شناسهٔ خبر: 29834256 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

در گفت و گوهایی مطرح شد؛

تاثیر اندیشه های امام خمینی و انقلاب اسلامی بر زندگی شیعیان تایلند

تاثیر اندیشه های امام خمینی و انقلاب اسلامی بر زندگی شیعیان تایلند در گفت و گوهایی با: سید مبارک حسینی، صالح قاسمی، سلمان لوگ یی، فاطمه عسکری و ...

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، کمتر رویدادی را می توان یافت که همچون انقلاب ها در داخل کشور و در سطح جهان، بازتاب و تاثیر داشته باشد. انقلاب ها بر اساس میزان موفقیت در تحقق اهداف و ایجاد دگرگونی بر اوضاع داخلی و مناسبات منطقه ای و بین المللی موثر هستند. انقلاب اسلامی ایران جزو موثرترین انقلاب ها، چه در داخل و چه در سطح منطقه و جهان بوده است. این تاثیرگذاری را پس از گذشت 40 سال از پیروزی آن، به وضوح می توان مشاهده کرد.

از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، تاثیرات آن بر دیگر ملت ها آغاز شد و روز به روز گسترش یافت. آرمان های انقلاب اسلامی چون معنویت گرایی، ظلم ستیزی، عدالت طلبی، آزادی خواهی و حکومت بر اساس اسلام، مورد توجه بسیاری از مردم و مسلمانان جهان، قرار گرفت. تا قبل از انقلاب ایران، مسلمانان در گوشه و کنار جهان مسلمان بودن خود را پنهان می کردند، ولی امروزه نه تنها مسلمانان احساس عزت می کنند، بلکه تاثیرگذارترین افراد در کشور و جامعه خود هستند.

از دیگر تاثیرات نهضت اسلامی امام خمینی بر مسلمانان جهان می توان به آشنایی آنها با مکتب اهل بیت علیهم السلام و فرهنگ تشییع، اشاره کرد. از جمله کشورهایی که تحت تاثیر این مهم قرار داشته، کشور تایلند در منطقه جنوب شرق آسیا می باشد که امروز شیعیان با داشتن جماهت هایی پویا و فعال، در کنار دیگر مسلمانان و پیروان ادیان دیگر، زندگی مسالمت آمیزی را می گذرانند.

آنچه در این شماره از هفته نامه «حریم امام» به شما خوانندگان گرامی تقدیم می گردد، پرونده آشنایی با شیعیان تایلند است که حاصل حضور در میان شیعیان تایلند است که گوشه ای از عشق و علاقه آن ها به مکتب اهل بیت(ع) و امام خمینی را منعکس کرده است.

در پایان مراتب تقدیر و تشکر خود را از کلیه عزیزانی که در انجام این مهم ما را یاری کردند به خصوص امام جمعه محترم بانکوک حجت الاسلام و المسلمین شیخ غلامعلی اباذر اعلام می داریم.

 حجت الاسلام والمسلمین سید مبارک حسینی: اندیشه‌های امام خمینی الگوی شیعیان تایلند استUntitled-1

دکتر سید مبارک حسینی از محققین و موسسین انجمن محبان ولایت فقیه و فعالین فرهنگی و رسانه‌ای کشور تایلند ضمن بیان چگونگی گسترش تشیع در جنوب تایلند به تشریح شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه شیعیان تایلند پرداخت. 

وضعیت فرهنگی و اجتماعی شیعیان تایلندچگونه است؟

بحمد الله شیعیان تایلند هر چند در اقلیت هستند اما وضعیت فرهنگی و اجتماعی مناسبی دارند و با کمک اهل بیت علیهم السلام ما توانستیم محوریت تفکر اهل بیت را در میان آنها مطرح کنیم و همین سبب شد که در بانکوک با آن وضعیت شلوغی و ترافیک خاص خود، بتوانیم در مناسبت‌های مختلف شیعیان را جمع کنیم. در ایام مناسبت‌ها و به خصوص در ایام محرم، شیعیان از هر نقطه بانکوک و حتی شهرستان‌های نزدیک خود را به حسینیه‌ها در بانکوک می‌رسانند و به عشق اهل بیت این سختی‌ها را بر خود آسان می‌کنند. در یک کلام می‌توان گفت که اهل بیت علیهم السلام محور وحدت شیعیان در تایلند هستند.

شما از چه زمانی با نام و اندیشههای امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آشنا شدید و چقدر امروزه در رفتارهایتان الگوگیری از امامخمینی دارید و سعی میکنید افکار ایشان را منتشر کنید؟

قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران، خانواده ما سنی و حنفی مذهب بودند و یکی از عموهای من که از اندیشمندان تایلند به حساب می‌آید آقای سید محمود شاه حسینی که از منبری‌های معروف مسلمانان تایلند بود و روحیه‌ای حق جو و حق گرا داشت، پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران و آشنایی با نام و اندیشه‌ها و مکتب امام خمینی به تحقیق و جستجو و مطالعه در مورد مکتب تشیع پرداخت و به رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مراجعه می‌کرد و با افرادی که به نمایندگی از ایران به تایلند می‌آمدند گفت و گو و مناظره می‌کرد و پس از چندین جلسه بحث و گفت و گو به این نتیجه رسید که مکتب اهل بیت علیهم السلام مکتب حقیقت است و تعالیم آن برگرفته از کتاب و سنت پیامبر گرامی اسلام می‌باشد و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم امر کرده‌اند که مسلمانان بعد از ایشان به اهل بیتش مراجعه کنند و اهل بیت را کشتی نجات این امت معرفی کرده است. و به تبع شیعه شدن ایشان و تبلیغ ایشان، خانواده ما نیز شیعه شدند. آن زمان در میان مسلمانان تایلند، حجاب اسلامی وجود نداشت و فقط هنگام ورود به مساجد یک مختصر حجابی می‌گذاشتند و حجاب به صورت سمبلیک بود ولی پس از انقلاب اسلامی ایران و گسترش اندیشه‌های تشیع در میان مسلمانان دنیا، در تایلند نیز حجاب اسلامی و پوشش اسلامی معرفی شد و به سرعت در میان مسلمانان رواج پیدا کرد. آنچه امام فرمودند که حجاب یک هویت اسلامی است باعث بیدار شدن مسلمانان اعم از شیعه و سنی شد. بنابراین من از بچگی با نام امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران آشنا شدم. ما اهداف نهضت امام خمینی را الگوی خود قرار داده‌ایم وبا همین نیت، به تبلیغ اسلام و تشیع می‌پردازیم و هدف اصلی ما بیدار شدن مردم و فرهنگ سازی و آشنایی آنها با اسلام ناب و مکتب تشیع است. امروزه اندیشه‌های امام خمینی الگوی ما شیعیان تایلند می‌باشد و آن شعاری که امام خمینی مطرح کردند و تا امروز هم ادامه دارد یعنی اینکه سیاست ما همراه با دیانت ما می‌باشد و این دو جدایی ناپذیرند، الگو و سرمشق ما در همه فعالیت‌های سیاسی فرهنگی و اجتماعی می‌باشد. یکی از ضعف‌های اساسی مسلمانان جهان این است که سیاست را از دیانت جدا می‌دانند و سکولارها و لیبرال‌ها از این اندیشه بسیار سوء استفاده کردند. اما امام خمینی نشان داد که سیاست با دیانت قابل جمع است و می‌شود آن را اجرا و عملی کرد. شیعیان و مردم در جنوب تایلند واقعا دوستدار امام خمینی هستند. در اوائل نیروهای امنیتی کشور تایلند مزاحمت‌های زیادی برای ما ایجاد می‌کردند و خانه‌های ما را بازرسی می‌کردند اما پس از اینکه متوجه شدند که ما برای منافع ملی فعالیت می‌کنیم و مردم را از جاهلیت بودایی به سمت اسلام دعوت می‌کنیم که بر اساس زندگی مسالمت آمیز همه ادیان در کنار یکدیگر است، دولت هم دست از اذیت و آزار ما برداشت و امروزه از ما حمایت می‌کند. در تایلند به ما می‌گفتند شیعیان خمینی. ما به دولت تایلند اثبات کردیم که شیعه خمینی یعنی کسی که هم به دین کار دارد و هم به سیاست و برای سربلندی و منفعت ملی کشورش فعالیت و تلاش می‌کند. پس از برطرف شدن این گمان‌های بد و سوء ظن‌ها، امروزه دولت تایلند از ما و فعالیت‌های ما حمایت خوبی انجام می‌دهد. شیعیان خمینی که روزی دولت تایلند از آنها می‌ترسید امروزه به عنوان محبوب و مورد حمایت دولت تایلند شناخته می‌شود. همه اینها از برکت الگوگیری و تبعیت از اندیشه‌های بلند حضرت امام خمینی است. ما آسایش و آرامش خود را وامدار اندیشه‌های امام خمینی هستیم که برگرفته از مکتب اهل بیت می‌باشد.

روش تبلیغی شما برای جذب به مکتب تشیع در میان مردم تایلند چگونه است؟

روش ما و بچه‌های انجمن برای جذب به مکتب تشیع، بر پایه اعتدال و احترام متقابل است که قرآن نیز به آن دستور داده است. خداوند می‌فرماید: «ادْعُ إِلى‌ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ؛ با حکمت و اندرز نیکو به سوى راه پروردگارت دعوت نما، و با آنها به طریقى که نیکوتر است استدلال و مناظره کن، پروردگار تو از هر کسى بهتر مى‌داند چه کسانى از طریق او گمراه شده‌اند و چه کسانى هدایت یافته‌اند» (سوره نحل/ آیه125). تلاش ما نیز آن است که به بهترین وجه و با زبان و روش احسن و نرم به مکتب اهل بیت دعوت کنیم و مکتب اهل بیت را به این روش ترویج کنیم؛ همانطور که خداوند هم هنگامی که حضرت موسی علیه السلام را برای دعوت فرعون فرستاد گفت که «فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشى؛ اما به نرمى با او سخن بگوئید شاید متذکر شود یا از (خدا) بترسد‌» (سوره طه/ آیه44) لذا باید با زبان نرم و لین و با استدلال و برهان با مردم صحبت کنیم. یک مورد را برای نمونه خدمت شما عرض می‌کنم. یک حرکتی که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سید سلیمان حسینی در تایلند انجام گرفت و در جذب به مکتب تشیع بسیار تاثیر گذار بود به 22 سال قبل برمی‌گردد. پس از اینکه ایشان بعد از اتمام تحصیلات به تایلند برگشت، در آن زمان 5 نفر از عالمان وهابی بودند که در تایلند خیلی برعلیه تشیع تبلیغ می‌کردند و مانع گرایش مردم به تشیع می‌شدند. آنها سید سلیمان را به مناظره دعوت کردند. سید سلیمان قبول کرد و در مجلسی که در یکی از مدارس بانکوک تشکیل شد و نزدیک به 4000 نفر در آن شرکت داشتند، با چهار نفر از عالمان وهابی به بحث و مناظره پرداخت. این جلسه که تصویربرداری هم می‌شد از ساعت 8 صبح آغاز شد و تا اذان مغرب ادامه داشت و در پایان سید سلیمان توانست با استفاده از آموزه‌های مکتب اهل بیت و با روشی احسن، بر همه آنها غلبه کند. به نظر من تشکیل این جلسه جرقه‌ای بزرگ در گرایش به مکتب تشیع در تایلند داشت. از آنجایی که هر ساله در بانکوک مراسم مولد النبی توسط دفتر شیخ الاسلام برگزار می‌شود و در آنجا غرفه‌هایی هم به شیعیان اختصاص داده می‌شود مانند غرفه رایزنی و همچنین انجمن مطالعات اسلامی، دوستانی که در انجمن مطالعات اسلامی فعالیت می‌کنند مانند دکتر عبدالله مناجیت و آقای فرید، فیلم این مناظره را هر روز برای بازدیدکنندگان پخش می‌کنند که مردم ببینند و از این مناظره کتاب و مقاله چاپ کردند و پخش کردند و از آن موقع به بعد افراد زیادی به این مکتب گرایش پیدا کردند. پس از پخش شدن خبر این مناظره در میان مساجد تایلند، دعوت‌های زیادی از طرف مساجد برای ایراد سخنرانی و آشنایی با مکتب اهل بیت صورت گرفت که همه اینها باعث جذب افراد زیادی به مذهب اهل بیت شد. بعد از این ما به میان مردم می‌رفتیم و افرادی که این مناظره را دیده بودند و سوال‌هایی برای آنها به وجود آمده بود را پاسخگو بودیم. از همین طریق تعداد زیادی از برادران اهل سنت به مکتب شیعه گرایش پیدا کردند و در جنوب تایلند امروز شیعیان زیادی وجود دارد.

