شناسهٔ خبر: 29865150 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر بخش گرافیک جشنواره هنرهای تجسمی فجر؛

پتانسیل هنری شهرستانها در جشنواره ها کشف می شود

تهران-ایرنا- دبیر رشته گرافیک یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی خلاقیت و نو بودن اثر را یکی از مهمترین معیارهای سنجش و پذیرش آثار رشته گرافیک ذکر کرد و گفت:شهرستان‌ها پتانسیل هنری زیادی دارند که توسط جشنواره‌ها کشف می شوند و این انرژی‌های نهفته آزاد خواهند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، فرزاد ادیبی دبیر رشته گرافیک ‏یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر‏ درباره معیارهای بخش گرافیک برای پذیرش آثار در جشنواره فجر گفت: ایرانی بودن، داشتن خلافیت و نو بودن اثر، رعایت اصول تجسمی و گرافیکی، ملاک داوری خواهد بود.
وی افزود: پوسترها در دو مرحله قضاوت می‌شوند. ابتدا بخشی از آثار رسیده به دبیرخانه براساس سطح کیفی آنها برای حضور در نمایشگاه انتخاب می‌شوند و در مرحله بعدی آثار برگزیده توسط داوران انتخاب می شود.
ادیبی اظهار کرد: تفکیک 10 رشته هنرهای تجسمی در جشنواره امسال باعث می‌شود مشارکت هنرمندان بالاتر رفته و بسیاری از هنرمندان بتوانند در رشته‌های تخصصی خود در جشنواره حضور یابند.
او درباره تاثیرات حضور گالری‌ها در جشنواره تجسمی فجر گفت: حضور گالری‌ها از سویی اقتصاد هنر را به گردش در می‌آورد و از سوی دیگر اعتبار گالری برای هنرمند و خریداران آثار تثبیت خواهد شد. بسیاری از هنرمندان نیز ترجیح می‌دهند از سوی گالری‌ها به جشنواره دعوت شوند، نه از سوی نهادی دولتی. ضمنا انتخاب هنرمند یا اثر از سوی گالری‌داران نیز انتخاب ویژه‌ای خواهد بود که مطابق با معیارهای بازار هنر است.
ادیبی با اشاره به بخش‌های استانی جشنواره تجسمی فجر گفت: شهرستان‌ها پتانسیل هنری زیادی دارند که توسط این جشنواره‌ها، این انرژی‌های نهفته آزاد خواهند شد. خیلی از هنرمندان حاضر در شورای سیاستگذاری، دبیران و نیز داوران اصالتا اهل تهران نیستند و این نشان می‌دهد که بسیاری از هنرمندان، به ویژه هنرمندان تجسمی در خلوت خود کار و تجربه کرده‌اند و به جایگاه امروزی خود رسیده‌اند.
وی اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه و جشنواره در هر جایی حکم یک کلاس درس را دارد و برای مناطق دور از مرکز بسیار ضروری است. برگزاری ورکشاپ و جلسات پرسش و پاسخ نیز به امر آموزش هنرمندان شهرستانی بسیار کمک می‌کند. برای مشارکت بیشتر آنها می‌توان نمایشگاه‌هایی از آثار هنرمندان حرفه‌ای نیز در آن شهرستان برگزار کرد.
دبیر بخش گرافیک یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: جشنواره تجسمی فجر برای اینکه بتواند هنرمندان را به خود جلب کند باید به سطحی معقول و معتبر برسد و این سطح را حفظ کند. حضور هنرمندان شاخص و مطرح در جشنواره به اعتبار آن می‌افزاید، بنابراین باید تدابیر لازم به عمل آید تا این هنرمندان با رغبت در این رویداد حضور یابند و پس از آن حضور آنها موجب حضور دیگر هنرمندان خواهد بود. یکی از فاکتورهای مهم برای حضور هنرمندان شاخص، رعایت استانداردهای معقول و شناخته شده جهانی است.
گفتنی است سیامک فیلی زاده، مهران زمانی وعلیرضا مصطفی زاده ‏ابراهیمی این رشته را داوری می کنند.‏
یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی در بهمن ماه 1397 برگزار ‏می شود. در این ‏جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی دبیری اجرایی را ‏عهده دار هستند.‏
فراهنگ**9031** 1418

نظر شما