شناسهٔ خبر: 29867914 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی رسانه ها

از اظهارات 'حجاریان' تا انتخابات پیش رو

تهران- ایرنا- سخنان اخیر 'سعید حجاریان'، در زمینه عملکرد دولت دوازدهم و رویکرد دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا در برابر انتخابات پیش رو در رسانه های داخلی بازتاب های گوناگونی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز یکشنبه 18 آذر ماه نشان می دهد رسانه های داخلی، به تحلیل و تفسیر درباره مواضع 'سعید حجاریان' در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم پرداخته اند.
به گزارش تسنیم این تئوریسین اصلاح‌طلب، بیان کرده است: ما با دکتر روحانی عقدی –به‌صورت ائتلاف- نبسته بودیم. ایشان وعده‌هایی به مردم دادند و مردم هم به‌دلیل همان وعده‌ها پای صندوق رأی رفتند. دفاع ما، براساس همین وعده‌ها بود و نه خواسته‌های حداکثری خودمان.
این سخنان در بسیاری از رسانه های اصلاح طلب و اصولگرا بازتاب یافته و با واکنش های متفاوتی روبه رو شده است.
به گزارش رسانه های اصلاح طلب، اصولگرایان در این میان از سخنان حجاریان برداشت‌‌های خاص خود را داشته و تلویحاً به استقبال از آن رفته‌اند بخصوص آنجایی که وی انتقادهایی به عملکرد دولت داشته و گفته که برخی اصلاح‌طلبان با روحانی زاویه پیدا کرده‌اند.
رسانه های اصلاح طلب در واکنش به برداشت اصولگرایان از این سخنان، با اشاره به مواضع برخی از فعالین این جناح، آورده اند: اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها به همدیگر نیاز دارند. به هیچ عنوان صحبت از عبور از روحانی وجود ندارد و اصلاح‌طلبان به فکر تحریم انتخابات نیستند.
برخی از رسانه های اصلاح طلب به موضوع تلاش اصولگرایان برای تصاحب مجلس یازدهم، پرداخته اند.
شماری از رسانه های اصولگرا نیز سخنان 'حجاریان' را با این پرسش که 'مگر قرار نبود تا 1400با روحانی بمانید و به عقب برنگردید؟' مورد توجه قرار داده و نوشته اند: از یک سو تمام توان تان را صرف به قدرت رساندن یک شخص کرده اید سپس با حمله و فشار سعی کردید از او امتیازبگیرید.
هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا در مطالب خود از آغاز فعالیت انتخاباتی «جمنا» خبر داده اند.

رسانه های اصلاح طلب
...................................
**واکنش‌‌ها به برداشت اصولگرایان از مواضع حجاریان
روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان 'رانت مبنای رشد اصولگرایان' به سخنان 'حجاریان' پرداخت و نوشت: پس از گذشت یک سال و نیم از انتخابات ریاست جمهوری 96 هنوز جناح مخالف جبهه اصلاحات با توجه به عملکرد دولت، جناح اصلاح‌طلب را مورد هجمه قرار می‌دهد و اینگونه وانمود می‌کند که مردم دیگر به اصلاح‌طلبان اعتماد نخواهند کرد.

روزنامه ایران با اشاره به سخنان 'حجاریان' به گفت و گوی 'اشرف بروجردی'، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با این روزنامه پرداخت و زیر عنوان 'اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها به همدیگر نیاز دارند'، نوشت: قهر با انتخابات سیاست اصلاح‌طلبان نیست.
در این مطلب آمده است: اخیراً از مواضع آقای سعید حجاریان و برخی انتقادهایی که ایشان نسبت به تنگناهای اصلاح‌طلبان برای سیاست ورزی داشته است، تعبیر به قهر اصلاح‌طلبان با انتخابات شده است.نظر شما موضوع شرکت نکردن در انتخابات در تشکیلات اصلاح‌طلبان مورد بررسی قرار گرفته است و آیا اساساً چنین سیاستی را مفید به حال همفکران خود می‌دانید؟ استراتژی اصلاح‌طلبان قهر با صندوق رأی نیست چرا که قهر کردن با صندوق انتخابات گذشته از تبعات سیاسی که دارد به نوعی نقض حقوق شهروندی هم هست. ...برخی انتقادهای اصلاح‌طلبان از عملکرد دولت و بخصوص از سوی آقای حجاریان از سوی اصولگرایان تعبیر به عبور آنها از روحانی می‌شود. حتی محمدرضا باهنر گفته است که اصلاح‌طلبان در حق روحـــــــانی بی معرفتی کرده‌اند. به نظر شما چنین برداشتی درست است؟ به نظرم هم آقای روحانی و هم اصلاح‌طلبان می‌دانند که به یکدیگر نیاز دارند.

