شناسهٔ خبر: 29816169 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

گوترش: طرف های یمنی بدون هیچ پیش شرطی مذاکره کنند

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بیانیه ای درباره نشست صلح یمن در استکهلم پایتخت سوئد منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

العالم - یمن

به گزارش پایگاه اینترنتی سازمان ملل؛ در این بیانیه که استفن دوجاریک سخنگوی سازمان ملل به نقل از دبیر کل آن را منتشر کرده است, آمده است: دبیر کل سازمان ملل از برگزاری گفتگوهای صلح یمن در سوئد استقبال می کند و از تمامی طرف ها می خواهد که برای پیشرفت در این مذاکرات با مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن گفتگوهای لازم را داشته باشند و در جهت انعطاف و با دیدی خوشبینانه به پیش بروند و بدون هیچ پیش شرطی با هم مذاکره کنند.

دبیرکل سازمان ملل از تمامی طرف های ذینفع می خواهد که به کاهش تنش در مورد بندر الحدیده ادامه دهند و تدابیر دیگری را برای کاهش بحران انسانی و اقتصادی در یمن در نظر بگیرند.

او به تمامی طرف ها این موضوع را خاطر نشان می کند که یک راه حل که بر روی آن مذاکرات لازم صورت گرفته باشد تنها می تواند از راه مذاکرات بین خود یمنی ها به هدف برسد. این تنها راه برای پایان دادن به درگیری و بحران انسانی موجود در یمن است.

روز گذشته مذاکرات صلح یمن در استکهلم سوئد آغاز شد، هیئت ملی یمنی در جلسات نشست بر اتخاذ اقدامات لازم جهت ایجاد اعتماد به عنوان اولویت اول تاکید دارند و منابع بین المللی نیز اعلام کردند که ایجاد اعتماد اولویت اصلی در نشست صلح خواهد بود پس از آن پیشنهاد نظارت بین المللی بر بندر الحدیده مورد بررسی قرار خواهد گرفت و گریفتس نیز پیشتر تاکید کرده است که درصورت موافقت طرف های یمنی سازمان ملل آمادگی نظارت بر بندر الحدیده را دارد.

محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی جنبش انصار الله با حضور در برنامه مع الحدث شبکه خبری العالم گفت که مذاکرات سوئد دو هدف را محقق می کند: هدف اول مربوط به روند سیاسی و ایجاد چارچوبی برای مذاکرات بعدی است چون امیدی به رسیدن به راه حل سیاسی در این مذاکرات نیست، هدف دوم مربوط به روند انسانی و اوضاع اقتصاد یمن و بازکردن تمام منافذ و گذرگاه های زمینی و دریایی و هوایی و همچنین مبادله اسراست که در مورد آن توافق صورت گرفته و در هفته های آینده اجرایی می شود.

لازم به ذکر است خبرنگار شبکه العالم روز گذشته از محل مذاکرات گزارش داد که در ساعات اولیه آغاز مذاکرات صلح یمن فضای مثبت ارزیابی شد اما با مخالفت ائتلاف ضد یمن با برقراری آتش بس در زمان برگزاری مذاکرات به منظور فراهم شدن فضای مورد نیاز جهت ایجاد اعتماد و رسیدن به راهکاری سیاسی، این فضا کمی تغییر یافت.

درحالی که سعودی ها مدعی هستند برای موفقیت آمیز بودن مذاکرات صلح طرف های یمنی به نیروهای تحت امر خود دستور توقف حملات را صادر کرده اند، منابع یمنی گزارش داند که جنگنده های متجاوز روز پنجشنبه بیش از 28 بار مناطق مختلف یمن را بمباران کردند.

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن گفت: تداوم تجاوزگری نیروهای ائتلاف و مزدوران آنها همزمان با روز اول مذاکرات صلح در سوئد، موید این موضوع است که متجاوزان هیچ تمایلی به برقراری صلح و آماده سازی فضای مناسب برای پیش برد دور جدید گفت و گوها ندارند.

نظر شما