شناسهٔ خبر: 29818383 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از آخرین آمار اهدای خون در سال جاری تا ۴۰ داروی دانش بنیانی که در راه بازار هستند

حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود، در این بسته خبری به مرور بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

عرضه تست‌های تشخیص ایدز از ۲ ماه آینده

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در همایش روز ایدز در جمع خبرنگاران اظهار كرد: ٢٤ هزار بيمار مبتلا به HIV  شناسايی شدند و تحت پوشش درمانی قرار گرفته‌اند اما معتقد هستيم دو برابر اين رقم مبتلا به ایدز وجود دارد كه بايد به سراغ گروه هدف برويم.

رئيسی ادامه داد: يكی از اقدامات پيشگيری از ابتلا به HIV عرضه تست‌های تشخيص در داروخانه‌هاست كه به همراه تلفن مشاوره و دفترچه راهنما در اختيار مردم قرار می‌گيرد و هر فردی می‌تواند كاملا محرمانه خود به داروخانه مراجعه كند و تست را انجام دهد.

وی بيان كرد: اين تست كه اجازه ورودش به كشور به سختی گرفته شده است، حساسيت زيادی دارد و كار كردن با آن بسيار راحت است كه اميدواريم در ٢ ماه آينده توزيع شود.

معاون وزارت بهداشت گفت: HIV درمان قطعی ندارد اما می‌توان با شانس انتقال را به صفر رساند؛ تمام مطب‌های پزشكی اعم از دولتی و غير دولتی می‌توانند اين تست را انجام دهند كه در طرف ١٠ الی ١٥ دقيقه طول می‌کشد و می‌توانند با تلفن مشاوره تماس  و راهنمايی بگيرند.

آخرین آمار اهدای خون در سال ۹۷/ پایتخت‌نشینان رکورددار اهدای خون

بشیر حاجی‌بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به آمار اهدا کنندگان خون در سال ۹۷ گفت: از اول فروردین تا پایان آبان ماه سال ۹۷ یک میلیون و ۷۸۶ هزار و ۴۶۹ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون کشور مراجعه کرده‌اند که یک میلیون و ۴۰۵ هزار و ۴۴۲ نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

حاجی‌بیگی به تعداد واحدهای خونی توزیع شده در مراکز درمانی در هشت ماه نخست سال ۹۷ اشاره کرد و اظهار کرد: در طی ۸ ماه گذشته ۲ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۸۸۲ واحد خون و فرآورده خونی شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما به منظور استفاده در مراکز بیمارستانی و درمانی کشور توزیع شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه پایتخت‌نشینان رکورددار اهدای خون در سال ۹۷ هستند، اظهار کرد: در طی ۸ ماه گذشته استان‌های تهران، فارس و خراسان رضوی در صدر اهدا کنندگان خون در کشور قرار دارند، به طوری که ۳۰ درصد خون اهدایی کشور به وسیله مردم این سه استان انجام شده است.

حاجی‌بیگی ادامه داد: استان‌های خراسان شمالی، ایلام، کردستان و خراسان رضوی در ۸ ماه گذشته سال ۹۷ نسبت به زمان مشابه در سال ۹۶ بیشترین میزان رشد اهدای خون در کشور را داشته‌اند.

وضعیت نامطلوب دفع زباله‌های بیمارستانی/ برخی کلینیک‌ها زباله‌های عفونی را ایمن دفع نمی‌کنند

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره دفع زباله‌های بیمارستانیگفت: در رابطه با دفع ایمن زباله‌های بیمارستانی و مراکز درمانی، با تعامل وزارت بهداشت، شهرداری  و سازمان محیط زیست کمیته‌هایی تشکیل و جلسات متعددی برگزار شده است و وزارت بهداشت در ۲ کمیته عضویت دارد و حداقل ۸ کمیته دیگر در زمینه دفع ایمن زباله‌های بیمارستانی تشکیل شده است تا به تفاهم نامه مشترکی بین سه ارگان در دفع کاملا ایمن زباله های عفونی برسیم.

وی ادامه داد: ما باید دستگاه‌های زباله سوز و بی خطر ساز پسماند‌ها را بار دیگر استاندارد‌سازی کنیم و با دستگاه‌های مرتبط به یک استاندار‌د واحد برسیم و این استاندارد‌ها را برای مراکز درمانی و بیمارستان‌های سراسر کشور تعریف کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت با شهرداری و سازمان مدیریت پسماند تفاهم نامه‌ای امضا کرده است تا زباله‌های بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و کلینیک‌ها را بی خطر و ایمن حمل و دفع سازیم و براساس تفاهم نامه به امضا رسیده مقرر شده است که شهرداری و سازمان دفع پسماند بر اساس استاندارد‌های وزارت بهداشت در دفع ایمن زباله‌های بیمارستانی عمل کنند.

رئیسی ادامه داد: به دنبال تفاهم نامه به امضا رسیده با شهرداری و سازمان مدیریت پسماند وضعیت دفع ایمن زباله‌های بیمارستانی نسبت به سال گذشته بسیار بهبود پیدا کرده است، اما هنوز وضعیت دفع ایمن زباله‌های بیمارستانی مطلوب نیست و با ایده آل فاصله داریم.

معاون‌بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: ما امیدواریم تفاهم نامه دفع ایمن و بی خطر زباله‌های بیمارستانی تا دی ماه  منعقد شود و و بر اساس این تفاهم نامه بین وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و شهرداری زباله های بیمارستانی با استاندارد بالا دفع و بی خطرسازی شوند.

امروز؛ پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق‌توسعه‌ملی به بیمه‌سلامت/ آخرین جزئیات از پرونده احتکار داروی دختر وزیرسابق/ پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی یارانه دارویی بیماران خاص/ مخالفت دولت با پرداخت ارز دارو به بیمه‌ها

دارو یکی از کالا‌های اساسی و حیاتی است که کمبود یا نبود آن چالش‌های بسیاری به همراه خواهد داشت چرا که جان بسیاری از بیماران به این کالای حیاتی بسته است.

غلامرضا اصغری رئیس سازمان غذا و داروست و در دولت دوازدهم سکاندار سازمانی شده است که متولی دارو و نظارت بر سلامت غذای مردم است، پس از تحریم‌ها مشکلاتی برای کشور در حوزه‌های مختلف به وجود آمده است و در حوزه سلامت، بحران دارویی را سه ماه پیش تجربه کردیم، در این رابطه و وضعیت بازار دارویی کشور پس از تحریم‌ها و مسائل ارزی دارو با رئیس سازمان غذا و دارو به گفت وگو پرداختیم.

رکورد قاتلی به نام آلودگی هوا در ۲ شهر/ تشکیل کارگروه شرایط اضطرار با عبور میزان آلاینده‌ها از حد مجاز

عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به شرایط اضطرار به دلیل آلودگی هوا در تهران و شهرری گفت: یکی از وظایف وزارت بهداشت تشخیص حالت اضطرار و اعلام آن به کارگروه شرایط اضطرار است، ما در وزارت بهداشت میزان آلودگی هوا را رصد می‌کنیم و در وضعیت هشدار کارگروه شرایط اضطرار تشکیل و تصمیمات لازم در این کارگروه گرفته می‌شود.

شاهسونی با بیان اینکه وزارت بهداشت موظف است آمار مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا را اعلام کند، اظهار کرد: بیشترین آمار مرگ منتسب به آلودگی هوا به دلیل جمعیت بالا مربوط به پایتخت است و بیشترین درصد مرگ‌های منتسب به الودگی هوا مربوط به شهر اهواز است.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیم وزارت بهداشت در ادامه به آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در ایران اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی به ازای هر 10 مرگ یک مورد به دلیل آلودگی هوا بروز می‌کند و آخرین آماری که برای ایران اعمال شده است 26 هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در سال است.

رونمایی از ۴۰ داروی دانش بنیان همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب/ مردم به پزشکان و بیمارستان‌های جدید اعتماد کنند

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت با حضور در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر اظهار کرد: با توجه به اعمال تحریم ها و محدودیت های فروش نفت در سال 98، پیش بینی می شود که بودجه دولت کمی انقباضی باشد و با توجه به تورم ماه های اخیر، فشار مالی بر قدرت خرید خانوار، مقداری افزایش پیدا کند
 
حریرچی با اعلام این مطلب اظهار کرد: بر اساس منابع علمی و اقتصاد درمان، اگر قدرت خرید خانوارها در جامعه کاهش پیدا کند و مجبور شوند که بودجه خانوار را به هزینه‌های بسیار ضروری مانند خوراک، مسکن و حمل و نقل اختصاص دهند، به اجبار از هزینه‌های ضروری مانند آموزش و سلامت کم می‌کنند و در این شرایط، دولت و بیمه ها وظیفه دارند که منابع خود را افزایش دهند و فشاری که به مردم وارد می شود را جبران کنند.

وی با بیان اینکه در سال جاری قیمت دارو به طور متوسط 9 درصد افزایش پیدا کرد در حالیکه تورم در بسیاری از کالاها زیاد بوده است، گفت: با کمک دولت و مجلس، 3 میلیارد و 500 میلیون دلار ارز 4200 تومانی برای حوزه سلامت اختصاص یافت که موجب کنترل قیمت دارو و ملزومات پزشکی شد اما تقاضای جامعه پزشکی در مورد تعرفه، بیشتر از جزء حرفه ای و دستمزد، مربوط به جزء فنی خدمت است و شرایط مردم را به خوبی درک می کنند.

معاون کل وزارت بهداشت یکی از سیاست های اصلی وزارت بهداشت را حمایت از تولید داخل عنوان کرد و افزود: در حال حاضر حدود 97 تا 98.5 درصد از ارزش عددی و 70 درصد از ارزش ریالی دارو و 67 درصد از مواد اولیه دارو، در کشور تولید می شود و حمایت های زیادی از صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی داریم به عنوان نمونه هفته گذشته 9 خط تولید داروی ضد سرطان افتتاح و در هفته جاری نیز 6 داروی دانش بنیان جدید رونمایی شد البته سیاست وزارت بهداشت این است که هیچ دارو و خط تولید دارو و تجهیزات پزشکی را افتتاح و رونمایی نکند مگر اینکه آن محصولات به مدت معقولی در بازار عرضه شده و تجاری شده باشند.

حریرچی افزود: تا سه ماه و نیم آینده و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، 40 داروی دانش بنیان جدید در کشور رونمایی می شود.

افتتاح خط تولید سرنگ آنژیوپلاستی قلب و عروق برای نخستین بار در کشور

خط تولید سرنگ اینفلیتور با حضور مشاور وزیر و مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی وزرات بهداشت و جمعی از مسئولان در فرودگاه پیام برای نخستین بار در کشور راه اندازی شد.

سرنگ اینفلیتور یکی از تجهیزات یکبار مصرف حوزه قلب و عروق است که کاربرد آن در بادکردن بالن در آنژیوپلاستی و استنت گذاری در درمان انسداد عروق کرونری قلب است و سالیانه حدود ۳۰۰ هزار سرنگ در ایران مصرف می شود و پیش از این تمام نیاز کشور در سرنگ اینفلیتور از سایر کشورها به ایران وارد می شد.

هر سرنگ اینفلیتور در حوزه قلب ۱۵ یورو قیمت دارد‌ و سالیانه ۴.۵ میلیون یورو ارز از کشور خارج خارج می شد و اکنون این محصول با بالاترین کیفیت که قابلیت رقابت با نمونه های خارجی را دارد تولید شده است و در آینده به برخی کشورها صادر خواهد شد.

به زودی چند محصول دیگر تجهیزات پزشکی که مراحل تولید آزمایشگاهی را طی می کنند پس از اخذ مجوز وارد بازار خواهند شد.

تعطیلی شیفت شب سامانه مشاوره دارویی سازمان غذا و دارو/ مرکز جدید ۱۹۰ تا ۲ هفته آینده راه اندازی می‌شود

زارع‌نژاد مشاور وزیر و مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت با اشاره به اخباری در مورد تعطیلی شیفت شب سامانه مشاوره دارویی سازمان غذا و دارو و تعطیلی آن از دی ماه گفت: سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت در حوزه بهداشت، درمان و دارو به مردم خدمت‌رسانی می‌کند که در حوزه دارو یک کد در مورد کمبود‌های دارویی و داروخانه‌ای که داروهای نایاب در آن عرضه می‌شود و کد دوم مشاور دارویی در مورد عوارض مصرف و مسمویت‌های دارویی اطلاع‌رسانی می‌کند.

مشاور وزیربهداشت اظهار کرد: کد کمبود‌های دارویی و اطلاع‌رسانی درمورد داروخانه‌های داروهای کمیاب همچنان شبانه‌روزی به مردم خدمت‌رسانی می‌کند و مردم در مورد این سامانه مهم نگرانی نداشته باشند زیرا این کد همچنان مشابه قبل به صورت شبانه‌روزی به بیماران در پیدا کردن داروهای کمیاب و نایاب خدمت‌رسانی می‌کند.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت با بیان اینکه شیفت شب سامانه مشاور دارویی ۱۹۰ وزارت بهداشت تعطیل شده است، گفت: بخش مشاوره دارویی که در مورد عوارض دارو و مسمومیت‌های دارویی به مردم اطلاع‌رسانی می‌کند از ۸ صبح تا ۱۲ شب فعال است.

انتهای پیام/

دارو یکی از کالا‌های اساسی و حیاتی است که کمبود یا نبود آن چالش‌های بسیاری به همراه خواهد داشت چرا که جان بسیاری از بیماران به این کالای حیاتی بسته است.

غلامرضا اصغری رئیس سازمان غذا و داروست و در دولت دوازدهم سکاندار سازمانی شده است که متولی دارو و نظارت بر سلامت غذای مردم است، پس از تحریم‌ها مشکلاتی برای کشور در حوزه‌های مختلف به وجود آمده است و در حوزه سلامت، بحران دارویی را سه ماه پیش تجربه کردیم، در این رابطه و وضعیت بازار دارویی کشور پس از تحریم‌ها و مسائل ارزی دارو با رئیس سازمان غذا و دارو به گفت وگو پرداختیم.

رکورد قاتلی به نام آلودگی هوا در ۲ شهر/ تشکیل کارگروه شرایط اضطرار با عبور میزان آلاینده‌ها از حد مجاز

عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به شرایط اضطرار به دلیل آلودگی هوا در تهران و شهرری گفت: یکی از وظایف وزارت بهداشت تشخیص حالت اضطرار و اعلام آن به کارگروه شرایط اضطرار است، ما در وزارت بهداشت میزان آلودگی هوا را رصد می‌کنیم و در وضعیت هشدار کارگروه شرایط اضطرار تشکیل و تصمیمات لازم در این کارگروه گرفته می‌شود.

شاهسونی با بیان اینکه وزارت بهداشت موظف است آمار مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا را اعلام کند، اظهار کرد: بیشترین آمار مرگ منتسب به آلودگی هوا به دلیل جمعیت بالا مربوط به پایتخت است و بیشترین درصد مرگ‌های منتسب به الودگی هوا مربوط به شهر اهواز است.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیم وزارت بهداشت در ادامه به آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در ایران اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی به ازای هر 10 مرگ یک مورد به دلیل آلودگی هوا بروز می‌کند و آخرین آماری که برای ایران اعمال شده است 26 هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در سال است.

رونمایی از ۴۰ داروی دانش بنیان همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب/ مردم به پزشکان و بیمارستان‌های جدید اعتماد کنند

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت با حضور در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر اظهار کرد: با توجه به اعمال تحریم ها و محدودیت های فروش نفت در سال 98، پیش بینی می شود که بودجه دولت کمی انقباضی باشد و با توجه به تورم ماه های اخیر، فشار مالی بر قدرت خرید خانوار، مقداری افزایش پیدا کند
 
حریرچی با اعلام این مطلب اظهار کرد: بر اساس منابع علمی و اقتصاد درمان، اگر قدرت خرید خانوارها در جامعه کاهش پیدا کند و مجبور شوند که بودجه خانوار را به هزینه‌های بسیار ضروری مانند خوراک، مسکن و حمل و نقل اختصاص دهند، به اجبار از هزینه‌های ضروری مانند آموزش و سلامت کم می‌کنند و در این شرایط، دولت و بیمه ها وظیفه دارند که منابع خود را افزایش دهند و فشاری که به مردم وارد می شود را جبران کنند.

وی با بیان اینکه در سال جاری قیمت دارو به طور متوسط 9 درصد افزایش پیدا کرد در حالیکه تورم در بسیاری از کالاها زیاد بوده است، گفت: با کمک دولت و مجلس، 3 میلیارد و 500 میلیون دلار ارز 4200 تومانی برای حوزه سلامت اختصاص یافت که موجب کنترل قیمت دارو و ملزومات پزشکی شد اما تقاضای جامعه پزشکی در مورد تعرفه، بیشتر از جزء حرفه ای و دستمزد، مربوط به جزء فنی خدمت است و شرایط مردم را به خوبی درک می کنند.

معاون کل وزارت بهداشت یکی از سیاست های اصلی وزارت بهداشت را حمایت از تولید داخل عنوان کرد و افزود: در حال حاضر حدود 97 تا 98.5 درصد از ارزش عددی و 70 درصد از ارزش ریالی دارو و 67 درصد از مواد اولیه دارو، در کشور تولید می شود و حمایت های زیادی از صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی داریم به عنوان نمونه هفته گذشته 9 خط تولید داروی ضد سرطان افتتاح و در هفته جاری نیز 6 داروی دانش بنیان جدید رونمایی شد البته سیاست وزارت بهداشت این است که هیچ دارو و خط تولید دارو و تجهیزات پزشکی را افتتاح و رونمایی نکند مگر اینکه آن محصولات به مدت معقولی در بازار عرضه شده و تجاری شده باشند.

حریرچی افزود: تا سه ماه و نیم آینده و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، 40 داروی دانش بنیان جدید در کشور رونمایی می شود.

