شناسهٔ خبر: 29869882 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

احیا بخش زیادی از اراضی بیابانی گچساران

خبرگزاری صداوسیما

۱۵۰ هکتار از اراضی بیابانی گچساران احیاء شد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد،رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران ذخیره سازی ۷۰ هزار مترمکعب روان آب را از مهمترین آثار اجرای این طرح برشمرد و  گفت:اجرای این طرح علاوه بر ذخیره سازی آب موجب اصلاح، تقویت و بارورسازی خاک می‌شود.
فرجام جلیلی افزود:شرایط لازم برای اجرای این طرح شامل زمین بدون پوشش و یا حداقل پوشش و شیب کمتر از ۲۰ درصد و خاک دارای نفوذ پذیری است.
جلیلی میانگین هلالی‌هایی اجرا شده در شهرستان را به قطر پنج متر، طول ۱۰ متر و ارتفاع پشته ۸۰ سانتی متر اعلام کرد و اضافه کرد:هر هلالی می‌تواند ۱۰ متر مکعب آب در خود جای دهد.
وی گفت:فرسایش خاک ناشی از باد یا آب،از بین رفتن پوشش گیاهی،افت کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی،خشک شدن قنوات،کم شدن میزان بارندگی،از بین رفتن یا کوچ حیات وحش، کاهش حاصلخیزی خاک،هجوم ماسه‌های روان،بیکاری و گرسنگی،گسترش فقر و مهاجرت از جمله مشکلات ناشی از بیابان زایی است.
جلیلی با بیان اینکه ۱۰ درصد از ۴۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی در این شهرستان تحت تاثیر فرسایش آبی است افزود:تاکنون هزارو ۵۰۰ هکتار از مراتع گچساران زیر پوشش جنگل دست کاشت قرار گرفته است.
جلیلی با اشاره به اینکه پارسال هم با اجرای هلالی‌های آبگیر ۱۶۰ هکتار از زمین‌های بیابانی و فقیر این شهرستان احیا شده است ادامه داد:احداث این هلالی‌ها موجب ذخیره سازی ۸۰ هزار متر مکعب آب شده است.

نظر شما