نکته دیگری که ما در جذب به مکتب اهل بیت مدنظر خود قرار دادیم عطوفت و مهربانی با مسلمانان بود به دلیل آن که وهابیت هم امروزه در تایلند مشغول فعالیت است اما آنها با یک روش تکفیری و خشونت آمیزی به تبلیغ مکتب خود می‌پردازند و همه مسلمانان را تکفیر می‌کنند اعم از سنی جماعت الدعوه، و برادران شافعی مذهب و برادران صوفی طریقت؛ اما ما با تاسی به روش پیامبر گرامی اسلام مردم را با عطوفت و مهربانی و نرمی به تشیع دعوت می‌کنیم و برخورد ما با مسلمانان و حتی غیر مسلمانان به همین روش می‌باشد. این نکته را باید بگویم که ما در تایلند به دنبال شیعه سازی نیستیم بلکه ما به دنبال آنیم که اسلام ناب پیامبر را به مردم معرفی کنیم و با اهل سنت هم رابطه خوبی داریم. حدود 2 سال پیش در شهر آیوتایا یک قایق متعلق به برخی از اهل سنت در دریا غرق شد. بلافاصله وهابی‌ها مواضع تندی گرفتند و به آنها حمله کردند و گفتند به دلیل اینکه شما اهل بدعت هستید خداوند شما را عذاب کرده و در دریا غرق شده‌اید. اما ما شیعیان به کمک آنها و خانواده های آنان شتافتیم و گفتیم که اینها برادران ما از اهل سنت هستند. الان و پس از گذشت دو سال در شهر آیوتایا 18 مسجد رابطه و ارتباط  بسیار خوبی با ما دارد که با هم رفت و آمد هم داریم و امروزه در مقابل دشمنان شیعه در تایلند که وهابیت و صهیونیست هستند و این برادران اهل سنت می‌باشند که در خط مقدم از ما دفاع می‌کنند. ما تعامل بسیار سازنده و خوبی با اهل سنت داریم.

آیا در تایلند گرایش غیر مسلمانان مانند بوداییها به مکتب تشیع وجود دارد؟

گرایش بودایی به شیعه در تایلند وجود دارد لکن کم است. بیشتر افرادی که با شیعه و مسلمانان ارتباط زیادی دارند به دین اسلام و تشیع گرایش پیدا می‌کنند.

وضعیت شیعیان تایلند از لحاظ یکپارچگی و وحدت را چگونه ارزیابی میکنید؟

طبیعی است که اختلاف سلیقه در همه جا وجود دارد اما این اختلاف سلیقه‌ها نباید به کدورت و عداوت منتهی بشود. ما تقریبا با تمام گروه‌های شیعه فعال در تایلند ارتباط خوب و نزدیک و سازنده‌ای داریم. فقط دو گروه هست که ما با آنها رابطه‌ای نداریم: یکی گروه احمد حسن الیمانی که چند سالی است در تایلند فعالیت می‌کنند و نزدیک به 40 نفر عضو دارند. گروه دوم هم شیعیان انگلیسی و پیروان آنها می‌باشند که ما علنا اعلام می‌کنیم که شیعیان خمینی هستیم و با آنها رابطه‌ای نداریم. بطور کلی هر کس با جمهوری اسلامی ایران عناد و مخالفت داشته باشد ما با او رابطه‌ای نخواهیم داشت.

چه موانعی در کشور تایلند در مقابل فعالیتهای خود میبینید؟

اگر بخواهم به مهمترین مانعی که در کشور ما وجود دارد اشاره کنم می‌توان به موانع اجتماعی و از جمله مسئله فساد گسترده اخلاقی اشاره کرد که امروزه جدی‌ترین آسیب و تهدید برای خانواده‌ها محسوب می‌شود. همچنین مصرف مواد مخدر و روانگردان و مشروبات الکلی که به طور گسترده جوانان را تهدید می‌کند جزو موانعی است که فعالیت‌های ما را با کندی مواجه می‌کند. از آنجایی که دوره‌های آموزشی مدارس از ابتدایی تا دبیرستان و دانشگاه، کلاسهای دختران و پسران به صورت مختلط برگزار می‌شود و تفکیکی صورت نمی‌گیرد، ارتباطاتی که در این مدارس وجود دارد لطمه بزرگی به اخلاق و خانواده در تایلند زده است.

آیا شما فعالیتهای تقریبی با اهل سنت هم در تایلند انجام میدهید؟

مهمترین فعالیت‌های تقریبی که ما انجام می‌دهیم در همایش‌هایی است که برگزار می‌کنیم و از بزرگان اهل سنت هم دعوت می‌کنیم که به عنوان سخنران در این همایش‌ها شرکت کنند و همچنین ما هم در همایش‌های آنها شرکت می‌کنیم. همایش روز جهانی قدس و برگزاری مراسم روز 22 بهمن و مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی رحمت الله علیه از مهمترین همایش‌هایی است که برگزار می‌شود و در این مراسم‌ها از اندیشمندان بزرگ اهل سنت در تایلند مانند چاران معلولیم و برادرش عمران معلولیم و بزرگان دیگر دعوت می‌کنیم که شرکت کنند و به ایراد سخنرانی بپردازند.

اگر ممکن است قدری در مورد عشق و علاقه شیعیان تایلند به اهل بیت علیهم السلام و برگزاری مجالس محرم توضیح بفرمایید.

همانطور که در خلال صحبت‌هایم اشاره کردم رمز ماندگاری تشیع در تایلند را باید در محوریت اهل بیت و قضیه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام جستجو کرد. عشق به اهل بیت علیهم السلام عامل اصلی وحدت شیعیان جهان و به خصوص شیعیان تایلند می‌باشد. شیعیان تایلند در هر نقطه که باشند در مراسمات مذهبی خود را به مجالس اهل بیت علیهم السلام می‌رسانند و حضور پرشوری در چنین مجالسی دارند و همین دیدارها باعث الفت و محبت خاصی بین آنها می‌شود. شیعیان قدیم که از نسل شیخ احمد قمی بودند را در تایلند به مسلمانان «چاوسن» می‌شناسند یعنی به یک گروه و تجمعی می‌گویند مسلمانان «چاوسن». وقتی که ما شیعه شدیم فهمیدیم که هنگامی که شیعیان قدیم در عزاداری‌های خود شعارهای «یا حسین یا حسین» سر می‌دادند و به گوش دیگر افراد می‌رسیده است این گروه در زبان تایی به «چاوسن» مشهور شدند. از 400 سال پیش تاکنون به اینها مسلمانان «چاوسن» می‌گویند و اسمی از شیعه یا سنی آورده نمی‌شود؛ یعنی اسلام امام حسینی. و مرثیه‌هایی هم که در ایام عزاداری می‌خوانند به زبان فارسی است که بیشتر از اشعار محتشم کاشانی گرفته شده است. البته در شیعیان جدید هم افرادی وجود دارند که هم اشعار زیبایی می‌سرایند و هم مداحی می‌کنند. بزرگترین تجمع عزاداری عاشورا در جنوب شرق آسیا پس از اندونزی، در تایلند مربوط به مسجد روح الله است که در شهر «ناخان سیتا مارات» در جنوب تایلند فعالیت می‌کند و برخی شیعیان برای شرکت در مجالس آن از شهرهای دور شمال تایلند و پیمودن 2000 کیلومتر مسیر و حتی برخی هم از کشورهای همسایه مانند مالزی، اندونزی و سنگاپور به آنجا می‌آیند و در مجالس عزاداری آن مسجد شرکت می‌کنند. در این مجلس به زبان تایی، فارسی، عربی و انگلیسی مداحی انجام می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین صالح قاسمی: امام خمینی به مسلمانان جهان  هویت بخشیدUntitled-2

حجت الاسلام والمسلمین  شیخ صالح قاسمی از فارغ‌التحصیلان جامعه ‌و معاون آموزش دفتر نمایندگی المصطفی در منطقه تایلند و از مستبصرین می‌باشد که در این گفت‌و گو به تشریح تاثیر قیام امام خمینی بر مسلمانان تایلند پرداخت.

نحوه گرایش شما به مکتب تشیع چگونه بود؟

من در سال 1962 میلادی در خانواده‌ای سنی‌مذهب متولد شدم. پدر و مادرم شافعی مذهب بودند و من هم بر همین مذهب رشد کردم و بزرگ شدم.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی در سال 1979 دریچه و امید و افق جدیدی به روی همه مسلمانان و آزادیخواهان جهان باز شد و من تاثیر و عملکرد نظام اسلامی ایران در جهان را مشاهده می‌کردم و می‌دیدم که چگونه شیعیان به آن افتخار می‌کنند و وقوع این انقلاب باعث آبرومند شدن مسلمانان جهان شده است و عزت از دست رفته مسلمانان را به آنان برگردانده است. اینکه یک عالم دینی و با دست خالی چنین انقلابی را در جهان ایجاد کرد و یک نظام شاهنشاهی که ابر قدرت‌هایی مانند آمریکا از آن حمایت می‌کردند را شکست داد و بعد هم در مقابل کشورهای زورگوی جهان مانند قدرت‌های غربی ایستاد و مقاومت کرد برای ما بسیار جالب توجه و شورانگیز بود و ما هم به آن افتخار می‌کردیم. نکته عجیب اینکه ما دانشجویان وهابی همیشه عکس کوچکی از امام را همراه خود نگهداری می‌کردیم. ما که تا آن موقع حتی جرأت نمی‌کردیم به صورت علنی ابراز کنیم که مسلمان هستیم زیرا حرفی برای گفتن نداشتیم، بعد از حرکت امام خمینی با افتخار می‌گفتیم که ما مسلمان هستیم؛ هر چند هنوز هم وهابی بودم. همین باعث شد که من به مطالعه و تحقیق پیرامون این شخصیت بزرگ و اسلامی که از آن سخن می‌گوید، بپردازم. به همین دلیل در کنفرانس‌ها و سمینارهایی که از طرف رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بانکوک، در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار می‌شد، شرکت می‌کردم و بدین ترتیب با شخصیت حضرت امام رحمت الله علیه و اهداف و اندیشه‌های وی آشنا شدم.

من به مطالعه و تحقیقات بیشتری روی آورده بودم و روز به روز سعی می‌کردم که اطلاعات و دانسته‌های خودم را نسبت به مکتب تشیع گسترش بدهم. تا اینکه یک روز نشسته بودیم و با همسرم بحث می‌کردیم که یک دفعه تلویزیون را مشاهده کردم که در یکی از خبرها اعلام کرد که امام خمینی از دنیا رفته است (این قسمت از سخنان را همراه با گریه و اشک بیان کردند). اعلام این خبر همان و تشیع ما همان. به همسرم گفتم که من تصمیم گرفته‌ام که شیعه بشوم چون وقت مطالعه و تحقیق تمام شده و الان وقت تصمیم و انتخاب است. و از آن جا من به همراه همسرم شیعه شدم و از آن به بعد به تبلیغ مکتب تشیع می‌پردازیم. در آن زمان من هنوز طلبه نبودم و زبان فارسی را هم نمی‌دانستم و فقط با استفاده از برخی کتب انگلیسی در ایام محرم و ایام‌های دیگر به تبلیغ مکتب تشیع می‌پرداختم. البته برای امرار معاش زندگی، روزها کار هم می‌کردم. سپس به راهنمایی برخی از بزرگان به ایران مسافرت کردم و تحصیلات دینی خود را در ایران آغاز کردم و پس از اقامت حدود 11 سال در ایران و با اتمام تحصیلاتم به تایلند برگشتم.

بنابر آنچه گفتید شما ابتدا شافعی مذهب و سپس وهابی و بعد هم به مکتب تشیع گرایش پیدا کردید، سوال این است که چه شاخصهها و چه ویژگیهایی را در این مکتب یافتید که باعث شد تا گرایش به تشیع پیدا کنید و آن را بر مذاهب دیگر ترجیح دهید؟

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌هایی که در مکتب تشیع وجود دارد عقلانی و منطقی بودن معارف شیعی و این مذهب است که اصلا قابل قیاس با دیگر مذاهب اسلامی نیست.

شاخصه دیگری که در مکتب تشیع وجود دارد بُعد معنوی و معنویت و روحانیتی است که برگرفته از دعاها و مناجات‌هایی است که ائمه اهل بیت علیهم السلام آن را به عنوان یک میراث برای تشیع به جای گذارده‌اند مانند صحیفه سجادیه و دعای افتتاح و ابوحمزه و سایر ادعیه که به هیچ وجه در دیگر مذاهب اسلامی یافت نمی‌شود؛ به خصوص در وهابیت که واقعاً یک مذهب بسیار خشک و بی‌روح و بدون معنویت است. یعنی ارتباط با خداوند در مکتب تشیع بسیار قوی‌تر از دیگر مذاهب و مکاتب اسلامی است.

نکته دیگری که از شاخصه‌های مکتب اهل بیت علیهم السلام می‌باشد این است که در این مکتب الگوهای عملی غیر از پیامبر اسلام نیز وجود دارد که تا حدود 300 سال این الگوها و اسوه‌ها در میان مردم و در شرایط مختلف زندگی می‌کردند که همه آنها و رفتارهایشان برای ما الگو است و می‌توانیم در هر شرایطی که قرار بگیریم با الگوگیری از رفتار هر کدام از ائمه علیهم السلام که در شرایط خاصی زندگی می‌کردند، ما هم زندگی و رفتارمان را با زندگی و رفتار آنها تطبیق کنیم و اعمال و رفتارمان را به طور صحیح انجام دهیم.

نکته دیگری که در مکتب تشیع وجود دارد و به طور ویژه می‌توان بر آن تاکید کرد قضیه قیام حضرت امام حسین علیه السلام در مقابل ظلم و ستم دستگاه حکومت بنی امیه است که به مسلمانان درس آزادگی داد و به آنها آموخت که نباید زیر بار ظلم و ستم بروند و نباید در مقابل ظلم و ستم ساکت بنشینند اما در دیگر مذاهب اسلامی می‌گویند که شما باید از حاکم جامعه اطاعت کنید و لو اینکه حاکم فاسق و فاسد باشد. واقعا قضیه امام حسین علیه‌السلام مسئله ساده‌ای در دنیای اسلام نیست که به راحتی بتوان از کنار آن عبور کرد. چه شد که بعد از 50 سال از رحلت پیامبر، فرزند گرامی پیامبر را با این وضعیت به شهادت رساندند و چنین حادثه عظیمی در امت اسلامی رخ داد؟ این مسئله را من به عنوان یک سوالی در مقابل خود گذاشته بودم و به دنبال پاسخ آن می‌گشتم. در آن زمان یک کتابی که توسط یکی از اهل سنت نوشته شده بود در مورد قضیه امام حسین علیه السلام به دست من و دیگر دانشجویان وهابی رسید. من به همراه گروه دانشجویان مسلمانی که در دانشگاه «رامخام هینگ» تحصیل می‌کردند هر روز مقداری از این کتاب را می‌خواندیم و گاهی هم گریه می‌کردیم ولی به دنبال آن نمی‌رفتیم که واقعاً علت رخ دادن چنین حادثه‌ای چه بود؟ چرا امام حسین علیه السلام با آن وضعیت به شهادت رسیدند؟ قضیه امام حسین علیه السلام هم یک علت مهم و در واقع یک سرنخی بود که من را به مطالعه و تحقیق پیرامون مکتب تشیع کشاند.

شما نقش امام خمینی در بیدار کردن مسلمانان جهان را چگونه ارزیابی میکنید؟

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ما باور نداشتیم که دین بتواند جامعه‌ای را اداره کند. با حرکت و نهضت امام خمینی بود که اسلام و دین از حاشیه به متن جامعه آورده شد. امام به دنیا و به خصوص مسلمانان نشان داد که دین اسلام مانند مسیحیت و سایر ادیان دیگر نیست که فقط در مساجد و خانه‌ها بنشینند و خدا را بخوانند، بلکه اسلام دینی است که برای اداره جامعه و تمام شئون زندگی انسان‌ها برنامه‌های سازنده‌ای دارد. بعد از وقوع انقلاب اسلامی ایران ما باور کردیم که اسلام و دین حقیقی می‌تواند جوابگوی همه ابعاد زندگی انسان‌ها باشد و جامعه را اداره کند. این درس بزرگی بود که امام خمینی و انقلاب اسلامی به همه جهان نشان داد. همچنین امام خمینی به مسلمانان و همه آزاد اندیشان جهان آموخت که با اعتماد و توکل بر خداوند می‌توان در مقابل ظلم و ستم ایستادگی کرد. بیداری اسلامی که امروزه در سرزمین‌های اسلامی رخ داده است نیز از تاثیرات انقلاب اسلامی ایران بر مسلمانان جهان است. نکته دیگری که از تاثیرات امام خمینی بر جامعه اسلامی است می‌توان به مسئله گرایش به معنویت و دوری از مادیت و دنیاپرستی اشاره کرد. همچنین امام خمینی به مسلمانان هویت بخشید که به عنوان نمونه می‌توان از مسئله ورود حجاب در میان مسلمانان تایلند پس از انقلاب اسلامی ایران نام برد.

سلمان لوگ یی: مدیون امام خمینی هستیم Untitled-3

سلمان لوگ یی از فعالان و نخبگان سیاسی و رسانهای تایلند و از متبصرین میباشد که در این گفتوگو به تفاوت میان انقلاب اسلامی ایران و سایر انقلابهای دوران معاصر و تاثیر نهضت امام خمینی بر مسلمانان جهان اشاره کرد.

لطفاً در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید.

اسم من سلمان لوگ‌یی است. اسم دیگر بنده هم عثمان لوگ‌یی است که قبل از شیعه شدنم به این نام من را صدا می‌زدند. البته هنوز هم به اسم عثمان لوگ‌یی معروف هستم. من در خانواده‌ای کشاورز متولد شدم و خانواده من همه کشاورزی می‌کردند. تا آنجا که اطلاع دارم اصل و نسب من به چهار طایفه منتهی می‌شود. طرف اول از عالمان کشور یمن بودند. طرف دوم از فتانی دارالسلام در دهکده ترانگانو که نام ایشان «توان امین» بوده و بعدها به کشور تایلند مهاجرت می‌کنند. این افراد که نام بردم پدربزرگان مادری بنده بودند. پدربزرگان پدری من از شهر «ستون» بودند که از قدیم از مسلمانان اهل تسنن بودند. دیگری هم از شهر پاتالونگ بوده که از نسب داتوموکان بوده که جز سلطان‌های شهرری ایران بودند که بعد از حمله هلندیها به تایلند مهاجرت می‌کنند. دیگری هم از شهر آیوتایا که سه نفر از فرزندان ایشان از امیران لشکر آیوتایا بودند که به نام‌های حسن، حسین و مصطفی در تاریخ دیده می‌شوند که با سلطان سلیمان هم ارتباط فامیلی داشتند. بیشتر اقوام بنده بودایی بودند که در نسل پدر بزرگ مادری من مسلمان می‌شوند. پدربزرگم قبل از مرگ وصیت می‌کند که تمام نوادگان در مسیر اسلام باقی بمانند.

چگونه و از چه زمانی با مکتب تشیع و اهل بیت علیهم السلام آشنا شدید؟

من از کلاس اول ابتدایی با تشیع آشنا شدم. آشنایی من با تشیع اینگونه بود که برای نماز به مسجد رفته بودم در مسجد مقاله‌ای دیدم در مجله‌ای به نام پیام اسلامی. این مجله از طرف رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران چاپ و منتشر شده بود که در آن دوره به تمام مساجد و مراکز اسلامی ارسال می‌کردند و به مسجد محله من هم رسیده بود. من آن مقاله را مطالعه کردم. نکاتی که در آن مجله آمده بود و مطالبی که در مورد انقلاب حضرت امام خمینی بود بسیار مورد علاقه من در آن دوره قرار گرفت. من از آن مجله و مقاله آن خیلی خوشم آمد و تمام مقالات آن مجله را مطالعه کردم. به صفحه آخر که رسیدم یک فرم در آن قرار داده بود که در آن نوشته بود اگر علاقه‌مند به این مجله هستید فرم را پر کنید و برای ما ارسال کنید تا ما از این به بعد مجله را برای شما بر طبق آدرسی که پر کرده‌اید ارسال کنیم. به خاطر اینکه آن زمان ما در یک شهر دور افتاده زندگی می‌کردیم و در روستا بودیم، توقع نداشتم که فرم را پر کنم و بفرستم آنها هم مجله را برای من ارسال کنند. اما فرم را پر کردم و وقتی که وارد شهر شدیم و به اداره پست رسیدیم آن فرم را برای رایزنی فرهنگی ایران ارسال کردم. بعد از مدت زمان کمی مجله‌ها مستقیماً به درب خانه ما می‌آمد و دیگر لازم نبود که من برای مطالعه مجله پیام اسلامی به مسجد بروم. من نسخه‌ها و شماره‌های مختلف مجله پیام اسلامی را مطالعه می‌کردم و به مطالبی که در مجله پیام اسلامی نوشته شده بود بسیار علاقمند شدم و استفاده کردم. جملاتی که از حضرت امام خمینی در مجله پیام اسلامی ترجمه شده بود (باید از مترجم پیام اسلامی تشکر کنم و وی را تحسین نمایم که ترجمه‌های ایشان از سخنان امام خمینی که در آن دوره گفته بودند، بسیار دقیق بود) بسیار تأثیرگذار بر زندگی من بود و من از آن موقع به بعد بسیار علاقه مند به شخصیت حضرت امام خمینی شدم.

بیشتر کدام بخش از شخصیت امام خمینی برای شما جذاب بود؟

علاقه شخصی من به کتاب‌هایی که در مورد قیام و در مورد انقلاب بود بسیار زیاد بود و علاقه زیادی به داستان‌های قیامی کشور چین و یا به طور مثال چگوارا و یا داستان‌هایی که در مورد قیام و مبارزه بر علیه ظلم بود را مطالعه می‌کردم و خیلی علاقه داشتم و سخنان و مقالاتی که در مجله موجود بود بر طبق سلیقه من بود. اما مطالبی که در مورد افراد دیگری مطالعه می‌کردم آن‌گونه که مطالب حضرت امام خمینی به دلم می‌نشست، آن مطالب به دلم نمی‌نشست و مثلا مطالبی که در مورد مهاتما گاندی مطالعه کردم هرچند مسائل قیامی و حماسی در آن بود اما از آنجایی که من مسلمان بودم علاقه زیادی به مطالب حماسی حضرت امام داشتم چون حضرت امام هم مسلمان بودند. اما وقتی که بزرگتر شدم و در دوره تحصیلات دانشگاه به قدرت مقایسه رسیدم مطالبی که در مورد حضرت امام و انقلاب ایشان بود و انقلابهایی که در کشورهای دیگری مانند چین و غیره ایجاد شد را مطالعه می‌کردم و تطبیق می‌دادم به این نتیجه رسیدم که نظریه‌های کشورهای دیگر فقط در حد نظریه هستند در صورتی که حماسه حضرت امام و انقلاب ایشان نه تنها نظریه بود بلکه بخش عملی هم داشت. نظریه‌های غربی نه تنها فقط نظریه هستند بلکه بعد معنوی انسانیت را هم از بین می‌برند در صورتی که نظریه‌های حضرت امام نه تنها بعد معنوی انسان را تقویت می‌کند بلکه بخش عملی و موفقیت آمیز هم دارد.

جاذبه مکتب تشیع را در چه چیزهایی میبینید و به عبارت دیگر به نظر شما فرق مکتب تشیع و تسنن در چیست؟

نکته‌ای که در مورد تفاوت بین مکتب تسنن و تشیع می‌توان به آن اشاره کرد معنویتی است که در مکتب تشیع وجود دارد. این معنویت را مدیون حضرت امام و تعالیمی که در سخنرانی‌هایشان و در گفته‌هایشان وجود دارد، هستم. می‌توانم بگویم که حضرت امام بهترین راهنما و راحت‌تر بگویم بهترین رهبر در مکتب تشیع است که تعالیم شیعی و اهل بیت را به صورت عملی و نظری و سخنرانی برای جامعه اسلامی مطرح می‌کردند. ایشان کاملاً خصوصیات یک عالم واقعی را دارند یعنی هر آنچه از خصوصیات خوب لازم است که در یک عالم واقعی وجود داشته باشد به تمامه و به کماله در امام وجود داشت. ایشان کاملا خصوصیات یک عالم واقعی را داشتند مانند اخلاق ایشان در مقابل مردم، تصمیم‌گیری در اداره کشور، انقلاب و موفقیتشان در پیروزی انقلاب اسلامی. آن معنویتی که به آن اشاره کردم که در مکتب تشیع وجود دارد، آن معنویت در کارها و فعالیت‌های حضرت امام مثل یک ساعت کوک شده که انسان را از خواب بیدار می‌کند، بود اما آن روشنیت و نورانیتی که در محیط درونی انسان حاصل می‌شود از ثقلین و اهل بیت است. نقطه شروع آن را حضرت امام خمینی در زندگی من آغاز کرد و نقطه پایان آن هم ثقلین و اهل بیت علیهم السلام هستند. علاقه‌ای که در دورانی که اهل سنت بودم به پیامبر داشتم یک علاقه خشک و بی‌معنی بود ولی وقتی علاقه‌ام را هنگامی که شیعه شدم با آن زمان مقایسه می‌کنم می‌بینم یک علاقه تنگاتنگ وجود دارد که نمی‌شود آن را توصیف کرد. من تا آن زمان معنی صلوات و درود بر حضرت محمد را نمی‌دانستم، وقتی شیعه شدم و با واقعیت اهل‌بیت آشنا شدم احساس می‌کنم که وقتی صلوات می‌فرستم نه تنها دارم درود می‌فرستم بلکه دارم به زندگی‌ام جان می بخشم. تمام این امور را نمی‌توان جاذبه یا احساس خوب بگوییم بلکه اینها یک هدایایی از جانب خداوند است که نمی‌توانیم به زبان بیاوریم که اینها جاذبه یا یک علاقه است. دلیل اینکه نمی‌شود این جاذبه‌ها را توصیف کرد و توضیح داد آن است که این جاذبه‌ها در قلب و در روح ما وجود دارد و انگار که به روح ما هم سرایت کرده است.

کدام یک از دیدگاههای امام خمینی برای شما بیشتر جلب توجه میکند و مورد علاقه شخصی شما قرار گرفته است؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که حضرت امام در طول عمر خود همیشه به آن اشاره می‌کردند اهمیت ثقلین و اهل بیت است. این نکته برای من تازگی داشت و هر بار که سخنرانی‌های حضرت امام خمینی را گوش می‌دهم و سخنان ایشان را مطالعه می‌کنم می‌بینم که حضرت امام هیچگاه نبوده که در سخنرانی و یا در کلامی به اهل بیت و خاندان پیامبر گرامی اسلام اشاره نکنند و نشانه این است که ثقلین و اهل بیت جایگاه مهمی در زندگی و تفکر یک مسلمان و یک شیعه دارد. هر بار که وارد خانواده و اقوام می‌شوم همیشه از آنها گلایه می‌کنم. هر وقت برخی اقواممان که عالم دینی هستند و اهل تسنن می‌باشند را می‌بینم همیشه آنها را مورد سرزنش قرار می‌دهم که چرا هیچ حرفی از اهل بیت و خاندان پیامبر برای من نگفتند؟ چرا سالهایی از زندگی من را تباه کردند بدون این که اهل بیت را بشناسم در صورتی که حق من بود که از بدو تولدم با اهل بیت آشنا می‌شدم. پنجره و مسیری که من را به اهل بیت رساند و با اهل بیت آشنا کرد امام خمینی بود. اهل بیت همانند نور خورشید هستند اما چون ما در تاریکی هستیم و حجاب جلوی این نور را گرفته است؛ حضرت امام مرتفع کننده این حجابها بودند و ما را از تاریکی بیرون آوردند و به نور واقعی رساندند.

چه تفاوتی میان حرکت انقلابی و نهضت امام خمینی با دیگر جنبشها و نهضتهای قرون اخیر وجود دارد؟

اولین انقلابی که در دنیا ایجاد شد انقلاب فرانسه بود با این نظریه که بحث اقتصادی کشور را بهانه و عنوان کردند و انقلاب کردند و انقلاب را تبدیل به حکومت کردند. نکته اصلی در این انقلاب بحث اقتصادی جامعه بود که پیروزی و غلبه پیدا کرد بر وجهه سیاسی حکومت. انقلاب فرانسه با مطرح کردن و بهانه کردن بحث اقتصادی، و انقلابی که در روسیه ایجاد شد با مطرح کردن مباحث اجتماعی و جامعه شناسی بر علیه حکومت شکل گرفت. انقلابی که در فرانسه رخ داد با مطرح کردن مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شد و انقلابی که در روسیه ایجاد شد با مطرح کردن مباحث اجتماعی برای از بین بردن اختلاف طبقاتی شکل گرفت که تمام این جنبش‌ها با استفاده از نظریه‌های مارکسیست طراحی و انجام شد. و انقلابی که در چین ایجاد شد با بهانه کردن مشکلات اجتماعی برای از بین بردن ظلمی که در اجتماع و کهنگی فرهنگ موجود، بود رخ داد. تمام این نظریه‌هایی که در این سه کشور انقلابها بر پایه آن ایجاد شد به احزاب و گروه‌ها و توده‌ها برمی‌گردد و مبنای همه آنها نظریه‌های مارکسیستی بود. با مطالعه‌ای که من در مورد نظریه‌های مارکسیستی انجام داده‌ام به این نتیجه رسیدم که مارکسیست یک نظریه و دیدگاه یهودی است. اما وقتی به انقلاب حضرت امام خمینی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که امام خمینی هیچکدام از این نظریه‌ها را استفاده نکردند و هیچ دیدگاهی را در انقلابشان شریک نکردند. اساس انقلاب حضرت امام خمینی بر قرآن و سیره پیامبر و اهل بیت بوده است. امام خمینی به دنیا نشان دادند که ما می‌توانیم آن تعالیمی که در کتاب آسمانی قرآن موجود است را عملی کنیم و آن را در قانون اساسی کشورمان مورد استفاده قرار دهیم. و این کاری که امام انجام دادند نشان می‌دهد که ما نیازی به هیچ نظریه‌ای غیر از نظریه‌های اسلامی نداریم. تنها منبع دیدگاه‌های ما کتاب آسمانی قرآن است. اگر بخواهیم برخی حکومت‌های منطقه را با ایران مقایسه کنیم می‌بینیم که مثلاً شکست صدام و شکست قذافی در لیبی به خاطر این بود که آنها از نظریه‌های غربی در اداره مملکت استفاده کردند؛ اما انقلاب امام خمینی هیچ وقت با شکست مواجه نشد چون تکیه‌گاه انقلاب حضرت امام بر قرآن و اهل بیت بود. اگر بخواهیم تفاوت کشور جمهوری اسلامی ایران را قبل از انقلاب و بعد از انقلاب ببینیم می‌توانیم به این نتیجه برسیم که انقلاب حضرت امام خمینی بسیار موفقیت آمیز بوده است. قبل از انقلاب، ایران به نام یک کشور اسلامی و مردم مسلمان شیعی خوانده می‌شد اما در تصویر چیزی که مشاهده می‌شد از ایران هیچ تفاوتی با کشورهای غیر اسلامی نداشت اما آنچه که انقلاب اسلامی امام به این جامعه هدیه داد یک اسلام واقعی و یک اسلام ناب محمدی بوده است؛ یک اسلامی که از بیانهای اهل بیت سرچشمه و نشأت گرفته است. در صورتی که انقلاب حضرت امام بعد از انقلاب‌هایی که در چین روسیه و فرانسه و کشورهای دیگر اتفاق افتاد، ایجاد شده است. آن حرفی که انقلاب حضرت امام خمینی به جامعه جهانی زد این بود که اسلام یک دین کامل است و یک دینی است که می‌شود آن را به عنوان قانون اساسی و اساس یک مملکت استفاده کرد.

 در کشور جمهوری اسلامی ایران افرادی که به ادیان دیگری غیر از اسلام ایمان داشته باشند هم در کنار مسلمانان زندگی می‌کنند و در مسیر خودشان، عبادات و اعمال مذهبی خودشان را انجام می‌دهند. و نشانه بارز این موفقیت انقلاب اسلامی ایران، انقلاب فرهنگی که در ایران ایجاد شد می‌باشد که می‌توان گفت جامعه ایران از این رو به آن رو شد. در حکومتی که هیچ عطر و بویی از اسلام دیده نمی‌شد الان تبدیل شده به جامعه شیعی و کاملا اسلامی که همه مظاهر اسلامی در آن دیده می‌شود. بعد از پیروزی انقلاب، حضرت امام می‌توانست از پیروزی خود در مسیر انتخاب حکومت و رای مردم استفاده کند و جمهوری اسلامی را تحمیل به مردم کند، اما ایشان از مردم خواست که نظر بدهند و بیش از 98 درصد جامعه آن زمان ایران به جمهوری اسلامی آری گفتند و نوع حکومت خودشان را انتخاب کردند. این نشانگر تفاوت ساختار انقلاب اسلامی و حقیقی مردم ایران که بر اساس قرآن و اسلام بنا شده و ساختار انقلابی که نظریه یهودی و نظریه مارکسیستی مبنای آن است و این نشانه تفاوت این دو انقلاب است.

فاطمه عسکری: امام خمینی اسلام را زنده کردUntitled-4

خانم فاطمه عسکری فارغالتحصیل جامعه الزهرا و فعال قرآنی در کشور تایلند در این گفتو گو به محوریت قرآن در اتحاد مسلمان تایلند اشاره کرد.

لطفاً در ابتدا خودتان را معرفی کنید و از سوابق و فعالیتهای فرهنگی خودتان برای ما بگویید.

