شناسهٔ خبر: 29868726 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

راه‌اندازی یگان حفاظت گشت ویژه حفظ حریم راه‌های کرمان

یگان حفاظت گشت ویژه حفظ حریم راه‌های استان کرمان راه‌اندازی شد.

صاحب‌خبر -
تین‌نیوز | 

یگان حفاظت ویژه حریم راه‌های استان کرمان با استفاده از توان‌بخش خصوصی باهدف حراست، حفاظت و نگهداری از حریم حدود یک هزار کیلومتر از راه‌های مواصلاتی حوزه شمال استان کرمان راه‌اندازی شد.

سیدعلی حاج سید علیخانی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان با اعلام این خبر افزود: حفظ حریم راه از اهمیت خاصی برخوردار است دلیل اول نگهداشتن حریم راه‌ها باهدف تعریض و اجرای طرح‌های توسعه‌ای جاده‌هاست و دلیل دوم رعایت نکات ایمنی است که از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 حاج سید علیخانی در ادامه گفت: حریم قانونی جاده‌ها براساس نوع راه تعریف‌شده و در آن امکان هیچ‌گونه مستحدثاتی به‌غیراز تجهیزات راهداری وجود ندارد حریم نهایی در جاده‌های ما 100 متر است که بعد از حریم قانونی تعریف‌شده و شامل سه قسمت هست اول حریمی است که برای تاسیسات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و ... در نظر گرفته‌شده و سپس نوار سبز جهت ایجاد فضای سبز پیش‌بینی‌شده و قسمت سوم انتهای حریم نهایی برای تاسیسات خدماتی پیش‌بینی‌شده است.

وی تصریح کرد: بخشی از حریم جاده که جهت احداث مجتمع‌های خدماتی – رفاهی- بین‌راهی و نظیر آن در نظر گرفته‌شده، در این بخش از حریم نیز هرگونه ساخت‌وساز غیرمجاز است مگر با اخذ مجوز که متقاضیان مطابق قانون ملزم به اخذ موافقت اصولی از اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هستند. لذا در هر بخش از حریم هرگونه ساخت‌وسازی صورت بگیرد، تخلف محسوب شده و علاوه بر اینکه با هماهنگی مراجع قضایی نسبت به تخریب اقدام می‌گردد با متخلفان نیز برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان خاطرنشان کرد: در سال گذشته استان ما تصادفات جاده‌ای زیادی داشته است و بنا بر اطلاعات موجود، عمده این سوانح در 30 کیلومتری منتهی به شهرها اتفاق افتاده است. بر همین اساس مطالعاتی انجام دادیم که نشان داد احداث ورودی‌های غیرمجاز فرعی به اصلی توسط افراد محلی، ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم راه، نصب تابلوهای تجاری کوچک و بزرگ کنار جاده‌ای، دیوارنویسی، کوه‌نویسی و حضور دست‌فروشان و دوره‌گردها در حریم راه و... ازجمله عواملی بودند که زمینه بروز سوانح را فراهم آورده‌اند.

احسان عراقی‌زاده معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان نیز گفت: طبق قانون ایمنی و حریم راه‌ها تا 15 متر از جاده هیچ مانعی به‌جز تابلوهای راهنمایی و رانندگی نبایستی وجود داشته باشد.

عراقی‌زاده تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌هایی نظیر نیروی انسانی، ماشین‌آلات، گشت راهداری، اعتبارات و... بر آن شدیم برای نخستین مرتبه، طرح پلیس حریم جاده‌های استان را با همکاری نیروی انتظامی و بخش خصوصی بالباس فرم خاص و خودروهای گشت بغل‌نویسی شده فعال کنیم که در مرحله نخست حدود 40 محور اصلی را پوشش خواهند داد و در صورت موفقیت این طرح، آن را در سنوات آینده توسعه‌خواهیم داد.

نظر شما