شناسهٔ خبر: 29845972 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

روزانه ۵هزار وعده نماز در دانشگاه‌‌ها اقامه می‌شود

مدیر کل فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاهها از برپایی ۵ هزار وعده نماز در دانشگاه‌های کشور خبرداد و گفت: در دانشگاه شریف گاهی دو وعده نماز برای دانشجویان اقامه می‌شود.

صاحب‌خبر -

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا- برنامه رادیویی افق رادیو قرآن، امروز 17 آذرماه میهمان حجت الاسلام "سعید کرمی" مدیر کل فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه ها بود. هادی ربیعی مجری قرآنی رسانه ملی با میهمان این برنامه به بررسی فعالیت های نهاد رهبری در دانشگاه ها، پرداخت که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

حجت الاسلام کرمی در پاسخ به این سوال که اداره کل فرهنگی دانشگاه ها در حوزه نیازسنجی مخاطبان و برآورده کردن سلایق دانشجویان چه تدابیری می اندیشد؟ گفت: نهاد رهبری در دانشگاه ها عهده دار فعالیت های فرهنگی به معنای عام است و در عین اینکه فعالیت های ذاتی خود را پیش می برد، مسئولیت نظارت و ارزیابی فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها را نیز عهده دار است.

وی دانشگاه را مرکز نخبگانی کشور دانست و گفت: دانشگاهی که امام خمینی(ره) درباره آن فرموده بودند؛ دانشگاه، منشا تحولات است و  یقیناً آینده کشورمان را دانشجویان خواهند ساخت.

کرمی ادامه داد: اگر این دانشجو و دانشگاه بتواند خوب این دوره آموزشی را پشت سر بگذارد، می تواند خودش را برای مواجهه با مسائل کلان کشور آماده کند و قطعاً در آینده کشورمان درخشان خواهد بود و اگر این مهم رقم نخورد و جوان امروزمان  برای مبارزه با دشمنان فردا تربیت نشود، قطعاً فردای ما، فروغ و درخشش نخواهد داشت.

مدیر کل فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه ها عنوان کرد: اداره کل فرهنگی در بخش های تخصصی تلاش می کند در حوزه های فرهنگی، هنری، اجتماعی و غیره فضای دانشگاهی را مدیریت کند و عقبه فکری دانشگاه ها را تامین کند. مرکز خانواده و ازدواج دانشگاه ها که عهده دار فعالیت های ازدواج دانشجویان است از جمله بخش های این اداره است که کارنامه قابل دفاعی در حوزع ازدواج های دانشجویی  در پرونده دارد. میانگین طلاق در ازدواج های دانشجویی به میزان طلاق در کل کشور تقریباً یک سوم است و نهاد با برنامه های آموزشی توانسته است این موفقیت را رقم بزند.

 حجت الاسلام کرمی خاطرنشان کرد: حدود 3 هزار امام جماعت در سطح دانشگاه ها هستند که نهاد، مسئولیت هدایت و نظارت آنها را برعهده دارد. 5هزار وعده نماز جماعت در تمام کشور توسط کارشناسان و ائمه جماعات اقامه می شود. مثلاً در دانشگاه شریف گاهی تعداد نمازگراران به هزاران نفر می رسد و به اجبار نوبت دومی برای اقامه نماز در نظر گرفته می شود.

وی با اشاره به فعالیت های هنری دانشجویان گفت: مرکز هنر و ادبیات انقلاب تلاش می کند از برخی از اتفاقات و رویدادها شهدگیری کند تا در فضای ارائه محصولات در دانشگاه ها، انعکاس رویدادهای فرهنگی و هنری و در راستای کشف استعدادهای هنری دانشگاه ها پیش قدم شود. یکی از مهم ترین ماموریت های این بخش نیز آشنا کردن دانشجویان با توانمندی های فعالان حوزه فرهنگی هنری جبهه انقلاب است.

پرجمعیت ترین مخاطبان عرصه های دینی دانشجویان هستند

حجت الاسلام کرمی گفت: اداره تشکل های فرهنگی، کانون های قرآن و عترت، هیات های مذهبی و غیره بخشی از فعالیت های نهاد رهبری در دانشگاه ها هستند. می توانم گفت، پرجمعیت ترین مخاطبان در حوزه های دینی را دانشگاه ها برعهده دارند.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از دانشجویان از فعالیت های نهاد استقبال می کنند؟، گفت: نهاد تلاش می کند تا با همکاری دفاتری که در دانشگاه ها وجود دارد، خدمات خود را به نحو احسن ارائه دهند. 250 دانشگاه مهم و اساسی کشور از وجود دفتر نهاد رهبری برخوردار هستند.  رهبر معظم انقلاب به عنوان فردی که بیشترین دیدارهایش با دانشجویان و نخبگان اختصاص دارد، این نکته را تذکر می دهند که فضای دانشگاهی، فضای مومنانه است و اگر مساله ای هم بوجود می آید، این دلیل نمی شود متن دانشگاه زیر سوال برود. در حوزه فعالیت های قرآنی، نتیجه امیدبخشی حاصل شده است. در نخستین جشنواره قرآنی دانشگاه ها، حدود 300 هزار دانشجو شرکت کردند و در مرحله کشوری نیز 1170 نفر اثر در آن حضور داشتند.