من فاطمه عسکری هستم. بیش از سی سال پیش، جهت تحصیل علوم دینی به ایران سفر کردم و به مدت 5 سال در ایران اقامت داشتم که در این مدت علاوه بر تحصیل علوم دینی در جامعه الزهراء قم، با فرهنگ اسلامی و معارف اهل بیت علیهم السلام نیز آشنا شدم. پس از اتمام تحصیلات و برگشتن به تایلند هم به تبلیغ معارف دینی و برگزاری کلاس‌های قرآن و احکام و عقاید و تاریخ مشغول هستم. از آنجایی که «قرآن» محور فرهنگ اسلامی و وحدت جامعه اسلامی است و در حدیثی وارد شده است که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «خَیْرُکُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرآنَ وَ عَلَّمَهُ؛ بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و به دیگران بیاموزد» (مستدرک الوسائل، ج4، ص235) و همچنین امام على علیه ‌السلام نیز در اهمیت یادگیری قرآن فرمودند: «تَعَلَّموا القرآنَ؛ فإنّهُ أحسَنُ الحَدیثِ، وتَفَقَّهُوا فیهِ فإنَّهُ رَبیعُ القُلوبِ؛ قرآن را بیاموزید، که آن بهترین سخن است و در آن دانا و فقیه شوید که آن بهار دلهاست» (نهج البلاغه، خطبه:110) تصمیم گرفتم که محور تبلیغ خود را بر آموزش قرآن قرار دهم. به همین دلیل هر هفته در روزهای شنبه و یکشنبه کلاس قرآن برای کودکان و نوجوانان مسلمان برگزار می‌کنم که خودم مدرّس و معلم این کلاسها هستم و در این کلاسها بیش از 30 نفر شرکت می‌کنند. ما در این کلاسها به شرکت کنندگان روخوانی و روانخوانی قرآن، تجوید و ترتیل آموزش می‌دهیم. در کنار آموزش قرآن، احکام اسلامی، عقاید اسلامی و تاریخ اسلام را هم به آنها آموزش می‌دهم.

چرا تصمیم گرفتید که به ایران سفر کنید و به تحصیل علوم دینی بپردازید؟

پس از انقلاب اسلامی ایران و آشنایی با شخصیت امام خمینی تصمیم گرفتم که به ایران سفر کنم و به تحصیل علوم دینی بپردازم. واقعا انقلاب اسلامی ایران تحول عظیمی در میان مسلمانان جهان و به خصوص شیعیان ایجاد کرد و به جرأت می‌توانم بگویم که شخصیت بزرگ امام خمینی ما را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده بود. در مدت زمانی که در ایران تحصیل می‌کردم یک بار به همراه طلاب خارجی به جماران و به دیدار امام خمینی رفتیم و ایشان را از نزدیک ملاقات کردیم. جالب‌ترین نکته‌ای که در این دیدار برای من وجود داشت ساده زیستی امام خمینی بود که چگونه شخصی که رهبر یک جامعه است در چنین مکان ساده‌ای زندگی می‌کند؟

همچنین انقلاب اسلامی ایران، قلب‌های ما را تشنه معارف اهل بیت علیهم السلام کرد و واقعا مشتاق شدیم که این معارف را بیاموزیم.

به نظر شما راز محبوبیت امام خمینی در میان مسلمانان جهان چیست و چرا مسلمانان جهان به شخصیت امام خمینی علاقه مند هستند؟

امام خمینی همه مسلمانان جهان را بیدار کرد و اسلام را زنده کرد و شاید مهم‌ترین ویژگی که در شخصیت امام خمینی وجود داشت خلوص، سادگی و استکبار ستیزی ایشان بود. انقلاب اسلامی ایران و حرکت مردم ایران به این دلیل به پیروزی رسید که یک رهبر عالم دینی همانند امام خمینی در جلوی مردم ایران ایستاده بود و رهبری این نهضت را بر عهده داشت. ما می‌بینیم که در جهان اسلام حرکت‌های انقلابی مختلفی صورت پذیرفت همانند قیام مردم مصر بر علیه «حسنی مبارک» اما به دلیل اینکه این حرکات فاقد یک رهبر عالم آگاه و شجاع بود هیچ‌گاه به نتیجه نرسید و این انقلاب‌ها به بن‌بست منجر شد. اما انقلاب ایران به خاطر وجود شخصیتی همانند امام خمینی توانست که به پیروزی برسد و صدای اسلام را به گوش جهانیان برساند. به همین دلیل است که همه مسلمانان جهان خود را مدیون امام خمینی می‌دانند و به ایشان علاقه مند هستند. تا قبل از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 مسلمانان نه در کشور تایلند بلکه در بسیاری از کشورها هویت دینی برای خود قائل نبودند یعنی فقط اسمی از اسلام بود و حضور در مسجد و برگزاری برخی از مراسمات دینی، اما انقلاب ایران به مسلمانان هویت داد. دو سال بعد از انقلاب ایران یعنی در سال 1981مادر من به کویت می رود برای این که طریقه دوختن و تهیه لباس اسلامی و حجاب اسلامی را یاد بگیرد و این سبک حجاب اسلامی که امروزه در تایلند وجود دارد حاصل تلاش ایشان است که در کویت یاد می‌گیرند و در اینجا تولید می‌کنند و کم کم در جامعه اهل سنت و شیعیان رواج پیدا می‌کند. این نکته را هم اضافه کنم که در همین تایلند، نه فقط اهل سنت بلکه حتی برخی از شیعیان قدیم هم حجاب را نمی‌دانسته‌اند و این مدیون امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران و تلاش شیعیان مخلص است.

چرا شما در میان همه مذاهب اسلامی، مذهب اهل بیت علیهم السلام را انتخاب کردهاید و آن را تبلیغ میکنید؟

اصلی ترین دلیلی که وجود دارد این است که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم امر به تبعیت از اهل بیت علیهم السلام فرمودند و هم در قضیه غدیر که در میان همه مسلمانان مشهور است و هم در جاهای دیگری مانند حدیث ثقلین امر به پیروی از اهل بیت کرده‌اند و ما هم به تبعیت فرمان پیامبر گرامی اسلام، این مکتب را انتخاب کرده‌ایم. نکته دیگری که وجود دارد مسئله عشق و علاقه‌ی شدید و بیش از حد شیعیان تایلند به امام حسین علیه السلام است که تا امروز ضامن بقای تشیع در سرزمین تایلند بوده است. از زمان ورود شیخ احمد قمی به تایلند که بنیانگذار تشیع در تایلند بوده است تا به امروز، آنچه که موجب شده است تشیع در تایلند پایدار بماند و از بین نرود قضیه امام حسین علیه السلام و سوگواری در ایام محرم است. در این منطقه‌ای که ما زندگی می‌کنیم یک «امام باره» وجود دارد که در ایام محرم مجالس عزاداری امام حسین علیه السلام در آن برگزار می‌شود و ما هم در آن شرکت می‌کنیم. پسران من در این مراسمات عَلَم امام حسین علیه السلام را بلند و آن را حمل می‌کنند و این یکی از افتخارات خانواده ما می‌باشد. پس از انقلاب اسلامی ایران خون تازه‌ای در رگهای شیعیان تایلند جاری شد و شیعه با استقبال گسترده‌ای از طرف مسلمانان مواجه شد و بسیاری از مسلمانان به مکتب تشیع گرایش پیدا کردند. ما همیشه داستان قیام امام حسین علیه السلام را در کتابها خوانده بودیم اما هنگامی که جنگ هشت ساله ایران به وقوع پیوست بسیاری از آنچه که خوانده بودیم را دیدیم و آنچه از ایثار و از خودگذشتگی رزمندگان اسلام برای ما نقل می‌شد یاد و خاطره شهدای اسلام و به خصوص شهدای واقعه عاشورا را برای ما زنده کرد. همه اینها از برکت تشیع و نهضت امام خمینی است.

Untitled-5حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالغنی: مهم‌ترین ویژگی انقلاب اسلامی ایران عدالت‌خواهی است

حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالغنی از فارغالتحصیلان جامعه المصطفی و امام جماعت مسجد امام علی شهر ستون کشور تایلند به تشریح وضعیت فرهنگی و اجتماعی شیعیان تایلند پرداخت.

شما چه فعالیتهای تبلیغی در شهر «ستون» انجام میدهید؟

برگزاری نمازهای جماعت، برگزاری کلاس قرآن و احکام و همچنین برگزاری مراسمات مذهبی در اعیاد، ولادت‌ها و شهادت‌ها که به صورت سالانه برگزار می‌شود. همچنین در شب‌های چهارشنبه برگزاری دعای توسل داریم و بعد از آن هم کلاس درس احکام و تفسیر و اخلاق را برگزار می‌کنیم و در مجموع یک ساعت و چهل دقیقه چند مسئله شرعی و چند حدیث و تفسیر برخی آیات قرآن کریم گفته می‌شود و در شب جمعه هم دعای کمیل و قرائت سوره یاسین برای مرحومین داریم.

به نظر شما انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی چه ویژگیهایی داشت که توانست در میان مسلمانان جهان چنین تحولی را ایجاد کند؟

به نظر من یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انقلاب اسلامی ایران عدالتخواهی و استقامت در راه حق و پایداری در آن راه است. انقلاب اسلامی ایران به جهانیان آموخت که با اعتقاد و اعتماد به خداوند می‌توان در مقابل زورگویان و مستکبران ایستاد و مقاومت کرد هر چند ممکن است انسان با دست خالی باشد. همچنین از دیگر ویژگی‌های مثبت و مهم انقلاب اسلامی ایران می‌توان به پشتیبانی از مظلومین و مستضعفان اشاره کرد. آنچه انقلاب اسلامی ایران را در دنیا ممتاز کرد داشتن رهبری دینی و الهی در رأس آن حرکت انقلابی بود. امام خمینی شخصیت بزرگ و کاملی دارد که توصیف آن دشوار است. او در عین اینکه یک رهبر دینی بود و سالها دروس دینی را خوانده و تدریس کرده بود، یک سیاستمدار، یک اقتصاددان و یک جامعه شناس کاملی بود. همچنین شجاعت امام خمینی بی‌نظیر بود و در راه خدا از هیچ‌کس نمی‌ترسید. امام خمینی مصداق کاملی برای سخن خداوند است که می‌فرماید: «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفى‌ بِاللَّهِ حَسِیبا؛ کسانى بودند که تبلیغ رسالت‌هاى الهى مى‌کردند و (تنها) از او مى‌ترسیدند و از هیچ‌کس جز خدا واهمه نداشتند، و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش دهنده اعمال آنها) است‌» (سوره احزاب/ آیه39). در قرون اخیر چنین شخصیتی کم نظیر است. تمام وجوه شخصیتی امام خمینی به انقلاب ایران نیز سرایت کرد و نمونه عالی آن را ما در دوران دفاع مقدس در رزمنده‌ها و جوانان ایرانی دیدیم که آنها با الگو گرفتن از رهبر خود چگونه در مقابل رژیم بعث عراق و ارتش صدام که توسط همه دنیا تجهیز می‌شد، مبارزه کردند و پیروز شدند. وقتی تمام توطئه‌های کشورهای غرب و مستکبران عالم بر علیه ایران خنثی شد و به نتیجه نرسید، آنها فهمیدند که انقلاب ایران با سایر انقلابها یک فرق اساسی دارد و آن این است که در انقلاب ایران، مردم با ایمان و اعتقاد از رهبر و انقلاب خود پشتیبانی می‌کنند.

در منطقه ای که شما زندگی میکنید مسلمانان دیگری نیز در کنار شما هستند؛ رابطه و تعامل و برخورد شما با آنها بر چه اساس و چگونه است؟

یکی از شاخصه‌های تفکرات و اندیشه‌های امام خمینی مسئله «وحدت و برادری میان مسلمانان» به خصوص شیعه و سنی است. کسی نمی‌تواند ادعا کند که من امام خمینی را قبول دارم اما در عمل اندیشه‌های ایشان را معتقد نباشد. این دیدگاه امام خمینی هم ریشه در قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام دارد. قرآن در این باره در سوره فصلت می‌فرماید: «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ (33) وَ لا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَ لا السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیم‌(34)؛ گفتار چه کسى بهتر است از آن کس که دعوت به سوى خدا مى‌کند و عمل صالح انجام مى‌دهد و مى‌گوید: من از مسلمین هستم. هرگز نیکى و بدى یکسان نیست، بدى را با نیکى دفع کن، تا دشمنان سرسخت همچون دوستان گرم و صمیمى شوند!». بر همین اساس ما هم در این منطقه با مسلمانانی که زندگی می‌کنیم رابطه بسیار خوب و حسنه‌ای داریم و رفتار ما بر اساس احترام متقابل و محبت و دوستی می‌باشد و از خشونت و تکفیر و تفسیق یکدیگر به شدت پرهیز می‌کنیم. اگر همه مسلمانان به این اندیشه و فتوای امام خمینی عمل می‌کردند، ما امروز شاهد جنگ و درگیری و کشتار و خونریزی و تکفیر و تفسیق در میان مسلمانان نبودیم. متاسفانه دشمنان اسلام بیشترین سود و بهره را از اختلاف میان مسلمانان می‌برند و عده‌ای از مسلمانان جاهل نیز اسباب و ابزار دست آنان هستند.

آیا شما آثار و کتابهای امام خمینی را نیز مطالعه کردهاید؟

بله، من برخی آثار امام مانند چهل حدیث و وصیت نامه ایشان و همچنین پیامهای ایشان به حجاج که به زبان تایلندی هم ترجمه شده است را مطالعه کرده‌ام و سعی می‌کنم که در رفتارها و گفتارهایم از اندیشه‌های ایشان پیروی کنم؛ زیرا همانگونه که گفتم امام خمینی یک عالم ربانی و مهذب بود که آنچه می‌گفت از خدا و برای رضای خدا بود و از خودش چیزی نمی‌گفت. هنگامی که به جماران برای بازدید از محل زندگی امام خمینی رفتم و آنجا را دیدم به خودم گفتم که چگونه ممکن است شخصیتی که تا این حد در جهان معاصر ما تأثیرگذار بود در چنین مکان کوچک و ساده و بدون تشریفات و تکلفات سایر رهبران و حکام کشورهای اسلامی زندگی می‌کند؟ تمام این امور به آن دلیل است که امام خمینی مرد خدا و ولیّ خدا بود و در تمام عمرش سعی کرد که به دستورات خداوند و وظیفه‌ای که دارد عمل کند. همه اینها با پشتیبانی و الطاف خداوند به ایشان و توکل خالصانه امام خمینی بر خداوند حاصل شده بود.

Untitled-6سید علی شاه حسینی: انقلاب امام خمینی تشیع را در جهان زنده کرد

سید علی شاه حسینی از فعالین فرهنگی و رسانه‌ای و راوی مستند «یوسف قم، عزیز تایلند» ضمن اشاره به اهمیت رسانه در دنیای امروز،  به تشریح انگیزه ساخت این مستند پرداخت.

سابقه تشیع در خانواده شما به چه زمانی برمیگردد؟

پدر و خانواده من اهل سنت بودند اما بعد از انقلاب حضرت امام خمینی و آشنایی با ایشان شیعه شدند. پدربزرگ ما سنی حنفی و اهل پیشاور پاکستان بودند و پدر من هم در دوره جوانی حنفی مذهب بود اما به دلیل آن که شخصیت ایشان به گونه‌ای بود که همیشه دنبال سوال و تحقیق بود به مذهب شافعی گرایش پیدا کرد و بعد هم مالکی شد و بعد هم گرایش به وهابیت پیدا کرد اما بعد از انقلاب حضرت امام خمینی تشیع را انتخاب کردند و تا به امروز هم در این مکتب پایدار هستند و آن را تبلیغ و ترویج می‌کنند. در دوران قبل از انقلاب که پدر من جوان بودند اگر می‌خواستیم شیعه را ببینیم همان آداب و رسم و رسومات و عزاداری‌هایی که در ایام محرم داشتند، معرف تشیع بود و هیچ نقش پررنگ و تاثیرگذاری در جامعه اسلامی تایلند نداشتند. ولی بعد از انقلاب ایران به رهبری امام خمینی برای مردم این سوال مطرح شد که چگونه چنین شخصی توانسته است این حرکت بزرگ را در جهان به انجام برساند؟ لذا در پاسخ به این سوال آنها به این نتیجه رسیدند که چنین شخصی پیرو مکتب اهل بیت و شیعه بوده و این حرکت امام باعث شد که شیعیانی که از قبل شیعه بودند و ضعف پیدا کرده بودند تجدید قوا کنند و روحیه آنها مضاعف شود و افرادی هم که سنی بودند علاقه‌مند به عقاید شیعه شدند. بنابراین ما می‌توانیم بگوییم که انقلاب ایران به رهبری امام خمینی در واقع تشیع را در جهان زنده و منتشر کرد. قبل از انقلاب تعداد محدودی شیعیان از نوادگان شیخ احمد قمی در تایلند زندگی می‌کردند. شیعیان ابتدا در شهر آیوتایا زندگی می‌کردند و بعد از انتقال پایتخت به بانکوک، آنها هم نقل مکان می‌کنند و به همراه دربار به بانکوک منتقل می‌شوند. علت نقل مکان این شیعیان به همراه دربار آن بود که دربار پادشاهی تایلند متوجه شد که این شیعیان تنها گروهی هستند که اهل دروغ  نیستند و صادقانه و خالصانه از دربار حمایت می‌کردند و به دربار مشورت می‌دهند. بنابراین دربار احساس می‌کرد که به خاطر مسائل امنیتی که برای پادشاه و اطرافیان ایجاد می‌کردند به این شیعیان نیاز دارد. به همین دلیل شیعیان قدیم همراه دربار از آیوتایا به بانکوک نقل مکان می‌کنند و در اینجا مستقر می‌شوند. و بعد از انقلاب اسلامی ایران که خون تازه‌ای در رگ‌های تشیع جاری می‌شود عده‌ای از نوادگان شیخ احمد قمی پیشتاز تحصیل علوم اسلامی می‌شوند و به ایران مهاجرت می‌کنند و تحصیلات خود را در حوزه‌های علمیه انجام می‌دهند. و برگشتن این افراد به کشور تایلند باعث تولید شیعه‌های جدید در این کشور می‌شود.

آیا میان شیعیان قدیم و شیعیان جدید تایلند هم تفاوتهایی وجود دارد؟

یکی از تفاوت‌های میان شیعیان قدیم و جدید در مورد نحوه برگزاری مراسمات عزاداری است که شیعیان قدیم بیشتر عزاداری‌های خود را به گونه‌ای برگزار می‌کنند که از زمان شیخ احمد قمی به آنان به ارث رسیده است، اما شیعیان جدید که بعد از انقلاب اسلامی ایران در تایلند به وجود آمدند بیشتر عزاداری‌های خود را به سبک عزاداری‌های ایران و تشیع موجود و فعلی در ایران انجام می‌دهد. در واقع جامع‌ترین میراث شیخ احمد قمی در میان شیعیان تایلند را باید در باقی‌ماندن عزاداری امام حسین علیه السلام بعد از ایشان در میان جامعه تشیع تایلند، دانست. آنقدر بحث عاشورا و عزاداری امام حسین در میان شیعیان تایلند اهمیت پیدا کرد که حتی پادشاهان قدیم تایلند هم به این بحث ورود می‌کردند و سعی می‌کردند از این طریق، دین خود را به شیخ احمد قمی ادا کنند. از آن جایی که شیخ احمد قمی با کمال صداقت به پادشاه تایلند خدمت می‌کند و مشاوره می‌دهد پادشاهان تایلند نیز تا به امروزه برای نسل شیخ احمد احترام ویژه‌ای قائل هستند در حالی که خارجی‌های دیگری که در تایلند حضور داشتند مانند پرتغالی‌ها و هلندی‌ها غالباً در فکر این بودند که اموال تایلند را بفروشند و حکومت پادشاهی در تایلند را از بین ببرند و در واقع خیانت به دربار پادشاه تایلند می‌کردند، ولی شیخ احمد قمی به خاطر اخلاص و صداقتی که داشت جلوی این توطئه‌ها و خیانت‌ها را گرفت و به همین دلیل می‌بینیم که تا به امروزه فرزندان ایشان در تایلند مورد احترام پادشاهان و همه مردم تایلند هستند.   

الان وضعیت شیعههای تایلند چگونه است؟

همانطور که گفتم امروزه ما در بانکوک شیعیان زیادی داریم. در تایلند یک اصطلاح در مورد شیعیان به کار می‌رود و آن شیعیان جدید و شیعیان قدیم است که منظور از شیعیان قدیم شیعیانی است که از نسل شیخ احمد قمی در تایلند مستقر بودند و منظور از شیعیان جدید هم افرادی است که بعد از انقلاب اسلامی ایران به تشیع گرایش پیدا کردند. شیعیان قدیم که از قبل در بانکوک مستقر بودند و برخی از اهل سنت و بوداییان هم بعد از انقلاب اسلامی ایران به تشیع گرایش پیدا کردند که امروزه در بانکوک مستقرند و مساجد خود را دارند مثل مسجد امام علی و حسینیه بنی‌هاشم و حسینیه باقرالعلوم که در اعیاد و مناسبت‌های مذهبی مراسمات خودشان را دارند. همانگونه که گفتم بعد از انقلاب گروهی برای کسب علم به قم مهاجرت می‌کنند و پس از برگشتن به تایلند شروع به تبلیغ تشیع در آن سرزمین می‌کنند که آثار آن را امروزه می‌توان در شهرهایی مثل «ستون»، «ناخان»، «ترانگ» و… مشاهده کرد که شیعیان زیادی در این شهرها زندگی می‌کنند و خوشبختانه هر روز هم بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

شما مدتی است که به فعالیتهای رسانهای هم مشغول هستید، انگیزه شما از ورود به فعالیت رسانهای در کشور تایلند چیست؟

رسانه امروزه یکی از بهترین راه‌های ترویج و تبلیغ است به همین دلیل من هم تصمیم گرفتم که در این عرصه در جهت نشر معارف تشیع وارد بشوم و تبلیغ کنم. یکی از کارهایی که ما در عرصه رسانه انجام دادیم تهیه مستند «یوسف قم عزیز تایلند» در دو قسمت بود. در این مستند من نقش «راوی مستند» را به عهده داشتم. جرقه تهیه این مستند از اینجا به ذهن ما آمد که روزی با تعدادی از دوستان در جمع دوستانه‌ای صحبت می‌کردیم و بحث به اینجا کشیده شد که الان در قم تعداد زیادی از طلاب وجود دارد (چه طلبه‌های ایرانی و چه طلبه‌های غیر ایرانی) که در مقاطع مختلفی تحصیل می‌کنند. تحصیلات آنها که به پایان می‌رسد و زمان بهره‌برداری از علم آنان فرا می‌رسد متاسفانه برای تبلیغ هجرت و نقل مکان نمی‌کنند و ماندن در قم را بر هجرت ترجیح می‌دهند و تبلیغ را شروع نمی‌کنند. برخی هم جمله‌ای بیان کردند که «قم نشینی و خوش نشینی» که متاسفانه برای طلبه و یک فرد باسواد که جامعه می‌تواند از علم او بهره ببرد این زیبنده نیست و نامطلوب است. قرآن کریم (سوره توبه/ آیه122) هم می‌فرماید: «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ؛ چرا از هر گروهى، طایفه‌اى از آنان کوچ نمى‌کند تا در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهى پیدا کنند و به هنگام بازگشت به سوى قوم خود آنها را انذار نمایند تا (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند و خوددارى کنند» و از امام علی علیه السلام نیز نقل شده است که فرمودند «زکات العلم نشره». در تاریخ تایلند فردی وجود دارد به نام شیخ احمد قمی که امروزه آنچه از پیدایش و برکات تشیع در تایلند دیده می‌شود حاصل زحمت و هجرت اوست که اولین شیخ الاسلام تایلند نیز بوده است. از اینجا به ذهن ما آمد که مستند را از تاریخ حضور شیخ احمد قمی شروع کنیم و آن را به گونه‌ای تنظیم کنیم که در آخر آن به این نتیجه برسیم که آنچه امروزه از برکات تشیع در تایلند وجود دارد حاصل هجرت بوده است. ایده اصلی این مستند، پرداختن به بحث هجرت بود و آن را با این انگیزه شروع کردیم. ساخت این مستند تقریبا دو هفته طول کشید که از ورود شیخ احمد به شهر «لوپ بوری» شروع شد و پس از آن به شهر آیوتایا رفتیم و پس از آن هم به سمت بانکوک آمدیم و سری به نوادگان شیخ احمد در بانکوک زدیم و همچنین با برخی از ایرانیانی که به تایلند هجرت کردند و از لحاظ اقتصادی و تجاری به موفقیت رسیده‌اند هم مصاحبه کردیم و در آخر هم اشاره کردیم به برخی افرادی که به تایلند مهاجرت کردند و منشأ تاثیرات بسیاری شدند مانند شهید حسین پور که در آن زمانی که به تایلند آمدند جانباز 75 درصد بودند و هر چند وضعیت جسمانی خاصی داشتند ولی هجرت و تبلیغ را ترجیح دادند بر اینکه در ایران بمانند. ایشان به اینجا آمد و موسسه «رسول اعظم» را پایه گذاری کرد و به جنوب تایلند مسافرت می‌کردند تا تشیع را در آن منطقه تبلیغ کنند. همچنین یکی دیگر از کسانی که هجرت کردند و به تایلند آمدند و منشا تاثیرات و برکات بسیاری شدند آیت الله شاهرخی بودند که هر چند سن و سالشان زیاد بود اما به تایلند آمدند و به تبلیغ تشیع در این سرزمین پرداختند. من یادم است در سال‌های آخری که ایشان در تایلند به سر می‌بردند جهت تبلیغ، به خاطر شرایط جسمانی بر روی ویلچر می‌نشستند و یادم است که گاهی ایشان را به همراه چند تن از جوانان شیعه بر دوش قرار می‌دادیم و به طبقه چهارم کالج اسلامی می‌بردیم که ایشان در آنجا سخنرانی کند و از بیانات ایشان استفاده کنیم. ایشان هجرت کرد و ما برکات هجرت ایشان را امروز در میان جامعه تشیع تایلند ملاحظه می‌کنیم.

