شناسهٔ خبر: 29820647 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

سیدعباس صالحی:

عوامل تروریستی مانع ظهور و بروز ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان است

وزیر ارشاد گفت: کسانی که تلاش کردند سیستان و بلوچستان را با یک چهره خشونت‌بار یا چهره شهری که نماد حمل‌ونقل مواد متعفن مخدر است نشان دهند خیانت جبران‌ناپذیری به این منطقه می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در ادامه سفر استانی خود به استان سیستان و بلوچستان با حضور در جمع اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان ایرانشهر، ضمن تسلیت به موجب حادثه تروریستی چابهار و طلب صبر برای خانواده‌های شهداء و شفاء عاجل برای مجروحان این حادثه، گفت: عوامل حادثه تروریستی چابهار افرادی هستند که می‌خواهند از این استان یک چهره ناامن را نشان بدهند و نمی‌خواهند دارایی‌ها و ظرفیت‌های این استان کشف شود.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان گنج بی‌پایان است، کسانی که تلاش کردند این استان را با یک چهره خشونت‌بار یا چهره شهری که نماد حمل‌ونقل مواد متعفن مخدر است نشان دهند خیانت جبران‌ناپذیری به این منطقه می‌کنند. اگر حجاب‌های دروغینی که چهره واقعی سیستان و بلوچستان را پوشانده کنار زده شود گنج‌های بی‌پایان معنوی این استان نمایان می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان ذخایر بسیار ارزشمندی در حوزه‌های مختلف داشته و دارد. باید تلاش شود از طریق تورهای عکس و فیلم‌های کوتاه فرصت معرفی این استان را فراهم کرد تا چهره واقعی استان را به دنیا نشان داد.

صالحی بیان کرد: باید نظر گردشگران و سرمایه‌گذاران را به این استان معطوف کرد. این استان صدها اثر ثبت شده دارد که برخی از آنها ثبت جهانی هستند اما باید این آثار معرفی شود تا نگاه‌ها به این استان تغییر کند.

ارتقا سرانه فضای فرهنگی

وی تاکید کرد: این استان مفاخر تاریخی و معاصر قابل توجهی دارد، نکوداشت آنها می‌تواند در معرفی استان بسیار موثر باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: نگاه وزارت ارشاد به  استان‌های مرزی و به طور ویژه سیستان و بلوچستان که ریشه در تاریخ کهن ایران دارد نگاه عمیق و برنامه محور است.

صالحی تصریح کرد: نیز باید در دستور کار قرار بگیرد، فضاهای فرهنگی و پروژه‌های در دست احداث باید زودتر تکمیل شود و بر تعداد آنها نیز افزود شود.

وی ادامه داد: ارائه تسهیلات کمک می‌کند تا زمینه اشتغال فعالان حوزه فرهنگ و هنر کشور فراهم شود. البته خرید آثار تولیدی در فضای حوزه فرهنگ و هنر نیز مورد توجه این وزارتخانه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بیمه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه گفت: شمار بیمه شدگان این حوزه از حدود ١٧ هزار نفر هم اینک به ٣٠ هزار نفر افزایش یافته است.

صالحی ارتقای سرانه فرهنگی، تکمیل طرح‌های نیمه تمام، ایجاد فرصت‌های مکمل برای گسترش فضاهای فرهنگی و افزایش سرانه فرهنگ و هنر در سیستان و بلوچستان را از مهمترین برنامه‌های این وزارتخانه در این استان مرزی عنوان کرد.

وی اضافه کرد: در حمایت از هنرمندان مسیری را شروع کردیم که طی کردن این مسیر با وجود منابع مالی دولتی راحت نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد زبان و ادبیات بلوچی نیز خاطرنشان کرد: زبان بلوچی به عنوان یک زبان ایرانی و تاثیرگذار در منطقه باید بیش از گذشته مورد حمایت‌های علمی قرار گیرد

حل مشکل نگارخانه های استان

صالحی بیان کرد: مکتب خانه موسیقی که مکمل استودیو در فضای شهرهای سیستان و بلوچستان است مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد. موسیقی محلی سیستان و بلوچستان به ویژه بلوچی می‌تواند به عنوان مزیت عمومی و منطقه‌ای بوده و مورد حمایت قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مشکل نگارخانه‌های فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان را برطرف خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش مرتبط با حوزه سفال کلپورگان مورد حمایت این وزارتخانه قرار گرفت گفت: حضور هنرمندان سیستان و بلوچستان در تهران و حتی کشورهای منطقه در این دوره در وزارتخانه لحاظ شده است تا هنرمندان فرصت حضور بیشتری را داشته باشند.

صالحی ادامه داد: در حوزه آموزشگاه‌ها و مراکز آموزشی سیستان و بلوچستان نیز تدابیر خاصی مدنظر قرار گرفته است. همچنین مسائل مربوط به بیمه و معیشت هنرمندان کشور به ویژه سیستان و بلوچستان مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سیستان و بلوچستان آنقدر ظرفیت دارد که اگر پرده ‌ها کنار رود این دارایی به سرمایه‌های پرباری برای استان تبدیل می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در نشست شورای اداری شهرستان ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سرانه مصرف خانوار در حوزه فرهنگ، تفریحی و اوقات فراغت در کشور زیر سه درصد است.

وی ادامه داد: همه باید تلاش کنیم تا سهم فرهنگ در سبد خانوار افزایش یابد. باید به طرفی برویم که ایران تنها تهران نیست و این مساله مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با وجودی که بودجه فرهنگی کم است اما فضای حوزه های فرهنگی استان‌ها را افزایش می دهیم.

صالحی بیان کرد: در بودجه فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همه معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه بودجه استانی تنظیم شده است.

وی با بیان اینکه گسترش فضاهای فرهنگی و هنری باید مورد توجه مدیریت شهری باشد، گفت: باید توجه داشت که مکان‌های فرهنگی و هنری در شهرها دریچه‌های تنفسی روح هستند و مدیران شهری به این مهم توجه خاصی داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اتمام پروژه‌های نیمه تمام در اولویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اضافه کرد: از کلنگ‌زنی‌هایی که به جایی نمی‌رسند باید خودداری کرد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی کامل برای تکمیل مراکز فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان را دارد.

صالحی در ادامه با موافقت برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مرزی با مرکزیت ایرانشهر گفت: از راه اندازی این جشنواره با موضوع اقوام و مرز به مرکزیت ایرانشهر حمایت می کنیم.

سیستان و بلوچستان تاریخچه هویتی ایران زمین است

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان مرز هویتی و عزت ایران است، یادآور شد: اگر به این استان توجه شود اتفاقات بسیار خوبی در سطح کشور رخ خواهد داد. سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر کل ایران را رنگین کمان اقوام بدانیم سیستان و بلوچستان نماد این رنگین کمان و نماد همزیستی است. در این استان فضای همدلی، همراهی و همکاری بیشتر به چشم می‌خورد و به همین منظور مدار توسعه ایران بیشتر محقق می‌شود.

صالحی ادامه داد: سیستان و بلوچستان به نوعی تاریخچه ایران اسلامی محسوب می‌شود که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین نوع نگاه مسئولان به سیستان و بلوچستان باید متفاوت باشد و این نوع نگاه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاکم است.

وی با اشاره به حضور یک ساله رهبر معظم انقلاب در شهرستان ایرانشهر، تاکید کرد: حضور مقام معظم رهبری در این شهر یک تاریخچه هویتی برای انقلاب و این منطقه ایجاد کرده است. با وجود اینکه رهبری معظم انقلاب در ایرانشهر مدت کمتر از یک سال بودند اما دلبستگی خاصی به این شهرستان دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به اینکه فرهنگ؛ بستر توسعه محسوب می‌شود و از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را بدون تغییرات فرهنگی نمی‌توان انجام داد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما