شناسهٔ خبر: 29814414 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

طرح پسر قذافی برای حل بحران لیبی با کمک روسیه

صاحب‌خبر -

برخی منابع لیبی از طرح «سیف‌الاسلام» فرزند «معمر قذافی» رهبر پیشین لیبی برای حل بحران این کشور با کمک روسیه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس، با گذشت دو هفته از اظهارات یک مقام روسی درباره تماس‌های مسکو و «سیف‌الاسلام قذافی» فرزند رهبر مخلوع لیبی، برخی سیاستمداران لیبی گفتند که نامه‌ای از جانب سیف‌الاسلام به وزارت خارجه روسیه ارائه کرده‌اند.

در این نامه به راهکارهای حل بحران سیاسی لیبی که هشت سال از آن می‌گذرد، پرداخته شده است.

«محمد القیلوشی» عضو «تیم اقدام سیاسی» وابسته به سیف‌الاسلام در مصاحبه با روزنامه سعودی «الشرق الأوسط» گفت که دو روز پیش نامه‌ای از جانب سیف‌الاسلام به وزارت خارجه روسیه ارائه کرده‌اند.

القیلوشی به مسکو سفر کرده است و به محض ورود مورد استقبال «ولادیمیر پوتین» فرستاده ویژه غرب آسیا و آفریقا قرار گرفت.

القیلوشی همچنین تصریح کرد که نامه سیف‌الاسلام تأکید دارد که لیبیایی‌ها بایستی خود درباره سرنوشت کشورشان از طریق مصالحه فراگیر و برگزاری انتخابات آینده، تصمیم بگیرند.

انتقاد از کمک گرفتن سیف‌الاسلام از روسیه

برخی سیاستمداران لیبی سفر فرستاده سیف‌الاسلام به مسکو را به معنای طلب مساعدت از خارج تلقی کرده و گفتند که مشکل فعلی لیبی بیشتر از اینکه داخلی باشد، مربوط به مداخله خارجی است.

یک نماینده پارلمان از شهر «مصراته» در این باره گفت که چنین سفرهایی به منزله تضعیف حل مسائل کشور در داخل است و به طولانی شدن بحران کمک می‌کند.

این نماینده پارلمان که خواست نامش فاش نشود، گفت: «پسر قذافی اخیرا تحرکات خود را به خصوص از طریق روسیه گسترده داده است... آیا ۴۲ سال ویرانی لیبی برای آنها کافی نبود؟»

در همین ارتباط «علی السعید القایدی» عضو مجلس نمایندگان لیبی ضمن دفاع از سفر فرستاده قذافی به لیبی، بر این باور است که هیأت نماینده سیف‌الاسلام در سفر به مسکو، جزئی از جامعه لیبی است که سعی دارد روس‌ها را به ضرورت اعزام نماینده به کنفرانس ملی فراگیر که قرار است به دعوت «غسان سلامه» فرستاده سازمان ملل در لیبی برگزار شود، متقاعد کند.

القایدی ابراز امیدواری کرد که نامه قذافی حاوی راه‌حل بحران لیبی باشد.

محمد القلیوشی همچنین در مصاحبه با شبکه روسیا‌الیوم گفت که در رأس یک هیأت از «تیم اقدام سیاسی» وابسته به سیف‌الاسلام به روسیه سفر کرده است.

وی بر حمایت از نقشه راه غسان سلامه فرستاده ویژه سازمان ملل در لیبی تأکید کرد.

اخیرا «لیو دینگوف» رئیس گروه تماس روسیه برای حل‌وفصل بحران لیبی از وجود تماس بین مسکو و «سیف الاسلام» خبر داده بود.

برچسب‌ها:

نظر شما