شناسهٔ خبر: 29814368 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تاثير اسانس هاي گياهي در درمان بيماري لايم

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - نتايج يک مطالعه جديد نشان مي دهد اسانس هاي بدست آمده از سير و چندين نوع ديگر از گياهان دارويي متداول داراي فعاليت قوي اي در مقابله با باکتري هاي مسبب «بيماري لايم» هستند.
به گزارش خبرگزاري آريا از مهر، محققان دانشگاه جان هاپکينز بلومبرگ مريلند آمريکا دريافتند اسانس هاي بدست آمده از اين گياهان دارويي در تسکين علائم بيماري عفوني لايم که در مقابل درمان استاندارد آنتي بيوتيکي مقاوم هستند، مفيد است.
محققان در آزمايشات خود 35 اسانس بدست آمده از گياهان يا ساير ميوه ها را بررسي کردند. آنها دريافتند 10 نوع اسانس مورد آزمايش از جمله اسانس هاي دارچين، سير، زيره سبز، و آويشن فعاليت قوي اي در نابودي انواع مقاوم باکتري هاي بيماري لايم از خود نشان دادند.
«اينگ ژانگ»، سرپرست تيم تحقيق، در اين باره مي گويد: «ما دريافتيم اين اسانس ها نابودکننده بهتر انواع مقاوم باکتري لايم در مقايسه با آنتي بيوتيک هاي استاندارد درمان اين بيماري هستند.»
درمان استاندارد بيماري لايم با «داکسي سايکلين» يا آنتي بيوتيک جايگزين به مدت چند هفته است که معمولا عفونت را از بين مي برد و علائم را تسکين مي بخشد. با اين حال حدود 10 تا 20 درصد بيماران علائم مداوم خستگي و درد عضلاني را گزارش مي کنند که معمولا به آن «عفونت مداوم لايم» يا «سندروم بيماري لايم پس از درمان» اطلاق مي شود که گاهاً در برخي موارد تا ماه ها يا سال ها هم ادامه مي يابد.
هنوز علت اين سندروم مشخص نيست. اما مشخص شده است که کشت باکتري بيماري لايم موسوم به Borrelia burgdorferi مي تواند وارد فاز ساکن شود که در آن فاز، بسياري از سلول ها به آهستگي تقسيم شده يا اصلا تقسيم نمي شوند. سلول هاي با روند آهسته تقسيم يا سلول هاي خاموش، سلول هاي مقاومي هستند که تحت شرايط فشار يا کمبود مواد مغذي به طورطبيعي تشکيل شده و در مقابل آنتي بيوتيک ها مقاوم تر هستند.
بيماري لايم نوعي عفونت است که بوسيله نيش خانواده کنه ها منتقل مي شود. مهم ترين علائم اين بيماري، تب، سردرد، خستگي، افسردگي و خارش پوست است.

نظر شما