به نظر شما امام خمینی چه تحولی در جهان اسلام ایجاد کرد؟

خدماتی که حضرت امام خمینی به اسلام و مکتب اهل بیت کردند خیلی زیاد است و من خودم را در حدی نمی‌بینم که بتوانم آن را بیان کنم اما آنچه به ذهنم می‌آید این است که اگر حضرت امام، قیام و انقلاب نمی‌کردند امروزه هیچ اثری از اسلام حقیقی در جهان دیده نمی‌شد و اسلام ابزاری در دست حکومت‌ها و برای حکومت کردن بر مردم می‌شد. آیا می‌توانیم عربستان را به عنوان یک کشور اسلامی در جهان امروز معرفی کنیم؟ آیا می‌توانیم کشورهای عربی که ادعای اسلام دارند را به عنوان نماینده اسلام به جهانیان معرفی کنیم؟ آیا می‌توانستیم به حکومت ایران در قبل از انقلاب اسلامی نگاه کنیم و آن را به عنوان نماد یک کشور اسلامی به جهانیان معرفی کنیم؟ انقلاب امام خمینی همانند قیام امام حسین علیه السلام است. امام حسین علیه السلام هنگامی که قیام کرد بحث از بین رفتن دین مطرح بود. امام خمینی نیز هنگامی قیام کرد که حکومت پهلوی در ایران تمام تلاش خود را برای از بین بردن نمادهای مذهبی و دینی انجام می‌داد. نکته دیگری که ما از امام خمینی آموختیم بحث مهدویت و اعتقاد به حضور حضرت حجت علیه السلام است. متاسفانه بعضی در مورد حضرت حجت وقتی که صحبت می‌کنند می‌گویند که انشاالله حضرت ظهور کند و این کارها را برای ما انجام دهد یا من این صحبت‌ها را با حضرت خواهم کرد، در صورتی که فراموش کرده‌ایم که حضرت زنده است و در میان ما حضور دارد و امام زمان ما است. ولی حضرت امام خمینی به امام زمان علیه السلام متوسل شدند و انقلابشان به پیروزی رسید و تا به امروز هم پایدار است. متاسفانه ما آمادگی ظهور او را نداریم و امام خمینی به ما فهماند که باید آماده ظهور شویم نه اینکه فقط بنشینیم و بگوییم انشاالله امام زمان ظهور کند بلکه باید خود ما مقدمات ظهور را فراهم کنیم.

به نظر شما امام خمینی چه ویژگیهایی داشت که توانست این انقلاب عظیم را در جهان به ثمر برساند؟

بنده در حدی نیستم که بتوانم امام خمینی را توصیف کنم اما به نظر من شجاعت و تقوای امام خمینی و اینکه همه کارها را برای رضای خداوند و عمل به تکلیف خود انجام می‌دادند از ویژگی‌های بارز امام خمینی است و به همین دلیل بود که این انقلاب را با تکیه و اعتماد به خداوند به پیروزی رساندند. شجاعت ایشان نیز از تقوا و ایمان و باوری که به خداوند داشتند نشأت می‌گیرد. من خیلی دوست داشتم که امام خمینی را دیده بودم اما متاسفانه ایشان را از نزدیک ندیدم اما این سخن را به امام خمینی و مقام معظم رهبری که جانشین ایشان است عرض می‌کنم که واقعاً جانم را فدای اسلام، قرآن، مکتب اهل بیت و شما می‌کنم.

Untitled-7عمران عبدالرشید: امام خمینی محبوب‌ترین فرد در میان شیعیان تایلند است

عمران عبدالرشید فارغ التحصیل جامعه المصطفی و معاون پژوهشی مرکز نمایندگی المصطفی در منطقه تایلند و سردبیر مجله«پیام آسمانی» در این گفتو گو به وضعیت فرهنگی و اجتماعی شیعیان تایلند اشاره کرد.

به نظر شما امام خمینی چه خصوصیات و ویژگیهایی داشت که توانست این انقلاب عظیم و این نهضت را به سرانجام برساند و تاثیرات زیادی بر مسلمانان جهان داشته باشد؟

شخصیت امام خمینی یک شخصیت جامع و کامل است که در همه ابعاد و وجوه شخصیتی، آنچه لازمه یک رهبر دینی و سیاسی برای یک جامعه بود، در ایشان وجود داشت. زندگی ایشان بسیار قابل توجه و جذاب است و محققان می‌توانند هر کدام از ابعاد زندگی ایشان را مورد بررسی قرار دهند. امام خمینی در همه ابعاد شخصیتی، یک الگو و اسوه برای انسانهایی است که به دنبال رسیدن به کمالات انسانی هستند. یعنی هنگامی که به زندگی خانوادگی و رفتار امام در منزل و با فرزندان و نزدیکان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که واقعاً انسان کاملی است. هنگامی که جامعه شناسی و نظریه‌های سیاسی امام را مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که ایشان همانند یک سیاستمدار جامعه شناس عمل می‌کند و همینطور بقیه ابعاد شخصیتی ایشان. در میدان تهذیب نفس و اخلاص، امام خمینی یک مجاهد کم‌نظیر است. خیلی انسانهایی بودند که عالم هستند اما علم آنها نفعی به حال آنان ندارد و نمی‌توانند منشأ ایجاد تغییراتی در جامعه خود شوند، اما امام خمینی جامعه جهانی را بیدار کرد. امام خمینی را می‌توان مصداق آیه قرآن (سوره فتح/ آیه29) که می‌فرماید «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» دانست. وقتی سخنرانی‌های امام خمینی در سالهای دهه شصت جمهوری اسلامی ایران را می‌بینیم که در آن سال‌ها جمهوری اسلامی ایران درگیر جنگ با رژیم بعثی صدام بود و تمام کشورها و قدرت‌های دنیا از صدام و رژیم بعث عراق حمایت می‌کردند، پی می‌بریم که امام خمینی با اعتماد و توکل بر قدرت الهی، در مقابل همه این ظالمان ایستادگی کرد و هنگامی که به دشمنان اسلام خطاب می‌کرد با استحکام و صلابت کامل با آنان سخن می‌گفت.

به نظر شما نشر اندیشههای امام خمینی تا چه حد میتواند مشکلات و گرفتاریهای جامعه جهانی و بین المللی را مرتفع کند؟

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی همانند یک چراغ و یک شعله و یک نوری بود که در تاریکی‌های این دنیا به وقوع پیوست. اساس انقلاب اسلامی ایران بر رفع تبعیض و مبارزه با ظلم و فساد و بی‌عدالتی در جامعه بود. آنچه امروزه بیش از همه چیز جامعه جهانی را رنج می‌دهد وجود ظلم و تبعیض در جامعه جهانی است. نمونه آن را ما در کشورهای اسلامی می‌توانیم مشاهده کنیم. الان چندین سال است که حکومت عربستان سعودی به مردم بی‌پناه و مظلوم یمن بطور شبانه‌روزی  حمله می‌کند و آنها را مورد کشتار قرار می‌دهد و فاجعه انسانی در آنجا به وجود آورده است. ما می‌بینیم که سازمان‌های بین‌المللی که مدعی حقوق بشر هستند سالهاست که چشم خود را بر این فجایع بسته‌اند و در مورد این فجایع سکوت اختیار کرده‌اند. اگر جامعه جهانی و مجامع بین المللی، مبارزه با بی‌عدالتی و ظلم را به طور واقعی در دستور کار خود قرار می‌دادند هرگز امروزه شاهد چنین فجایعی در جهان نبودیم. متاسفانه جهان امروز تحت سلطه ابرقدرتها و زورگویان و مستکبرین قرار گرفته است. انقلاب اسلامی ایران به همه جهانیان این امید و این نوید را داد که مستضعفان می‌توانند در برابر زورگویان جهان مقاومت و ایستادگی کنند.

به نظر شما فرق میان انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلابهایی که در جهان به وقوع پیوست در چه چیزی میباشد؟

مهم‌ترین فرقی که میان انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی با سایر انقلابهایی که در جهان به وقوع پیوست، وجود دارد در این است که انقلاب ایران پشتوانه ایدئولوژیک داشت. امام خمینی اساس این انقلاب و قانون اساسی این کشور را بر پایه اسلام و احکام قرآن و سنت و سیره پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت علیهم السلام پایه‌ریزی کردند و این نکته‌ای است که این انقلاب را زنده نگه داشته و موجب پیشرفت آن شده است.

شما به عنوان معاونت پژوهشی در مرکز المصطفی فعالیت میکنید، تا چه حد نشر آثار و اندیشههای امام خمینی در دستور کار شما قرار دارد؟

برخی از آثار امام خمینی که در گذشته به زبان «تایی» ترجمه شده است و برخی هم امروزه در دستور کار قرار دارد همانند کتاب «اندیشه‌ی سیاسی امام خمینی» که به زبان تایلندی ترجمه شده و جهت استفاده دانشجویان در دانشگاه‌ها آماده چاپ است. برخی از دیدگاه‌های امام نیز به صورت مقاله چاپ و منتشر می‌شود. به هر حال در اینجا اهتمام به نشر اندیشه‌های امام خمینی از اولویت‌های ما می باشد.

