شناسهٔ خبر: 29817446 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نگاهی به سفر رئیس جمهور به سمنان

ماحصل سفر روحانی به زادگاه/ پروژه‌هایی که دوباره جان گرفتند

شاهرود - حسن روحانی در سفری دوروزه مهمان مردم استان سمنان زادگاه خودش بود، این سفر اما ۱۰ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه برای استان به همراه داشت.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: روحانی در آغاز سفری دوروزه به استان سمنان صبح سه‌شنبه وارد فرودگاه شاهرود شد. روحانی در این سفر دوروزه برنامه‌های متعددی داشت که مهم‌ترین آن‌ها افتتاح هم‌زمان پروژه‌ها در شورای اداری، اجلاسیه سراسری نماز، حضور در جمع دانشگاهیان و همچنین نشست خبری با حضور اصحاب رسانه محسوب می‌شد.

استقبال مردم شاهرود

نکته قابل‌توجه در بدو ورود روحانی اما استقبال پرشور مردمی در مسیر تردد وی و همچنین استادیوم تختی شاهرود بود، به‌نحوی‌که بیش از سه هزار نفر در بیرون درب ورزشگاه باقی ماندند تا جایی که حسینی شاهرودی نماینده شاهرود و میامی درباره آن به خبرنگار مهر، گفت: از حضور پرشور مردم که دشمنان را ناکام گذاشت تشکر می‌کنیم.

وی افزود: استقبال مردم از کاروان هیئت دولت و شخص رئیس‌جمهور در شاهرود بی‌نظیر است و این امر نشان می‌دهد که مردم همیشه درصحنه استان سمنان بار دیگر با آرمان‌های انقلاب اسلامی تجدید بیعت کرده‌اند.

این عضو خانه ملت گفت: مردم استان سمنان و خصوصا شهرستان شاهرود بار دیگر نشان دادند که در بزنگاه‌های تاریخ معاصر ایران اسلامی و هرکجا که نظام نیازمند حضور مردمی است، باشکوه و قدرتمند حاضر هستند.

تلاش آمریکا برای تضعیف ما است

رئیس‌جمهور اما در اولین گام به استادیوم تختی رسید و با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای تضعیف روابط تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها گفت: آمریکا قادر نیست روابط تجاری ایران را در منطقه و جهان قطع کند. آن‌ها باید بدانند در سراسر این سرزمین، مردم ما با کشورهای منطقه و جهان، روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را حفظ خواهند کرد. ما ارتباط خود را باهمسایگانمان، کشورهای اسلامی و جهان حفظ کرده و توسعه‌خواهیم داد.

روحانی گفت: آمریکا تلاش می‌کند اروپا، چین، هندوستان و همسایگان ایران را از ما جدا کند، آن‌ها به دنبال ترویج ایران هراسی در سطح منطقه و جهان هستند، ملت ایران دشمن هیچ ملتی در جهان و به‌ویژه همسایگان نیست و نخواهد بود، آمریکایی‌ها نمی‌توانند میان ما و کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی، تفرقه و دشمنی ایجاد کنند، ما روابطمان را با جهان روزبه‌روز گسترش خواهیم داد.

روحانی با اشاره به شکست‌های اخیر آمریکا در مقابله با ملت ایران اظهار داشت: اولین شکست آمریکایی‌ها این بود که در سیاست‌های جدیدشان علیه ایران، سیاستمداران و ملت‌های جهان با آن‌ها همراهی نکرده‌اند؛ به‌جز یکی، دو کشور کوچک و رژیم منحوس صهیونیستی. هیچ کشوری در دنیا از آمریکا پیروی نکرد و همه آن‌ها تحریم‌های ناعادلانه آمریکا علیه ایران را محکوم کردند. آن‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل، شورای امنیت سازمان ملل و دادگاه بین‌المللی لاهه از ملت ایران شکست خوردند.

پایان انتظار شاهرودی‌ها

رئیس‌جمهور اما در بین سخنانش مرز هوایی فرودگاه بین‌المللی شاهرود را نیز اعلام کرد که مورد تشویق مردم قرار گرفت. روحانی البته در بدو ورود به فرودگاه شاهرود در آغاز سفر استانی هیئت دولت ۱۱ میلیارد تومان پروژه‌این فرودگاه را نیز افتتاح کرده بود.

