شناسهٔ خبر: 29844870 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه ارومیه:

طبق استعلام‌ها، جلسه‌ شورای تامین ارومیه برای سخنرانی رسایی برگزار نشده است!

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه ارومیه در نامه‌ای خطاب به رئیس دانشگاه اعلام کردند: طبق استعلام‌های گرفته شده از فرماندهی بسیج دانشجویی و سپاه ارومیه، جلسه‌ شورای تامین برای مراسم رسایی در دانشگاه برگزار نشده و همچنین مصوبه‌ای صادر نگردیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تشکل‌های دانشجویی دانشگاه ارومیه در خصوص ادعای هیات نظارت بر تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه پیرامون‌ «مخالفت صریح شورای تامین شهرستان» با برگزاری گرامیداشت ۱۶ آذر با سخنرانی حمید رسایی،  نامه ای سرگشاده‌ای خطاب به رئیس دانشگاه نوشتند و اعلام کردند: دانشگاه ارومیه سعی در تضعیف تشکل‌ها دانشجویی و کارشکنی درباره برنامه‌های روز دانشجو که با ماهیت استکبارستیزی برگزار می‌شود، را دارد.

متن نامه به شرح زیر است:
جناب دکتر حب نقی، رئیس دانشگاه ارومیه                              
بسیج دانشجویی دانشگاه ارومیه و تشکل‌های انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه و جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه همواره حافظ ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی و منویات مقام معظم رهبری می‌باشند و در این راه جان فشانی‌های فراوان نموده اند و همیشه بر محور قانون و اخلاق گام برداشته اند.

حال متاسفانه بر خلاف نظر مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تشکل‌های انقلابی، دانشگاه ارومیه سعی در تضعیف این تشکل‌ها و کارشکنی درباره برنامه‌های این تشکل‌ها که به پاسداشت و بزرگداشت سه شهید بزرگوار روز دانشجو با ماهیت استکبارستیزی  برگزار می‌شود را دارد.

 طبق جلسه برگزار شده شورای فرهنگی دانشگاه در ۲۹ آبان ۹۷ با موضوع روز دانشجو و بررسی نامه ارسال شده توسط بسیج دانشجویی به تاریخ ۲۶/۸/۹۷ با شماره ۰۰۱/۱۱۰/ت ب. با موضوع اعلام لیست مهمان‌ها به هیئت نظارت که در آن جلسه بررسی شد و همچنین جلسه برگزار شده در معاونت فرهنگی در مورخه ۳ آذر با موضوع روز دانشجو و مباحث و مکاتبات انجام شده، نهایتا هیئت نظارت در تاریخ ۱۰ آذر موافقت خود را با سخنرانی حمید رسایی، نماینده دوره هشتم و نهم مجلس اعلام کرد.

فرصت قانونی برای اعلام نظر هیئت نظارت بر اساس آیین نامه و دستورالعمل اجرایی فعالیت تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان ابلاغ شده در تاریخ آذر ماه ۱۳۸۶ هفت روز کاری میباشد؛ که عطف نامه ارسال شده به هیئت نظارت در تاریخ ۲۶ آبان این مهلت در تاریخ ۵ آذر به اتمام می‌رسید و قانونا عدم پاسخ به معنای تایید میهمان می‌باشد.

حال با نظر به نامه شماره ۵۸۳/۷ د در مورخه ۱۳ آذر ماه، خطاب به سه تشکل اعلام شد  سخنرانی با ادله شرایط ویژه و حساس استان و همچنین روز دانشجو با نظر شورای تامین شهرستان  لغو شده  است.

از آنجایی که در نامه مذکور دلیل لغو سخنرانی نظر شورای تامین شهرستان ارومیه اشاره شده بود، طبق استعلام‌های گرفته شده از فرماندهی بسیج دانشجویی و فرماندهی سپاه ارومیه، جلسه‌ شورای تامین برگزار نشده  و همچنین مصوبه‌ای صادر نگردیده است.

مرجع ذی صلاح برای اعلام شرایط خاص مجموعه نهاد‌های امنیتی هستند که طبق استعلام گرفته شده از سپاه، شرایط خاص و ویژه‌ای بر شهرستان در تاریخ مذکور حاکم نیست.

طبق نامه شماره ۷۵۶۹ در تاریخ ۲/۶/۱۳۹۳ استانداری آ. غ. ابلاغ شده توسط جناب آقای رادفر، معاون سیاسی امنیتی استاندار وقت با موضوع روند صدور مجوز برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها برای اعمال رویه واحد موضوع اعلام شده در بند‌های ۲، ۳ و ۸  نامه مذکور بر اساس آیین نامه تشکل‌های دانشگاهیان اخذ مجوز از طریق هیئت نظارت امکان پذیر است و مصوبات این شورا توسط شورای تامین لغو نمی گردد و شورای تامین اجازه دخالت در این فرایند را ندارد و استناد نامه هیئت نظارت به نظر شورای تامین مطابق با آیین نامه نمی‌باشد و تخلف به حساب می‌آید.

پس اگر مصوبه‌ای هم از سوی شورای تامین صادر گردیده بود بر حسب استناد به موارد مذکور دارای وجهه قانونی نمیباشد؛ لذا نامه ارسال شده از سوی هیئت نظارت از صحت لازم برخوردار نیست و ادله آن صحیح و درست نبوده و مشروعیت ندارد، در نتیجه نظر قبلی هیئت نظارت مبنی بر موافقت از اعتبار لازم برخوردار می‌باشد.

طبق مصوب آیین نامه قانون تشکیل، توسعه و تقویت بسیج دانشجویی جلسه ۱۷۹ در مورخه ۳/۵/۱۳۸۸ شورای اسلامی شدن دانشگاه و مراکز آموزشی  (مصوبه قبلی در تاریخ ۲۹/۲/۷۷ مجلس شورای اسلامی و اختیارات تفویضی مقام معظم رهبری (نامه شماره ۴۷۳۵۵ -۱ /م  مورخ ۳/۱۲/۷۷) ماده ۸ آن صریحا اعلام میدارد بسیج دانشجویی با حفظ شان و منزلت بسیج در خصوص راهپیمایی و تجمعات دانشجویی از هیئت نظارت دانشگاه مجوز اخذ خواهد کرد و برای سایر  فعالیت‌ها نیاز به اخذ مجوز ندارد.

همچنین در تبصره یک این ماده اعلام میدارد که نماینده بسیج دانشجویی در جلسات هیئت نظارت دانشگاه که با موضوع بسیج دانشجویی تشکیل میگردد ، حضور خواهد داشت که این مهم انجام نگرفته است و در جلسه بررسی این برنامه نماینده بسیج دانشجویی به جلسه دعوت نشده است بر این اساس هیئت نظارت این تبصره را انجام نداده و دچار تخلف شده است

حال با توجه به دلسوزی قشر انقلابی نامه‌ای به حضرت عالی در تاریخ  ۱۳/۹/ ۱۳۹۷ با شماره ۱۱۰ مبنی بر این که تبعات این نوع تصمیمات ناگهانی و خلاف قانون و تنش‌های احتمالی بر اثر قلیان احساسات دانشجویی متوجه خود دانشگاه خواهد بود ارسال گردید و در آنجا متذکر شد حق پیگیری این مسئله تا حصول نتیجه را برای خود محفوظ میدارد.

حال به نظر میرسد این تصمیمات باعث شود که  فضای علمی، آموزشی و منطقی دانشگاه لطمه ببیند و از ریل اصلی خود خارج شده و به قصد تهییج احساسات دانشجویان و همچنین مسائل دیگر گرفته شده باشد.

نظر شما