جایگاه امام خمینی در نزد شیعیان تایلند چگونه است؟

محبوب‌ترین فرد در نزد شیعیان تایلند را می‌توان امام خمینی دانست. بسیاری از شیعیان تایلند که امروزه پیرو مکتب اهل بیت هستند بیداری خود و آگاهی خود از حقیقت اسلام و سعادت پیروی از اهل بیت علیهم السلام را مدیون امام خمینی و نهضت ایشان و روشنگری‌های وی هستند. همانطوری که می‌دانید تا قبل از انقلاب اسلامی ایران شیعیان تایلند جمعیت بسیار کمی داشتند. در جنوب تایلند که اصلا شیعه‌ای وجود نداشت اما پس از به وقوع پیوستن انقلاب ایران همه نگاه‌ها متوجه به این انقلاب شد و به همین دلیل تعداد زیادی از مسلمانان و حتی بودائیان با مکتب اهل بیت و تشیع آشنا شدند و به آن پیوستند و بدین ترتیب تشیع در تایلند توسعه یافت. پس می‌توان گفت که شیعیان تایلند سعادت دنیا و آخرت خود را مدیون امام خمینی می‌دانند. انقلاب اسلامی ایران نه فقط به شیعیان تایلند هویت بخشید بلکه بر بسیاری از مسلمانان اهل سنت نیز تاثیر مثبتی گذاشت و آنها هم از انقلاب اسلامی ایران متاثر شدند. مثلا تا قبل از انقلاب اسلامی ایران بسیاری از مسلمانان با احکام حلال و حرام اسلامی آشنا نبودند و از بسیاری محرمات پرهیز نمی‌کردند اما پس از انقلاب اسلامی ایران همه مسلمانان به یک آگاهی نسبتاً مناسبی در مورد احکام دین اسلام دست یافتند. یکی از اندیشه‌های امام خمینی که در جامعه اسلامی تایلند بسیار تاثیرگذار بود مسئله وحدت میان شیعه و سنی است. برخی از اقوام و بستگان ما هستند که اهل سنت می‌باشند. ما بر اساس وحدت و احترام متقابلی که از اندیشه‌های امام خمینی الگو گرفته‌ایم با آنان رفتار بسیار مسالمت‌آمیز و برادرانه‌ای داریم. بسیاری از اهل سنت در تایلند از ایستادگی و مقاومت جمهوری اسلامی ایران در برابر ابرقدرت‌ها، استقبال و حمایت می‌کنند.

با تشکر از شما که در این مصاحبه شرکت کردید اگر در پایان سخنی باقی مانده است، بفرمایید.

ما شیعیان تایلند هرچند از جهت مسافت از شما دوریم ولی دل ما با انقلاب اسلامی ایران است و با خوشحالی شما خوشحال می‌شویم و با ناراحتی شما هم ناراحت می‌شویم و رهبر شما را رهبر خود می‌دانیم که سخنان ایشان به ما قوت قلب و انرژی می‌دهد و برای مملکت و مردم و رهبر شما آرزوی سلامتی و موفقیت در همه عرصه‌ها داریم.

Untitled-8حسن عسکری: امام خمینی امید بخش همه مسلمانان جهان است

حسن عسکری از فعالین فرهنگی در کشور تایلند در این گفت‌وگو به تشریح وضعیت فرهنگی شیعیان تایلند پرداخت.

پس از اتمام تحصیلات در ایران و برگشتن به کشور تایلند، به چه فعالیتهایی مشغول شدید؟

پس از برگشتن به کشور تایلند، ابتدا مشغول به تدریس دروس اسلامی در مدرسه «دارالعلم» به طلبه‌ها شدم و چندین سال به عنوان استاد در آن مدرسه فعالیت می‌کردم. همچنین در مناسبت‌ها مانند شهادت‌ها و ایام محرم نیز مجالس اهل بیت را برگزار می‌کنیم و به تبلیغ معارف اسلامی می‌پردازیم. روش ما در تبلیغ مکتب اهل بیت علیهم السلام بیشتر تاکید بر بیان جنبه اخلاق اهل بیت علیهم السلام می‌باشد که واقعاً تمام انسان‌ها شیفته اخلاق حسنه و انسانی اهل بیت علیهم السلام می‌شوند؛ چه مسلمان باشد یا بودایی مذهب و یا مسلک دیگری داشته باشد. چه کسی پیدا می‌شود که داستان سوره «هل اتی» و ایثار خانواده امام علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را بخواند و شیفته چنین شخصیتی و چنین انسانهایی نشود؟ همانطور که می‌دانید در کشور تایلند، اغلب مردم بودایی مذهب هستند و ما هم در میان آنها زندگی می‌کنیم. ما با استفاده از آموزه‌های مکتب اهل بیت و اخلاق اهل بیت به گونه‌ای با آنها زندگی می‌کنیم که هیچ‌گونه تنش و درگیری در میان ما ایجاد نشود؛ همانطوری که امام علی علیه السلام در نامه به مالک اشتر بر این نکته تاکید کرده‌اند «یا مالک إن الناس صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَکَ فِی الدِّینِ وَ إِمَّا نَظِیرٌ لَکَ فِی الْخَلْق» (نهج البلاغة (للصبحی صالح)؛ نامه53 ؛ ص427). بودایی ها هم خیلی به ما احترام می‌گذارند با اینکه می‌دانند که ما مسلمان هستیم. در واقع ما در این کشور در اقلیت هستیم اما تبعیت از اهل بیت علیهم السلام باعث شده است که آنها احترام ویژه‌ای به ما بگذارند. کلا تعامل خوب و مثبتی با یکدیگر داریم و هم ما به آنها احترام می‌گذاریم و آنان هم احترام زیادی برای ما قائل هستند.

 به نظر شما انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی چه تأثیری در جهان ایجاد کرد؟

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی، مسلمانان جهان پی بردند که مظلومان می‌توانند در مقابل ابرقدرتها و مستکبران ایستادگی کنند و مظلومان می‌توانند بر علیه ظالمان قیام کنند و پیروز هم بشوند. امام خمینی یک روحیه خودباوری و امید به همه مسلمانان جهان تزریق کرد. در همین کشور تایلند بسیاری از مسلمانان پس از انقلاب اسلامی ایران احساس کردند که به هویت تازه‌ای دست یافته‌اند. عزت مسلمانان که از بین رفته بود دوباره زنده شده است. حتی خیلی از بودایی‌ها هم از انقلاب اسلامی ایران تعریف می‌کنند. حضرت امام خمینی هویت از دست رفته مسلمانان را زنده کرد و به آنان هویت بخشید. از دیگر تاثیرات انقلاب اسلامی ایران در جهان می‌توان به احیای مکتب تشیع و اهل بیت علیهم السلام در جهان اشاره کرد. در همین کشور تایلند بعد از انقلاب اسلامی ایران، بسیاری از مسلمانان اهل سنت و برخی از بودایی‌ها به مکتب تشیع گرایش پیدا کردند و همه اینها از برکت روشنگری و شخصیت حضرت امام خمینی بود. همچنین یکی دیگر از تأثیرات انقلاب اسلامی ایران در جهان این بود که به جهانیان فهماند که دین فقط شامل احکام فردی و شخصی نمی‌شود بلکه برای جامعه و اجتماع هم برنامه دارد. 

در تایلند، شیعیان چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند؟ آیا اتحادیه یا انجمنی دارند؟

غالبا شیعیان تایلند در مساجد و حسینیه‌ها و در مجالس مذهبی مانند جشن‌های ولادت اهل بیت علیهم السلام یا مراسمات ماه مبارک رمضان یا دهه اول ماه محرم و مواردی دیگر مانند عید قربان، یکدیگر را ملاقات می‌کنند. به طور قطع می‌توان گفت که امروزه اهل بیت علیهم السلام مایه وحدت میان شیعیان تایلند هستند. آنها در هر کجا که باشند، در ایام عزاداری به خصوص ماه محرم با شور و اشتیاق خاصی خود را به مجالس اهل بیت می‌رسانند و با اخلاص در آن شرکت می‌کنند. خدا را شکر می‌کنم که سالهاست توفیق دارم تا در ایام محرم و ماه مبارک رمضان بتوانم مداحی و روضه‌خوانی کنم و مصائب اهل بیت را برای شیعیان بیان کنم. ما در اینجا به زبان عربی و فارسی مداحی می‌کنیم. نکته قابل توجه این است که دولت تایلند هم از ما شیعیان حمایت می‌کند و ما عملا با مشکلاتی مواجه نیستیم و هر کسی می‌تواند در تایلند دین و مذهب مورد نظر خود را تبلیغ کند به شرط آنکه تبلیغ او برای امنیت ملی تایلند مشکلی ایجاد نکند.

آیا خاطراتی از مدت زمان حضور خود در ایران در ذهنتان مانده است؟

بله، خاطرات زیادی از حضورم در ایران دارم. در زمانی که در قم و در منطقه نیروگاه و حوالی میدان توحید زندگی می‌کردم، پس از مدتی کم کم با بچه‌هایی که در آن محل با ما زندگی می‌کردند آشنا شدم. آنها در خیابان‌ها و کوچه‌ها فوتبال بازی می‌کردند و من هم گاهی به میان آنها می‌رفتم و با آنها به بازی فوتبال می‌پرداختم و به همین طریق با برخی از آنها آشنا شدم. آن بچه‌ها هنگامی که مشغول و سرگرم بازی فوتبال می‌شدند به وقت نماز خیلی اهمیت نمی‌دادند و هنگامی هم که اذان می‌گفتند به فوتبال بازی کردن ادامه می‌دادند. پس از اینکه با من آشنا شدند و من می‌رفتم و با آنها فوتبال بازی می‌کردم از آنها می‌خواستم که موقع نماز با هم به مسجد برویم و پس از مدتی شاید عده‌ای حدود ۲۰ نفر هنگام نماز که می‌شد خودشان فوتبال را تعطیل می‌کردند و با هم به مسجد می‌رفتیم و به گونه‌ای با من رفیق شده بودند که حتی به نماز جمعه هم به همراه من می‌آمدند. البته خاطراتی تلخی نیز دارم که مربوط است به برخی از دوستانم که به جبهه می‌رفتند و شهید می‌شدند و من از شهادت آنها خیلی متأثر و اندوهگین می‌شدم. یکی از دوستانم اهل نجف آباد بود که شهید شد. یکی دیگر از دوستان صمیمی من که به درجه رفیع شهادت رسید، شهید «کمال کورسل» بود. ابتدا که من به قم آمدم در مدرسه «خاتم النبیین»  که در منطقه نیروگاه و نزدیک میدان توحید بود و یک ساختمان سه طبقه داشت، مشغول به تحصیل شدم و بعد از مدتی به مدرسه «حجتیه» رفتم. شهید کمال کورسل در ایام تعطیلی دروس مانند روزهای پنجشنبه و جمعه نزد ما می‌آمد و همیشه قبل از اینکه به جبهه برود پیش ما می‌آمد و با ما خداحافظی می‌کرد. او واقعا مشتاق شهادت بود. شب قبل از آخرین باری که به جبهه رفت و شهید شد، پیش ما آمد و با هم شام خوردیم. بعد از شام به ما گفت که من این دفعه به جبهه می‌روم و دیگر برنمی‌گردم. من به او گفتم که شوخی می‌کنی؟! اما او با ما خداحافظی کرد و رفت و بعد هم خبر شهادتش به ما رسید. من اینقدر به او علاقه داشتم که تا مدتی پرچمی که روی تابوت او بود را نزد خود نگه داشتم. 

با تشکر از شما که در این مصاحبه شرکت کردید در پایان اگر نکتهای باقی مانده است بیان بفرمایید.

آنچه در پایان باید بگویم این است که همه مسلمانان و شیعیان جهان و به خصوص ما شیعیان تایلند ایمان و سعادت خود را مدیون زحمات امام خمینی هستیم؛ زیرا یک زمان در کشور تایلند شاید حدود هزار نفر شیعه زندگی می‌کرد که بسیاری از آنها آداب و احکام تشیع را نیز به درستی نمی‌دانستند اما از برکت انقلاب اسلامی ایران و رهبری امام خمینی، امروزه مشاهده می‌کنیم که هزاران شیعه که آگاه به احکام و مناسک خود هستند، در کشور تایلند زندگی می‌کنند. خود من بعد از اینکه امام و افکار ایشان را دیدم و با ایشان آشنا شدم کاملاً نگاهم نسبت به اسلام و حتی نسبت به ادیان دیگر تغییر کرد.

انتهای پیام

نظر شما