شناسهٔ خبر: 29820833 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سیستان و بلوچستان:

عوامل تروریستی مانع ظهور و بروز ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان هستند

​وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با محکوم کردن حادثه تروریستی امروز چابهار گفت: سیستان و بلوچستان گنج بی‌پایان است، کسانی که تلاش کردند این استان را با یک چهره خشونت‌بار یا چهره شهری که نماد حمل‌ونقل مواد متعفن مخدر است نشان دهند خیانت جبران‌ناپذیری به این منطقه می‌کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا ، سید عباس صالحی بعدازظهر امروز در ادامه سفر استانی خود به استان سیستان و بلوچستان با حضور در جمع اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان ایرانشهر، ضمن عرض تسلیت به موجب حادثه تروریستی چابهار و طلب صبر برای خانواده‌های شهداء و شفاء عاجل برای مجروحان این حادثه، گفت: عوامل حادثه تروریستی چابهار افرادی هستند که می‌خواهند از این استان یک چهره ناامن را نشان بدهند و نمی‌خواهند دارایی‌ها و ظرفیت‌های این استان کشف شود.
 
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان گنج بی‌پایان است، کسانی که تلاش کردند این استان را با یک چهره خشونت‌بار یا چهره شهری که نماد حمل‌ونقل مواد متعفن مخدر است نشان دهند خیانت جبران‌ناپذیری به این منطقه می‌کنند. اگر حجاب‌های دروغینی که چهره واقعی سیستان و بلوچستان را پوشانده کنار زده شود گنج‌های بی‌پایان معنوی این استان نمایان می‌شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان ذخایر بسیار ارزشمندی در حوزه‌های مختلف داشته و دارد. باید تلاش شود از طریق تورهای عکس و فیلم‌های کوتاه فرصت معرفی این استان را فراهم کرد تا چهره واقعی استان را به دنیا نشان داد.
 
صالحی بیان کرد: باید نظر گردشگران و سرمایه‌گذاران را به این استان معطوف کرد. این استان صدها اثر ثبت شده دارد که برخی از آنها ثبت جهانی هستند اما باید این آثار معرفی شود تا نگاه‌ها به این استان تغییر کند.
 
وی تاکید کرد: این استان مفاخر تاریخی و معاصر قابل توجهی دارد، نکوداشت آنها می‌تواند در معرفی استان بسیار موثر باشد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: نگاه وزارت ارشاد به  استان‌های مرزی و به طور ویژه سیستان و بلوچستان که ریشه در تاریخ کهن ایران دارد نگاه عمیق و برنامه محور است.
 
صالحی تصریح کرد: ارتقا سرانه فضای فرهنگی نیز باید در دستور کار قرار بگیرد، فضاهای فرهنگی و پروژه‌های در دست احداث باید زودتر تکمیل شود و بر تعداد آنها نیز افزود شود. 
 
وی ادامه داد: ارائه تسهیلات کمک می‌کند تا زمینه اشتغال فعالان حوزه فرهنگ و هنر کشور فراهم شود. البته خرید آثار تولیدی در فضای حوزه فرهنگ و هنر نیز مورد توجه این وزارتخانه است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بیمه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه گفت: شمار بیمه شدگان این حوزه از حدود ١٧ هزار نفر هم اینک به ٣٠ هزار نفر افزایش یافته است.
 
صالحی ارتقای سرانه فرهنگی، تکمیل طرح‌های نیمه تمام، ایجاد فرصت‌های مکمل برای گسترش فضاهای فرهنگی و افزایش سرانه فرهنگ و هنر در سیستان و بلوچستان را از مهمترین برنامه‌های این وزارتخانه در این استان مرزی عنوان کرد.
 
وی اضافه کرد: در حمایت از هنرمندان مسیری را شروع کردیم که طی کردن این مسیر با وجود منابع مالی دولتی راحت نیست.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد زبان و ادبیات بلوچی نیز خاطرنشان کرد: زبان بلوچی به عنوان یک زبان ایرانی و تاثیرگذار در منطقه باید بیش از گذشته مورد حمایت‌های علمی قرار گیرد.
 
صالحی بیان کرد: مکتب خانه موسیقی که مکمل استودیو در فضای شهرهای سیستان و بلوچستان است مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد. موسیقی محلی سیستان و بلوچستان به ویژه بلوچی می‌تواند به عنوان مزیت عمومی و منطقه‌ای بوده و مورد حمایت قرار گیرد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مشکل نگارخانه‌های فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان را برطرف خواهیم کرد.
 
وی با بیان اینکه مرکز پژوهش مرتبط با حوزه سفال کلپورگان مورد حمایت این وزارتخانه قرار گرفت گفت: حضور هنرمندان سیستان و بلوچستان در تهران و حتی کشورهای منطقه در این دوره در وزارتخانه لحاظ شده است تا هنرمندان فرصت حضور بیشتری را داشته باشند.
 
صالحی ادامه داد: در حوزه آموزشگاه‌ها و مراکز آموزشی سیستان و بلوچستان نیز تدابیر خاصی مدنظر قرار گرفته است. همچنین مسائل مربوط به بیمه و معیشت هنرمندان کشور به ویژه سیستان و بلوچستان مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: سیستان و بلوچستان آنقدر ظرفیت دارد که اگر پرده ‌ها کنار رود این دارایی به سرمایه‌های پرباری برای استان تبدیل می‌شود.

 

۱۵ آذر ۱۳۹۷ ۱۸:۳۶

 

 

نظر شما