ساختمان برج مراقبت و تکنیکال بلاک، سوله برق دو دیزل ژنراتورهای ۵۰۰ KVA، پست پاساژ، تابلوهای سیستم روشنایی سطح پروازی که تولید داخلی نیز محسوب می‌شود در کنار سامانه کمک ناوبری VOR/DME، سیستم اعلان پرواز FIDS، پست کامپکت، خط ۲۰ کیلوولت و گازرسانی فرودگاه شاهرود، مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

آب و کار می‌خواهیم

در مراسم استقبال از روحانی اما نماینده ولی فقیه در استان سمنان و همچنین امام جمعه شاهرود نیز سخنانی کوتاه داشتند، آیت‌الله سید محمد شاهچراغی در جمع مردم بابیان اینکه مشکل ویژه استان آب و اشتغال است، گفت: اگر آب باشد کار و نان نیز وجود دارد. وی بابیان اینکه مردم استان سمنان منتظر آب هستند وی افزود: اگر رئیس‌جمهور به مقوله آب وارد شوند، یادگاری از رئیس‌جمهور برای همیشه به‌جا می‌ماند.

حجت الاسلام عباس امینی امام‌جمعه شاهرود نیز بابیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه آب یک ضرورت برای این شهرستان است، گفت: امیدواریم این هدیه را رئیس‌جمهور به استان سمنان دهد همچنین باید گفت استان و شهرستان شاهرود دارای ظرفیت‌های خوب توسعه ازلحاظ کشاورزی و صنعتی و گردشگری است که امیدواریم بتوانیم شاهد برکات خوبی در این سفر در این حوزه‌ها باشیم.

وی افزود: شاهرود دارای ظرفیت‌های خوبی است که امیدواریم در این سفر نگاه ویژه‌ای به این شهرستان صورت گیرد تا درزمینهٔ های مختلف شاهد تحولاتی خوبی باشیم.

نیروگاه‌های شاهرود و سمنان جان گرفتند

عملیات اجرایی بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی نیروگاه شهید بسطامی شاهرود و همچنین نیروگاه سمنان با حضور رضا اردکانیان وزیر نیروی کابینه دوازدهم آغاز شد این طرح‌ها در دو نوبت صبح و عصر کلنگ زنی شدند.

رضا اردکانیان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه عملیات اجرایی بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شهید بسطامی شاهرود و همچنین نیروگاه سمنان آغازشده است، بیان کرد: افزایش تولید و پاسخگویی به رشد بار، افزایش راندمان نیروگاه به میزان ۵۰ درصد، صرفه‌جویی سالانه سوخت به میزان ۲۴۴ میلیون مترمکعب و کاهش آلایندگی محیط‌زیست در زمره مزیت‌های این طرح است.

وزیر نیرو گفت: توربین بخار، ژنراتور به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات، بویلرهای بازیاب حرارتی و سیستم خنک کننده اصلی از نوع خشک دارای ویژگی‌های این نیروگاه‌ها هستند.

اختصاص تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی به تولید

در این سفر وزرای کابینه نیز به شهرستان‌های مختلف سفر کردند، رضا رحمانی که در شاهرود حضور داشت در حاشیه بازدید از کارخانه فولاد شاهرود و در جمع خبرنگاران بابیان اینکه منابع موجود در کشور و استان سمنان باید به تولید وارد شود، تأکید کرد: از مدیرکل صنعت معدن استان سمنان می‌خواهیم تا در راستای ارتقای تولید بجنگد تا شاهد رفع موانع و به‌خصوص در حوزه عدم تبادلات بانکی باشیم.

رحمانی بابیان اینکه هفته آینده دولت تبصره ۱۸بودجه را با تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت کشور و صنعت معدن را ارائه می‌کند، بیان کرد: تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی در سال جاری به تولید اختصاص داده‌شده و طی تفاهم‌نامه مذکور همین میزان نیز عیناً برای سال آتی در نظر گرفته‌شده است

در دیگر بخش این سفر اما وزیر راه و شهرسازی از افتتاح و کلنگ زنی دو پروژه در گرمسار خبر داد و گفت: ارتقای ایمنی سفر و حمل‌ونقل جاده‌ای مزیت‌های این طرح‌ها است محمد اسلامی بابیان اینکه دو پروژه حوزه راه‌سازی در گرمسار افتتاح و کلنگ زنی می‌شود، و یکی از این طرح‌ها که شاهد افتتاح آن بودیم پروژه‌ایوان‌کی-آبسرد بود که می‌تواند در کاهش تلفات و خسارات ناشی از تصادفات جاده‌ای تأثیرگذار باشد.

وی افزود: دیگر پروژه‌ای که کلنگ زنی آن را شاهد بودیم طرح پروژه تعریض مسیر ایوان کی به گرمسار با باند کندرو است که امیدواریم به‌زودی شاهد تکمیل آن باشیم.

روحانی در جمع دانشجویان

یکی از پرحاشیه ترین رویدادهای این سفر حضور روحانی در دانشگاه علوم پزشکی سمنان بود که با شعارهای دانشجویان در دو جناح مختلف همراه بود، رئیس‌جمهور خطاب به دانشجویان خاطرنشان کرد: آنچه امروز در این جمع می‌بینم به معنای پیروزی دانشگاه و جنبش دانشجویی است که در سال ۳۲ آغاز شد و در سال ۵۷ به کمال رسید.

روحانی در واکنش به سخنان مطرح‌شده از سوی نمایندگان و قشرهای مختلف دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی، گفت: چه زمانی ما چنین فضایی داشتیم که دانشجوی عزیز ما با آزادی کامل و با لحن دلخواه خود دولت را نقد کند، نقد حتماً حق شماست و نقد دلسوزانه و درست به نفع آینده کشور خواهد بود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به انتقادات دانشجویان که بحث اعتماد به آمریکا را مطرح می‌کردند، گفت: شما می‌گویید چرا به آمریکا اعتماد کردید. چه کسی اعتماد کرده است؟ مگر ما در برابر کسی که مذاکره می‌کند حتماً باید اعتماد داشته باشیم؟ مگر به صدام اعتماد داشتیم که بعد جنگ با او مذاکره کردیم؟ در دوران امام راحل وزیر خارجه وقت دو سال تمام با عراق مذاکره کرد. مگر ما در آن دوره به صدام اعتماد داشتیم که مذاکره کردیم؟

روحانی با تأکید بر اینکه مذاکره ما درست بوده است، گفت: این مذاکرات به‌اتفاق همه مسئولین، اعم از دولت، ‌رهبری، مجلس و شورای نگهبان انجام شد و همه باهم این کار را کردیم و بسیار هم کار درستی بوده است.

طرح‌ها تا پایان دولت دوازدهم به پایان می‌رسند

سلطانی فر مهمان مردم میامی بود وزیر ورزش و جوانان بابیان اینکه تمام طرح‌هایی که دولت درباره آن‌ها سخن می‌گوید در دولت دوازدهم به اتمام می‌رسند، گفت: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های سفر استانی به سمنان در نظر گرفته‌شده که طی سه سال آتی به طرح‌ها و پروژه‌ها اختصاص خواهد یافت.

سلطانی‌فر بابیان اینکه در این اعتبارات سهم تمام هشت شهرستان استان سمنان لحاظ شده است، بیان کرد: رئیس‌جمهور در شورای اداری استان که فردا در پایان سفر دولت برگزار می‌شود، به ریز این مسائل اشاره خواهد کرد.

وی افزود: امروز در سطح بدنه دولت اما تمام تخصیص‌ها به‌گونه‌ای است که طرح‌ها تا پایان دولت به اتمام می‌رسند و نگرانی از بابت اجرای آن‌ها وجود نخواهد داشت.

افتتاح ۳ طرح

در دامغان نیز ساختمان دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه دامغان با حضور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور افتتاح شد. این پروژه آموزشی در زمینی با زیربنای پنج هزار و ۲۰۰ مترمربع و از سال ۹۰ عملیات اجرایی آن آغاز و از مصوبات دور اول سفر دولت تدبیر و امید است، برای احداث این پروژه ۶۲ هزار میلیارد ریال اعتبار تأمین و هزینه شده است که ۱۶ کلاس، شش آزمایشگاه، چهار کارگاه، دو سایت کامپیوتر را شامل می‌شود و ۱۶ عضو هیئت‌علمی دارد.

در غرب استان سمنان نیز با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کابینه دوازدهم در حاشیه سفر هیئت دولت به استان سمنان، زمین چمن مصنوعی سرخه افتتاح شد، این پروژه در ۱۵ هزار مترمربع زمین، ظرف مدت هفت ماه احداث‌شده است، به گفته مؤیدی زاده فرماندار سرخه برای ساخت این زمین دو و نیم میلیارد تومان اعتبار استانی و ملی صرف شده است.

در پروژه‌ای دیگر اما در سمنان فاز دوم دانشکده گردشگری دارای ۱۶ کلاس، ۹ آزمایشگاه و پنج اتاق اداری و یک سایت رایانه به بهره‌برداری رسید، این طرح در فاز دوم چهار میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت و قرار است در ۲۱ ماه آینده احداث شود. گفتنی است وزیر علوم این طرح را در مرکز استان افتتاح کرد.

روحانی در جمع فعالان اقتصادی و نخبگان

رئیس‌جمهور با نخبگان و فعالان اقتصادی استان سمنان نیز در سالن هلال‌احمر دیدار کرد، وی بابیان اینکه بانک‌ها باید به کمک اقتصاد کشور آیند، گفت: امروز معتقدیم که بار سنگینی بر دوش بانک‌ها است، ‌اقتصاد کشور ما بدون فعالیت بانک‌ها نمی‌چرخد.

روحانی بابیان اینکه ما نیمه‌خالی لیوان را در سطح کشور بیش از آن‌که است می‌بینیم و نیمه‌پر را معمولاً کمتر مشاهده می‌کنیم، تأکید کرد: درست است که مشکلات داریم، کشورمان تحریم است و کشوری مانند آمریکا و رژیمی مانند صهیونیسم با ما مقابله و برخی دولت‌های به‌ظاهر مسلمان هم برای ما توطئه می‌کنند و شرایط ما عالی نیست اما باید همه دست‌به‌دست هم دهیم

رئیس‌جمهور در ادامه بیان کرد: همه مسائلی که برای دولت اتفاق می‌افتد به مردم نمی‌گوییم چراکه باید برای گفتن نیز فایده‌ای پیدا کنیم، ما نمی‌خواهیم باهم دعوا کنیم، همه آمده‌ایم تا کشور را اداره کنیم، آن‌قدر چیزها در دل و ذهن دارم که نمی‌توانم بگویم نه اینکه نتوانم، اما مفید نمی‌بینم، من امروز در دانشگاه مقداری به فکر فرورفتم وقتی دیدم دانشجویی که باید فعال باشد و اطلاع داشته باشد برخی‌شان ناقص اطلاعات دارند و از فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کمتر اطلاع دارند حال‌آنکه ما باید همه دست در دست هم دهیم.

وی افزود: برخی موضوعی مطرح می‌کنند که می‌گوییم چرا بخش‌نامه و مقررات را عوض می‌کنیم برای این است که با فضایی مواجه هستیم که کمتر قابل پیش‌بینی بوده است و ممکن است در ذهن انسان متبادر شود که از هر ۱۰۰ نفر که ارز می‌گیرند یک تا دو نفر خطا کند اما فکرش را نمی‌کردیم از ۱۰۰ نفر برای مثال ۵۰ نفر خطا کنند.

انتقاد از صدا و سیما

 سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز در حاشیه این سفر و در جمع مسئولان شهرستان سمنان از بهره‌برداری از دو واحد آموزشی در سفر کاروان تدبیر و امید به استان سمنان خبر داد و افزود: دو واحد آموزشی ۱۲ کلاسه با ظرفیت پذیرش ۳۶۰ دانش‌آموز در استان سمنان، بااعتباری بالغ‌ بر ۴۱ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و مشارکت خیرین احداث‌ شده است.

وی بیان کرد: صداوسیما با تبلیغ مکرر آگهی کتاب‌های کمک‌ آموزشی، نظام تعلیم و تربیت را دچار چالش می‌کند، ادامه این روند و تبلیغ کتاب‌های کمک‌آموزشی به تقویت حافظه محوری در دانش آموزان می‌انجامد و این موضوع مانع تحقق اهداف تعلیم و تربیت است.

عضو کابینه در ادامه بیان کرد: در سال ۸۵ حدود دوسوم مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی و خطرآفرین بود، با اقدامات انجام‌گرفته برای بازسازی مدارس و احداث مدارس جدید، خوشبختانه امروز این نسبت برعکس شده و امروز ۲ سوم مدارس کشور ایمن و تنها یک‌سوم آن نیازمند بازسازی است.

افزایش خدمات تأمین اجتماعی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در حاشیه این سفر با ابراز اینکه از سال ۹۲ تاکنون تعداد بیمارستان‌های تأمین اجتماعی کشور به ۷۶ باب افزایش پیدا کرد که نشان از عزم دولت برای خدمت‌رسانی است، گفت: از سال ۹۲ تاکنون همچنین بهره‌برداری از ۵۲ طرح درمانی و بیمه‌ای در دستور کار دولت قرارگرفته که برای آن‌ها میلیاردها تومان اعتبار هزینه شده است.

محمد شریعتمداری بابیان اینکه دربازه زمانی روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم همچنین میزان دریافتی مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی نیز ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش‌یافته است، تأکید کرد: ۷۱ درصد مردم تحت پوشش خدمات تأمین اجتماعی هستند که بخش عظیمی از آن‌ها در روستاها سکونت دارند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم در حاشیه بازدید از پروژه‌های گردشگری استان سمنان، درباره حمایت از اشتغال حوزه گردشگری، گفت: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت حوزه گردشگری اعطا می‌شود.

علی‌اصغر مونسان بابیان اینکه توسعه و رونق صنایع‌دستی و همچنین اشتغال‌زایی محورهایی هستند که سازمان میراث فرهنگی به آن‌ها نگاه ویژه دارد، تأکید کرد: در راستای همین نگاه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت اشتغال گردشگری در سراسر کشور اعطا می‌شود.

در رویدادی دیگر محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز  بابیان اینکه نقشه راه برای اجرای طرح‌های آبخیزداری ترسیم‌شده است، گفت: ۲۲ میلیون دلار امسال برای این طرح‌ها اختصاص یافت؛ وی افزود: این میزان شامل ۷۰۰ میلیارد تومان باهدف اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص خواهد یافت

وی که در جمع گرمساری‌ها سخن می‌گفت افزایش تغذیه سفره‌های زیرزمینی و مقابله با خشک‌سالی را دو اولویت اجرای طرح‌های آبخیزداری دانست و تأکید کرد: دولت بر روی این طرح‌ها تأکید دارد چراکه باعث کنترل عوامل فرسایش آبی و افزایش پوشش گیاهی مراتع کشور می‌شود.

برگزاری اجلاسیه سراسری نماز به میزبانی سمنان

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سفر روحانی اما اجلاسیه سراسری نماز بود که با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد، در این مراسم قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز و روحانی سخنرانی کردند، همچنین آیت‌الله شاهچراغی پیام رهبری را قرائت کرد. روحانی در این مراسم با ابراز اینکه نماز یک عبادت صرف یا یک فرع دین مثل سایر فروع دین نیست، نماز همه چهره اسلام است و صورت اسلام نماز محسوب می‌شود، افزود: جوهر دین، ایمان به خدا و اعتقاد به‌حق است و عمل به دستورات الهی است اما نماز پرچم دین قلمداد می‌شود، شما کشور را با پرچم می‌شناسید لذا دین بدون نماز قابل شناخته شدن نیست.

نماینده رئیس‌جمهور در امر نماز نیز در این اجلاسیه بابیان اینکه دستگاه‌های اجرایی در ترویج امر نماز پیش‌قدم شوند، گفت: ۹ دستگاه اجرایی کشور در اجلاسیه سرا سری نماز تجلیل شدند. محمدحسین رضایی ضمن بیان اینکه ارزیابی‌ها شامل برنامه‌های موردتوافق در سه سطح مدیریتی است، اضافه کرد: هریک از دستگاه‌های اجرایی بر اساس ظرفیت‌ها، مأموریت و تکالیف قانونی خود مورد ارزیابی قرار گرفت که ضمن پرهیز از مقایسه روند پیشرفت هر دستگاه موردتوجه بوده است.

