شناسهٔ خبر: 29814252 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کشورها براي حفظ استقلال در مقابل يکجانبه گرايي آمريکا ايستادگي کنند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- معاون اول رييس جمهوري در گفتگو با خبرگزاري «کيودو» ژاپن ضمن تاکيد بر حفظ استقلال کشورها از طريق ايستادگي در مقابل يکجانبه گرايي آمريکا،گفت: اگر ژاپن و ساير متحدين آمريکا از توافقات جهاني حمايت کنند حتماً برجام حفظ خواهد شد.

به گزارش روز پنجشنبه گروه سياسي ايرنا از پايگاه خبري معاون اول رييس جمهوري، اسحاق جهانگيري با تاکيد بر اهميت ايستادگي کشور‌هاي جهان در برابر سياست‌هاي آمريکا، تصريح کرد: آمريکايي‌ها اصرار دارند سياست‌هاي يکجانبه خودشان را بر همه دولت‌ها و کمپاني‌هاي دنيا اعمال کنند و اصرار دارند که اين سياست‌ها را با تهديد و تحريم ديگران در سطح بين المللي تثبيت کنند. ما اميدواريم همه دولت‌ها از جمله دولت ژاپن در مقابل اين سياست‌ها ايستادگي و از توان خودشان استفاده کنند تا مانع يکجانبه گرايي آمريکا شده و بتوانند استقلال خودشان را در دنيا حفظ کنند.
جهانگيري در پاسخ به سوالي درباره مسايل دو جانبه ايران و ژاپن در حوزه فروش نفت و معافيت اين کشور از تحريم هاي آمريکا گفت: روابط ايران و ژاپن در طول قرن گذشته بسيار خوب بوده و پس از پيروزي انقلاب اسلامي در طول 40 سال اخير نيز روابط ما در بخش‌هاي مختلف خوب و رو‌به پيشرفت بوده است. البته در برخي مواقع هم با مشکلاتي روبرو شده که اين مشکلات هيچ‌کدام مرتبط با مسائل دو دولت نبوده و معمولاً مسائلي خارج از اراده دو دولت بر اين موضوع تأثير گذار بوده‌اند.
معاون اول رييس جمهوري افزود: بخش عمده‌اي از اين مسائل، تحت تاثير فشارهايي بوده که معمولاً آمريکايي‌ها وارد مي‌کردند و اين فشارها در مقاطعي بر روابط اقتصادي ايران و ژاپن اثر گذاشته‌اند. ژاپن کشور صنعتي بزرگي است که به نفت نياز دارد ما نيز در منطقة خليج فارس کشور مهم و بزرگي هستيم و يکي از توليد‌کننده‌هاي عمدة نفت به‌شمار مي‌رويم و تاکنون نيز تأمين‌کنندة بخشي از نفت مورد نياز ژاپن بوده‌ايم.
جهانگيري تاکيد کرد: ما به روابط اقتصادي پايدار با ژاپن، چه در زمينه فروش نفت و چه در ساير زمينه‌ها، فکر مي‌کنيم. به محاسبات فعلي توجه زيادي نداريم. شرايط آينده دو کشور در دو منطقه مهم براي ما بسيار پراهميت و تعيين‌کننده است. دولت ژاپن معمولاً در چنين موقعيت‌هايي روش‌هاي خاص خود را براي عبور از فشارهاي آمريکا به‌کارگرفته است و ما اميدار هستيم که در آينده نيز از روش‌هاي خاص خود استفاده کند و بتوانند خريدار اصلي نفت ايران باشد. ما آمادگي داريم با دولت ژاپن و کمپاني‌هاي ژاپني مذاکره کنيم و راه‌هاي جديدي بيابيم که بتوانيم از طريق آن راه‌ها، مبادلات تجاري بين دو کشور را بدون دخالت آمريکا ادامه دهيم.
