شناسهٔ خبر: 29816181 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در گفت‌وگو با المیادین

عبدالسلام: مرحله انتقالی آینده در یمن بر اساس قوانین جدید خواهد بود

رئیس هیات صنعاء در مذاکرات صلح یمن گفت که «ما معتقدیم مبنای تشکیل مرحله انتقالی آینده در یمن اصول و قوانین جدیدی صورت خواهد گرفت و بر اساس آن یک دولت باید امور کشور را اداره کند.»

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد عبدالسلام» نماینده هیات یمن در مذاکرات سوئد دیشب با شبکه المیادین گفت‌وگویی را انجام داد و در آن درباره مسایل مربوط به حال و هوای مذاکرات سوئد که قرار است از امروز(جمعه) رسما آغاز شود، صحبت کرد.

او گفت که ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله باید مراقب سیاست نیرنگ و فریبی که ممکن است ائتلاف متجاوز سعودی به کار ببرد، باشند.

عبدالسلام با بیان اینکه تشدید حملات نظامی ائتلاف سعودی-اماراتی به معنای مخالفت آن با حل سیاسی بحران یمن خواهد بود، افزود: جنگ در یمن به یک مساله عادی و روتین تبدیل شد، اما سرانجام حملات ائتلاف سعودی شکست خواهد بود.

رئیس هیأت صنعاء تصریح کرد: جامعه جهانی معتقد است که گزینه نظامی در یمن شکست خورده است و قطعنامه 2216 که با هدف سرپوش گذاشتن روی حمله نظامی چند ساله ائتلاف متجاوز به یمن صادر شده بود، باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

عبدالسلام گفت که حال و هوای مذاکرات سوئد نشان می‌دهد که جامعه جهانی تمایل به «توقف جنگ» در یمن دارد و در این خصوص مواضع روشنی را دریافت کرده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد که جامعه بین الملل به این نتیجه رسیده که ادامه جنگ یمن، بی فایده است؛ زیرا طرف متخاصم حملات نظامی زیادی علیه یمن انجام داده است، اما نه تنها نتوانسته در عرصه سیاسی چیزی به دست آورد، بلکه باعث ایجاد درگیری‌های داخلی و منطقه‌ای شده است.

رئیس هیات یمن در مذاکرات صلح سوئد تاکید کرد که شاید تا یک یا دو ماه دیگر در یک کشور عربی نشست برگزار کنیم و در آن جزئیات محورهای مورد بحث در استکهلم را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

وی افزود: انتظار آن نمی‌رود که در این چند روز مذاکره بر سر پایان جنگ و درگیری‌ در یمن توافقی حاصل شود، اما شاید بتوان در خصوص برخی مسائل مانند بازگشایی فرودگاه‌ها، آزادی اسرا و مسایل مربوط به بحث‌های اقتصادی و بانک مرکزی به توافقاتی دست یافت.

رئیس هیات مذاکرات یمن در استکهلم سوئد در بخش دیگری از اظهاراتش به مساله مهم «مرحله انتقالی» قدرت پس از توقف جنگ در یمن اشاره کرد و گفت: شالوده تشکیل مرحله انتقالی آینده اصول و قوانین جدیدی خواهد بود که بر اساس آن باید یک دولت امور کشور را اداره کند؛ دولتی که در آن همه جریان‌ها مشارکت داشته باشند ومورد قبول تمامی طرف‌ها باشد.

محمد عبدالسلام درباره جزئیات مرحله انتقالی قدرت در یمن گفت: مدت مرحله دولت انتقالی و وظایف آن مشخص می‌شود و برای تشکیل آن تمامی طرف‌های درگیر خلع سلاح می‌شوند و سلاح تنها منحصرا در اختیار دولت انتقالی قرار خواهد گرفت.

عضو ارشد جنبش انصارالله تاکید کرد که برای تشکیل دولت انتقالی باید مسائل مهمی مانند حفظ حاکمیت و استقلال یمن، نهادهای دولتی، آشتی ملی، قانون اساسی، ساختار ارتش و دستگاه‌های امنیتی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

وی با تاکید بر لزوم تدوین پیش‌نویس قطعنامه پس از اعلام نتایج مذاکرات گفت: گریفیتس(نماینده سازمان ملل در امور یمن) قبلا گفته بود که آنچه در این مذاکرات مورد توافق قرار بگیرد باید به یک پیش‌نویس قطعنامه تبدیل و در اختیار شورای امنیت قرار بگیرد تا قطعنامه‌ای در این خصوص صادر شود.

عبدالسلام در پایان گفت‌وگوی خود با المیادین خواستار برقراری آتش‌بس در یمن  و توقف تجاوزات ائتلاف سعودی در طول مذاکرات استکهلم شد و گفت: ما این موضوع را روز پنجشنبه با نماینده سازمان ملل در امور یمن در میان گذاشتیم و به او گفتیم که ادامه حملات ائتلاف سعودی-امارتی، منجر به شکست مذاکرات خواهد شد.

دور جدید (دور چهارم) مذاکرات صلح یمن از دیروز پنجشنبه با حضور طرف‌های یمنی در شهر استکهلم پایتخت سوئد آغاز شد و قرار است به مدت یک هفته ادامه داشته باشد.

این در حالی است که دور قبلی مذاکرات که ششم سپتامبر (15 شهریورماه) در ژنو سوئیس برگزار شده بود، با کارشکنی عربستان سعودی به شکست منجر شده بود.

انتهای پیام/ح

نظر شما