رئیس ستاد اقامه نماز نیز در این اجلاسیه با اشاره به فرازهایی از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به اجلاسیه نماز، افزود: اولین سخنرانی امام خمینی(ره) بعد از فرار شاه زمانی صورت گرفت که نزدیک به ظهر بود و لذا به آقا سید احمد فرمود که نماز چه موقع است و ایشان فرمودند همین‌الان، لذا امام (ره) در همان لحظه سخنرانی که جهانیان آن را گوش می‌کردند تعطیل کردند و این مهم نشان از اهمیت نماز است.

حجت‌الاسلام محسن قرائتی گفت: روزی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یادداشتی را درزمانی که رئیس‌جمهور بود به من داد که بر روی آن نوشته‌شده بود از تمام امکانات کشور برای نماز استفاده کنید و من این یادداشت را به رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز نشان دادم و ایشان نیز تائید کردند و لذا این اهمیت نماز است.

روحانی مهمان همشهریان خود

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران اسلامی در ادامه سفر دوروزه هیئت دولت به استان سمنان با حضور در سرخه بر سر مزار والدین خود حاضر شد، وی در جمع مردم سرخه نیز بابیان اینکه این‌یک واقعیت است که انقلاب در استان سمنان از سرخه شروع شد، گفت: ما در اواخر مذاکرات هسته‌ای از زبان سرخه‌ای استفاده کردیم.

وی گفت: سرزمین پربرکت سرخه دارای انسان‌های عالم، مجاهد و پرهیزکار است. من فراموش نمی‌کنم که یک ساعت به اذان صبح بسیاری از مردم در مسجد بودند؛ اینجا سرزمین دلاوران است از سوی دیگر باید گفت دیار کویر دیار تشنه است و مردم از مسئولان آب آشامیدنی و پایدار می‌خواهند. وعده آقای اردکانیان وزیر نیرو این است که ان‌شاءالله تابستان ۹۹ آب سالم به سرخه خواهد رسید. این آب سالم برای ۳۰ سال آینده سرخه خواهد بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز هم‌زمان با سخنرانی روحانی از بنای تاریخی حشمت خان در سرخه بازدید کرد. خانه حشمت دارای یک مجموعه بزرگ شامل چهار منزل مسکونی، دارالحکومه، باغ، حمام و مدرسه بوده که امروز و پس از سال‌ها فقط دوخانه از آن باقیمانده است که می‌توان آن‌ها را بهسازی و احیا کرد. بادگیرهای دوقلوی خانه حشمت خان با تزئین‌های بسیار زیبا و درخور هنر اسلامی، ایرانی امروز در زمره شاخصه‌های ویژه شهرستان سرخه محسوب می‌شوند.

آخرین برنامه‌های روحانی

روحانی در پایان سفر دوروزه اما در شورای اداری استان سمنان و سپس در جمع خبرنگاران حاضر شد، وی در نشست شورای اداری موضوع آب را از مهم‌ترین مسائل استان سمنان برشمرد و گفت: مشکل آب یک مسئله ملی است و بحث این استان و آن استان در آن مطرح نمی‌شود، آب آشامیدن حق مردم است و کسی نمی‌تواند برای آن حرف بزند، من به مردم خوزستان هم گفتم که روی آب شرب نباید حرفی زد.

روحانی درباره انتقال آب دریای خزر نیز با تأکید بر اینکه دریا مال خدا است و حق آب‌های ندارد زیرا آبی است که خداوند در اختیار ما گذاشته و باید این را شیرین کنیم و به دست مردم برسانیم، گفت: ‌عمده کار در این راستا سرمایه‌گذاری است که باید بخش خصوصی کار را انجام دهد.

وی با اشاره به امضاء ۱۰ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه در استان سمنان، گفت: این تفاهم‌نامه‌ها اگر فعال و اجرایی شود می‌توانیم تحول خوبی را در استان شاهد باشیم، لذا نباید بگذاریم طرح‌ها طولانی شود.

رئیس‌جمهور در ادامه بابیان اینکه تلاش ما بر این است تا کارها را به استان‌ها واگذار کنیم، گفت: پایتخت باید کارها را رها کرده و به استان‌ها واگذار کند، امروز شاهدیم که بعضاً یک کار کوچک دریکی از استان‌ها به دلیل نامه‌نگاری با مرکز تهران و وزارتخانه مدت‌ها به طول می‌انجامد حال‌آنکه اگر اختیارات را واگذار کنیم، مدیران کل استان‌ها و حتی استاندار و شورای برنامه‌ریزی آن استان می‌توانند امور را به‌خوبی انجام دهند.

