شناسهٔ خبر: 29870337 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آمریکا به جای میلیاردها دلار هزینه جنگ در افغانستان چه کاری می توانست انجام دهد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مرکز آمریکایی بازرسی کل ویژه بازسازی افغانستان در سال 2016 اعلام کرد هزینه های آمریکا در جنگ افغانستان نجومی، مبهم و نامحدود است چرا که ترکیبی از فساد مالی و مقاطعه کاریهای فرعی در بازسازی افغانستان یک سیاه چاله واقعی برای بودجه ناتو به وجود آورده است. 26 نوامبر سال 2018 صندوق تخصیص اعتبارات ویژه ناتو برای ارتش افغانستان با انتشار گزارشی اعلام کرد مجموع مشارکتهای مالی این بلوک نظامی در افغانستان از رقم دو میلیارد و پانصد میلیون دلار نیز فراتر رفته این در حالی است که گروه افراط گرای مسلح طالبان همچنان کنترل بیش از پنجاه درصد از قلمرو افغانستان را در دست دارد.

آمریکا در مدت هجده سال 1/07 هزار میلیارد دلار برای جنگ افغانستان هزینه کرده است. تحلیلگران خبرگزاری اسپوتنیک این آمار و ارقام نجومی را مورد بررسی قرار داده اند تا مشخص شود چگونه می شد از این مبالغ هنگفت در مسیرهای بهتری استفاده کرد. طبق پروژه بورگن برای ریشه کنی فقر در جهان به مدت بیست ساله هر ساله یکصد و هفتاد و پنج میلیارد دلار نیاز است. این مبلغ معادل بودجه نظامی سالانه آمریکا برای چهار سال پیاپی است. بانک سرمایه گذاری زیرساختهای آسیا که معادل دو برابر بانک بازسازی و توسعه اروپا است می تواند سرمایه گذاری سودمندی برای مقابله با نابرابریهای موجود در جهان باشد.
مالیات دهندگان آمریکایی باید از امسال تا سال دو هزار و هفتاد حدود یک تریلیون و پانصد و هشت میلیارد دلار برای تامین هزینه برنامه تولید جنگنده های اف-35 F-35 Lightning II پنتاگون بپردازند. با پس انداز کردن این مبالغ وزارت دفاع آمریکا می توانست یازده هزار و هشتصد و هشتاد و هشت فروند اف-35 بخرد ( یعنی چهارصد و ده هواپیما برای هر کشور عضو ناتو). هزینه هایی که تهاجم نظامی آمریکا به افغانستان روی دست آمریکاییها گذاشت می توانست این امکان را به آمریکاییها بدهد که هر ساله چهار میلیون و چهارصد هزار دلار صرفه جویی کنند ، این رقم در ماه سیصد و شصت و شش هزار و شصت و شش دلار و در روز دوازده هزار و دویست و بیست و دو دلار می شود.

نظر شما