حجت الاسلام کرمی ادامه داد: آنچه در مجموع می توان گفت این است که دانشگاه ما امروز عطش معنویت دارد امّا اینکه امثال ما چقدر توانستیم این نیاز را تامین کنیم و چقدر مدیران و مسئولان توانستند نیازهای دانشجویان را تامین کنند نیز بحث دیگری است.

مطالبه قرآنی رهبری در دانشگاه ها اجرایی می شود

مدیر کل فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه ها در پاسخ به این سوال که چه افق و برنامه درازمدتی برای دانشجویان و مشخصاً مخاطبان قرآنی دانشگاه ها داشته اید، گفت: فرمایشات رهبری درباره فعالیت های قرآنی در سطح دانشگاه ها، نصب العین برنامه های نهاد رهبری قرار گرفته است. یکی از نکات مورد توجه معظم له این بود که فرموده بودند من دوست دارم روزی برسد که دانشجو و استاد در فضای دانشجویی و علمی، واقعیت های اطرافشان را با قرآن تطبیق دهد و قرآن در متن زندگی آن ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی از آسیب های فضای جامعه امروز ما این است که وقتی از قرآن سخن می گوییم، ناخداگاه ذهنمان به سوی قرائت و حفظ و غیره می رود امّا آنچه مدنظر جامعه فرهیخته و تحصیل کرده ما قرار دارد، این است که فرهنگ قرآن و معارف قرآن و سبک زندگی قرآنی نهادینه شود.

حجت الاسلام کرمی به نقش کانون های قرآن و عترت دانشگاه ها  اشاره کرد و گفت: نهاد، برنامه مدونی برای کشف استعدادهای قرآنی دانشگاه ها دارد. برگزاری های کرسی های تلاوت، کارگاه های تفسیر قرآن و برنامه های دیگر قرآنی از جمله اقدامات نهاد در حوزه فعالیت های قرآنی دانشگاه ها است.

مدیر کل فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه ها  از کمبود اعتبار در این حوزه ابراز گلایه کرد و گفت: مسئولان و متولیان این حوزه هیچ توجهی به بخش فرهنگی دانشگاه ها ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که پیشنهادی برای ارتقای بودجه فرهنگی دانشگاه ها به سازمان برنامه و بودجه مطرح شده است، گفت: ضعف اعتبارات، دامن گیر همه دستگاه های فرهنگی است. در این وضعیت، یکی از هنرهای ما می تواند این باشد که این نگاه را به مسولان سیاست گذاری کشور گوشزد کنیم که حوزه تمرکز دشمنان،  همین دانشگاه ها هستند. دانشجویانی که باید مهارت خود را افزایش دهند تا بعدها برای کشور مفید باشند. آماج تجمع نخبگان کشور و مخاطبان آماده را در هیچ جای دیگری جز دانشگاه نمی توانید یافت امّا متاسفانه این دغدغه برای مسئولان جا نیفتاده است.

غزل سرایی دانشجوی نابینا برای رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها+فیلم

استقرار نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد

حجت الاسلام کرمی در پاسخ به این سوال که آیا سلایق دانشجویان در اجرای فعالیت های فرهنگی دانشگاه مورد توجه قرار می گیرد؟ گفت: بخشی از فضای آموزشی عالی کشور در دانشگاه و بخشی در نهاد پیگیری می شود. اما مشخصاً در حوزه رصد و نیازسنجی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت جدی دارد و تلاشش این است تا دایم نیازهای فضای آموزش عالی کشور را به دستگاه های مسئول انعکاس دهد.

وی افزود: هر سال پایلوت آموزشی دانشگاه های کشور ارزیابی می شود. خود نهاد هم به صورت سالانه در بحث دبیرخانه اداره مطالعات فرهنگی، طرح راهبری دانشگاه ها را پیگیری می کند.

نیازهای دانشجویان امروز با گذشته متفاوت است

حجت الاسلام کرمی  گفت: امروز، دنیای اسکتبار با سیلی محکمی که از انقلاب اسلامی خورده است برای بررسی همه واحدهای دانشگاهی ما برنامه دارد و تحولات را نو به نو بررسی می کند.

مدیر کل فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه ها  با تاکید بر اینکه دانشجوی ما سطحش با قبل فرق کرده است، گفت: نیازها روز به روز متفاوت می شود. دانشجو، امروز  ارتباطاتش به نسبت قبل، گسترده و وسیع تر شده است. دانشجویان امروز در رده های تخصصی با تمام سطوح عالی دنیا در ارتباط هستند و طبیعتاً از ما نیز انتظار دارند تا این سطح و ارتباط را در نظر بگیریم. ما برای تحقق مطالبات دانشجویان از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم و از همه امکانات خود استفاده می کنیم و در این فضای نابرابری که دشمنان لحظه به لحظه فضای دانشجویان را رصد می کنند، عقب نخواهیم ماند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما