شناسهٔ خبر: 29815592 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خواب سنگین تولید در استان اصفهان

R41346/P4001/S6,51/CT7

اقتصاد کشور طی چند سال گذشته با فراز و نشیب‌هایی مواجه شد که بی‌تأثیر بر بخش تولید نبود؛ در واقع وضعیت فضای کسب و کار، بخش تولید و صنعت بسته به شرایط اقتصادی کشور متغیر است.

صاحب‌خبر -
- اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، در حال حاضر کارخانه‌های تولیدی برای ادامه فعالیت خود با موانع بسیاری مواجه هستند که این امر سبب شده فضای کسب و کار در کشور نامساعد و معضل بیکاری و رکود دامن‌گیر اقتصاد شود.

در این میان فضای سنگین کسب و کار در کشور، اتخاذ مالیات‌های کلان از بنگاه‌های اقتصادی و قوانین دست و پاگیر ناشی از کاغذ بازی‌های اداری که هزینه‌های بسیاری را به نظام اداری کشور تحمیل می‌کند یکی از معضلات و موانع اصلی نبود رونق تولیدات کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی و افزایش بیکاری و تعدیل نیروها است.

پیشرفت کشور زمانی می‌تواند جامه عمل بپوشد که تولید داخلی به عنوان مقوله‌ای اشتغالزا در اولویت قرار گیرد از این رو نقش دولت در تقویت تولید ملی و اشتغال بسیار مهم و اساسی است، اما نمی‌توان گفت که دولت به تنهایی قادر به انجام کار باشد چرا که باید مردم نیز برای تقویت تولید داخلی وارد عرصه شوند و با حمایت و اعتماد به تولید ملی در مسیر توسعه اشتغال در کشور و در نهایت استقلال اقتصادی که نتیجه نهایی اقتصاد مقاومتی است دست یابیم.

بحث اشتغال در طول سال‌های متمادی و با حضور هر کدام از دولت‌ها جزو مهم‌ترین مسایل مطرح شده به شمار می‌آید و تمامی مسئولان مربوطه ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری را از ضروریات می‌دانند؛ اما متاسفانه به دلیل مرتبط بودن اشتغال و بازار کار کشور با همه تصمیمات کلان دولت‌ها، در سالیان گذشته اشتغال‌زایی متاثر از سیاست‌های هیجانی و لحظه‌ای پیشرفت چندانی نداشته و به گفته اقتصاددانان تولید در مرز خطر قرار گرفته و وضعیت تولیدات کشورمان هنوز در شرایط نامساعدی قرار دارد و با وجود آمار بهبود شاخص‌های اقتصادی از سوی مسئولان همچنان اخبار ی از تعطیلی کارخانه‌های بزرگ، کوچک صنعتی و تولیدی به گوش می‌رسد.

در این شرایط اقتصاددانان معتقدند تولید ملی یک کشور هرچقدر بیشتر باشد فرصت‌های اشتغال در آن اقتصاد بیشتر خواهد شد، بنابراین نخستین نکته‌ای که منجر به افزایش تولید ملی می‌شود تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی اقتصادی درست است اما نگاهی به اقتصاد، شرایط صنایع و نیز بنگاه‌های تولیدی در مقطع کنونی حکایت از تداوم سایه سنگین رکود بر اقتصاد کشور و ادامه وجود و حضور مشکلاتی چون معوقات بانکی و کمبود سرمایه در گردش برای شرکت‌ها دارد.

افزایش نرخ بیکاری با تعطیلی واحدها و کاهش تولید

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه با تعطیلی واحدها، تنزل تولید و کاهش فروش، نرخ بیکاری هم رشد می‌کند، گفت: اکنون برخی از کارخانه‌های نامدار فقط به قبرستان دستگاه‌ها و ماشین‌آلات تبدیل شده‌اند.

حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه مسئله اشتغال بحثی است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها آن را مطرح کردند، اظهار داشت: اشتغال و تولید مکمل یکدیگر و مهم‌ترین موضوع فعلی کشور است اگر اشتغال راه بیفتد خودبه‌خود تولید هم رونق می‌گیرد، تولید ثروت می‌شود و چرخ اقتصاد کشور هم می‌چرخد.

