شناسهٔ خبر: 29871369 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

سه‌شنبه‌ها دور خودرو را خط بکشیم

محمدباقر اسدی - معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۵:طرح «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» تلنگری است به همه ما تا حساسیت بیشتری درباره موضوع آلودگی هوا داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

در هفته گذشته همه مسئولان شهری در این طرح شرکت کردند و با استفاده از حمل‌ونقل عمومی به محل کارشان رفتند و شهردار تهران نیز به قول معروف چراغ اول این طرح را روشن کرد و با دوچرخه به خیابان بهشت رفت. استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی برای مسئولان شهری حُسن ویژه‌ای دارد؛ آنها می‌توانند ایرادات و مشکلات محله‌ها و حمل‌ونقل عمومی را بیشتر و بهتر رصد کنند. علاوه بر همراه‌شدن مسئولان شهری در این طرح، فرهنگسازی در استفاده از وسایل نقیله عمومی بسیار اهمیت دارد و باید به سمتی برویم که اجرای طرح‌های ترافیکی با هدف کاهش آلودگی هوا و ترافیک در کلانشهرها در صدر فهرست مطالبه مردمی و طرح‌های شهری قرار گیرد.

اختصاص یک روز با عنوان روز بدون خودرو، طرحی است که در حدود ۱۰۰ کشور دیگر نیز اجرا می‌شود و برخی از شهرها علاوه بر این طرح، محدودیت‌هایی هم برای‌ تردد خودروها ایجاد کرده‌اند. بی‌تردید تا وقتی که محدودیت‌های ترافیکی وجود نداشته باشد تمایل به استفاده از حمل‌ونقل عمومی در شهروندان ایجاد نمی‌شود. البته به‌طور حتم کاستی‌هایی در حمل‌ونقل عمومی وجود دارد اما نمی‌توان دست روی دست گذاشت تا اول مشکلات در این حوزه برطرف شود و سپس برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی فرهنگسازی کرد. ژاپن که یکی از کشورهای پیشرفته در زمینه حمل‌ونقل عمومی است، در سال ۱۹۹۰ ظرفیت استفاده از قطارهایش ۲۵۰‌درصد بود.

جالب است بدانید به دلیل ازدحام جمعیت از افرادی به‌عنوان هل‌دهنده استفاده می‌کردند تا بتوانند مسافران را با فشار وارد قطار کنند. قبول داریم که باید ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی را در پایتخت افزایش داد تا شهروندان بتوانند با خیالی آسوده بدون خودرو شخصی به محل کار یا تحصیل بروند. اما می‌توان با اجرای طرح‌های دیگر مانند تغییر در ساعت شروع کار اداره‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها و... ترافیک را مدیریت کرد. امیدواریم بتوانیم با همراهی همدیگر و استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی شاهد کاهش ترافیک و هوای پاک در شهرمان باشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما