شناسهٔ خبر: 29866242 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

دانش آموزان لرستانی پای درس شهدا؛ ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، با کاروانی همراه می شویم که مسیرحرکتش پر از نورانیت و توقفش در کنار زمین هایی پر از ستاره در مناطق جنوبی کشور است، کاروان راهیان نور؛بعد از طی کردن مسافتی حدود چهار ساعت دراولین مکانی که دانش آموزان پیاده می شوند، درخشش پنج ستاره زمینی که بر تارک هفت آسمان آرمیده اند توجه شان را جلب می کند.

 

هرکسی با سکوتش ناآرامی های دلش را در کنار یک ستاره فریاد می زند، برخی دورشان می گردند و یک حمد و قل هو الله به ستاره ها هدیه می دهند تا ستاره ها برای آسمانی شدنشان دعا کنند معتقد بودند که ستاره ها به چرخ گردون زمان نزدیکترند؛دانش آموزان در کنار پنج ستاره زمینی با عنوان "شهید" در مکانی به نام یادمان شهدای اندیمشک مسیر اجابت دعاها را فراهم می بینند.

 

یادمان شهدای اندیمشک

 

صدای اذان از حسینیه یادمان شهدا به گوش می رسد دانش آموزان یک به یک در کنار هم صفوف نماز را تشکیل می دهند آن ها می دانستند تمام ستارگان زمینی که ازابتدای سفر تا پایان سفر قرار است با آن ها آسمان دلشان را چراغانی کنند از طریق همین صفوف خدایی شده اند.

 

نماز در یادمان شهدای اندیمشک

 

اتوبوس ها یک یک به شهر اهواز و پادگان ستاره ای به نام شهید مصطفی مسعودیان برای استراحتی چند ساعته نزدیک می شوند،خادمان شهدا اسپند به دست به استقبال دانش آموزان زائر می آیند و با چوب پرهایشان محل اسکان را نشان می دهند.

 

پاسی از شب گذشته که نورانیت دو ستاره گمنام در مقر پادگان بچه ها را به سمت خود می کشاند،آری مزار دو شهید گمنام در پادگان شهید مسعودیان.

 

شهید گمنام در پادگان شهید مسعودیان

 

صبح روز دوم دانش آموزان زائرحال دلشان خوب است مژده داده بودند به مکانی می روند که صحبت یک ستاره و 2 ستاره نیست بلکه در دشتی مستقرمی شوند که جای جایش پر ازستاره است.دشتی به نام شلمچه و طلاییه؛بچه ها قرار گذاشته بودند به رسم ادب پا برهنه ستارگان خونی در زمین شلمچه و طلاییه را زیارت کنند.

 

شلمچه و دانش آموزان خرم آبادی

 

دانش آموزان یک به یک بر بالای تپه ای در دشت شلمچه مستقر می شوند تابلوی سبز  رنگِ "تا کربلا فقط یک سلام" نظر همه را جلب کرده که صدای رزمنده ایی که سال های دفاع مقدس با رفیقای هم سن و سال خود در این مکان مشغول نبردی سنگین بودند به گوش می رسد.

 

سرهنگ پاسدار ماشااله بازگیر از جمله رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و فرمانده سپاه شهرستان خرم آباد روبه بچه ها عملیات های کربلای 4 و 5 و نبرد رزمندگان لرستانی طی این عملیات ها را بازگو می کند.

 

سرهنگ بازگیر شلمچه

 

این راوی دفاع مقدس بیان کرد: بچه ها اینجا منطقه عمومی شلمچه، مزین به نام کربلای ایران است،دقت کنید که محل پارکینگ اتوبوس هایی که شما همین الان راحت پیاده شدید و خودتون رو به بالای این تپه رساندید،محل مین بوده وکل این بیابان همه مسلح به میادین مین و سیم های خارداربود.

 

وی با بیان این که در این نقطه چند عملیات اتفاق افتاده است، افزود: درسال های پایانی جنگ و در تاریخ سوم دی 65 عملیات کربلای 4 به عنوان یکی از بزرگ ترین عملیات های جمهوری اسلامی در این محل اتفاق افتاد که این عملیات زمینه ساز عملیات کربلای 5 در 19 دی 65 می شود.

 

یادمان شهدای شلمچه

 

سرهنگ بازگیر گفت: بچه ها ،جنگ در شلمچه جنگ اخلاص بود رزمندگان ما بعد از توکل بخدا با سلاح اخلاص به میدان آمدند و این بود که رزمندگان لشگر 57 حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در عملیات کربلای 4 توانستند از مواضع سنگین پنج‌ضلعی عبور کنند و عظمت کربلای 5 را رقم بزنند.

 

سرهنگ بازگیر افزود: محوری که به  لشگر 57 داده‌شده بود یکی از سخت‌ترین محورهای عملیاتی منطقه کربلای 4 با زبده‌ترین نیروهای عراقی و موانع بسیار سنگین بود. یگان‌هایی که در خط بودند با توجه به نوع رسته‌شان به کار گرفته می‌شدند و لشگر 57 لرستان یک لشگر پیاده کوهستانی با تجهیزات و آموزش‌های کوهستانی بود، اما استعداد و جنس سخت و محکم  نیروهای جنگی لرستان که عقب‌نشینی در کارشان نبود، آنان را از غرب به دل پنج‌ضلعی عراق کشاند.

 

عملیات کربلای 4 و دشت شلمچه شهدای لرستانی

 

تصرف 5 ضلعی عراق توسط  رزمندگان لشگر 57 حضرت ابوالفضل (ع) لرستان

فرمانده سپاه ناحیه خرم‌آباد گفت: در این عملیات که در سال 65 اتفاق افتاد، تنها یگانی که توانست هدف تعیین‌شده‌اش یعنی 5 ضلعی عراق را که روبه‌روی یادمان شهدای شلمچه قرار داشت تصرف کند، لشگر 57 حضرت ابوالفضل (ع) لرستان بود.

 

وی با اشاره به شهادت بیش از  80 رزمنده لرستانی در این عملیات، اظهار داشت: بسیاری از فرماندهان سپاه به این نکته اعتقاد راسخ داشتند که کربلای 4 و ازخودگذشتگی لرستانی‌ها زمینه‌ساز خلق کربلای 5 شد.

 

راهیان نور در شلمچه

 

سرهنگ بازگیر به توضیح فرماندهان لرستانی در خصوص نحوهٔ تصرف محور و موقعیتشان پرداخت و یادآور شد: فرمانده گردان انبیاء (ولی الله میر هاشمی) در بین توضیحات چگونگی تصرف موقعیت خود به اخلاص و بصیرت رزمندگان اشاره داشت.

 

این رزمنده دوران دفاع مقدس در خصوص فاصلهٔ زمانی محدود بین کربلای 4 و 5 گفت: بعد از یک عملیاتی که با شکست روبه‌رو می‌شود، شروع عملیات بعدی، حداقل 6 ماه طول می‌کشد چون خیلی از شناسایی‌ها و مؤلفه‌های رزم باید ازسر گرفته شود اما لشگر 57 لرستان کلید را در کربلای 4 زده بود و با توجه به این پیروزی برای همه روشن‌شده بود که  طلسم شلمچه قابل شکستن است همان‌طوری که مردان رزم لرستان شکستند، و این بود که بلافاصله با یک وقفهٔ کوتاه عملیات در 19 دی 65 با رمز یا زهرا (س) شروع شد.

 

یادمان شهدای شلمچه2

 

سرهنگ بازگیر ضمن اشاره به نقش گردان‌های پیاده لشگر 57 لرستان در کربلای 5 افزود: در کربلای 4 فقط 85 گردان از نیروی زمینی سپاه به کار گرفته شد و در کربلای 5، 300 گردان تازه‌نفس و سرحال آمادهٔ میدان نبرد بودند ویگان هایی که در کربلای 4 حضور نداشتند خط‌شکن کربلای 5 شدند که لشگر 57 هم با 8 گردان پیاده در خرمشهر و حومهٔ آن مستقر شدند و 7 گردان تخصصی هم در خط پدافندی پشتیبانی می‌کردند.

 

فرمانده سپاه ناحیه خرم‌آباد با اشاره به نقش عملیاتی چون کربلای 5 در از کار انداختن ماشین جنگی دشمن یادآور شد: کربلای 5 باعث قطع امید همهٔ حامیان عراق شد و در صدور قطعنامه‌های سازمان ملل نسبت به گذشته خیلی تأثیرگذار بود تا جایی که در تیر سال 66 قطعنامهٔ 598 صادر و ایران در 27 تیر 67 قطعنامه را پذیرفت تا داغ پیروزی در این جنگ نابرابر را برای همیشه بر دل صدام و هم‌پیمانانش بگذارد.

 

وی خطاب به دانش آموزان گفت: بچه ها با شهدا پیمان ببندید  وبصیرت، ایستادگی و اخلاص شهدای 17،18 ساله این سرزمین ها را الگوی خودتان قرار دهید و آن ها را واسطه ی بین خود و خدا قرار دهید چراکه آن ها زنده و نظاره گرهستند.

 

طلاییه؛ ای سر و پا ،منِ بی سرو پا خودم را در کنار تو پیدا کردم

در حالی که نسیم شلمچه صورت راهیان سفر نور را نوازش می کرد دست به سینه بر بالای تپه شلمچه روبه حرم سرور شهیدان، امام حسین(ع) سلام می دهند، وقت رفتن بود کاروان باید برای نماز ظهر به علقمه علمدار خمینی (ره) در طلاییه می رسید.

 

طلاییه دشت آزادگان

 

اتوبوس ها پشت سرهم حرکت می کردند نگاه دانش آموزان به تصاویر شهدا منقش بر شیشه های اتوبوس ها و گاهاً برخی دیوارهای و ساختمان های بین راه گره خورده است.

 

گنبدی طلایی در میان یک بیابان و آرام حرکت کردن اتوبوس ها توقف در طلاییه را نوید می داد.بچه ها آرام پیاده شدند همین که به حسینیه قمر بنی هاشم (ع) نزدیک می شدند سوالاتشان بیش تر می شود. اینجا کجاست؟ چرا اسم حسینیه قمر بنی هاشم (ع) است؟

 

تعداد ستاره های روی زمین طلاییه را می خواستند؟  راوی شروع به صحبت می کند,بچه ها اینجا علقمه علمدار خمینی" حاج حسین خرازی" است جایی که دست حاج حسین خرازی فرمانده پیروز لشگر 14 از تنش جدا شد،جایی است که سر حاج ابراهیم همت سردار خیبر از تنش جدا شد.

 

طلاییه علقمه علمدار خمینی

 

صدای راوی در بین گریه های بچه ها به سختی به گوش می رسد بچه ها اینجا جایی است که وقتی شهید حاج مهدی باکری شب عملیات جنازه برادرش حمید باکری را دید چشمانش را بست، رد شد و رفت هر چه صدا زدند حاجی، جنازه حمید را برگردان درمقابل اصرار فرمانده از پشت بیسیم جواب داد این ستاره ها که همه  اینجا افتاده اند حمید باکری هستند کدام یک را برگردانم.

 

حجت الاسلام باقری با اظهار این که بیش از 800 هزار گلوله از جانب دشمن به این زمین  که محل رفت و آمد رزمندگان ما بود اصابت کرده است ادامه داد: بچه ها اینجایی که شما آمدید آنقدرجنازه ی بچه ها روی هم افتاد که دیگر رزمندگان به ناچاراز رو جنازه ها رد شدند و رفتند واسمش سه راهی شهادت شد.

 

یادمان شهدا در طلاییه

 

راوی در ادامه با اشاره به این که طلاییه مقر ابالفضل عباس (ع) است گفت: بعد از جنگ که بچه ها کار تفحص را شروع کرده بودند مدتی هرچه در طلاییه جست و جو می کردند جنازه شهدا را پیدا نمی کردند تا اینکه به قمر بنی هاشم متوسل شدند و کار تفحص را ادامه دادند خاک ها را که کنار زدند جنازه یک شهید پیدا کردند که اسمش عباس امیری بود ،جست و جو را ادامه دادند پیکر شهید ابالفضل ابالفضلی را یافتند و این مکان به مقر ابالفضل العباس (ع) مزین شد.

 

وی یادآور شد:بچه ها قسمت باب التوبه حسینیه قمر بنی هاشم کنار عکس شهیدی که سرش کنار پاهایش افتاده بود 6هزار دست نوشته  نوشتند که یکی از همین هم سن و سال های شما نوشته بود ای سر و پا ،منِ بی سرو پا خودم را در کنار تو پیدا کردم؛بچه ها با شهدا هیچ وقت تو بالا پایین دنیا گم نمی شوید.

 

طلاییه مقر ابالفضل عباس (ع)

 

بچه ها صورتشان بر خاک طلاییه است که مسئول کاروان صدا می زند دانش آموزان لرستانی به سمت اتوبوس ها حرکت کنند با اینکه بچه ها تازه ستاره هایی در مقر حضرت عباس (ع) پیدا کرده بودند،اما ستارگان زمینی در هویزه منتظرشان بودند، بچه ها دلشان را یک به یک در کنار تربت شهدا جا می گذاشتند و به یادمان بعدی می رفتند.

 

هویزه؛ نبرد تن و تانک  

کاروان به هویزه می رسد که روز 16 دی 1359 کربلا شده بود، بعدازظهر روز 16 دی گروهان شهید علم الهدی که جلوتر از نیروهای ارتش مشغول رزم بودند و حتی آذوقه و اسلحه کافی نداشتند در بی‌خبری ناشی از قطع ارتباط بی‌سیمی در محاصره  صدها تانک افتادند.

 

جمعی از بهترین جوانان دانشجو پیرو خط امام و رهبری، تعدادی دانش‌آموز و پاسدار، بسیجی و قشرهای مختلف مردم از 22 شهر ایران اسلامی در کنار فرمانده شهید سید محمدحسین علم الهدی پس از نبردی جانانه هم‌زمان با شب شهادت امام رضا (ع) با گلوله مستقیم تانک و رگبار کالیبر 50، شهد شهادت نوشیدند و پیکرهایشان زیر تانک‌های بعثی پاره‌پاره گشت.

 

اینجا خاطره تاختن اسبان یزیدیان بر پیکرهای شهیدان کربلا، زنده شد آری هویزه کربلا شده بود اما امروز بعد از گذشت سالیان نام شهیدان هویزه و ایران اسلامی همانند شهدا کربلا ماندگار شده و زیارتگاه هزاران جوان دانش آموز و دانشجو از سراسر کشورمان شده است.

 

هویزه ،شهید علم الهدی

 

کاروان برای نماز مغرب و عشاء به معراج الشهدای اهواز دعوت شده بودند، شهدا در معراج اهواز منتظرشان بودند، دانش آموزان بعد از تجدید وضو و تشکیل صفوف در کنار تابوت شهدای تازه تفحص شده نماز را می خوانند.

 

دهلاویه؛یادمان شهید چمران

صبح روز سوم  دانش آموزان برای حضور در دهلاویه لحظه شماری می کنند بسیاری از دانش آموزان فقط اسم آن را شنیده بودند و تا آن روز در این یادمان حاضر نشده بودند در ورودی  یادمان مزار شهید گمنام، راهیان سفر نور را به سمت خود می کشاند بچه ها بعد از زیارت وارد نمایشگاهی می شوند که تصاویر از مدارک ،نقاشی ها و عکس های شهید چمران در در نبردهای مختلف  بر روی دیوارها نصب شده است.

 

یاد مان شهید چمران دهلاویه

 

بعد از آن مستند شهادت شهید چمران و مجروحیت و شهادت همرزمان او در روستای دهلاویه را تماشا می کنند.  

سرهنگ بازگیر در یادمان شهید چمران در دهلاویه گفت: دنیا در چشم شهدای ما بسیار ناچیز بود همانطوری که شهید مصطفی چمران بالاترین و برترین مدارک و مدارج علمی و مادی خود را در پی اهداف و آرمان های الهی رها می کند و راهی مناطق و میادین نبرد در مصر، لبنان و پاوه می شود.

 

پخش مستند شهادت شهید چمران در دهلاویه

 

وی با اشاره به اینکه شهید چمران یک شهید شاخص هست بیان کرد: نوع شهادت شهید منحصر بفرد است یک روز قبل از شهادتش حرف از شهادت می زند و دست نوشته ای را در بین راه می نویسد که بخشی از آن اینگونه است "ای دست ها وپاها تا لحظاتی دیگر شما به خواب ابدی خواهید رفت،به شما قول می دهم که چند لحظه دیگر همه شما در استراحتی عمیق و ابدی ارامش خود را برای همیشه بیابید و تلافی این عمر خسته کننده و این لحظات سخت و سنگین را دریافت کنید.

 

سرهنگ بازگیر با اظهار این که نقطه به نقطه این مکان محل رشادت رزمندگان لرستانی است عنوان کرد: رزم بچه های لرستان در سوسنگرد نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس لرستان و بیان کننده شجاعت و مردانگی بچه های لرستان است.

 

سرهنگ بازگیر یادمان شهید چمران دهلاویه

 

وی با اشاره به شهادت شهید بیگی،شهید بزن بیرانوند و شهید بنیادیان در این منطقه اظهار داشت: در سوسنگرد رزمندگان خرم آباد یا یک اتوبوس در حال حرکت هستند که متوجه می شوند لشگری از دشمن از سمت چزابه به سمت اهواز حرکت می کند لذا با جلودار لشگر دشمن درگیر می شوند و به خیال دشمن که این تعداد رزمنده پیش رو یک لشگر هستند لذا دشمن از لحاظ آفندی به حالت پدافندی در آمده و جلوتر نمی آید.

 

دهلاویه آخرین یادمان بود و سفر کاروان راهیان نور در محل شهادت شهید چمران پایان می یافت بچه ها سه روز قدم به قدم با شهدا بودند ،فکرشان ،دلشان ،اصلا لباس هاشان هم شهدایی شده بود رنگ و بوی تربت مزار شهدا را گرفته بودند،خیلی ها دلشان شفا گرفته  مگر نه این که مزار شهدا تا قیامت دارالشفای عاشقان و دلدادگان است؟

 

ایرانی مقیم آمریکا که درس جامعه شناسی خوانده است در مسیر همین طلاییه و شلمچه گفته بود که ما آمدیم اینجا تا ببینیم که در مناطق عملیاتی دفاع مقدس جبهه های ایران چه می گذرد واین جوانانی که به این یادمان ها می آیند چه چیزی  یاد می گیرند که وقتی به شهر و دیار خود برمی گردند اینقد محکم پای آرمان های امام و رهبرشان می مانند.

 

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، با کاروانی همراه می شویم که مسیرحرکتش پر از نورانیت و توقفش در کنار زمین هایی پر از ستاره در مناطق جنوبی کشور است، کاروان راهیان نور؛بعد از طی کردن مسافتی حدود چهار ساعت دراولین مکانی که دانش آموزان پیاده می شوند، درخشش پنج ستاره زمینی که بر تارک هفت آسمان آرمیده اند توجه شان را جلب می کند.

 

هرکسی با سکوتش ناآرامی های دلش را در کنار یک ستاره فریاد می زند، برخی دورشان می گردند و یک حمد و قل هو الله به ستاره ها هدیه می دهند تا ستاره ها برای آسمانی شدنشان دعا کنند معتقد بودند که ستاره ها به چرخ گردون زمان نزدیکترند؛دانش آموزان در کنار پنج ستاره زمینی با عنوان "شهید" در مکانی به نام یادمان شهدای اندیمشک مسیر اجابت دعاها را فراهم می بینند.

 

یادمان شهدای اندیمشک

 

صدای اذان از حسینیه یادمان شهدا به گوش می رسد دانش آموزان یک به یک در کنار هم صفوف نماز را تشکیل می دهند آن ها می دانستند تمام ستارگان زمینی که ازابتدای سفر تا پایان سفر قرار است با آن ها آسمان دلشان را چراغانی کنند از طریق همین صفوف خدایی شده اند.

 

نماز در یادمان شهدای اندیمشک

 

اتوبوس ها یک یک به شهر اهواز و پادگان ستاره ای به نام شهید مصطفی مسعودیان برای استراحتی چند ساعته نزدیک می شوند،خادمان شهدا اسپند به دست به استقبال دانش آموزان زائر می آیند و با چوب پرهایشان محل اسکان را نشان می دهند.

 

پاسی از شب گذشته که نورانیت دو ستاره گمنام در مقر پادگان بچه ها را به سمت خود می کشاند،آری مزار دو شهید گمنام در پادگان شهید مسعودیان.

 

شهید گمنام در پادگان شهید مسعودیان

 

صبح روز دوم دانش آموزان زائرحال دلشان خوب است مژده داده بودند به مکانی می روند که صحبت یک ستاره و 2 ستاره نیست بلکه در دشتی مستقرمی شوند که جای جایش پر ازستاره است.دشتی به نام شلمچه و طلاییه؛بچه ها قرار گذاشته بودند به رسم ادب پا برهنه ستارگان خونی در زمین شلمچه و طلاییه را زیارت کنند.

 

شلمچه و دانش آموزان خرم آبادی

 

دانش آموزان یک به یک بر بالای تپه ای در دشت شلمچه مستقر می شوند تابلوی سبز  رنگِ "تا کربلا فقط یک سلام" نظر همه را جلب کرده که صدای رزمنده ایی که سال های دفاع مقدس با رفیقای هم سن و سال خود در این مکان مشغول نبردی سنگین بودند به گوش می رسد.

 

سرهنگ پاسدار ماشااله بازگیر از جمله رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و فرمانده سپاه شهرستان خرم آباد روبه بچه ها عملیات های کربلای 4 و 5 و نبرد رزمندگان لرستانی طی این عملیات ها را بازگو می کند.

 

سرهنگ بازگیر شلمچه

 

این راوی دفاع مقدس بیان کرد: بچه ها اینجا منطقه عمومی شلمچه، مزین به نام کربلای ایران است،دقت کنید که محل پارکینگ اتوبوس هایی که شما همین الان راحت پیاده شدید و خودتون رو به بالای این تپه رساندید،محل مین بوده وکل این بیابان همه مسلح به میادین مین و سیم های خارداربود.

 

وی با بیان این که در این نقطه چند عملیات اتفاق افتاده است، افزود: درسال های پایانی جنگ و در تاریخ سوم دی 65 عملیات کربلای 4 به عنوان یکی از بزرگ ترین عملیات های جمهوری اسلامی در این محل اتفاق افتاد که این عملیات زمینه ساز عملیات کربلای 5 در 19 دی 65 می شود.

 

یادمان شهدای شلمچه

 

سرهنگ بازگیر گفت: بچه ها ،جنگ در شلمچه جنگ اخلاص بود رزمندگان ما بعد از توکل بخدا با سلاح اخلاص به میدان آمدند و این بود که رزمندگان لشگر 57 حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در عملیات کربلای 4 توانستند از مواضع سنگین پنج‌ضلعی عبور کنند و عظمت کربلای 5 را رقم بزنند.

 

سرهنگ بازگیر افزود: محوری که به  لشگر 57 داده‌شده بود یکی از سخت‌ترین محورهای عملیاتی منطقه کربلای 4 با زبده‌ترین نیروهای عراقی و موانع بسیار سنگین بود. یگان‌هایی که در خط بودند با توجه به نوع رسته‌شان به کار گرفته می‌شدند و لشگر 57 لرستان یک لشگر پیاده کوهستانی با تجهیزات و آموزش‌های کوهستانی بود، اما استعداد و جنس سخت و محکم  نیروهای جنگی لرستان که عقب‌نشینی در کارشان نبود، آنان را از غرب به دل پنج‌ضلعی عراق کشاند.

 

عملیات کربلای 4 و دشت شلمچه شهدای لرستانی

 

تصرف 5 ضلعی عراق توسط  رزمندگان لشگر 57 حضرت ابوالفضل (ع) لرستان

فرمانده سپاه ناحیه خرم‌آباد گفت: در این عملیات که در سال 65 اتفاق افتاد، تنها یگانی که توانست هدف تعیین‌شده‌اش یعنی 5 ضلعی عراق را که روبه‌روی یادمان شهدای شلمچه قرار داشت تصرف کند، لشگر 57 حضرت ابوالفضل (ع) لرستان بود.

 

وی با اشاره به شهادت بیش از  80 رزمنده لرستانی در این عملیات، اظهار داشت: بسیاری از فرماندهان سپاه به این نکته اعتقاد راسخ داشتند که کربلای 4 و ازخودگذشتگی لرستانی‌ها زمینه‌ساز خلق کربلای 5 شد.

 

راهیان نور در شلمچه

 

سرهنگ بازگیر به توضیح فرماندهان لرستانی در خصوص نحوهٔ تصرف محور و موقعیتشان پرداخت و یادآور شد: فرمانده گردان انبیاء (ولی الله میر هاشمی) در بین توضیحات چگونگی تصرف موقعیت خود به اخلاص و بصیرت رزمندگان اشاره داشت.

 

این رزمنده دوران دفاع مقدس در خصوص فاصلهٔ زمانی محدود بین کربلای 4 و 5 گفت: بعد از یک عملیاتی که با شکست روبه‌رو می‌شود، شروع عملیات بعدی، حداقل 6 ماه طول می‌کشد چون خیلی از شناسایی‌ها و مؤلفه‌های رزم باید ازسر گرفته شود اما لشگر 57 لرستان کلید را در کربلای 4 زده بود و با توجه به این پیروزی برای همه روشن‌شده بود که  طلسم شلمچه قابل شکستن است همان‌طوری که مردان رزم لرستان شکستند، و این بود که بلافاصله با یک وقفهٔ کوتاه عملیات در 19 دی 65 با رمز یا زهرا (س) شروع شد.

 

یادمان شهدای شلمچه2

 

سرهنگ بازگیر ضمن اشاره به نقش گردان‌های پیاده لشگر 57 لرستان در کربلای 5 افزود: در کربلای 4 فقط 85 گردان از نیروی زمینی سپاه به کار گرفته شد و در کربلای 5، 300 گردان تازه‌نفس و سرحال آمادهٔ میدان نبرد بودند ویگان هایی که در کربلای 4 حضور نداشتند خط‌شکن کربلای 5 شدند که لشگر 57 هم با 8 گردان پیاده در خرمشهر و حومهٔ آن مستقر شدند و 7 گردان تخصصی هم در خط پدافندی پشتیبانی می‌کردند.

 

فرمانده سپاه ناحیه خرم‌آباد با اشاره به نقش عملیاتی چون کربلای 5 در از کار انداختن ماشین جنگی دشمن یادآور شد: کربلای 5 باعث قطع امید همهٔ حامیان عراق شد و در صدور قطعنامه‌های سازمان ملل نسبت به گذشته خیلی تأثیرگذار بود تا جایی که در تیر سال 66 قطعنامهٔ 598 صادر و ایران در 27 تیر 67 قطعنامه را پذیرفت تا داغ پیروزی در این جنگ نابرابر را برای همیشه بر دل صدام و هم‌پیمانانش بگذارد.

 

وی خطاب به دانش آموزان گفت: بچه ها با شهدا پیمان ببندید  وبصیرت، ایستادگی و اخلاص شهدای 17،18 ساله این سرزمین ها را الگوی خودتان قرار دهید و آن ها را واسطه ی بین خود و خدا قرار دهید چراکه آن ها زنده و نظاره گرهستند.

 

طلاییه؛ ای سر و پا ،منِ بی سرو پا خودم را در کنار تو پیدا کردم

در حالی که نسیم شلمچه صورت راهیان سفر نور را نوازش می کرد دست به سینه بر بالای تپه شلمچه روبه حرم سرور شهیدان، امام حسین(ع) سلام می دهند، وقت رفتن بود کاروان باید برای نماز ظهر به علقمه علمدار خمینی (ره) در طلاییه می رسید.

 

طلاییه دشت آزادگان

 

اتوبوس ها پشت سرهم حرکت می کردند نگاه دانش آموزان به تصاویر شهدا منقش بر شیشه های اتوبوس ها و گاهاً برخی دیوارهای و ساختمان های بین راه گره خورده است.

 

گنبدی طلایی در میان یک بیابان و آرام حرکت کردن اتوبوس ها توقف در طلاییه را نوید می داد.بچه ها آرام پیاده شدند همین که به حسینیه قمر بنی هاشم (ع) نزدیک می شدند سوالاتشان بیش تر می شود. اینجا کجاست؟ چرا اسم حسینیه قمر بنی هاشم (ع) است؟

 

تعداد ستاره های روی زمین طلاییه را می خواستند؟  راوی شروع به صحبت می کند,بچه ها اینجا علقمه علمدار خمینی" حاج حسین خرازی" است جایی که دست حاج حسین خرازی فرمانده پیروز لشگر 14 از تنش جدا شد،جایی است که سر حاج ابراهیم همت سردار خیبر از تنش جدا شد.

 

طلاییه علقمه علمدار خمینی

 

صدای راوی در بین گریه های بچه ها به سختی به گوش می رسد بچه ها اینجا جایی است که وقتی شهید حاج مهدی باکری شب عملیات جنازه برادرش حمید باکری را دید چشمانش را بست، رد شد و رفت هر چه صدا زدند حاجی، جنازه حمید را برگردان درمقابل اصرار فرمانده از پشت بیسیم جواب داد این ستاره ها که همه  اینجا افتاده اند حمید باکری هستند کدام یک را برگردانم.

 

حجت الاسلام باقری با اظهار این که بیش از 800 هزار گلوله از جانب دشمن به این زمین  که محل رفت و آمد رزمندگان ما بود اصابت کرده است ادامه داد: بچه ها اینجایی که شما آمدید آنقدرجنازه ی بچه ها روی هم افتاد که دیگر رزمندگان به ناچاراز رو جنازه ها رد شدند و رفتند واسمش سه راهی شهادت شد.

 

یادمان شهدا در طلاییه

 

راوی در ادامه با اشاره به این که طلاییه مقر ابالفضل عباس (ع) است گفت: بعد از جنگ که بچه ها کار تفحص را شروع کرده بودند مدتی هرچه در طلاییه جست و جو می کردند جنازه شهدا را پیدا نمی کردند تا اینکه به قمر بنی هاشم متوسل شدند و کار تفحص را ادامه دادند خاک ها را که کنار زدند جنازه یک شهید پیدا کردند که اسمش عباس امیری بود ،جست و جو را ادامه دادند پیکر شهید ابالفضل ابالفضلی را یافتند و این مکان به مقر ابالفضل العباس (ع) مزین شد.

 

وی یادآور شد:بچه ها قسمت باب التوبه حسینیه قمر بنی هاشم کنار عکس شهیدی که سرش کنار پاهایش افتاده بود 6هزار دست نوشته  نوشتند که یکی از همین هم سن و سال های شما نوشته بود ای سر و پا ،منِ بی سرو پا خودم را در کنار تو پیدا کردم؛بچه ها با شهدا هیچ وقت تو بالا پایین دنیا گم نمی شوید.

 

طلاییه مقر ابالفضل عباس (ع)

 

بچه ها صورتشان بر خاک طلاییه است که مسئول کاروان صدا می زند دانش آموزان لرستانی به سمت اتوبوس ها حرکت کنند با اینکه بچه ها تازه ستاره هایی در مقر حضرت عباس (ع) پیدا کرده بودند،اما ستارگان زمینی در هویزه منتظرشان بودند، بچه ها دلشان را یک به یک در کنار تربت شهدا جا می گذاشتند و به یادمان بعدی می رفتند.

 

هویزه؛ نبرد تن و تانک  

کاروان به هویزه می رسد که روز 16 دی 1359 کربلا شده بود، بعدازظهر روز 16 دی گروهان شهید علم الهدی که جلوتر از نیروهای ارتش مشغول رزم بودند و حتی آذوقه و اسلحه کافی نداشتند در بی‌خبری ناشی از قطع ارتباط بی‌سیمی در محاصره  صدها تانک افتادند.

 

جمعی از بهترین جوانان دانشجو پیرو خط امام و رهبری، تعدادی دانش‌آموز و پاسدار، بسیجی و قشرهای مختلف مردم از 22 شهر ایران اسلامی در کنار فرمانده شهید سید محمدحسین علم الهدی پس از نبردی جانانه هم‌زمان با شب شهادت امام رضا (ع) با گلوله مستقیم تانک و رگبار کالیبر 50، شهد شهادت نوشیدند و پیکرهایشان زیر تانک‌های بعثی پاره‌پاره گشت.

 

اینجا خاطره تاختن اسبان یزیدیان بر پیکرهای شهیدان کربلا، زنده شد آری هویزه کربلا شده بود اما امروز بعد از گذشت سالیان نام شهیدان هویزه و ایران اسلامی همانند شهدا کربلا ماندگار شده و زیارتگاه هزاران جوان دانش آموز و دانشجو از سراسر کشورمان شده است.

 

هویزه ،شهید علم الهدی

 

کاروان برای نماز مغرب و عشاء به معراج الشهدای اهواز دعوت شده بودند، شهدا در معراج اهواز منتظرشان بودند، دانش آموزان بعد از تجدید وضو و تشکیل صفوف در کنار تابوت شهدای تازه تفحص شده نماز را می خوانند.

 

دهلاویه؛یادمان شهید چمران

صبح روز سوم  دانش آموزان برای حضور در دهلاویه لحظه شماری می کنند بسیاری از دانش آموزان فقط اسم آن را شنیده بودند و تا آن روز در این یادمان حاضر نشده بودند در ورودی  یادمان مزار شهید گمنام، راهیان سفر نور را به سمت خود می کشاند بچه ها بعد از زیارت وارد نمایشگاهی می شوند که تصاویر از مدارک ،نقاشی ها و عکس های شهید چمران در در نبردهای مختلف  بر روی دیوارها نصب شده است.

 

یاد مان شهید چمران دهلاویه

 

بعد از آن مستند شهادت شهید چمران و مجروحیت و شهادت همرزمان او در روستای دهلاویه را تماشا می کنند.  

سرهنگ بازگیر در یادمان شهید چمران در دهلاویه گفت: دنیا در چشم شهدای ما بسیار ناچیز بود همانطوری که شهید مصطفی چمران بالاترین و برترین مدارک و مدارج علمی و مادی خود را در پی اهداف و آرمان های الهی رها می کند و راهی مناطق و میادین نبرد در مصر، لبنان و پاوه می شود.

 

پخش مستند شهادت شهید چمران در دهلاویه

 

وی با اشاره به اینکه شهید چمران یک شهید شاخص هست بیان کرد: نوع شهادت شهید منحصر بفرد است یک روز قبل از شهادتش حرف از شهادت می زند و دست نوشته ای را در بین راه می نویسد که بخشی از آن اینگونه است "ای دست ها وپاها تا لحظاتی دیگر شما به خواب ابدی خواهید رفت،به شما قول می دهم که چند لحظه دیگر همه شما در استراحتی عمیق و ابدی ارامش خود را برای همیشه بیابید و تلافی این عمر خسته کننده و این لحظات سخت و سنگین را دریافت کنید.

 

سرهنگ بازگیر با اظهار این که نقطه به نقطه این مکان محل رشادت رزمندگان لرستانی است عنوان کرد: رزم بچه های لرستان در سوسنگرد نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس لرستان و بیان کننده شجاعت و مردانگی بچه های لرستان است.

 

سرهنگ بازگیر یادمان شهید چمران دهلاویه

 

وی با اشاره به شهادت شهید بیگی،شهید بزن بیرانوند و شهید بنیادیان در این منطقه اظهار داشت: در سوسنگرد رزمندگان خرم آباد یا یک اتوبوس در حال حرکت هستند که متوجه می شوند لشگری از دشمن از سمت چزابه به سمت اهواز حرکت می کند لذا با جلودار لشگر دشمن درگیر می شوند و به خیال دشمن که این تعداد رزمنده پیش رو یک لشگر هستند لذا دشمن از لحاظ آفندی به حالت پدافندی در آمده و جلوتر نمی آید.

 

دهلاویه آخرین یادمان بود و سفر کاروان راهیان نور در محل شهادت شهید چمران پایان می یافت بچه ها سه روز قدم به قدم با شهدا بودند ،فکرشان ،دلشان ،اصلا لباس هاشان هم شهدایی شده بود رنگ و بوی تربت مزار شهدا را گرفته بودند،خیلی ها دلشان شفا گرفته  مگر نه این که مزار شهدا تا قیامت دارالشفای عاشقان و دلدادگان است؟

 

ایرانی مقیم آمریکا که درس جامعه شناسی خوانده است در مسیر همین طلاییه و شلمچه گفته بود که ما آمدیم اینجا تا ببینیم که در مناطق عملیاتی دفاع مقدس جبهه های ایران چه می گذرد واین جوانانی که به این یادمان ها می آیند چه چیزی  یاد می گیرند که وقتی به شهر و دیار خود برمی گردند اینقد محکم پای آرمان های امام و رهبرشان می مانند.

 

نظر شما