شناسهٔ خبر: 29840971 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

هیأت صنعاء در مذاکرات استکهلم: الحدیده باید منطقه‌ای بی‌طرف باشد

هیأت اعزام دولت نجات ملی یمن برای مذاکرات جاری در سوئد، بر ضرورت بی طرف بودن شهر الحدیده، در درگیری‌های جاری در یمن تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، در حال که پس از ماه‌ها تلاش سازمان ملل و رایزنی با طرف‌های درگیر در یمن، دور جدید مذاکرات برای برقراری صلح در این کشور از روز جمعه( ۱۶ آذر) در سوئد؛ آغاز شده است، یکی از مقامات ارشد حاضر در هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن در استکهلم، امروز (شنبه 8 دسامبر)؛ جزئیات بیشتری از مسائل طرح شده در این مذکرات ارائه کرد.

«محمد عبدالسلام» در حاشیه این مذاکرات در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» تاکید کرد که شهر «الحدیده» یمن باید یک منطقه بی‌طرف باشد.

این مقام ارشد یمنی درباره پرونده تبادل اسرا نیز گفت که این پرونده هنوز در مرحله مذاکره است. درباره فرودگاه صنعاء نیز ما ایفای نقش سازمان ملل در این فرودگاه را می‌پذیریم و این پذیرش در راستای تلاش برای بازگشایی این فرودگاه است.

وی افزود که راهکار سیاسی بحران یمن باید شاید ایجاد یک مرحله انتقالی دارای چارچوب زمانی مشخص باشد و کلیه احزاب سیاسی یمن نیز در این دولت انتقالی سهیم باشند.

با وجود اینکه «مارتین گریفیتس»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن طی چند روز گذشته، بار دیگر بر ضرورت شروع گفت‌وگوها بدون هیچ گونه پیش شرط تأکید کرده، ولی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که دولت مستعفی یمن از همان روز اول پیش شرط‌هایی را گذاشته است.

بنا بر گزارش‌های به دست آمده، هیأت مذاکره کننده دولت مستعفی یمن در سوئد خواستار خلع سلاح نیروهای جنبش انصارالله شده و تاکید کرده که بدون این کار، صلح محقق نخواهد شد. امری که دولت نجات ملی و هیأت یمنی آن را مردود می‌داند.

شبکه اسکای نیوز عربی به نقل از منابعی در این هیأت دولت مستعفی گزارش داد که این هیأت با بازگشایی و از سرگیری پروازهای فرودگاه صنعاء موافقت کرده مشروط بر اینکه هواپیماهایی که به این فرودگاه وارد یا خارج می‌شوند، در فرودگاه عدن یا سیئون (مرکز یمن) بازرسی شوند.

هنوز دولت نجات ملی (مستقر در صنعاء) و یا جنبش انصارالله یمن به این پیشنهاد طرف مقابل واکنشی نشان نداده‌ است.

انتهای پیام/غ

 

نظر شما