وی پیرامون اینکه اکنون اقتصاد کشور در حال رکود است، افزود: در رکود اقتصادی کشورهای دیگر سعی می‌کنند بسته‌های حمایتی به تولیدکنندگانشان بدهند تا تولید و اشتغال پایدار نگه داشته شود و تولیدکنندگان روی پای خود بایستند اما طی چند سال اخیر فشارها روی تولیدکنندگان بیشتر شده و بسیاری از شرکت‌ها و تولیدی‌ها تعطیل شده‌اند.

ناامیدی تولیدکنندگان با واردات کالاهای قاچاق

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با ابراز تاسف از اینکه امروزه واحدهای تولیدی و صنعتی یا تولید خود را متوقف کرده و یا با تعدیل نیروهای شاغل خود تولیدات را کاهش داده‌اند، بیان کرد: بخش خصوصی کشور با کمبود نقدینگی از یک طرف، عدم بازار فروش و رقابت قدرت‌های خارجی در بحث واردات قاچاق از سویی دیگر مواجه شده و به همین دلیل، تولیدکنندگان ناامید شده‌اند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی، بسیاری از تولیدکنندگان صلاح را در این دیده‌اند تا سرمایه‌هایشان را در بانک بگذارند و به قول خودشان خیالشان هم آسوده‌تر باشد.

حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه از گذشته‌های دور اشتغال اصفهان متکی بر تولید در بخش صنعتی بوده اما براساس رویکردی‌ که دولتمردان در مسایل مرتبط به اقتصاد کشور و صنعت داشته سبب شده حجم تعطیلی واحدهای صنعتی ما افزایش و تولیدات آنها کاهش یابد، گفت: طبیعی است که با تعطیلی این واحدها، تنزل تولید و کاهش فروش، نرخ بیکاری هم رشد خواهد کرد، اکنون برخی از کارخانه‌های نامدار فقط به قبرستان دستگاه‌ها و ماشین‌آلات تبدیل شده‌اند.

وی پیرامون اینکه باید بپذیریم که سهم استان اصفهان از آثار و تبعات ناشی از عدم رونق اقتصادی در کشور بیش از پیش بوده است، اظهار داشت: مهاجرت افراد بیکار برای کسب شغل از استان‌های دیگر به اصفهان و حتی به روستاهای استان را می‌توان یکی از دلایل آن دانست و این مسئله ایجاد فرصت‌های شغلی را براساس آمار جمعیت جویای کار می‌طلبد.

امکان رونق اقتصاد پویا در کشور برپایه ظرفیت‌های داخلی

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس پیرامون اینکه آیا اقتصاد پویا می‌تواند در رونق تولید و ایجاد اشتغال برای تحقق استقلال اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد، افزود: این موضوع کاملاً صحیح است، چنانچه اقتصاد کشور براساس ظرفیت‌های داخلی و نیازهای بازار مصرف 80 میلیون ایرانی تدبیر شود می‌تواند شرایط اقتصاد پویا را داشته باشد و به‌تبع با پویایی اقتصاد، تولید و اشتغال هم افزایش می‌یابد و از سوی دیگر باید نیازهای کشورهای اطراف را سنجیده و صادرات را برای توسعه واحدهای تولید داخلی افزایش دهیم.

وی در خصوص اینکه بهترین اقدام دولت برای ایجاد اقتصاد پویا در کشور این است که خودش را از بنگاهداری رها کند و با سیاست‌ها و تدبیر به جایگاه نظارتی و پشتیبانی برسد، بیان کرد: اکنون شاهدیم که برخی از وزرا و زیر مجموع آنها چسبندگی خاصی به پست‌‌ها و رتبه‌های خود در هیئت مدیره‌های واحدهای صنعتی دارند و ایستادگی، توان توسعه و پیشرفت را از تولیدات داخلی گرفته‌اند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت باید زمینه اشتغال مردم را فراهم کند یعنی هر فرد ایرانی که خواست کار کند و مشغول به شغلی برای به دست آوردن نان حلال شود این امکان برایش ایجاد شود، اما در حال حاضر چنین شرایطی برای همه مهیا نیست و جمعیت چند میلیونی دنبال کار می‌دوند اما شغلی پیدا نمی‌کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که افزایش بیکاری و بی‌رونقی تولید و اشتغال را می‌توان با عدم فرهنگ کار بین مردم و جوانان مرتبط دانست، اظهار داشت: باید بگویم آنچه که به مسئولان باز می‌گردد عدم رویکرد صحیح در ایجاد رونق اقتصادی و نبود جلوگیری از ورود کالاهای مشابه داخلی و قاچاق به داخل کشور است که اکنون اجازه رسمی برای واردات این نوع کالاها صادر هم شده است.

تولید از بحرانی‌ترین بخش‌های اقتصاد

حاجی دلیگانی ادامه داد: اما از سوی مردم هم برخی از افراد انتظار دارند بدون زحمت و تولید پویا به جایگاه و دستمزدهایی دست یابند البته ایجاد این نوع فرهنگ کار در بین ایرانیان به برنامه‌ریزی و تعیین بودجه‌های اعتباری دولت‌ها هم مرتبط است چرا که با اقدامات اجرایی و مصوبه‌ها شهروندان بیشتر تمایل به کارهای دولتی دارند.

وی افزود: برای مثال فرد تولیدکننده برای کسب وام حتی به مبلغ 5 تا 10 میلیون تومانی از بانک‌ها نیاز به فیش کسر حقوق کارمند دارد پس با چنین دیدگاهی در جامعه تمایل افراد برای ایجاد واحد تولیدی و کسب و کار فعال نابود می‌شود این نوع فرهنگ که کارمندان ادارات دولتی افزایش یابد نشان از پویایی اقتصاد آن کشور نیست بلکه نشان‌دهنده نبود فرهنگ کار و راحت‌طلبی آن جامعه است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با بیان اینکه برای حل مشکلات تولیدکنندگان ابتدا مسئولان باید باور داشته باشند که می‌توان معضلات اقتصادی را با تکیه بر توان داخلی حل کرد، گفت: تولید یکی از بحرانی‌ترین بخش‌های اقتصاد به شمار می‌آید چرا که هر روز شاهد تعطیلی یکی از کارخانجات کشور هستیم و باید فکر و راهکاری اساسی برای بهبود وضعیت این بخش کرد.

وی پیرامون اینکه ثمره نمایش کالاهای بی‌کیفیت خارجی در بازار 80 میلیونی ایران سلب فرصت خرید یا حتی فکر کردن به کالاهای ایرانی است، افزود: در نتیجه واردات غیرضروری چرخ تولید داخلی متوقف و حمایت از تولیدات عملاً بی‌معنی و فقط در حد هدف و شعار باقی می‌ماند.

هیچ یارانه‌ای بهتر از "اشتغال" نیست

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان پیرامون اینکه تولید شاه‌کلید حل مشکلات کشور است و دولتمردان باید بر تولید ملی متمرکز شوند، گفت: پرداخت بیمه بیکاری هر ماه برای دولت هزینه‌های زیادی در بردارد، چنانچه دولت این رقم را به عنوان وام به تولیدکننده می‌داد اشتغال ایجاد و بیکاری مرتفع می‌شد. تولید بالا به نفع طبقه متوسط است، چنانچه به جای یارانه برای مردم اشتغال ایجاد شود، هیچ یارانه‌ای بهتر از اشتغال نیست.

مصطفی روناسی اظهار داشت: با این شرایط برای جذب سرمایه‌های مردم و سرمایه‌گذاران در بخش تولید و اشتغال باید فضای کسب و کار، بروکراسی اداری، برخورد بانک‌ها و سازمان تأمین اجتماعی و مراحل سخت ثبت شرکت‌ها را بهبود دهیم تا تولید و اشتغال رونق یابد.

وی افزود: البته عمده‌ترین نتیجه حمایت از تولید ملی ایجاد اشتغال است و مهم‌ترین مانع آن قاچاق. اگر هر تریلی قادر به انتقال 20 تن کالا باشد، به 150 هزار تریلی برای انتقال این کالاها احتیاج است. بنابراین حذف کالای قاچاق اصلی‌ترین عامل در رونق تولید، حمایت از کالای ایرانی است؛ زیرا سبب افزایش اشتغال می‌شود.

کاهش ظرفیت اشتغال اصفهان با توقف فعالیت کارخانه‌ها در طرح‌های عمرانی

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان، صنعتی‌ترین استان ایران است و در زمان رکود به‌تبعیت از کشور بیشترین آسیب را نسبت به استان‌های دیگر می‌بیند، بیان کرد: اکنون با رکود حاکم و کاهش پروژه‌های عمرانی و زیربنایی، فعالیت بسیاری از کارخانه‌ها در طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای متوقف شده و ظرفیت اشتغال استان اصفهان هم به‌تبع پایین آمده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به‌دلیل رکود بسیاری از صنایع در تأمین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو هستند و کارفرمایان دولتی هم پول‌های آنها را پرداخت نمی‌کنند و این صنایع نمی‌توانند به تولید و جذب اشتغال ادامه دهند.

روناسی گفت: استان اصفهان به لحاظ برچسب مارک برخوردار در پرداخت مالیات رتبه دوم اما برای اخذ اعتبارات در ردیف‌های هفدهم و هجدهم قرار داد و اصفهان میلیاردر فقیر شده است شهری که از نظر زیرساخت‌ها، وضعیت اشتغال، فضای کلاس‌های درسی در شرایط مناسب نیست.

نابودی اشتغال‌های فعال در اصفهان با توسعه نامتوازن زیرساخت‌ها

وی با ابراز تاسف از اینکه در دهه‌های گذشته، توسعه نامتوازن و بی‌برنامه زیرساخت‌ها برای استان‌هایی نظیر اصفهان ارمغانی به جز کاهش منابع آبی، آلودگی‌ هوا و به خطر افتادن دیگر منابع زیست‌محیطی در پی نداشته است، اظهار داشت: در اثر این نوع توسعه و نامناسب شدن شهرها برای زندگی، ضمن افزایش نرخ مهاجرت، تولید کاهش و اشتغال‌های فعال هم نابود شده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان افزود: متأسفانه اصفهان از جمله شهرهایی است که بیکاری بسیار در آن به چشم می‌خورد، اما در سه سال گذشته با افزایش شیب تند مالیات در استان اصفهان روبرو بوده‌ایم که خود در روند کند اشتغال این استان بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه عمده فشارهای مالیاتی در 3 سال گذشته بر بنگاه‌های اقتصادی کوچک، متوسط و واحدهای تولیدی در استان اصفهان بوده و آنها را فلج کرده است، گفت: هم اکنون در استان بنگاه‌های اقتصادی زیادی تعطیل شده‌اند، بنگاه‌هایی هم که در حال فعالیت هستند در آینده با خطر ورشکستگی یا سقوط مواجه خواهند شد.

روناسی اظهار داشت: امروز بنگاه‌های اقتصادی در چند حالت به‌سر می‌برند، تعدادی از این بنگاه‌ها مشغول به فعالیت‌اند در حالی که چاره‌ای جز این ندارند، تعدادی زیر ظرفیت کار می‌کنند و تعدادی هم در وضعیت مساعد به سر می‌برند، البته تعدادی از بنگاه‌هایی که زیر ظرفیت در حال کار کردن هستند آینده‌ خوبی را نمی‌توان برای‌شان متصور بود، از سوی دیگر تعدادی هم شرایط مطلوبی دارند که امیدواریم وضعیت اقتصادی‌شان بهتر شود.

تاثیرگذاری مستقیم سیاست‌گذاری‌های دولت بر اقتصاد کشور

وی در پاسخ به اینکه آیا اقتصاد پویا می‌تواند در رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور تاثیرگذار باشد، بیان کرد: بله این موضوع بسیار حایز اهمیت است اما در پویایی اقتصاد کشور تمام مسایل نباید به دست مردم اجرا و تولید شود ما اکنون اقتصاد دولتی داریم که بر سیاستگذاری‌های مالی بسیار تاثیرگذار است و نقش دولت در اقتصاد کشورمان بسیار پررنگ است و تمام فعالیت‌های به سوی دولت باز می‌گردد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان پیرامون اینکه سیاستگذاری‌های دولت به طور مستقیم بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است، گفت: بنابراین موفقیت هر دولتی یا بنگاه اقتصادی در گرو اولویت‌ها و برنامه‌های تببین شده برای رسیدن به اهداف متعالی آن سازمان است اگر بین برنامه‌ها و اهداف هماهنگی وجود نداشته باشد، دست‌یابی به موفقیت غیرممکن خواهد بود.

وی اظهار داشت: دولت باید از اقتصاد بیرون بیاید و فقط نقش سیاستگذاری را برعهده داشته باشد و با کوچکتر کردن خودش و تشکیل تیم‌های نخبه مزیت‌های تولید را شناسایی و زمینه‌های سرمایه‌گذاری را در حیطه‌های گردشگری، صنایع نفتی، معادن، گاز و پتروشیمی فراهم کند.

روناسی درباره اینکه رقابت‌پذیری در بازار آزاد تا چه میزانی می‌تواند بر در رونق تولید و ایجاد اشتغال‌های پویا و غیره تاثیرگذار باشد، افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در این زمینه کاهش هزینه تمام‌شده است، از سوی دیگر نیز ارتقای توان رقابت‌پذیری می‌تواند عامل مهمی در افزایش بهره‌وری در تولید به‌شمار رود.

وی ادامه داد: اما مهم‌ترین بحث، موضوع سرمایه انسانی و مهارت‌آموزی آنهاست که به ارتقای توانمندی نیروی کار منجر می‌شود. همچنین برای اینکه بتوانیم تولیدی داشته باشیم که توانایی رقابت با دنیا را داشته باشد نیازمند دسترسی به فنّاوری و دانش روز هستیم که در نهایت این مسئله تأکید بر داشتن روابط خارجی دارد.

شاخص کسب و کار در اصفهان نامناسب‌تر از دیگر استان‌ها

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه فضای کسب و کار حاکم بر استان اصفهان که سنگین‌تر از استان‌های دیگر است به دلیل فرهنگ خود ما اصفهانی‌هاست، گفت: ما اصفهانی‌ها خیلی محافظه‌کار هستیم و عوامل دولتی هم برای ما بسیار سخت می‌گیرند تا برای آنها در اجرای قانون مشکل ایجاد نشود. شاخص کسب و کار در اصفهان نامناسب‌تر از استان‌های دیگر بوده بنابراین بیکاری استان از متوسط کشوری بسیار بالاتر است.

وی اظهار داشت: بی‌شک دسترسی به رونق اقتصادی پایدار و عبور از تورم‌های دو رقمی راهی جز حمایت از تولید مولد و سرمایه‌گذاری در صنعت، حمل و نقل، کشاورزی، گردشگری و نجات واحدهای تولیدی مشکل‌دار نخواهد داشت.

روناسی در پاسخ به این سئوال که آیا قوانین حوزه کار نیازمند اصلاحات است، افزود: بله این قوانین دست و پاگیر باید حتماً اصلاح شود. با وجود اینکه استان اصفهان، استانی مهاجرپذیر در کار محسوب می‌شود، اما فضای کسب و کار در این استان بسیار سخت‌تر از استان‌های دیگر است و فشار مالیاتی حاکم بر بنگاه‌های کوچک و متوسط که بر اصفهان وجود دارد بیش از استان‌های دیگر است. در چند سال گذشته به دلیل رکود در کشور صنایع بزرگ بدون سودآوری‌های چشمگیر دچار رکود اقتصادی شده‌اند، اما مالیات پرداختی آنها همچنان بالاست.

