شناسهٔ خبر: 29865287 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مسمومیت سالانه سه میلیون نفر در جهان با حشره کش های فسفردار

مشهد- ایرنا- مشاور سم شناسی بالینی سازمان جهانی بهداشت و سازمان منع سلاح های شیمایی گفت: سالانه سه میلیون نفر در جهان دچار مسمومیت با حشره کش های فسفردار آلی می شوند که این رقم غیر از موارد گزارش نشده است.

صاحب‌خبر -

دکتر مهدی بلالی مود روز یکشنبه در نشست تخصصی ایمنی مواد غذایی میوه، سبزی و فراورده های آن در مشهد با اشاره به اینکه سموم آلی در میوه ها و سبزی ها 2 دسته آفت کش ها و کودهای شیمیایی هستند گفت: آفت کش ها شامل حشره کش ها، قارچ کش ها، جونده کش ها و کودهای شیمیایی نیز شامل کودهای ازته، اوره، فسفاته، کلسیم و امثال آن است.
وی با بیان اینکه مقاومت حشرات به سموم ارگانو فسفره (فسفردار آلی) بسیار زیاد شده است افزود: به همین دلیل کشاورزان با روش هایی از جمله افزایش غلظت، افزایش دفعات سم پاشی و سم پاشی منطقه ای اقدام به مقابله با حشرات می کنند.
وی اظهار داشت: مصرف بیش از حد سموم فسفردار آلی به دلایلی از جمله مقاومت زیاد حشرات در برابر آنها و نیز سمی بودن برای انسان، مخاطرات سلامتی فراوان به همراه دارد.
دکتر بلالی با اشاره به یک تحقیق علمی در کشور چین گفت: بر این اساس میزان سموم فسفردار آلی بعد از پوست کندن میوه 60 درصد و با شستن با آب گرم 80 درصد کاهش می یابد.
این استاد دانشگاه افزود: براساس یک تحقیق علمی دیگر در کشور انگلستان ماندگاری سم فسفردار آلی در میوه ها و سبزی هایی مانند توت فرنگی، اسفناج، گوجه فرنگی، شلیل، سیب زمینی، سیب درختی، کرفس، فلفل دلمه و قرمز، هلو، گیلاس، خیار، کدو زمستانی و انگور بیشتر است که توصیه می شود با جایگیزین کردن سایر محصولات ویتامین های مورد نظر کسب شود.
وی با بیان اینکه در زیر گروه کودهای شیمیایی اغلب کودهای ازت دار و نیتروژنه مصرف می شود اظهار داشت: شیوع سرطان در استانهای شمالی کشور به دلیل مصرف زیاد کود اوره است.
وی گفت: تلخی غیر طبیعی در محصولاتی مانند کاهو و سیب نشان از وجود کود اوره دارد.
دکتر بلالی افزود: تبدیل کود اوره به نیترات و تبدیل کودهای فسفاته به سم کادمیوم عوارض بسیار برای انسان دارد.
نشست تخصصی ایمنی مواد غذایی در میوه ها و سبزیجات و فرآورده های آن، با هدف آگاهی بخشی در زمینه منابع آلاینده و باقیمانده سموم در میوه ها و سبزیجات، بررسی وضعیت باقیمانده سموم آلی، باقیمانده فلزات سنگین و آلودگیهای میکروبی در میوه و سبزی و فرآورده های آن، از سوی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی برگزار شده است.
موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سال 1360 با نام سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی خراسان فعال شد و در پی تبدیل مراکز استانی این سازمان به پارکهای علم و فناوری فعالیت خود را با نام پژوهشکده تحقیقات توسعه فناوری ادامه داد.
این موسسه که چتر فعالیت آن کشوری و مرتبط با پژوهشهای حوزه علوم و صنایع غذایی می باشد با 30 عضو هیات علمی و 34 دانشجوی مقطع دکترا در مشهد مستقر است.
7496 / 6053

نظر شما