آزادترین دانشگاه‌های جهان راداریم

رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران نیز از امضاء ۱۰هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در سمنان خبر داد و گفت: مرز هوایی، کارگو و فرودگاه بین‌المللی شاهرود ازجمله مهم‌ترین طرح‌های سفر دولت به استان بود.

وی بابیان اینکه دانشگاه‌های ما آزادترین دانشگاه‌های دنیا ازلحاظ بیان نقدها هستند، ابراز داشت: فکر نمی‌کنم در کمتر کشوری یافت شود که دانشجویان و تشکل‌ها آزاد نظراتشان را مطرح کنند معمولاً ما از دانشگاه‌های تهران بازدید می‌کنیم اما سال گذشته در سیستان و بلوچستان و امسال در سمنان مراسم روز دانشجو برگزار شد.

روحانی بابیان اینکه در این دولت است که همه ۱۶ آذرها با گرمی و نشاط فراوان در سراسر کشور برگزار می‌شود و سخنران‌های مختلف صحبت می‌کنند، تصریح کرد: سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ نشست در ۱۶ آذر برگزار شد لذا خوشحالیم که هم در مهرماه و آذرماه در اختیار دانشگاهیان بوده‌ایم.

رئیس‌جمهور بابیان اینکه آب مهم‌ترین موضوع استان سمنان محسوب می‌شود، ابراز داشت: همه ما ازجمله مردم در بحث صرفه‌جویی آب همراهی کنند، مردم ما باید از آب آشامیدنی استفاده کنند و لذا همه به هم کمک کنیم، دولت نیز باید تسهیلات لازم را فراهم کرده و سرمایه‌های بسیاری انجام شود.

بیمه رانندگان و کامیون داران در اصلاحیه بودجه سال ۹۷

در ساعات پایانی سفر دو روزه هیئت دولت اما انوشیروان محسنی بندپی سرپرست سازمان تأمین اجتماعی هم بابیان اینکه بیمه رانندگان و کامیون‌داران در اصلاحیه بودجه سال ۹۷ قرار گرفت، گفت: با این اقدام یک‌میلیون نفر از خدمات تأمین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند.

وی ضمن بیان اینکه با پیشنهاد دولت و مصوبه مجلس برای تداوم بیمه رانندگان و کامیون‌داران اعتباری معادل دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد، اضافه کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول از این لایحه‌ها حمایت کنند.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی ضمن بیان اینکه برای تحقق اهداف موردنظر در این سازمان نیازمند حمایت‌های دولت هستیم، ابراز داشت: خوشبختانه با مصوبه مجلس و اختصاص ردیف بودجه رانندگان می‌توانند از خدمات اجتماعی، درمانی و بازنشستگی این سازمان استفاده کنند.

روحانی سمنان را ترک کرد

درنهایت روحانی استان سمنان را با افتتاح ۳۴۳ پروژه به‌طور متمرکز و انعقاد 10 هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه اجرای طرح‌های مختلف ترک کرد، درنهایت باید دید چه میزان از این طرح‌ها عملی می‌شوند و چه میزان دیگر باید به انتظار بودجه و اعتبارات بنشینند.

در این گزارش سعی شد تا به‌طور خلاصه به تمام ابعاد سفر روحانی به استان سمنان اشاره شود، سفری که دو روز طول کشید و حواشی بسیاری ازجمله بی‌برنامگی عجیب‌وغریب در اجرای برنامه‌های هیئت دولت را به همراه داشت، بی‌برنامگی که باعث سردرگمی خبرنگاران شده بود و حتی مدیران کل استانی، معاونان استاندار سمنان و مقامات استانی هم در پاسخ به این سؤال که برنامه بعدی چیست و در کجا برگزار می‌شود عاجز بودند.

درنهایت روحانی با هواپیما به شاهرود آمد و با هواپیما از سمنان رفت، هواپیمایی که در شاهرود مرز هوایی و فرودگاه بین‌المللی را به ارمغان آورد و در سمنان شرایط توسعه روزافزون فرودگاه مرکز استان را فراهم کرد تا در آینده نزدیک شاهد دومین مرز هوایی در استان سمنان باشیم مقوله‌ای که لایق مردم سخت‌کوش استان سمنان است.

نظر شما