افتتاح خط تولید سرنگ آنژیوپلاستی قلب و عروق برای نخستین بار در کشور

خط تولید سرنگ اینفلیتور با حضور مشاور وزیر و مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی وزرات بهداشت و جمعی از مسئولان در فرودگاه پیام برای نخستین بار در کشور راه اندازی شد.

سرنگ اینفلیتور یکی از تجهیزات یکبار مصرف حوزه قلب و عروق است که کاربرد آن در بادکردن بالن در آنژیوپلاستی و استنت گذاری در درمان انسداد عروق کرونری قلب است و سالیانه حدود ۳۰۰ هزار سرنگ در ایران مصرف می شود و پیش از این تمام نیاز کشور در سرنگ اینفلیتور از سایر کشورها به ایران وارد می شد.

هر سرنگ اینفلیتور در حوزه قلب ۱۵ یورو قیمت دارد‌ و سالیانه ۴.۵ میلیون یورو ارز از کشور خارج خارج می شد و اکنون این محصول با بالاترین کیفیت که قابلیت رقابت با نمونه های خارجی را دارد تولید شده است و در آینده به برخی کشورها صادر خواهد شد.

به زودی چند محصول دیگر تجهیزات پزشکی که مراحل تولید آزمایشگاهی را طی می کنند پس از اخذ مجوز وارد بازار خواهند شد.

تعطیلی شیفت شب سامانه مشاوره دارویی سازمان غذا و دارو/ مرکز جدید ۱۹۰ تا ۲ هفته آینده راه اندازی می‌شود

زارع‌نژاد مشاور وزیر و مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت با اشاره به اخباری در مورد تعطیلی شیفت شب سامانه مشاوره دارویی سازمان غذا و دارو و تعطیلی آن از دی ماه گفت: سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت در حوزه بهداشت، درمان و دارو به مردم خدمت‌رسانی می‌کند که در حوزه دارو یک کد در مورد کمبود‌های دارویی و داروخانه‌ای که داروهای نایاب در آن عرضه می‌شود و کد دوم مشاور دارویی در مورد عوارض مصرف و مسمویت‌های دارویی اطلاع‌رسانی می‌کند.

مشاور وزیربهداشت اظهار کرد: کد کمبود‌های دارویی و اطلاع‌رسانی درمورد داروخانه‌های داروهای کمیاب همچنان شبانه‌روزی به مردم خدمت‌رسانی می‌کند و مردم در مورد این سامانه مهم نگرانی نداشته باشند زیرا این کد همچنان مشابه قبل به صورت شبانه‌روزی به بیماران در پیدا کردن داروهای کمیاب و نایاب خدمت‌رسانی می‌کند.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت با بیان اینکه شیفت شب سامانه مشاور دارویی ۱۹۰ وزارت بهداشت تعطیل شده است، گفت: بخش مشاوره دارویی که در مورد عوارض دارو و مسمومیت‌های دارویی به مردم اطلاع‌رسانی می‌کند از ۸ صبح تا ۱۲ شب فعال است.

انتهای پیام/

زارع‌نژاد مشاور وزیر و مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت با اشاره به اخباری در مورد تعطیلی شیفت شب سامانه مشاوره دارویی سازمان غذا و دارو و تعطیلی آن از دی ماه گفت: سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت در حوزه بهداشت، درمان و دارو به مردم خدمت‌رسانی می‌کند که در حوزه دارو یک کد در مورد کمبود‌های دارویی و داروخانه‌ای که داروهای نایاب در آن عرضه می‌شود و کد دوم مشاور دارویی در مورد عوارض مصرف و مسمویت‌های دارویی اطلاع‌رسانی می‌کند.

مشاور وزیربهداشت اظهار کرد: کد کمبود‌های دارویی و اطلاع‌رسانی درمورد داروخانه‌های داروهای کمیاب همچنان شبانه‌روزی به مردم خدمت‌رسانی می‌کند و مردم در مورد این سامانه مهم نگرانی نداشته باشند زیرا این کد همچنان مشابه قبل به صورت شبانه‌روزی به بیماران در پیدا کردن داروهای کمیاب و نایاب خدمت‌رسانی می‌کند.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت با بیان اینکه شیفت شب سامانه مشاور دارویی ۱۹۰ وزارت بهداشت تعطیل شده است، گفت: بخش مشاوره دارویی که در مورد عوارض دارو و مسمومیت‌های دارویی به مردم اطلاع‌رسانی می‌کند از ۸ صبح تا ۱۲ شب فعال است.

انتهای پیام/

نظر شما