شناسهٔ خبر: 29862639 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

بلاک چین چیست؟

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین، فناوری «بلاک چین» یکی از این فناوری‌هایی است که علاوه‌بر دنیای رمزارز‌ها ، بسیاری از حوزه‌ها دیگر را تحت‌تاثیر خود قرار داده است؛ اما بعضی‌ها هم از نام این فناوری نوین ،سوءاستفاده می‌کنند تا با فریب کاربران تولیدات نرم‌فزاری خود را در فضای مجازی منتشر کنند. البته ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود و هم ‌اکنون بسیاری از بدافزار‌ها و ویروس‌های رایانه‌ای نیز با نام بلاک چین در فضای مجازی منتشر شده‌ و روی بسیاری از گوشی‌های‌هوشمند و رایانه‌های شخصی جاخوش کرده‌اند . اما این فناوری چیست و چه خدمتی می تواند به بشریت انجام دهد؟

همانطور که می دانید بیشتر ارز‌های دیجیتال از جمله بیت کوین وابستگی به بانک یا دولتی ندارند و تنها توسط یک شبکه‌رایانه‌ای تولید و منتقل می‌شوند که در کلام ساده به این شبکه بلاک چین (BlockChain) گفته می‌شود.

این شبکه تودرتو به هیچ سرور و یا پایگاه داده‌ای متصل نیست و در سال 1991میلادی گام‌های اولیه برای خلق آن برداشته شد. این شبکه برای اولین بار توسط «ساتوشی ناکاموتو» خالق بیت کوین مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت در سال 2017 میلادی با توجه به افزایش نجومی ارزش بیت کوین به شهرت رسید.

شبکه بلاک چین از رایانه‌ها و گوشی‌های هوشمند بسیار زیادی تشکیل شده که هر کدام به عنوان یک سرور یا پایگاه داده عمل می‌کنند و آخرین تغییرات در این شبکه گسترده به تک‌تک این دستگاه‌ها ارسال می‌شود و یک کپی از آن روی هرکدام قرار می‌گیرد.

هر کاربری که با رایانه یا گوشی‌هوشمند خود به استخراج بیت کوین و یا خرید و فروش آن می‌پردازد ، عضوی از این شبکه محسوب شده و آخرین تغییرات بلاک چین به این دستگاه تازه‌ وارد نیز ارسال می‌شود.

به عبارت دیگر هرگاه بیت کوینی متولد شده و یا از کاربری به کاربر دیگر منقل شود ، این اطلاعات به همه مجموع‌ها ارسال و تک‌تک زیر مجموعه‌ها از این تغییرات مطلع می‌شوند.

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های این فناوری امنیت غیرقابل تصور آن است؛ چون هر تغییری که در فرآیند آن رخ می‌دهد به همه دستگاه‌های این مجموعه ارسال می‌شود و  احتمال تقلب در آن تا به امروز نزدیک به صفر بوده است و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از بانک‌ها و نهاد‌های پولی از بلاک چین استقبال کنند.

البته این امنیت بسیاری از دولت‌ها را نیز ناراضی نگه داشته و علت آن نیز عدم نظارت نهاد‌ها بر فرآیند این شبکه شگفت‌انگیز است.

درحال حاضر بلاک چین تنها در حوزه ارز‌های مجازی فعالیت جدی دارد ؛ اما پیش‌بینی می‌شود این فناوری به زودی بسیاری از حوزه‌ها را تحت‌تاثیر خود قرار دهد .

همانطور که گفته شد بسیاری از شیادان نیز از نام بلاک چین برای تبلیغ تولیدات خود استفاده می‌کنند . به عنوان مثال با فیلتر شدن تلگرام بسیاری از این نام برای عرضه و حتی فروش فیلترشکن‌های خود سوءاستفاده کردند و این درحالی است که بلاک چین نمی تواند هیچ نقشی در دور زدن تحریم‌ها و یا عبور از فیلترینگ ایفا کند.

نظر شما