شناسهٔ خبر: 29870182 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کمبود خون در سیستان و بلوچستان به مرز خطر رسیده است

صاحب‌خبر -
کاهش میزان اهدای خون در فصل سرما سبب شده سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان با توجه به نیاز ویژه به خون با کمبود مواجه شود و کمبود خون در این استان به مرز خطر برسد.
 میزان مشارکت مردمی برای اهدای خون در دیگر فصول سال نیز در این استان نسبت به میانگین کشوری کمتر است و 30 درصد نیاز سیستان و بلوچستان به فرآورده‌های خونی از دیگر استان‌های کشور تامین می‌شود.
از جمله دلایلی که مردم در فصل سرما کمتر به اهدای خون تمایل پیدا می‌کنند می‌توان به استفاده نکردن از مایعات و به دنبال آن ضعف عمومی بدن اشاره کرد که تمایل مردم به اهدای خون را در این ماه کاهش می‌دهد و موجب می‌شود مشکلاتی در کاهش ذخایر خونی به وجود آید.
رئیس سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با شروع ماه فصل سرما اهدای خون در استان بیش از 8 درصد کاهش پیدا کرده است البته زلزله اخیر کرمانشاه هم به این وضعیت دامن زده چرا که 30 درصد نیاز استان از طریق دیگر استان‌ها تامین می‌شد اما حالا خون‌های اهدایی دیگر استان‌ها برای زلزله‌زدگان ارسال می‌شود و با توجه به اینکه در این ماه میزان اهدای خون در دیگر مناطق نیز کاهش می‌یابد از این نظر نیز با محدودیت مواجه هستیم.
«سهیلا خسروی» عنوان کرد: با توجه به کاهش ذخایر خون در این مدت برای ذخیره‌سازی مناسب خون و فرآورده‌های خونی تلاش می‌کنیم و از مردم تقاضا داریم تا اهدای خون خود را به زمان‌های خاص موکول نکنند و در دیگر روزهای سال هم یاری‌رسان ما باشند چرا که این استان بیشترین نیاز خونی را نسبت به سایر استان‌ها دارد.
وی با بیان این که بیش از 3 هزار و 200  بیمار تالاسمی در استان وجود دارد، تصریح کرد: علاوه بر این بیماران که نیاز خونی آنها در ماه ثابت است، هزار بیمار هموفیلی، هزار بیمار دیالیزی و پیوندی بسیاری در بیمارستان‌ها روزانه نیازمند خون هستند.

نظر شما