تهران| بانک‌ها در پرداخت وام اشتغال‌زایی جهادی عمل کنند
تهران| عدم تعهدپذیری بانک‌های عامل مانع پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی در ملارد است
اصفهان| بوم‌گردی ظرفیتی برای اشتغال در شهرضا؛ وجود بیش از 4 هزار فارغ التحصیل بیکار در شهرض

ارتباط تنگاتنگ اشتغال و تولید در رونق اقتصاد کشور

عضو استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه مساله اشتغال و تولید ارتباط تنگاتنگی با هم دارند اشتغال موضوعی تبعی است که به‌تبع افزایش تولید و سرمایه‌گذاری را به همراه دارد، گفت: یکی از مولفه‌های اقتصادی در ارتقای تولید و اشتغال توسعه دوگانه بخش‌های سنتی و مدرن در کشورها است که کشورمان از این امر مستثنی نیست.

افشین حیدرپور اظهار داشت: برای نمونه در شهر اصفهان ذوب‌آهن سابقه آن به 50 و 40 سال گذشته بازمی‌گردد که در دهه 50 با بخش مدرن اشتغال ایجاد می‌کند اما اکنون با تکنولوژی قدیمی نمی‌تواند نیروهای دانشی را جذب کند.

عدم رضایت‌بخشی شرایط تولید و اشتغال در اصفهان

وی پیرامون اینکه شرایط تولید و اشتغال در اصفهان چندان رضایت بخش نیست، افزود: در این وضعیت باید جهت‌دهی منابع پولی و مالی موجود در اصفهان به سمت فعالیت‌های مولد، به شرطی که منجر به افزایش تولید منطقه و ارتقا کیفیت و فنآوری شود برای رفاه مردم اجرایی شود.

عضو استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی بیان کرد: ایجاد امنیت شغلی برای مشاغل کوچک و صنایع دستی به موازات مهار فعالیت‌های نامولد و تضعیف کننده این بخش، نااطمینانی و البته تضعیف‌ سرمایه اجتماعی در اصفهان جز دیگری مواردی است که به تقویت تولید، اشتغال، خروج از رکود و برون رفت از فعالیت‌های کاذب کمک می‌کند.

وی درباره اینکه یکی از مولفه‌های توسعه در کشور‌ها مبحث پس‌انداز است، گفت: هنگامی که در کشور ما سهم پس‌انداز سرمایه‌گذاری از درآمد ملی کمتر از 10 درصد باشد چه انتظاری داریم که این سرمایه‌گذاری مولد اشتغالی پایدار هم ایجاد کند به خصوص اگر درصدد ورود به مولفه‌های نوین کارآفرینی، کسب و کارهای پویا و دانش بنیان باشیم.

جذب بیشتر سرمایه‌ها در فعالیت‌های مولد و کاذب

حیدرپور اظهار داشت: یکی از معضلات کشورمان اینکه سرمایه‌گذاری و پس‌انداز حداقل که باید به سمت جذب سرمایه‌های مولد و ایجاد شغل پایدار سوق داده شود، نیست و بیشتر سرمایه‌ها در فعالیت‌های مولد و کاذب هزینه شده است.

وی افزود: در پویایی اقتصاد نرخ مشارکت افراد جویای کار بسیار مهم تلقی می‌شود و اکنون بخش عمده‌ای از جمعیت جوان ما با درصد بالای بیکاری جویای شغل هستند اما متاسفانه مشارکت فعالی در بازار کار ندارند.

عضو استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی بیان کرد: اصل تخصیص و تقسیم‌کار را اگر به عنوان دو اصل مهم و اساسی در خط‌مش‌گذاری و شرایط کنونی جهانی شدن در نظر بگیریم معتقدم این مباحث به معنای واقعی اجرایی نشده است.

