شناسهٔ خبر: 29838360 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئيس جمهور:

ايران، قرباني تروريسم؛ آمريکا و غرب، پناهگاه تروريست‌ها هستند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- رئيس جمهور گفت: حوادث تروريستي کوچکترين خللي در عزم و اراده دولت و ملت ايران براي مبارزه بي امان با تمامي اشکال تروريسم وارد نکرده و نخواهد کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، آقاي روحاني روز شنبه در دومين کنفرانس روساي مجالس ايران ،افغانستان ، پاکستان ، ترکيه ، چين و روسيه گفت: ما فرزندان تمدن‌هاي بزرگ در معرض يورشي همه جانبه هستيم که نه تنها هويت و استقلال ما را تهديد مي‌کند بلکه مصمم است پيوند هاي ديرپاي ما را از هم بگسلد.
رئيس جمهور تصريح کرد: کشوري که جنگي تجاري با چين به راه انداخته، به پاکستان طعنه مي زند، افغانستان را تحقير، ترکيه را تنبيه، روسيه را تهديد و ايران را تحريم مي کند، متهم رديف اول در شکستن پيوندهاست. اگرآمريکا گمان مي کند که مي تواند ما را از هم جدا کند، سخت بر خطاست و ما اينجا هستيم تا بگوييم که بنا نداريم اين گستاخي ها را تحمل کنيم و ما در برابر آنها خواهيم ايستاد.

دکتر روحاني با تاکيد بر اينکه "از کسي که به ديوارها تعظيم مي کند، انتظار نداريم که به پل ها احترام بگذارد"، اظهارداشت: از چنين مسئوليت گريزي، نمي خواهيم که به مسئوليت تازه اي گردن بنهد. از آن کس که تمدن ها را تحقير کرده، نمي توان خواست که نگهدارنده پايه هاي تمدن مشترک باشد اما هرکجا که آمريکا در انهدام جوامع سهمي داشته باشد، اجازه نخواهيم داد که از هزينه خسارت‌ها و ويراني‌ها بگريزد.
متن سخنان رئيس جمهور به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا و نبينا محمد و آله الطاهرين و صحبه المنتجبين

روساي محترم مجالس حاضر در جلسه،
عاليجنابان، خانم‌ها و آقايان
مايه خرسندي است که در کنفرانس روساي مجالس شش کشور افغانستان، چين، ايران، پاکستان، روسيه و ترکيه حضور مي‌يابم. لازم مي‌دانم از مجلس پاکستان و رئيس مجلس پاکستان به دليل دوران مسئوليت يکساله‌شان براي اين کنفرانس و همچنين تعهداتشان براي کمک به اين روند تشکر کنم و همچنين به رياست مجلس شوراي اسلامي آقاي دکتر لاريجاني که از هم‌اکنون رياست اين کنفرانس را به عهده گرفتند، تبريک بگويم.
جهان امروز ما شاهد چالش‌هاي پيچيده‌اي اعم از تغييرات آب و هوايي، بحران‌هاي اقتصادي، توسعه نيافتگي، تجاوز و جنگ، فقر و گرسنگي، يکجانبه‌گرايي، افراط‌گرايي و تروريسم است. با اغتنام از اين فرصت، چند نکته را درباره برخي از چالش‌هاي مهم جامعه بشري يعني تروريسم، افراط‌گرايي و يکجانبه‌گرايي بيان مي‌کنم.
جمهوري اسلامي ايران به عنوان بزرگترين قرباني تروريسم، از بدو تأسيس تاکنون با اين پديده شوم مواجه بوده و از اين بابت متحمل خسارات جاني و مالي سنگيني شده است. اقدامات تروريستي ازجمله شهادت 72 تن از نمايندگان مجلس، دولتمردان و سياستمداران در يک بمب‌گذاري در سال 1360 و شهادت رئيس‌جمهور و نخست‌وزير وقت کشور، توسط تروريست‌ها در بمب‌گذاري ديگري در همان سال و شهادت بيش از 17000 تن از مردم عادي در طول 40 سال گذشته بدست گروهک‌هاي تروريستي که هم اينک متأسفانه در اروپا و آمريکا تحت حمايت دولت‌هاي غربي هستند، شهادت دانشمندان هسته‌اي در اوايل اين دهه توسط عوامل تروريستي دولت‌هاي بيگانه، حمله تروريستي داعش در سال گذشته به مجلس شوراي اسلامي و حادثه تروريستي اخير در شهر اهواز و همچنين حادثه دو روز گذشته در چابهار، کوچکترين خللي در عزم و اراده دولت و ملت ايران براي مبارزه بي‌امان با تمامي اشکال تروريسم وارد نکرده و نخواهد کرد.
امروزه امنيت ابعاد گسترده‌تري نسبت به گذشته دارد. مسايلي مانند امنيت اقتصادي، امنيت فرهنگي، امنيت سياسي، امنيت اجتماعي و رواني جامعه ما را در بر گرفته و اخلال در هر کدام مي‌تواند در حوزه تروريسم تعريف شود. تحريم‌هاي اقتصادي ظالمانه و غيرقانوني آمريکا عليه ملت شريف ايران به عنوان شکل بارزي از تروريسم، ملت ما را هدف قرار داده است. تروريسم اقتصادي به معناي وحشت‌آفريني در مورد اقتصاد يک کشور و ايجاد رعب و ترس در ديگر کشورها جهت ممانعت از تجارت و سرمايه‌گذاري در کشور هدف مي‌باشد. خروج آمريکا از برجام و اعمال مجدد تحريم‌ها و اقدامات اين دولت عليه جمهوري اسلامي ايران و شرکاي تجاري‌اش نمونه بارز تروريسم اقتصادي است.

حضار محترم،
منطقه ما امروز در در مقطع حساس تاريخي قرار گرفته ‌است. مقطعي که در آن تروريست‌ها، خشونت طلبان و قانون‌شکنان جهاني، بدنبال راه‌انداختن گردابي از خشونت، فقر، تحريم، بحران، ترور و کودتا از پاکستان تا ايران، از افغانستان تا روسيه و از چين تا ترکيه هستند. آنها نمي‌خواهند ما دورهم جمع شويم؛ گفتگو کنيم، کنارِ هم بنشينيم و همدل و همزبان باشيم؛ اما آنها بايد بدانند اين اراده ماست که دست در دست هم، بر اين دشمن مشترک غلبه کنيم؛ اما اين پيروزي مستلزم اين است که همگي مسئوليت خود را براي خشکاندن ريشه‌هاي خشونت بياد داشته باشيم؛ موفقيت ما نيازمند اراده‌اي مستمر و خستگي‌ناپذير در کشف سرچشمه‌هاي تباهي و کوشش دسته جمعي در خشکاندن اين ريشه‌هاست. فقر و فساد و نابرابري از مهمترين ريشه‌هاي خشونت‌هاي تروريستي در اين منطقه است.
در فضاي توسعه نيافتگي است که اشکال گوناگون بزه کاري، قاچاق، پولشويي و تروريسم به يکديگر ملحق شده و امنيت انساني جوامع را نابود مي‌کنند. صداي مردم منطقه به خوبي شنيده مي‌شود که مي‌گويند: جنگ و خونريزي بس است، آوارگي و بي‌خانماني، فقر و گرسنگي، ديوارکِشي و همسايه‌کُشي، نفرت و کينه، عقب‌ماندگي و تبعيض، تحريم و تحقير کافي است. زنان و دختران تحمل بردگي و محروميت دوباره از تحصيل و اشتغال را ندارند، کودکان از برهنگي و آوارگي خسته شده‌اند و شهر‌ها و روستاها ديگر انفجار و سوختن و ويراني را برنمي‌تابند.

ميهمانان گرامي؛
دخالت‌هاي سياسي و نظامي اجازه نمي دهد که جوامع رشد طبيعي و راه حل‌هاي مرسوم خودشان را در مواجهه با اختلافات و مشکلات بيابند. مداخله‌گران با پاشيدن بذر اختلاف و نفرت، کينه و خشونت را درو مي‌کنند. بايد بيانديشيم که چگونه مي‌توانيم آنهايي که آگاهانه ميلياردها دلار از درآمدهاي نفتي را براي تعميق اختلافات و افزودن بر نابردباري صرف مي‌کنند، متوقف کنيم؛ در برابر مداخله گران و زورگويان بايستيم و ترور و وحشت را بي‌پشتوانه بگذاريم.

امروز هماهنگي و همکاري است که امنيت مي‌آفريند. براي مقابله با خطرات مشترکي که مرز و قلمرو نمي‌شناسد بايد نگاهي تازه به مرز و قلمرو در پيش بگيريم. بايد حاکميت‌هاي منعطف‌تري داشته باشيم که با تقسيم عادلانه مسئوليت در برابر تهديدات مشترک ما سازگار باشد.

اگر مي‌خواهيم به سيل پناهجويان پايان دهيم، بايد خشونت و جنگ را افسار بزنيم. اگر مي‌خواهيم تروريسم را شکست دهيم بايد به پيکار پول‌هاي ناپاک بشتابيم و براي چنين نبردي بايد از کارآمدي حکمراني يکديگر حمايت کنيم تا ديگر جايي براي پليدي‌ها نماند.

حضار گرامي؛
ما در اينجا گردهم آمده‌ايم تا به خود و ديگران يادآور شويم که ملت‌ها و دولت‌هاي ما در پيوند با يکديگرند. ما از زمانه‌اي دور و از تاريخي کهن با هم بوده‌ايم؛ فرهنگ‌هاي ما در داد و ستدي سرزنده و پويا، تمدني مشترک آفريده‌اند. تمدني که از چين بزرگ تا آناتولي پهناور و از روسيه فراخ تا فلات ايران گسترده شده و رسالتي سترگ در تمدن آسيايي به دوش کشيده است. ما فرزندان تمدن‌هاي بزرگي هستيم که اينک ما را به حراست و ارتقاي خود فرامي خوانند. بگذاريد به صراحت بگويم: ما در معرض يورشي همه جانبه هستيم که نه تنها هويت و استقلال ما را تهديد مي‌کند، بلکه مصمم است پيوند‌هاي ديرپاي ما را از هم بگسلد.
کشوري که جنگي تجاري با چين به راه انداخته، به پاکستان طعنه مي‌زند، افغانستان را تحقير، ترکيه را تنبيه، روسيه را تهديد و ايران را تحريم مي‌کند، متهم رديف اول در شکستن پيوندهاست. اگرآمريکا گمان مي‌کند که مي‌تواند ما را از هم جدا کند، سخت بر خطاست. وقتي تجارت چين را در تنگنا مي‌گذارند، همه ما زيان مي‌بينيم. وقتي به پاکستان طعنه مي‌زنند، همه ما آن اهانت را جدي مي‌‌گيريم. تحقير افغانستان، خوار شمردن ماست. با تنبيه ترکيه، ما هم مجازات مي‌شويم. هرگاه روسيه را تهديد کنند، ما هم امنيت خود را در مخاطره مي‌بينيم؛ آنگاه که ايران را تحريم مي‌کنند، همه ما را از مواهب تجارت بين‌المللي، امنيت انرژي و توسعه پايداربي بهره مي‌سازند و در واقع همه را تحريم مي‌کنند. ما اينجا هستيم تا بگوييم که بنا نداريم اين گستاخي‌ها را تحمل کنيم. ما در برابر آنها خواهيم ايستاد با تقويت همکاري و تعميق پيوندهاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و امنيتي ميانِ خود.

ميهمانان گرامي؛
مي‌خواهم از تلاش ايران در اين همکاري و پيوندجويي بگويم. ايران به حکم رسالت بزرگ خود امروز، سد بزرگي در برابر سوداگران خشونت و دلالان فلاکت بوده است و بهاي سنگين اين ايستادگي را هزاران نفر از دلاوران ما با جانشان پرداخته‌اند. ما سالانه 800 ميليون دلار براي مبارزه با مواد مخدر صرف مي‌کنيم که نتيجه آن تضمين سلامتي افزون تر ملت‌ها از شرق اروپا تا غرب آمريکا و از شمال آفريقا تا غرب آسياست. براي لحظه اي تصور کنيد که اگر رخنه‌اي در اين سد ايجاد شود؛ چه فاجعه‌اي به بار مي‌آيد. ما در مبارزه با تروريسم به همين اندازه راسخ بوده‌ايم. ما در راه مبارزه بي‌امان با خشونت و افراطي‌گري هم صدها نفر از نيروهاي ارزشمند خود را فدا کرده‌ايم و هم سالانه ميليونها دلار هزينه کرده‌ايم؛ بدون اين فداکاري‌ها و هزينه‌ها اين منطقه، شاهد ظهور و قدرت‌گيري خلافت وحشيانه داعش در پهنه‌اي بسيار پهناور بود. دستاورد اين اهتمام، امنيت جان انسان‌ها فارغ از مليت، قوميت و مذهب در سراسر جهان است. از غربي‌ها انتظار نداريم که سهم‌شان را در ازاي امنيت و ثباتي که براي آنها تامين کرده‌ايم، بپردازند اما بدانند که با تحريم ايران، به توانايي ما براي مبارزه با مواد مخدر و تروريسم آسيب مي‌زنند. به تحريم‌کنندگان هشدار مي‌دهم اگر توانايي‌هاي ما در مبارزه با مواد مخدر و تروريسم در خاستگاه آنها ضربه‌اي ببيند؛ شما نخواهيد توانست از زير آوار مواد مخدر، پناهجويان و بمبها و ترورها به سلامت خارج شويد.
با تضعيف ايران از راه تحريم، خيلي‌ها در امان نخواهند بود؛ آنها که حرف ما را باور ندارند، خوب است به نقشه جغرافيا نگاهي بياندازند.

عاليجنابان و ميهمانان عزيز؛

پيروزي‌هاي گذشته ما بر جنايت و خشونت و ترور، به معناي تضمين پيروزي‌هاي آينده نيست. اين موضوع، يک کارزار دائمي و پايدار است که همه کشورها بايد در آن احساس مسئوليت کنند و آماده همکاري و فداکاري باشند. رويارويي با معضلاتي که سرشتي فرامرزي دارند نيازمند جهت‌گيري‌ها و راه حل‌هاي فرامرزي است و بايد بدانيم که غالب تهديدات معاصر ما چنين سرشتي دارند. از همين روست که من اشتياق جمهوري اسلامي ايران را به مشارکت در ساختن منطقه قوي‌تر اعلام کرده‌ام؛ منطقه‌اي رها از سلطه ديگران که به خود متکي باشد و از خود نيرو بگيرد و بر نيروي جمعي همه ملت‌ها کيه کند و بيفزايد. منطقه قوي‌تر؛ نه محصور در جغرافيايي معين بلکه چراغ راهنماي ما در پيشگاه ورود به دنياي پساآمريکايي است؛ دنيايي که در آن آمريکا توانايي سلطه بر ديگران را ندارد و اين ملت‌ها در مناطق جهان هستند که در هم پيماني با هم، آروزهاي مشترک شان را پي مي‌گيرند. در راه تحقق منطقه قوي‌تر همه ما بايد بکوشيم که:

پيوندهاي چندجانبه و دوجانبه را ميان خود تحکيم کنيم.
ايجاد امنيت شبکه‌اي با همه همسايگان خود را در دستور کار قرار دهيم و حس احترام به حاکميت ملي آن‌ها را به نمايش بگذاريم.
چندجانبه‌گرايي را در ديپلماسي و قراردادهاي تجاري تعقيب کنيم.
مشارکت جدي در فرآيندهاي صلح‌سازي در منطقه را داشته باشيم و در عين تقويت همه‌جانبه قدرت دفاعي، نظامي‌گري در سطح منطقه‌اي را تقليل دهيم.
بر تبادلات مردمي، علمي و فرهنگي و گردشگري منطقه‌اي، را فارغ از تعلقات قومي و مذهبي بيفزاييم.
زيرساخت لازم را براي ترانزيت و انتقال انرژي و اطلاعات با همه همسايگان خود و ساير کشورهاي علاقمند به استفاده از ظرفيت‌هاي ترانزيتي، فراهم کنيم.
از تجارت کالا و خدمات به‌خصوص کالاها و خدمات فرهنگي ميان همسايگان حمايت کنيم.
به توازن قواي پايدار با همسايگان مبتني بر خويشتن‌داري استراتژيک و عدم رقابت مخرب دست يابيم.
البته آمريکا کشوري مداخله جو و غيرسازنده است که نمي تواند هيچ کشور و منطقه‌اي را در مسير اين آرمان ياري کند. انتظارات ما از آمريکا مشخص است.از کسي که به ديوارها تعظيم مي‌کند، انتظار نداريم که به پل‌ها احترام بگذارد. از آن مسئوليت گريز، نمي‌خواهيم که به مسئوليت تازه‌اي گردن بنهد. از آن کس که تمدن‌ها را تحقير کرده، نمي‌توان خواست که نگهدارنده پايه‌هاي تمدن مشترک باشد اما هرکجا که آمريکا در انهدام جوامع سهمي داشته باشد، اجازه نخواهيم داد که از هزينه خسارت‌ها و ويراني‌ها بگريزد.
مسئوليت بر عهده ماست و اميدوارم در اينجا بتوانيم، سنگ بناي مستحکمي را براي دست يافتن به آرمان‌ها و تفوق بر دشواري‌ها و تهديدات مشترک پايه بگذاريم. جمهوري اسلامي ايران مانند هميشه آماده ياري رساندن به رسالت خطير تمدني خود در همکاري با شماست. هر روز که مي‌گذرد بيش از قبل به يقين مي‌رسم که با همت صادقانه چين، روسيه، ترکيه، پاکستان و افغانستان، اين رسالت را مي‌توان به سرانجام رساند.

از حضور و مشارکت همه شما سپاسگزارم.

نظر شما