شناسهٔ خبر: 29853671 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

گردشگری سلامت سبب گسترش مراودات اجتماعی با افغانستان می شود

زاهدان - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: اجرای صحیح برنامه گردشگری سلامت گسترش مراودات اجتماعی با کشور افغانستان را به دنبال دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا دکتر سید محمد هاشمی شهری روز یکشنبه در دیدار با سر کنسول افغانستان در زاهدان اظهار داشت: 2 کشور ایران و افغانستان از ظرفیت های متعدد فرهنگی و اجتماعی برای راه اندازی برنامه گردشگری سلامت برخوردارند که ساماندهی این حوزه گسترش مراودات اجتماعی و قرابت بیستر 2 ملت را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: ظرفیت های لازم برای توسعه روابط در حوزه درمان، بهداشت و آموزش پزشکی میان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و نهادهای مسئول سلامت در افغانستان وجود دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: این دانشگاه آمادگی دارد تا با رعایت ضوابط قانونی و بین المللی سطح همکاری های خود را با نظام سلامت افغانستان ارتقاء دهد.
وی با اشاره به تجارب موجود در حوزه گردشگری سلامت گفت: با توجه به درصد بالای حجم نقدینگی در صنعت گردشگری سلامت که سبب شده شاهد حضور برخی از دلالان در کشورهای مختلف باشیم دانشگاه علوم پزشکی زاهدان قصد دارد با اقدامات مناسب به طور مستقیم و با هماهنگی مسئولان وزارت امور خارجه و بهداشت افغانستان به این عرصه ورود پیدا کند.
دکتر هاشمی شهری با اشاره به خدمات گسترده نظام سلامت به شهروندان افغانستان گفت: در دوره های اشغال این کشور توسط بیگانگان و در زمان وقوع جنگ های داخلی دولت جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت افغانستان بوده و خدمات بهداشت و درمان تنها بخشی از خدماتی است که ایران به شهروندان این کشور ارائه می دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: وجود قرابت های فرهنگی میان ایران و افغانستان و مجاورت جغرافیایی در کنار برخورداری سیستان و بلوچستان از امکانات و ظرفیت های ارزشمند در حوزه بهداشت و درمان فرصت های بی نظیری را برای همکاری در حوزه سلامت ایجاد کرده است.
وی تاکید کرد: دانشگاهعلوم پزشکی زاهدان آمادگی دارد تا از توان و ظرفیت های علمی و تخصصی برای تسریع در روند توسعه افغانستان بهره گیرد.
دکتر هاشمی شهری افزود: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به عنوان یکی از دانشگاه های مادر در جنوب شرق ایران در بیش از 65 رشته دانشگاهی دانشجو می پذیرد که 16 رشته تخصصی پزشکی و دندانپزشکی و یک رشته فوق تخصصی و فلوشیپ از جمله این رشته هاست.
وی با اشاره به توفیقات نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت گفت: برای کنترل بهتر بیماری های عفونی همچون سل و مالاریا و کاهش مرگ و میر مادران باردار تبعه افغانستان که در ایران سکونت دارند نیازمند توسعه همکاری های فرامرزی با محوریت سازمان های مردم نهاد بین المللی هستیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام نشست های دوره ای میان مسئولان بهداشتی مناطق مرزی و برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزشی برای کارکنان نظام بهداشت و درمان افغانستان را از دیگر پیشنهادات برای همکاری با این کشور برشمرد.
سرکنسول افغانستان در زاهدان نیز در این نشست ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی چابهار و اظهار همدردی با خانواده شهداء و مصدومان این جنایت از استمرار ارائه خدمات به شهروندان افغانستان در جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد.
عبدالرحیم نیک پور افزود: افغانستان بیش از 40 ساله با جنگ درگیر است که هدف اصلی این جنگ نیز از بین بردن صلح، آرامش، تمدن و فرهنگ این ملت است.
وی افزود: ما تاکنون در برابر این حملات و دشمنی ها مقاومت کرده ایم و از این پس نیز مقاومت خواهیم کرد.
سر کنسول افغانستان در زاهدان با اشاره به تردد ناخواسته مهاجران غیرقانونی از مرزهای شرقی به ایران گفت: این افراد برای دور شدن از درگیری ها و جنگ ها و صرفا برای دستیابی به فرصت های بهتر زندگی و اشتغال کشور خود را ترک می کنند و همان گونه که برادران ایرانی ما با معضلات مربوط به ارائه خدمات و هزینه تصادفات و مجروحیت آنان مواجه هستند مشاهده درد و رنج این افراد برای ما نیز دشوار و رنج آور است.
وی بیان کرد: در صورت فعال شدن مسیر گردشگری سلامت بین افغانستان و سیستان و بلوچستان شهروندان ما نیز می توانند در نزدیکترین کشور و در جایی که مشکل زبان و برقراری ارتباط ندارند از خدمات درمانی استفاده کنند.
نیک پور گفت: ما تاکنون در زمینه توسعه همکاری ها نشست های متعددی را برگزار کرده ایم و امیدواریم این بار با اعلام توانمندی های تخصصی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و از طریق پی گیری های قانونی و حقوقی در سطوح وزارت امور خارجه 2 کشور زمینه عملیاتی کردن توافقات شفاهی فراهم شود.
به گزارش ایرنا براساس آمارهای موجود هم اینک علاوه بر تعداد زیادی از مصدومان حوادث جاده ای بیش از 160 بیمار مبتلا به تالاسمی ، 20 بیمار هموفیلی و 15 بیمار دیالیزی افغانستان به طور منظم و به شکل رایگان از خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان استفاده می کنند.
هر ساله حداقل 2 دوره واکسیناسیون سراسری فلج اطفال در سیستان و بلوچستان اجرا می شود که معمولا بیش از 160 هزار کودک زیر پنج سال افغانستانی نیز در این دوره های واکسیناسیون خدمات پیشگیرانه را دریافت می کنند.
جمهوری اسلامی ایران از طریق استان سیستان و بلوچستان حدود 300 کیلومتر با کشور محصور در خشکی افغانستان هم مرز است.
در کنار جاذبه های دیدنی و تاریخی سه بخش گردشگری سلامت، تندرستی و درمانی از جمله ظرفیت ها و توانمندی های ارزشمند و بی نظیر سیستان و بلوچستان است که می تواند زمینه ساز جذب گردشگر و رونق و توسعه این صنعت در منطقه شود.
وجود بیمارستان مجهز و بزرگ چشم پزشکی زاهدان و جایگاه این مرکز از نظر درمان و تربیت نیروهای تخصصی و فوق تخصص در کشور و منطقه، دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی در زابل، زاهدان، ایرانشهر و چابهار ظرفیت های بسیار مهمی برای جذب گردشگر هستند، علاوه بر این حضور تمامی گروههای فوق تخصصی سوای از گروه چشم پزشکی در گروههای دیگر نظیر اطفال، دندانپزشکی و قلب نیز توانایی های شایسته ای دارد.
7316**3213

نظر شما