شناسهٔ خبر: 29852279 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

پرداخت وام ۲۰ میلیونی به ازای ایجاد اشتغال برای هر مددجوی کمیته امداد

مدیرکل حرفه‌آموزی و کاریابی کمیته امداد از پرداخت ۲۰ میلیون تومان وام به بنگاه‌های اقتصادی به ازای جذب هر مددجوی کمیته امداد خبر داد و گفت: حداکثر تا سقف پنج نفر، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به بنگاه‌ها داده می‌شود.

صاحب‌خبر -

- اخبار اجتماعی -

مهرعلی حق گویان در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه بستر ایجاد اشتغال، آموزش است اظهار کرد: در حال حاضر، سرانه آموزش به ازای هر مددجو در کمیته امداد، دو میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

این مقام مسئول در کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: یکی از بحث هایی که ما داریم، ایجاد اشتغال از طریق بنگاه هاست اما به خاطر وضعیت اقتصادی به وجود آمده، خیلی از بنگاه ها تعطیل شده اند و جذب نیرو به حداقل رسیده و بسیاری از بنگاه ها هم تعدیل نیرو دارند و همین مسئله خود به خود، روی برنامه های کاریابی ما تأثیر گذاشته است.

حق گویان توضیح داد: برای اینکه یک خانواده تحت پوشش کمیته امداد به اشتغال برسد، فرایند بسیار کاملی طی می شود. مرحله اول، شناسایی خانواده هاست که در این مرحله، مددجو از این نظر که توانایی انجام کار دارد یا خیر، مورد بررسی قرار می گیرد. در این مرحله به داشته های خانواده ها و فرد، توجه کرده و سعی می کنیم استعدادهای مددجویان را رشد و ارتقا دهیم. فرد یا خانواده تحت پوشش، مورد مشاوره قرار می گیرد و پس از آن، استعدادهای او مشخص می شود که در چه زمینه ای استعداد دارد.

مدیرکل حرفه آموزی و کاریابی کمیته امداد اضافه کرد: بعد از مرحله مشاوره و شناسایی استعدادها، افراد به سمت ایجاد اشتغال هدایت می شوند. آن دسته که توانایی کار دارند و نیاز به آموزش هم ندارند، به سمت بازار کار هدایت می شوند و برخی افراد هم نیاز به آموزش دارند که بیشتر مددجویان در این پروسه قرار می گیرند و بر حسب علاقمندی به رشته خاص، تحت آموزش قرار می گیرند.

توقف برخی طرح های اشتغالزایی کمیته امداد به خاطر افزایش تورم

ایجاد بیش از 34 هزار فرصت شغلی برای مددجویان کمیته امداد در 6 ماهه امسال

مشوق های کمیته امداد برای بازگشت مددجویان به روستا

از «فانوس و والور» اول انقلاب تا هزینه دانشگاه و مسکن/ماجرای حمایت کمیته امداد از عمه ارتشبد نصیری

افزایش قیمت ارز مهمترین چالش برای خانه دار شدن مددجویان کمیته امداد

وی بیان اینکه آموزش ها بر اساس سرفصل های استاندارد ارائه می شود و یک بسته کامل برای بحث آموزش در نظر گرفته شده است گفت: برخی مددجویان که توانایی ایجاد اشتغال دارند، از طریق تسهیلات قرض الحسنه، به سمت خوداشتغالی هدایت می شوند. به عنوان مثال امکان دارد یک خانواده تحت پوششِ ساکن روستا، استعداد نگهداری دام داشته باشد که بر اساس ظرفیت های آن خانواده، تسهیلات لازم برای خرید دام سبک یا سنگین داده می شود.

این مقام مسئول در کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: برخی خانواده ها و افراد نیز توانایی ایجاد اشتغال ندارند اما می توانند برای دیگران کار کنند که برای این دسته، تحت عنوان اشتغال در بنگاه ها، شغل ایجاد می شود. منظور از بنگاه ها، همه مراکز خصوصی تولیدی، خدماتی و کشاورزی است که به نیروی کار نیاز دارد. یکی از موضوعات کار ما، شناسایی همین بنگاه هاست و از طریق ارتباطی که با بنگاه ها و مراکزی مثل شهرک های صنعتی داریم، سعی می کنیم بر اساس نیازی که به نیروی کار دارند، این نیاز را از طریق مددجویان کمیته امداد برطرف کنیم.

حق گویان ادامه داد: به عنوان مثال اگر بنگاهی اعلام کند که به نیروی کار در یک حوزه مشخص نیاز دارد، بر اساس بانک اطلاعاتی خود، فرد مورد نظر او را معرفی می کنیم اما اگر فردی با تخصص مورد نیاز بنگاه وجود نداشته باشد، همان تخصص مورد نظر را به مددجو آموزش داده و سپس معرفی می کنیم.

وی به پیش بینی بسته های تشویقی برای بنگاه ها اشاره کرد و گفت: یک سری بسته های تشویقی نیز برای بنگاه هایی که مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) را بکار می گیرند، تعریف کردیم تا بتوانند با حداقل هزینه، نیروی کار مورد نیاز خود را جذب کنند.

حق گویان اظهار کرد: بر اساس بسته تشویقی تنظیم شده، هر بنگاهی که مددجویان کمیته امداد را بکار بگیرد، تا دو سال 100 درصد حق بیمه سهم کارفرما که معادل 23 درصد حقوق و مزایاست و باید به تامین اجتماعی پرداخت شود، توسط کمیته امداد پرداخت می شود.

مدیرکل حرفه آموزی و کاریابی کمیته امداد ادامه داد: همچنین هر بنگاهی که مددجوی کمیته امداد را جذب کند، تا سقف 20 میلیون تومان به ازای هر نفر وام قرض الحسنه پرداخت می کنیم و حداکثر تا پنج نفر به مبلغ 100 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه در اختیار این بنگاه ها قرار می گیرد.

حق گویان افزود: مددجویانی هم که در بنگاه ها مشغول بکار می شوند اگر نیاز به آموزش داشته باشند، تمام هزینه های آموزشی توسط کمیته امداد پرداخت می شود. به عنوان مثال اگر یک بنگاهی، مددجوی کمیته امداد را در خط تولید خود بکار می گیرد اما این خط تولید نیاز به یک سری آموزش های روز داشته باشد، این آموزش ها با هزینه کمیته امداد انجام می شود.

وی با بیان اینکه آموزش های اشتغال مددجویان کمیته امداد در سه مرحله شامل مقدماتی، مهارت آموزی و آموزش های طرح های خوداشتغالی دسته بندی شده است گفت: در هشت ماهه امسال، 20 هزار و 170 مددجو آموزش های مقدماتی، بیش از 34 هزار نفر آموزش های مهارتی و 50 هزار مددجو، آموزش های پایدارسازی و توسعه (طرح های خود اشتغالی) را گذراندند که جمعاً 104 هزار نفر می شود.

به گفته وی قریب به 6 هزار نفر در نیمه نخست امسال کاریابی شدند که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است زیرا در سال جاری، بنگاه ها در جذب نیرو مشکل دارند و خیلی سخت نیرو جذب می کنند.

حق گویان یادآور شد: البته در سال های گذشته کاریابی های فصلی و موقت هم داشتیم اما امسال کاریابی فصلی و موقت را اجرا نکردیم و هر 6 هزار نفری که جذب شدند، بیمه هستند و شاید یکی از دلایل کاهش تعداد افرادی کاریابی شده، همین مسئله باشد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما