شناسهٔ خبر: 29838125 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

جزئیات حمله تروریستی چابهار

صاحب‌خبر -

آرمان- تجربه ثابت کرده که هر زمان دشمنان کشور نتوانسته‌اند با فشار های اقتصادی و تحریم ایران را واردار به عقب نشینی از مواضع خود کنند، به تحرکات تروریستی مبادرت ورزیده اند. نگاهی به حملات تروریستی به حرم مطهر امام(ره)، مجلس ، اهواز و اکنون چابهار نشان می دهد که هدف تروریست ها صرفا ایجاد هراس بین مردم و نا امنی در جامعه بوده و در این راستا هر زمان یک گروهک تروریستی مسئول انجام این کار بوده است. داعش،الاحوازیون و پنجشنبه گذشته نیز گروهک انصار الفرقان با خودروی بمب گذاری شده ای به ستاد نیروی انتظامی چابهار حمله کرد که با مقاومت ماموران این خودرو به درب ورودی ستاد برخورد کرد و موجب شهادت 2 نفر و مجروحیت 40 نفر از مردم عادی شد. در این راستا روابط عمومی سپاه پاسداران از رهگیری و تنبیه تروریست ها خبر دادد و هر یک از مقامات لشکری و کشوری نیز به نوبه خود نسبت به این حمله کور تروریستی واکنش نشان دادند.

حمله کور تروریستی به چابهار

صبح پنجشنبه بود که خبر بمب گذاری در چابهار و کشته و زخمی شدن تنی چند از هموطنان در صدر خبرهای تمام رسانه های خبری جای گرفت. ماجرا از این قرار است که ساعت 9صبح پنج شنبه حمله‌ای تروریستی در شهر چابهار به ستاد نیروی انتظامی انجام شد که بعد از صدای انفجار اولیه تا دقایقی صدای تیراندازی نیز در محل انفجار به گوش می رسید. تروریست ها با خودرو حامل موادمنفجره به ستاد انتظامی چابهار حمله کرده و قصد ورود به ستاد را داشتند که موفق نشده و با مقاومت ماموران انتظامی روبه شدند و عامل انتحاری، این خودرو را درب ورودی این ستاد منفجر کرد و به هلاکت رسید. آنچه مسلم است اینکه ؛ اینگونه عملیات‌های تروریستی که طی چند سال اخیر در شهرهای مختلف ایران به صورت کور به انجام رسیده در جهت ایجاد رعب و وحشت، القاء احساس ناامنی و در ادامه، ایجاد از هم گسیختگی مهمترین هدف برنامه ریزی این عملیات بوده است. فرماندار چابهار در این ارتباط اظهار کرد: «اینگونه حملات با هدف ایجاد ناامنی و عوض کردن فضای صفا و صمیمت چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران است ولی این حملات هیچ خللی در روند توسعه بندر معاف از تحریم های ظالمانه آمریکا نمی کند.»

این حمله کور تروریستی موجب شهادت دو تن از نیروهای خدوم نیروی انتظامی چابهار و مجروحیت 40 تن از مردم عادی و عابران پیاده شد. آنطور که برخی رسانه ها آورده اند گروهکی تحت عنوان «انصارالفرقان» مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته است. در همین راستا سردار قنبری فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در این حادثه تنها عامل تروریستی حادثه به هلاکت رسید، اظهار کرد: «از آنجایی که در پشت پرده این اقدام تروریستی اتاق فکری وجود دارد تلاش برای شناسایی و دستگیری مرتبطان حادثه به طور جد در دستور کار قرار دارد». ساعاتی پس از این حادثه پیکر ستوان یکم داریوش رنجبر و سرباز وظیفه ناصر درزاده دو شهید این حادثه تروریستی با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان، سردار محمد مارانی فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور، سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی، سردار محمد قنبری فرمانده نیروی انتظامی این استان و شماری از مسئولان برگزار شد.

تنبیه و رهگیری

سخنگو ومسئول روابط عمومی سپاه پاسداران درباره عملیات تروریستی چابهار، با بیان این‌که «گروهک‌های تروریستی عمدتا با سرویس‌های امنیتی بیگانه مانند کشور عربستان مرتبط هستند و همواره سعی دارند ناامنی‌هایی را در مناطق مرزی ما ایجاد کنند» اظهار کرد: در این مورد نیز یک خودرو انتحاری تلاش کرد خود را به مقر نیروی انتظامی در چابهار وارد و تلفاتی ایجاد کند، اما قبل از این که اقدام خاصی انجام دهد به همت ماموران نیروی انتظامی هدف قرار گرفت. در اثر انفجار این خودرو تعدادی از پرسنل نیروی انتظامی به شهادت رسیدند و تعدادی نیز مجروح شدند. ایسنا نوشت؛ سردار رمضان شریف گفت: این حملات تروریستی پاسخ‌های کوبنده‌ای در پی دارد و علاوه بر تلفات میدانی که این افراد می دهند رهگیری و گروه های پشتیبان کننده آن ها نیز تنبیه می شوند. وی با بیان این‌که «تهدیدات مختلف آمریکا فقط برای عربستان و رژیم صهیونیستی مصرف دارد» افزود: مردم ما به اینگونه یاوه گویی ها عادت کرده اند، با این وجود همه امکانات مورد نیاز برای پاسخ محکم به نیروهای متجاوز را داریم.

واکنش مقامات به حادثه چابهار

در پی حمله تروریستی درچابهار، معاون اول رئیس جمهور پیامی منتشر کرد. در بخشی از پیام اسحاق جهانگیری امده است: حادثه تروریستی انفجار مقابل مقر نیروی انتظامی در شهرستان چابهار که منجر به شهادت دو نفر از فرزندان غیور و خدوم ملت ایران در نیروی انتظامی و مجروح شدن تعدادی از هموطنان بی‌گناه و مظلوم در چابهار شد، موجب تأسف و تأثر فراوان گردید. از استاندار محترم و همه مسئولین انتظامی و امنیتی استان سیستان و بلوچستان می‌خواهم تمام توان و تلاش خود را برای شناسایی و برخورد با مسببان این حادثه تروریستی به کار گیرند. همچنین وزیر امور خارجه در واکنش به حمله تروریستی در چابهار در حساب توییتری خود نوشت: تروریست هایی که از خارج کشور پشتیبانی و حمایت می شوند مردم بی گناه را در چابهار به شهادت رسانده و مجروح کردند. وی ادامه داد: همانگونه که در گذشته به روشنی گفته ایم این جنایات بی مکافات نخواهد ماند. در سال 2010، نیروهای امنیتی ما افراط گرایانی را از مسیر امارات متحده عربی ردیابی کرده و به دام انداختند. سخنانم را به یاد داشته باشید: ایران تروریست ها و اربابانشان را به دست عدالت خواهد سپرد. محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با محکوم کردن حمله تروریستی به چابهار ، در توییتر خود نوشت: چابهار پاره ای از وجود کوه‌پیکر ایران است. با سوزن خیاطی به جنگ فیل رفتن، نتیجه‌اش روشن است. عبدالرضا رحمانی فضلی رئیس شورای امنیت کشور نیز در پیامی آورده است: جرثومه‌های ترور و وحشت که این روزها به شدت درگیر فضاحت تاریخی و ماندگار خود در کشتن مردم در سفارتخانه‌های‌شان هستند با چنین اقدامات رذیلانه‌ای پرونده سیاه خود را برای زمان سرنوشت سنگین‌تر می‌کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی چابهار گفت: تروریست‌های رشد یافته در دامان برخی کشور ها و کانون های مروج خشونت و افراط گرایی در منطقه، امروز دست به عملیات شرورانه و ضد بشری دیگری در منطقه اقتصادی چابهار زدند تا با القای ناامنی بر توسعه اقتصادی که با همکاری کشورهای منطقه در جریان است و در جهت رونق اقتصادی و ثبات و امنیت در مرزهای شرقی کشور تلاش می نماید، لطمه وارد نمایند. بهرام قاسمی تاکید کرد: قطعا خشونت ورزان و مرگ طلبان تحت فرمان کانون های شناخته شده، در هر جا که باشند بزودی تاوان سختی برای ارتکاب این جنایت خواهند پرداخت. ییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی چابهار اظهار داشت: عامل این گونه حوادث گروه های وابسته به کشورهای مرتجع هستند. حشمت ا... فلاحت پیشه با بیان این که موضوع این حادثه را با حضور مسوولان ذیربط در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی می کنیم، تصریح کرد: باید در بودجه به موضوع صیانت از مرزها بیش‌تر توجه شود. امام جمعه اهل سنت زاهدان طی بیانیه‌ای حمله تروریستی چابهار را محکوم کرد. در بیانیه مولوی عبد الحمید آمده است: بنده بارها تاکید کرده‌ام و اکنون نیز تأکید می‌کنم که ایجاد هرگونه ناامنی در کشور و استان از سوی هر فرد یا گروهی که باشد، هرگز به نفع مردم منطقه نیست، بلکه دشمنان ملت و فرصت‌طلبانی را که دنبال سوءاستفاده هستند، به خواسته‌هایشان می‌رساند.

بازتاب خارجی

سفیر انگلیس در تهران با ‏ابراز همدردی با مصیبت دیدگان حمله تروریستی چابهار در صفحه توییتر خود نوشت: هیچ وقت هیچ توجیهی برای تروریست نیست. امیر، ولیعهد، نخست وزیر و رئیس مجلس کویت در پیام هایی جداگانه ضمن محکوم کردن حمله تروریستی چابهار، این حادثه را به دولت، بازماندگان و ملت ایران تسلیت گفتند. «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت در پیامی به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، با محکوم کردن حمله تروریستی چابهار، این حادثه را تسلیت گفت و با بازماندگان شهدای این اقدام تروریستی ابراز همدردی کرد. جابر المبارک الحمد الصباح» نخست‌وزیر و «نواف الأحمد الجابر الصباح» ولیعهد کویت نیز در پیام هایی جداگانه به حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان، این حمله تروریستی را تسلیت گفتند. همچنین «مرزوق الغانم» رئیس مجلس عراق نیز در پیامی، اقدام تروریستی چابهار را به علی لاریجانی رئیس مجلس تسلیت گفت. رهبر جریان حکمت ملی عراق، طی پیامی حادثه تروریستی چابهار را شدیدا محکوم کرد. در پیام سید عمار حکیم آمده است: انفجار تروریستی در شهر چابهار که شماری بی‌گناه در آن قربانی شدند را شدیدا محکوم می‌کنیم. حکیم ضمن 'اعلام همبستگی با رهبری و حکومت و ملت ایران به‌خصوص آسیب‌دیدگان این حادثه، بار دیگر بر موضع ثابت و تغییرناپذیر خود در مخالفت با هرگونه خشونت و تروریسم تاریک‌اندیش' تاکید کرده است. رئیس جریان حکمت ملی عراق بار دیگر خواستار آن شد که کشورهای منطقه باید برای در نطفه خفه کردن نقشه‌های خونبار دست به دست هم دهند.

برچسب‌ها:

نظر شما