شناسهٔ خبر: 29815290 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اسب کاسپین شناسنامه دار می شود

انزلی-ایرنا-عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و دبیر کمیته هویت گذاری و ثبت اسب کشور از اجرای طرح شناسنامه دار کردن نژاد بومی در معرض خطر اسب کاسپین خبر داد.

صاحب‌خبر -

حمید رضا سید آبادی روز پنجشنبه در حاشیه هفدهمین جشنواره اسب کاسپین در باشگاه تکتاز منطقه آزاد انزلی در مصاحبه با ایرنا گفت: بعد از اینکه قانون نظام جامع دامپروری کشور ابلاغ شد موسسه طبق قانون موظف به ثبت و شناسایی دامهای بومی از جمله نژاد های متنوع اسب شد که خیلی هم ارزشمند هستند .
وی اظهار داشت :یکی از این نژادها اسب کاسپین است . ما قبل از ابلاغ این قانون اقدام به شناسایی اسب کاسپین نموده بودیم.
وی با اشاره به این که شناسایی از طریق دو فرم فنوتیپ و ژنوتیپ صورت می گیرد افزود: با توجه به احتمال خطای انسانی در فنوتیپ برای شناسایی دقیق تر اقدام به راه اندازی آزمایشگاه بیوتکنولوژی موسسه نمودیم.
به گفته وی این آزمایشگاه مرجع با بهره مندی از دستگاه های پیشرفته تست دی ان ای اکنون در حوزه دام در داخل کشور مطرح است.
سید آبادی خاطرنشان کرد: با توجه به این که اسب کاسپین در معرض خطر انقراض است شناسایی خصوصیات فنوتیپ و ژنوتیپ آن را در اولویت قرار دادیم .
وی تصریح کرد: با استفاده از نشانگرهای ریز ماهواره اقدام به شناسایی این نژاد و تهیه مقالات خیلی خوبی نمودیم که در مجلات خارجی نیز چاپ شده است .
دبیر کمیته هویت گذاری و ثبت اسب کشور متذکر شد: در پی این اقدامات متوجه شدیم این نژاد به لحاظ جمعیت موثر در معرض خطر انقراض قرار دارد.
سید آبادی در خصوص آمار اسبهای کاسپین موجود در کشور گفت : چون هویت گذاری نشده هنوز آماری نیز نداریم .
وی با بیان این که تهیه آمار دقیق و بحث هویت گذاری و شناسایی به عهده مرکز اصلاح نژاد است افزود: با این مرکز تفاهمنامه ای امضا کردیم که از اول آبان ماه همه اسبها را میکروچیپ بزنند که مکان و وضعیت اسبهای کاسپین را پی گیری کنیم که این یک جور هویت گذاری برای این اسب است
به گفته وی بر این اساس هر اسبی که میکروچیپ بخورد در مرکز اصلاح نژاد مشخصاتی نظیر مالک ، تمام خصوصیات اش در سامانه ثبت می شود و از آن پس می شود بحث دامپزشکی و بیمه اش را رصد کرد.
وی اظهار داشت: وقتی میکروچیپ زدن ها تمام شود آمار دقیقی از اسب کاسپین در خواهیم اورد .
به گفته وی بعد از انعقاد این تفاهمنامه ، سامانه هویت گذاری ثبت اسب کشور را راه اندازی کردیم که اسب دارها می توانند با ثبت نام در این سامانه خدماتی نظیر هویت گذاری و غیره دریافت کنند.
سیدآبادی افزود : این اقدام برای نژادهای دیگر انجام شده بود ولی به خاطر ارزش گذاری بایسته اسب کاسپین و کمک به ماندگاری اش مجبور هستیم یک سری حمایت هایی را از این نژاد انجام دهیم.
وی با اشاره به این که میکروچیپ گذاری اسبها که برای سایر نژادها پولی است برای اسب کاسپین به رایگان انجام می شود گفت : به اسبهای حاضر در جشنواره میکروچیپ نصب شده نمونه مو برای استخراج دی ان ای گرفته می شود که هزینه این کار برای هر اسب 300 تا 350 هزار تومان است و دنبال ان هستیم که با حمایتهای دولتی بحث تست دی ان ای را نیز با هزینه دولتی انجام دهیم و تلاش می کنیم این بودجه را بگیریم .
به گفته وی با شناسنامه دار کردن اسبها ،صاحبان اسبها از هویت دار و شناسنامه دار شدن اسبهایشان منفعت اقتصادی نیز خواهند برد.
سیدآبادی با بیان این که جهادموظف به حمایت از جشنواره های ترویجی است خاطرنشان کرد: ما جلساتی با معاونت ترویج سازمان خواهیم داشت و پی گیر این هستیم که از این جشنواره ها حمایت مالی و معنوی نیز بشود.
وی در ادامه گفت : مرکز اصلاح نژاد در خصوص بحث دامپزشکی و هویت دار کردن به توافق رسیده اند که یکپارچه عمل کنند شناسنامه ای که صادر می کنیم صفحاتی مخصوص دامپزشکی است که بحث واکسیناسیون بیماری ها و غیره داخل آن درج می شود.
به گفته وی همزمان بحث ژنتیکی و دامپزشکی رکوردها و مسابقاتی که برگزار می شود داخل این شناسنامه ثبت می شود .
سیدآبادی تصریح کرد: یکی از اقدامات برای حفظ جمعیت اسب کاسپین ، شناسایی و بعد ثبت جهانی است.
وی با اشاره به وجود انجمن بین المللی اسب کاسپین در خارج از کشور تاکید کرد : باید با ایجاد ارتباط با این انجمن ها این بحثها را به داخل کشور منتقل کنیم .
وی با تاکید بر لزوم تقویت انجمن اسب کاسپین گفت: انجمن صنفی و نژادی باید به صورت نظام مند باشد و بتوانیم همکاری کنیم و انجمن های بین المللی نیز اینها را به رسمیت بشناسد.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و دبیر کمیته هویت گذاری و ثبت اسب کشور در خاتمه اظهار داشت: خوشبختانه در بحث اسب کاسپین با توجه به شرایط ویژه این نژاد بودجه های خوبی اختصاص یافت و قرار شد سالانه بودجه ای اختصاص دهند تا اسب کاسپین سر پا بماند .
به گزارش خبرنگار ایرنا ، بر اساس اطلاعات علمی اسب کاسپین قدیمی ترین نژاد اسب در دنیا و مادر اسبهای شرق کره زمین از جمله اسب عرب و ترکمن است. زنده یاد لوئیز فیروز اسب کاسپین را از ایران به جهانیان شناساند و پس از آن با بررسی های علمی روشن شد که پیشینه وجود این اسب در کرانه دریای خزر به بیش از پنج هزار سال پیش باز می گردد.
اسب کاسپین قابلیت های زیادی برای پرش دارد و اسبی رام، دارای سری کوچک، چشمان بزرگ، گوشهای کوتاه، پیشانی پهن ، پاهای ظریف ، سمهای بیضی و محکم ، رنگ یک پارچه و حرکات نرم است.
این اسب اصیل ایرانی توسط مجامع مختلف بین المللی در معرض خطر انقراض معرفی شده است.
6030

نظر شما