شناسهٔ خبر: 29832171 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پاسخ رئیس انجمن دفاتر مسافرتی به تخلف و خودتعلیقی برخی سایت‌های مسافرتی

حرمت‌الله رفیعی درباره چند حاشیه پیرامون تخلف و خودتعلیقی برخی سایت‌های مسافرتی توضیحاتی ارائه داد.

صاحب‌خبر -

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در پاسخ به ادعای وب‌سایت‌های شناخته شده فروش بلیت هواپیما، قطار و رزرو هتل که مدعی شده‌اند انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در نامه‌ای آنها را تهدید کرده که اگر از ارزان‌فروشی دست نکشند، علیه آن‌ها به مراجع قانون شکایت خواهد کرد؛ به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند پذیرای این مطلب باشد که من به عنوان طلایه‌دار ایستادگی مقابل ایرلاین‌ها و زیاده‌خواهی‌ها، مخالف ارزان‌فروشی باشم. قبل از اخطاریه با آن‌ها صحبت کردم و مسئول این سایت گفت به تنهایی نمی‌توانم تصمیم بگیرم و با هیئت مدیره در این خصوص صحبت می‌کنم و این صحبت کردن یک ماه زمان برد.

حرمت الله رفیعی

وی بیان کرد: من نامه‌ای به خود فرد مذکور زدم و گفتم اگر جلوی تخلف‌ها را نگیری مجبور می‌شویم که برخورد کنیم. حالا باید ببینیم فرد مذکور تا چه اندازه می‌تواند حرفه‌ای باشد که بعد از دریافت نامه بلافاصله به همه خبرگزاری‌ها زنگ زده و با هر ادبیاتی که خودش می‌داند آن‌ها را متقاعد کرده است که بدون نظرخواهی از من در خصوص درستی یا نادرستی ادعایی طرح شده، نقطه‌نظر او را منتشر کردند و این گونه آن را رسانه‌ای کرده‌اند که گویی من با ارزان‌فروشی مخالف هستم.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی افزود: سایت مدعی، ارزان‌فروشی نمی‌کند و در یک دوره زمانی کوتاه‌مدت تخفیفی بالغ بر ۵ تا ۹ درصد تخفیف که اغلب بیش از ۹ درصد نیز هست، برای بلیت هواپیما می‌دهد که این امر کمر دفاتر مسافرتی را می‌شکند, زیرا آژانس‌های مسافرتی از سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاین‌ها حقوق نگرفته و در ازای کاری که انجام می‌دهند، کارمزد می‌گیرند. این امر به ظاهر به نفع مردم است، اما در باطن علیه آن‌هاست؛ زیرا هر ارزان‌فروشی بی‌حکمت نیست و در ازای پرداخت حقوق ۶۰ کارمند، ۶۰ هزار کارمند دفاتر فروش بیکار می‌شوند. به علاوه این همان سایتی است که در روز‌های خاصی همچون ۱۷ ربیع‌الاول، ۲۸ صفر، اربعین و تاسوعا و عاشورا قیمت بلیت‌ها را بی‌رویه افزایش می‌دهد.

رفیعی اظهار داشت: مسئله بعدی این است که سازمان هواپیمایی کشوری با همکاری سازمان میراث فرهنگی چند ماه پیش ۱۸۰ سایت فعال در عرصه ارائه خدمات مسافرتی را می‌بندند و بعد جلسه‌ای می‌گذارند و صاحبان قدرت فشار می‌آورند که ۳ سایت از میان ۱۸۰ سایت متخلف راه بیفتند؛ زیرا منافعی در این سایت‌ها داشتند و به آن‌ها خط می‌دادند. یکی از این ۳ سایت همین سایتی است که هم‌اکنون مدعی ارزان‌فروشی شده است.

هر ارزان‌فروشی بی‌حکمت نیست/با نام مردم بر علیه مردم گام برمی‌دارند

پشت پرده درخواست خودتعلیقی برخی از سایت‌های مسافرتی و سرانجام آن

رفیعی در ادامه در خصوص درخواست خودتعلیقی برخی از سایت‌های مسافرتی  عنوان کرد: موضوع درخواست خودتعلیقی آژانس‌ها را قبل از وقوع جمع کردیم. البته حل این موضوع مقداری سخت بود؛ زیرا یک باره تعداد زیادی از آژانس‌ها چنین درخواستی داشتند. خودتعلیقی به لحاظ سیاسی کار قشنگی نبود و این آژانس‌های مسافرتی به فاصله کوتاهی قبل از ارائه درخواست خودتعلیقی، خواهان برگزاری تظاهرات آرام بودند. من به نشانه مخالفت آنها را همراهی نکردم؛ بنابراین به نظر می‌رسد شاید آن مخالفت باعث شد درخواست خودتعلیقی مطرح شود. ما نیز با برگزاری جلساتی با آن‌ها، سازمان میراث فرهنگی و سازمان هواپیمایی کشوری، خواسته‌های مطرح شده را بیان کردیم. وضعیت آژانس‌های مسافرتی تا اندازه‌ای از التهاب افتاد تا با تزریق یک مُسکن، دفاتر آسیب نبینند. البته شرایط، شرایط بدی است و نوسانات ارزی همه را درگیر کرده است.

وی افزود: در جایی خواندم که به دلیل شیب رو به پایین قیمت دلار، قیمت سفر‌های خارجی نیز به احتمال زیاد کاهش پیدا می‌کنند. البته قیمت‌ سفر‌های خارجی باید کاهش پیدا کند، زیرا وقتی دلار تا مرز ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت، نباید قیمت‌های بلیت هواپیما بی‌رویه بالا می‌رفت؛ زیرا همه درآمد ما در داخل کشور دلاری نیست و بیشتر بر پایه ریال است. براساس قاعده تعریف شده، هم‌اکنون باید قیمت بلیت‌های مسافرتی کاهش پیدا کند زیرا قیمت دلار روند نزولی دارد. البته هنوز قیمت‌ها کاهش پیدا نکرده است و دوستان ما باید در ایرلاین‌ها کمک کنند تا هزینه سفر ارزان شود. خواهش ما این است که قیمت‌ها به جای خود برگردد. پیش بینی من هم این است که با توجه به کاهش قیمت دلار، قیمت‌های بلیت تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

هر ارزان‌فروشی بی‌حکمت نیست/با نام مردم بر علیه مردم گام برمی‌دارند

انتظار رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی از دولت

رفیعی  با اشاره به تاثیر افزایش دلار بر صادرکنندگان و واردکنندگان کشور افزود: ما از دولت و دولتمردان استدعا داریم برای کاهش و تثبیت قیمت دلار تلاش کنند، زیرا زمانی که ترامپ زیر برجام زد و آن را از بین برد، افزایش قیمت نداشتیم. اما روزی که دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را با قیمت ۸ هزار تومان ارائه کردیم، قیمت دلار تا ۱۳ هزار تومان افزایش پیدا کرد و همچنان روند افزایشی داشت.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در پایان گفت:  اگرچه ترامپ تحریم‌های شدیدی را علیه کشورمان مطرح و اجرایی کرده است، اما شاهد کاهش قیمت دلار هستیم و اگر بگوییم سیاستمداران و مدیران اقتصادی ما کمک کرده‌اند که دلار علی رغم فشار‌های جامعه جهانی کاهش قیمت داشته باشد. پس می‌توانیم دلار را به کانال ۴۲۰۰ تومان برگردانیم و امیدواریم که اینگونه شود. شاید گروهی به صحبت‌های من بخندند، اما قیمت دلار باید به جایگاه گذشته خود برگردد، زیرا این ارزش ملی ما است و با گرانی دلار گرفتاری‌های عدیده‌ای برای فعالان عرصه‌های صادرات و واردات ما ایجاد شد.

انتهای پیام/

نظر شما