شناسهٔ خبر: 29823713 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

زیاده‌خواهی‌ دولت مستعفی یمن؛ از تهدید به تشدید حملات تا درخواست تخلیه بندر الحدیده

همزمان با شروع گفت‌وگوهای یمن در سوئد، دولت مستعفی یمن، دولت نجات ملی را تهدید به تشدید حملات کرد و گفت که با بازگشایی فرودگاه صنعاءتحت شرایطی موافق است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از ماه‌ها تلاش سازمان ملل متحد، دولت مستعفی یمن به ریاست «منصور هادی» که در عربستان مستقر است، بار دیگر با شروع گفت‌وگوهای یمنی-یمنی موافقت کرد.

این گفت‌وگوها به صورت رسمی و جدی از امروز (جمعه؛ ۱۶ آذر) و با نظارت سازمان ملل در استکهلم، پایتخت سوئد آغاز شده است.

به رغم اینکه «مارتین گریفیتس»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن طی دیروز و امروز بار دیگر بر ضرورت شروع گفت‌وگوها بدون هیچ گونه پیش شرط تأکید کرده است، ولی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که دولت مستعفی یمن از همان روز اول پیش شرط‌هایی را گذاشته است.

هیأت مذاکره کننده دولت مستعفی از سوئد خواستار خلع سلاح نیروهای جنبش انصارالله این کشور شد و گفت که بدون این کار، صلح محقق نخواهد شد. امری که دولت نجات ملی و هیأت یمنی آن را مردود می‌داند.

شبکه اسکای نیوز عربی به نقل از منابعی در این هیأت دولت مستعفی گزارش داد که این هیأت با بازگشایی و از سرگیری پروازهای فرودگاه صنعاء موافقت کرده مشروط بر اینکه هواپیماهایی که به این فرودگاه وارد یا خارج می‌شوند، در فرودگاه عدن یا سیئون (مرکز یمن) بازرسی شوند.

هنوز دولت نجات ملی (مستقر در صنعاء) و یا جنبش انصارالله یمن به این پیشنهاد طرف مقابل واکنشی نشان نداده‌ است.

مارتین گریفیتس نیز در نشست خبری‌ای که امروز با وزیر خارجه سوئد داشت، گفت که در رابطه با فرودگاه صنعاء پیشنهادی دارد و به زودی در این مورد گفت‌وگوهایی خواهد داشت.

هیأت دولت مستعفی یمن در اصل به نمایندگی از عربستان سعودی در این مذاکرات حضور دارد و مواضع آن همان مواضع ریاض است، دولت نجات ملی را به تشدید حملات و اعمال گزینه نظامی تهدید کرد.

«خالد الیمانی»، وزیر خارجه دولت مستعفی طی گفت‌وگویی که با شبکه اسکای نیوز داشت، گفت که گزینه نظامی در مورد بندر الحدیده همچنان مطرح است و نیروهای انصارالله باید این شهر بندری را به عنوان «گامی جهت ایجاد اعتماد» ترک کنند.

هیأت دولت نجات ملی به ریاست «محمد عبدالسلام» جمعه در گفت‌وگو با برخی از خبرنگاران حاضر در استکهلم گفت که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هرگز از الحدیده عقب‌نشینی نخواهند کرد و ائتلاف سعودی باید به محاصره این کشور پایان دهد.

سومین دور مذاکرات یمن به میزبانی سوئد، از دیروز شروع شد و قرار است طرف‌های یمنی یک هفته مذاکره کرده و به درگیری‌ها پایان دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما