شناسهٔ خبر: 29868089 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

خالق فيس‌بوک کانديداي رياست‌جمهوري آمريکا مي شود؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- چند وقت است که شايعه کانديداتوري زاکربرگ براي رياست جمهوري 2020 امريکا بر سر زبان‌هاست اما خود او اين موضوع را رد کرده است.
سيطره نفوذ و گسترش دامنه ارتباطات و ابزارهاي نوين ارتباطي بر فضاي اجتماعات و زندگي بشري، باعث شکل‌گيري پايگاه‌هاي اجتماعي نوظهوري به دنبال رسالت همين ابزارها، براي خالقان آنها شده است.
بنابراين چندان دور از ذهن و ناممکن نيست که برند خالق فيس‌بوک، همپاي خود اين شبکه رشد کرده و پايگاه اجتماعي وسيعي را براي وي به همراه آورده باشد؛ شايد به اين واسطه بتوان به ماهيت و جايگاه رسانه‌هاي نوين بيش از پيش پي برد.
شبکه‌اي که در ابتدا با هدف اتصال و ارتباط متقابل دوستان و مردم جهان شکل مي‌گيرد و به سرعت تبديل به رسانه‌اي با قابليت‌هاي ويژه مي‌شود که اکنون زمزمه بالا کشيدن نام خالق آن را تا مرحله رياست جمهوري آينده امريکا به همراه دارد.
در همين راستا سيد مرتضي موسويان؛ رئيس سابق مرکز فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال در يادداشتي با عنوان "آيا مارک زاکربرگ رئيس جمهور آينده امريکا خواهد بود؟" نگاهي اجمالي به زمزمه‌هاي مطرح در اين راستا (احتمال رياست جمهوري زاکربرگ) داشته و با اشاره به جمله‌اي از خالق فيس‌بوک مبني بر اينکه "دنيايي بسازيد که همه حس هدفمندي داشته باشند" به موارد زير اشاره کرده است:
«شب گذشته مشغول وبگردي بودم که به سخنراني جالبي از مارک زاکربرگ در دانشگاه هاروارد برخوردم؛‌ همه ما مارک زاکربرگ را مي‌شناسيم، مؤسس فيس‌بوک که مثل خيلي از کارآفرينان هيچگاه از دانشگاه فارغ‌التحصيل نشد!
او در سخنراني که براي فارغ‌التحصيلان هاروارد انجام داد از ساختن دنيايي بهتر براي آنها گفت؛‌ هميشه او را در لباس غيررسمي و آن تي‌شرت و شلوار جين هميشگي‌اش مي‌ديدم اما اين بار با کت و شلوار رسمي که شبيه کانديدهاي رياست جمهوري بود ظاهر شد.
او سخنراني خود را به شرايط گرمايش زمين، کاهش هزينه‌هاي درماني و معضلات درآمدي اختصاص داد و داستاني تعريف کرد از مهاجري که به کشور امريکا آمده تا با تحصيل در دانشگاه‌هاي اينجا به روياهايش رنگ واقعيت ببخشد و اين موضوعي است که اين روزها در حال کمرنگ شدن است.
مارک زاکربرگ در مورد نظام آموزش هم صحبت کرد و گفت: بگذاريد رو راست باشم يک مشکل بزرگ در سيستم آموزش وجود دارد، من دانشگاه را ترک کردم و حالا يک ميلياردر هستم! اما ميليون‌ها دانشجو نمي‌توانند خرج تحصيل خودشان را بدهند چه برسد به راه‌اندازي يک بيزينس...
او درباره توانمندسازي کارآفرينان و تعادل درآمدي گفت: تلاش‌ها براي افزايش آزادي با شکست روبه‌رو شده و شکاف طبقاتي به حداکثر خود رسيده است، وقتي شما آزادي در ايده نداشته باشيد امکان کارآفريني بسيار سخت مي‌شود و همه بازنده اين مسير خواهند بود.
مارک زاکربرگ در مورد اتوماتيک شدن فرآيندهاي انساني هم صحبت کرد: ده‌ها ميليون شغل به خاطر فناوري مانند خودروهاي خودران در حال از بين رفتن هستند اما ما پتانسيل ايجاد تعداد بسيار بيشتري شغل را داريم.
چند وقت است که شايعه کانديداتوري او براي رياست جمهوري 2020 امريکا بر سر زبان‌هاست اما خود او اين موضوع را رد کرده است.
اما شواهدي مانند اين سخنراني و موضوعات مطرح شده در آن، اين شايعه را پررنگ‌تر مي‌کند؛ او در ادامه درباره موضوعي صحبت کرد که شايعه کانديد شدن او براي رياست جمهوري را قوت بخشيد:
ما در حال حاضر، براي آزادي و شفافيت بيشتر در حال مبارزه هستيم، همچنين جامعه جهاني در برابر استبدادها، انزواطلبي و نژادپرستي قرار گرفته است؛ نيروهايي مانع تجارت آزاد و مهاجرت‌پذيري هستند؛ اين جنگ بين ملت‌ها نيست بلکه نبردي بين انديشه‌هاست.
مارک زاکربرگ به فارغ‌التحصيلان هاروارد مي‌گويد اگر هدفي جهاني داريد بايد سه مرحله را طي کنيد:
اول ديد وسيعي نسبت به موضوع داشته باشيد؛ دوم، پروژه‌هاي معني‌دار و واضح براي يکديگر تعريف کنيد و سوم سعي در ايجاد ارتباط و بازتعريف ايده بر اساس آنها کنيد.»

نظر شما