'محمد کیانوش راد' فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با روزنامه ایران گفت: اصلاح‌طلبان با پرچم و با برنامه‌‌ها و شعارها و ایده آل‌‌های خود در انتخابات شرکت می‌کنند...سر و صدا‌‌های تندروها هم بین مردم جایی ندارد. قدرت پشت پرده اگر بخواهد روحانی را به زمین بزند، بزرگ‌ترین اشتباه تاریخی را مرتکب شده است، عاقل‌ترهای آنان این را فهمیده‌اند. تاکتیک آنها اکنون اختلاف میان اصلاح‌طلبان، ناکارآمد نشان دادن دولت روحانی، تحریک اصلاح‌طلبان برای حمله به روحانی، بی عرضه نشان دادن روحانی و ناامید کردن مردم و اینکه روحانی به وعده‌‌هایش عمل نکرده، است. جالب آنکه اصولگرایان تندرو و قدرت پشت پرده گاهی نقش دایه مهربان‌تر از مادر را برای اصلاح‌طلبان بازی می‌کنند تا با این پروژه بدون دردسر، پیروزِ انتخابات بعدی باشند.

روزنامه ایران در گزارش دیگری با عنوان 'واکنش‌‌ها به برداشت اصولگرایان از مواضع حجاریان' نوشت: اصلاح‌طلبان به فکر تحریم انتخابات نیستند.
در این مطلب آمده است: مواضع اخیر سعید حجاریان از تئوریسین‌‌های اصلاح‌طلب با واکنش‌‌های متفاوتی روبه‌رو شده است. اصولگرایان در این میان از سخنان حجاریان برداشت‌‌های خاص خود را داشته و تلویحاً به استقبال از آن رفته‌اند بخصوص آنجایی که وی انتقادهایی به عملکرد دولت داشته و گفته که برخی اصلاح‌طلبان با روحانی زاویه پیدا کرده‌اند. با این حال اظهارنظرهای اصلاح‌طلبان در چند روز گذشته موید این ادعای رقبا نیست که آنها با صندوق رأی قهر خواهند کرد یا اینکه از دولت و روحانی عبور کرده‌اند یا خواهند کرد.شهیندخت مولاوردی، دستیار سابق رئیس جمهوری هم با بیان اینکه سیاست‌ورزی به معنی اتخاذ تصمیم درست متناسب با شرایط است، گفته است: «من چنین صحبتی را نشنیدم که اصلاح‌طلبان بگویند اشتباه کردیم سال 92 از آقای روحانی حمایت کردیم.» محمدرضا تابش، نایب رئیس اول فراکسیون امید هم در واکنش به اظهارات محمدرضا باهنر «جدایی حساب اصلاح‌طلبان از دولت بی‌معرفتی بود» گفته بود: «به هیچ عنوان صحبت از عبور از روحانی وجود ندارد.»

** بررسی ادعای عبور روحانی از وعده های خود
روزنامه آرمان در صفحه نخست خود در مطلبی با عنوان 'دولت مدیران جسور ندارد' به گفت و گو با 'غلامرضا انصاریگ عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و فعال سیاسی اصلاح‌طلب پرداخته است.
در این مطلب آمده است: برخی معتقدند که عملکرد 18 ماه گذشته دولت و عدم تحقق وعده‌ها نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور از وعده‌های خود عبور کرده است. ارزیابی شما از این دیدگاه و نحوه تعامل دولت با اصلاح‌طلبان چیست؟ من معتقدم مهم‌ترین پاشنه آشیل مدیریتی در شرایط موجود نبودن شجاعت و جسارت در مدیران دولتی است...اگر دولت بتواند نقاط ضعف خود را ترمیم و تقویت کند به یقین پایگاه اجتماعی آسیب دیده خود و اصلاح‌طلبانی را که برای عبور از شرایط سخت گذشته به آقای روحانی رای داده بودند، راضی خواهد کرد. در غیر اینصورت در انتخابات آینده در سال‌های 98 و 1400 دچار مشکل جدی خواهیم شد.

روزنامه ایران در مطلب دیگری گفت‌وگوی خود با 'محمد کیانوش راد' به عنوان فعال سیاسی اصلاح‌طلب را زیر عنوان 'روحانی از وعده‌‌های خود عدول نکرده است' منتشر کرده و از قول وی نوشت: راه مقدور و ممکن پیش روی اصلاح‌طلبان همچنان میانه‌روی است... به نظر من روحانی از وعده‎های خود عدول نکرده است. روحانی همان هست که بود. ....روحانی اگر هم نتوانسته، به همان شکلی که می‌گفتیم خاتمی نتوانسته است درست است، یعنی نگذاشتند. مسأله اصلی این است که حالا در دوره خاتمی نگذاشتند و در دوره روحانی هم نمی‌گذارند و بعد هم نخواهند گذاشت.

** انتخابات آینده مجلس و تغییر رویه اصولگرایان
روزنامه شرق در گزارشی با عنوان 'خیز اصولگرایان برای تصاحب مجلس یازدهم!' آورده است: آنها زودتر از اصلاح طلبان شروع کرده اند. پیش بینی یک مجلس هفتم دوباره آنها را به صرافت انداخته تا این بار متشتت ظاهر شوند و چندان در بند و دغدغه ائتلاف و اجماع نباشند. تا جایی که موتلفه بازگفته با فهرست حزبی خواد آمد و جمنا(جبهه مردمی نیروهای انقلاب) هم اعلام کرده که یک فهرست 150 نفره آماده کرده است. اگر چه خبر جدیدی می گوید که جمنا هم بعد از یک دوره کار قرار است منحل شود. اصولگرایان احتمالا پیش بینی کرده اند که میزان مشارکت در انتخابات آتی در مقایسه با انتخابات پیشین دچار کمی و کاستی خواهد بود.
همچنین تارنمای فرارو خبر فوق را بازنشر داده است.

'جبهه پایداری کنسرت دوست شد!' عنوان مطلبی است که در روزنامه آرمان منتشر شده است که در بخشی از آن می خوانیم: ظاهرا دلواپسان به تدریج در حال تغییر رویه‌های سابق خودشان هستند؛ البته این تغییر در موضوعات فرهنگی جبر روزگار و دلهره رویگردانی کامل جامعه از آنهاست. نصرا... پژمانفر نماینده مردم مشهد یکی از اعضای جبهه پایداری به بحث کنسرت خیابانی ورود پیدا کرد و اظهاراتی داشت که نشان از نرمش این جریان در موضوعاتی است که پیش از این قادر به هضم آن نبودند. وی گفت: به نظر بنده خوب است افراد و گروه‌هایی که در زمینه برگزاری کنسرت‌های خیابانی دغدغه دارند بنشینند و ضوابطی را در این خصوص طراحی کنند.

نامه نیوز در گزارشی آورد: حس امیدواری به میدان رقابت سال 98 آنقدر زیاد است که فقط تندروهای اصولگرا برای آن صحنه طراحی ندارد... آن طور که از درون جریان اصولگرا خبر می رسد جمنایی ها افراد مستعد رأی آوری را در هر حوزه انتخابیه لیست کردند و لیست تهران آنقدر بلند بالا شده که نام 150 شخصیت از گروه های مختلف در آن بچشم می خورد...البته جمنا تنها مجموعه ای نیست که به این حوزه ورود کرده، موتلفه اگر در این مسیر از جمنا جلوتر نباشد عقب تر نیست. سیدمصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اعلام کرد «ما حتما لیست حزبی تهیه خواهیم کرد و به اطلاع مردم خواهیم رساند. مشغول تدوین این لیست هستیم. من در حال حاضر نمی‌توانم اسمی بگویم. چون هنوز لیست کامل نشده‌ است. ما شبکه‌ خیلی دقیقی داریم.

به گزارش نامه نیوز، ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا به تشریح کارکرد «شورای وحدت» و سرنوشت «جمنا» پرداخت و گفت: متاسفانه در کشور ما، احزاب، جریان ها و جناح‌ها فصلی هستند و چندین ماه قبل از انتخابات موتور خود را روشن می‌کنند و فردای انتخابات هم آن را خاموش می کنند و منفعل می شوند. احزاب حداقل یک سال قبل از انتخابات فعالیت دارند و بعد از آن هم بی اثر می شوند‌... بهتر است شورای وحدت تجربه جمنا را تکرار نکند که فقط کارکردی انتخاباتی داشت. در واقع جمنا قبل از انتخابات به وجود آمد و بعد از انتخابات هم به فراموشی سپرده شد در نهایت امیدوارم شورای وحدت به چنین سرنوشتی دچار نشود.

رسانه های اصولگرا
..........................
**سخنان اخیر سعید حجاریان
خبرگزاری فارس به سخنان اخیر حجاریان واکنش نشان داد و آن را 'دستور حجاریان برای عبور از روحانی با نافرمانی مدنی' تحلیل کرد. در بخشی از این مطلب آمده است: سران اصلاحات طی 5 سال اخیر مواضعی متناقض نسبت به دولت گرفته‌اند. از حمایت تمام قد و ائتلاف تمام عیار گرفته تا تبری‌جستن از دولت حسن روحانی، اما چند ماهی است که زمزمه عبور از روحانی شنیده می‌شود و این بحث از سوی بسیاری از اصلاح‌طلبان مطرح شده است...سعید حجاریان در روزهای اخیر در مصاحبه‌ ای حامیان اصلاحات را به نافرمانی مدنی دعوت کرده است و مراحلی را نیز برای این نافرمانی مشخص کرده است. حجاریان می‌گوید: 'تاکتیک‌ اصلی اصلاحات، سازماندهی نیروها از پایین‌ است. اساساً معتقدم فشار از پایین با انتخابات پدید نمی‌آید. پس باید گفت، پروژه اصلاحات به انتخابات گره نخورده است. زیرا انتخابات به‌معنای کنونی آن، مصداق گدایی قدرت است'... راهبردی که اصلاح طلبان به جد پیگیر آن هستند، جدا کردن راه و مسیر خود از دولت است. اصلی‌ترین سرفصل این راهبرد، نپذیرفتن مسئولیت عملکرد دولت و حواله دادن آن به غیر است.

روزنامه جهان نیوز در مطلبی نوشت: از مجموع اظهارات برخی چهره های اصلاح طلب در چند روز اخیر به خوبی می توان فهمید که این جریان یکبار دیگر در مسیر رادیکال شدن قرار گرفته است. همچنانکه سعید حجاریان نیز که از اظهاراتش مبنای عمل اصلاح طلبان همیشه قرار می گیرد نوید آشوب در انتخابات‌های آتی را داده و به خیابان آوردن مردم را از جمله استراتژی های جریان خود معرفی کرده است!...نکته قابل تامل این است که هرگاه کشور در شرایط خاص اقتصادی یا سیاسی قرار می گیرد، اصلاح طلبان تمایلات براندازی خود را بیشتر از گذشته نمایان می کنند. این مساله به خوبی نشان می دهد که براندازی و علاقه به ایجاد آشوب در کشور همچنان بخشی از ذات سیاسی اصلاح طلبان است.

تارنمای جهان نیوز در مطلب دیگری یادداشت محمدکاظم انبارلویی کارشناس مسائل سیاسی را منتشر کرد که در بخشی از آن می خوانیم: مصاحبه اخیر سعید حجاریان قدری از برخی تحرکات اصلاح‌ طلبان رونمایی می‌کند.

تارنمای افکارنیوز نوشت: سعید حجاریان، فعال اصلاح طلب و تئوریسین جریان دوم خرداد، اخیرا در مصاحبه‌ای مکتوب با خبرگزاری تسنیم، نکاتی مطرح کرده که واقعا عجیب است. سعید حجاریان در مصاحبه ابراز داشته که ما هیچ گاه با روحانی«عقدی به صورت ائتلاف نبسته بودیم» و با گفتن این جمله، کاملاً از مسئولیت دولتی که جریان متبوع او به مردم تحمیل کرد، شانه خالی کرده است. مگر شما نبودید که می گفتید«حاضریم دندانه های کلید آقای روحانی باشیم»؟ مگر شما در هر مقطعی از پروژه برجام، از لوزان تا وین و مقاطع دیگر تمام عیار از روحانی حمایت نکردید؟مگر هم وندانتان در مشارکت منحله، پیش از 96 نگفتند گزینه ما دوباره روحانی است؟ مگر قرار نبود تا 1400با روحانی بمانید و به عقب برنگردید؟ یادتان رفته است؟... البته استراتژی شما و امثال شما مشخص است. از یک سو تمام توان تان را صرف به قدرت رساندن یک شخص کرده اید سپس با حمله و فشار سعی کردید از او امتیازبگیرید.

**آغاز فعالیت انتخاباتی جمنا
تارنمای صراط نیوز در مطلبی با عنوان 'جمنا فعالیت انتخاباتی را کلید زد' نوشت: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی کار مقدماتی برای انتخابات مجلس را شروع کرده، از سال آینده فعال می‌شود بنابراین طبیعی است کاندیداهای مطرح جریان انقلابی را در استان های مختلف شناسایی کند تا بتواند مقدمات همگرایی و تهیه لیست را انجام دهد.

**گروه نشریات خبری
پژوهشم**3211**1181**1025

نظر شما