شناسهٔ خبر: 29863700 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/ مناظره دانشجویی گامی به سوی نقدپذیری/

پایان سومین مناظره دانشجویان/تفاسیری از وضعیت ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای مستقل

در سومین مناظره مرحله کشوری "هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران" تیم عدالت از دانشگاه شهید بهشتی به عنوان برنده اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در سومین مناظره دو گروه "عدالت" از دانشگاه شهید بهشتی و گروه "علوم سیاسی" از خراسان رضوی، بر سر گزاره "انقلاب اسلامی ایران را به یک قدرت منطقه‌ای مستقل تبدیل کرد" به مناظره پرداختند.

گروه عدالت در این مناظره ابتدا به تعریف واژگان در گزاره پرداخت و تشریح کرد: قدرت به معنی اعمال اراده خودی به طرف مقابل بوده و در سطح منطقه‌ای نیز به معنای اعمال همین اراده فراتر از مرزها و در یک چارچوب جغرافیایی مشخص است.

اعضای این گروه با اشاره به این‌که اصطلاح قدرت منطقه‌ای پس از فروپاشی کامل بلوک شرق و غرب و به دنبال حاکمیت مطلق بلوک غرب مطرح شده است، یادآور شدند: متخصصان این اصطلاح را در راستای جلوگیری از یک نظام تک‌قطبی و به منظور توازن قدرت مطرح کردند.

این گروه در همین زمینه استقرار منطقه‌ای را عدم نفوذ خارجی در اعمال اراده دانست و گفت: پیش از انقلاب اسلامی فرد اول مملکت خود نسبت به نفوذ آمریکا در تمامی امور اقرار کرده است. این در حالی است که با وقوع انقلاب اسلامی قدرت به نوعی به صورت قدرت خودبنیاد و با گفتمان جدید نه شرقی نه غربی و نیز حمایت از مستضعفین تعریف شده است.

گروه "علوم سیاسی" در این مناظره ابتدا به تعریف واژه مستقل از منظر حقوق بین‌الملل پرداخت و اظهار کرد: در این منظر استقلال به معنی خودگردانی و اداره امور به صورت مستقلانه است و باید توجه داشت که پیش و پس از انقلاب تبدیلی از این لحاظ صورت نگرفته و حاکمیت گروهی ایران پیش از انقلاب هم مستقل بوده است.

این گروه همچنین استقلال از منظر رویکرد سیاسی را در سه وضعیت انزواگرایی، عدم تعهد و همکاری و ائتلاف توصیف کرد و گفت: "مستقل" از این منظر به معنی انزواگرایی است و گروه مقابل نیز باید ثابت کند که ایران قبل و بعد از انقلاب چنین بوده است.

این گروه ادامه داد: ایران بعد از انقلاب قدرت منطقه‌ای نیست، اما اصلی‌ترین بازیگر در منطقه خودش است ضمن آنکه منابع ژئوپلتیکی از جمله سرزمین، جمعیت و مواد خام نیز قبل و بعد از انقلاب ثابت بوده و از این لحاظ تبدیلی صورت نگرفته است.

گروه عدالت خاطر نشان کرد: منابع ژئوپلتیکی پتانسیل‌ها هستند، اما استفاده از آنهاست که کشور را به قدرت منطقه‌ای تبدیل می‌کند.

گروه علوم سیاسی برخی مولفه‌های قدرت منطقه‌ای را به خوداتکایی در منابع ضروری، استفاده از منابع متنوع سیاست خارجی و عدم مقابله با جریان هژمونی عنوان کرد و گفت: صرف تاکید بر حمایت از مظلومین به معنی مستقل بودن در منطقه نیست و ایران از توان نظامی خود برای حفظ وضع موجود استفاده می‌کند.

این گروه در پایان عنوان کرد: در دنیای کنونی این‌که منطقه‌ای مستقل باشد غیرممکن است ضمن آنکه منطقه خاورمیانه هیچ کشوری به خاطر موقعیت ژئوپلتیکی خود هرگز نتوانسته یک قدرت منطقه‌ای مستقل باشد.

به گزارش ایسنا، اعضای گروه عدالت سید مصطفی احمدی (دانشجوی کارشناسی حقوق)، سینا محمدی (دانشجوی کارشناسی حقوقی)، نیما حمیدی (دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل) و سید مجتبی جوادی (دانشجوی کارشناسی حقوق از دانشگاه شهید بهشتی) هستند.

همچنین اعضای تیم علوم سیاسی از خراسان رضوی مهدی آلفان (ارشد علوم سیاسی از دانشگاه تهران)، محمدحسین دهقان (کارشناسی علوم سیاسی از دانشگاه فردوسی)، محدثه جزایی (کارشناسی علوم سیاسی از دانشگاه فردوسی) و وحید بهرامی (کارشناسی علوم سیاسی از دانشگاه فردوسی) هستند.

انتهای پیام

نظر شما