وی اضافه کرد: منظور از دولت فقط یک نفر نیست مجموعه‌ای از افرادی که دورهم خط‌مش‌گذاری می‌کنند و این عدم تخصیص درست را اگر به کالای عمومی و خصوصی تقسیم‌بندی کنیم به خصوص وظایف دولت را به‌عنوان وظیفه مشخص که توزیع و تخصیص را برعهده دارد شاهد سیاستگذاری‌های صحیح نبودیم بنابراین دولت‌ها به نوعی نه اینکه نخوا‌سته‌اند بلکه تلاش‌ هم کرده‌اند اما آنطور که باید سیاست‌گذاری تساوی درست نداشته است.

عدم اجرای سرمایه‌گذاری‌های مولد کافی برای رونق تکنولوژی‌های نوین در شهرستان‌های اصفهان

حیدرپور پیرامون اینکه در ورود به عرصه اقتصاد پویا حتما اصل تقسیم کار و تخصیص بهینه باید مدنظر باشد، گفت: معتقدم در این زمینه برای زمان کوتاه‌مدت باید یکسری اقدامات ضربتی را اجرایی کنیم یعنی به نوعی سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های مولد را تحریک نمایم. فکر می‌کنم دولت به‌عنوان متصدی عرصه سیاستگذاری در ایجاد و رونق کسب‌ و کار باید نقش ویژه‌ای را ایفا کند.

وی با بیان اینکه مبحث عدم رقابت‌پذیری اثری به‌نام معکوس‌شدگی دارد یعنی افراد بیکار مدتی را جویای کار هستند اما نتایج عکس کسب می‌کنند، اظهار داشت: برای مثال در اصفهان شاهدیم که سرمایه‌گذاری‌های مولد به اندازه کافی برای ایجاد تکنولوژی‌های نوین در شهرستان‌ها و استان انجام نشده که بتواند افرادی را برای اشتغال تحت پوشش قرار دهد، نه اینکه تمام تقاضاها را پاسخ دهد.

عضو استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به اینکه فرهنگ کار تا چه میزانی در ایجاد اشتغال و رونق تولید تاثیرگذار است، بیان کرد: در این مسئله چنانچه رویکرد اقتصادی و اجتماعی با دیدگاه فرهنگی مدنظر باشد و مشخصا بگویم که غیر از عوامل اقتصادی عامل‌های فرهنگی و سیاسی هم در بازار کار تاثیرگذار هستند بله طرح چنین سئوالی صحیح است اما اینکه باید بگویم مولفه اقتصادی بر سایر مولفه‌ها اولویت‌دار دارد و می‌تواند در تولید و ایجاد اشتغال بسیار حائز اهمیت باشد.

وی در پاسخ به این سوال که مباحث پروژه‌های عمرانی دولت می‌تواند در ایجاد اشتغال بسیار موثر باشد، افزود: البته بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های عمرانی طی چند سال اخیر با کاهش شدید روبه‌رو بوده به خصوص در اصفهان علیرغم تلاش، اجرای پروژه‌ها در حد مطلوب نبوده است. به نظرم احیای زاینده‌رود می‌تواند به عنوان پروژه عمرانی مهم دیده شود که نه تنها محرک اشتغال بلکه شادکامی و رضایت مردم را برای شهر گردشگری اصفهان همراه داشته باشد.

به گزارش تسنیم؛ پویایی و توسعه یافتگی اقتصاد یک کشور، فراهم آوردن محیط مناسب برای کسب و کار است که وضعیت رقابتی و میزان رقابت‌پذیری در آن از مهم‌ترین شاخصه‌هاست، نبود توان رقابت با تولیدات و صنایع خارجی، چه از لحاظ سطح فناوری و چه از نظر کیفی و قیمتی، نه تنها سبب از دست رفتن بازارهای صادراتی می‌شود بلکه تولید و اشتغال کشور را به خواب سهمگین فرو خواهد برد و در صورت تداوم ضعف رقابتی و عدم رقابت‌پذیر بودن تولید، رفته رفته بازارهای داخلی نیز جای خود را به تولیدات خارجی می‌دهند.

انتهای پیام/ش

نظر شما