامه تحصيل برابر فرآيند تعيين شده از خدمت ترخيص خواهندشد.

مشمولان غايب مجاز به ادامه تحصيل نيستند و درصورت شرکت در آزمون و قبولي در دانشگاه، مجوز تحصيلي براي آنان صادر نشده و دانشگاه‎ها مجاز به ثبت‎نام از آنان نيستند.

دانشجويان اخراجي دانشگاه‎ها تا پايان خدمت دوره ضرورت و يا اخذ معافيت دائم، شرايط استفاده از معافيت تحصيلي را نخواهند داشت.

فارغ التحصيلان اين دوره دستياري تخصصي مجاز به شرکت مجدد در اين آزمون از نظر معافيت تحصيلي نيستند.

کارکنان وظيفه سربازان در حال خدمت مجاز به تحصيل همزمان با انجام خدمت نيستند. اين دسته از کارکنان در صورت قبولي در دانشگاه در صورت نداشتن غيبت اوليه و دارا بودن ساير شرايط، جهت ادامه تحصيل از خدمت ترخيص خواهند شد.

چهل و ششمين دوره آزمون دستياري پزشکي سال 98 روز پنجشنبه دوم اسفند 97 برگزار مي‎شود.

نظر شما