شناسهٔ خبر: 29868786 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ناتو باید پیمان نیروهای هسته ای میان برد را نجات دهد

خبرگزاری صداوسیما

بنیاد کارنگی هشدار داد لغو پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بین آمریکا و روسیه (آی ان اف) تنها سبب افزایش چالشهای آمریکا و ناتو خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ بنیاد کارنگی هشدار داد لغو پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بین آمریکا و روسیه (آی ان اف) تنها سبب افزایش چالشهای آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواهد شد.
پایگاه اینترنتی بنیاد کارنگی در مطلبی تحلیلی با عنوان « ناتو باید آی ان اف را نجات دهد» به قلم «جیمز ام اکشن» نوشت:
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا این هفته به پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد یک مهلت کوتاه داد. وی به جای اینکه- طبق آنچه انتظار می رفت- اعلام کند آمریکا رسما درباره خروج از پیمان به روسیه اطلاع داده است گفت واشنگتن در حال حاضر 60 روز منتظر خواهد ماند و به مسکو یکبار دیگر آخرین فرصت را برای بازگشت و عمل کردن به پیمان می دهد.
ناتو با طراحی یک برنامه که بتواند به طور موثر مسکو را وادار کند به نقض پیمان پایان دهد باید از این فرصت به طور موثر استفاده کند و با این کار امنیت ائتلاف ناتو را حفظ کفرصند. برای موثر بودن هریک از این برنامه ها، متحدان باید «همگام» باشند. برای این منظور، مشاوره های خصوصی دیپلماتیک در خصوص یک رویکرد واحد باید بلافاصله آغاز شود. در اینجا سه پیشنهاد برای ائتلاف در نظر گرفته شده است.
اول اینکه ناتو می تواند روشن کند روسیه از نقض پیمان آی ان اف سودی نخواهد برد. آمریکا روسیه را به تولید و استقرار یک موشک کروز زمین پایه با برد بین 500 تا 5500 کیلومتر متهم کرده است که می تواند با یک کلاهک هسته ای یا متعارف مسلح شود ( چیزی که معاهده آی ان اف هر دو آنها را ممنوع کرده است). این موشک به نام 9 ام 729 (9M729) یک تهدید نظامی قابل توجه است زیرا می تواند تاسیسات حمل و نقل و لجستیکی در داخل اروپا را نابود کند. آن تاسیسات برای برنامه های ناتو در دفاع از اعضای شرق میانی بسیار مهم است.
بنابراین، ناتو باید استقرار سامانه دفاع موشکی کروز مانند موشک های پاتریوت PAC-3 را برای حفاظت از تاسیسات مهم در نظر بگیرد. اگر روسیه وارد مذاکرات حسن نیت برای حل اختلاف نشود، ناتو می تواند- به صورت علنی یا خصوصی- تهدید به استقرار این سامانه های دفاعی کند. متناوبا، ناتو می تواند در حال حاضر این سامانه ها را با وعده معکوس کردن وضعیت- البته اگر روسیه مطابق با پیمان عمل کند- مستقر کنند.
دوم اینکه، اگر روسیه رویه خود را تغییر ندهد، ناتو همچنین می تواند هزینه های نظامی واقعی بر روسیه تحمیل کند. به عنوان مثال، آمریکا می تواند موشکهای کروز غیر هسته ای هوا پرتاب و بمب افکن به اروپا بفرستد - گامی که طبق پیمان آی ان اف قانونی است. بنابراین، ناتو باید به صورت خصوصی بحث و بررسی کند که آیا هیچ کشوری مایل است این سلاح ها را میزبانی کند. اگر مسکو تغییر رویه دهد، هر گونه استقرار باید مشروط به تداوم تخلف روسیه باشد یا در صورت تغییر رویه روسیه این روند باید معکوس شود.
در نهایت اینکه، حفظ این معاهده به یک راه حل دیپلماتیک نیاز دارد که به روسیه اجازه دهد آن را نجات دهد. روسیه نیز آمریکا را به نقض این معاهده متهم کرده است. اکثر ادعاهای روسیه بعد از بررسی های دقیق و موشکافانه به جز یک مورد معتبر نیست. به طور خاص، آمریکا در حال حاضر در حال استقرار سامانه دفاع موشکی «ایجیس اشور» (Aegis Ashore ) در لهستان و رومانی است. این سامانه های دفاعی بر اساس یک پرتابگر چند منظوره هستند که در اصل برای شلیک موشک های کروز و نیز رهگیری دفاع موشکی و انواع مختلف سلاح ها از کشتی ها طراحی شده است. مسکو استدلال می کند که استقرار این سامانه در زمین، این معاهده را نقض می کند. واشنگتن نیز در واکنش به آن بیان می کند پرتابگرهای زمینی توانایی شلیک موشک های کروز را ندارند و بخشی به این دلیل است که آنها از سخت افزار لازم برخوردار نیستند.
بنابراین ناتو می تواند در مورد یک روش بازرسی متقابل برای حل نگرانی های دو طرف بحث و رایزنی کند. لهستان، رومانی و آمریکا می توانند موافقت کنند که به بازرسان روسیه اجازه دسترسی مداوم به سامانه های دفاع موشکی ایجیس اشور در اروپا بدهند تا آنها مطمئن شوند که این سامانه ها واقعا قادر به شلیک موشک های کروز نیستند. در عوض، روسیه نیز موافقت خواهد کرد که موشک کروز 9 ام 729 خود را تغییر دهد بگونه ای که برد آن بالای 500 کیلومتر نباشد. به عنوان مثال مخزن سوخت خود را کاهش دهد و اجازه دهد بازرسان آمریکا این تغییرات را تأیید کنند.

نظر شما