**ظرفيت ژاپن در ميانجيگري ميان ايران و آمريکا
معاون اول رييس جمهوري در پاسخ به سوال خبرنگار کيودو درباره تلاش ژاپن به عنوان يک واسطه و ناجي در روابط ايران و آمريکا به ويژه در زمينه حفظ برجام گفت: برجام يک توافق بين‌المللي است و به تأييد شوراي امنيت سازمان ملل رسيده و شوراي امنيت قطعنامه‌اي در ارتباط با آن تصويب کرده است. آمريکايي‌ها در خروج از برجام تنها هستند و در سطح بين‌المللي فقط رژيم صهيونيستي و چند دولت منطقه، آمريکا را حمايت مي‌کنند. جامعه جهاني در مقابل آنهاست. اين موضوع‌که آمريکايي‌ها اصرار دارند، سياست‌هاي يکجانبه خودشان را بر همة دولت‌ها و کمپاني‌هاي دنيا اعمال کنند و اصرار دارند که اين سياست يکجانبه را با تهديد و تحريم ديگران در سطح بين المللي تثبيت کنند، يک اتفاق نامبارک و نگران‌کننده است.
جهانگيري افزود: ژاپن بعد از جنگ جهاني دوم نشان داده که طرفدار توافقات و به دنبال اجرايي شدن پيمان‌هاي بين‌المللي در راستاي حمايت از صلح جهاني است. با توجه به اين که سياست‌هاي رئيس‌جمهور آمريکا فقط در زمينه برجام نيست و حتي در زمينه توافقات آب و هوا، محيط زيست و توافقات ديگر نيز بوده، خواست ما اين است که دولت ژاپن در راستاي اجراي همان سياست‌هايي که بعد از جنگ جهاني اتخاذ نموده در مقابل اين حرکت ها ايستادگي و از توان خود استفاده کند تا مانع يکجانبه گرايي آمريکا در دنيا شود. اگر ژاپن و ساير متحدين آمريکا چنين اقدامي را انجام دهند، حتماً برجام نيز حفظ خواهد شد و ما نيز از اين موضوع استقبال مي کنيم.
**ارزيابي روابط دوجانبه ژاپن و آمريکا
جهانگيري در پاسخ به سوال خبرنگار کيودو درباره کيفيت رابطه ژاپن با آمريکا تصريح کرد: رابطه اين دو به عنوان يک دولت مستقل به خودشان برمي گردد و مي‌توانند هر سياستي در روابط خودشان داشته باشند. ولي ژاپن بايد در مقابل يکجانبه گرايي که آمريکايي‌ها به دنبال آن هستند و کشورهاي مستقل را تهديد مي‌کنند، ايستادگي کند. اين يکجانبه گرايي و تهديد، امروز با شروع برجام و برخي از موافقتنامه ها بوده و ممکن است در آينده به ساير موضوعات و کشورهاي ديگر نيز سرايت کند.
**آمادگي ايران براي ايجاد راهکارهاي ماندگاري شرکت هاي ژاپني
معاون اول دولت درباره راهکارهاي ايران براي حفظ شرکت هاي تجاري ژاپن در ايران گفت: به‌هر‌حال تهديد آمريکا عليه کشورها و کمپاني‌ها اتفاق نگران کننده‌اي است و اگر دولت‌ها در مقابل يکجانبه گرايي لجام‌گسيخته‌اي که آمريکايي‌ها در پيش گرفته‌اند، ايستادگي نکنند، ممکن است کمپاني‌ها و شرکت‌ها در آينده از کشورهاي خودشان هم تبعيت نکنند. ما آمادگي داريم که با همه کمپاني‌هاي ژاپني که علاقمندند کارشان را در ايران ادامه دهند گفتگو کنيم و راهکارهاي جديدي پيدا کنيم که بتوانيم نگراني آنها را کاهش دهيم تا بتوانند به فعاليت خود ادامه دهند.
**دعوت از نخست وزير ژاپن به قوت خود باقي است
جهانگيري درباره برنامه ديدارهاي دوجانبه مقلامات ايران و ژاپن و گفتگوهاي ميان دو کشور به خبرنگار کيودو گفت: گفتگو در سطوح مختلف بين مقامات دو کشور جريان دارد. روابط ما کاملاً عادي است و هيچ مانعي براي گفتگو نداريم. آقاي شينزو آبه در نيويورک و در حاشيه اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل با آقاي روحاني ملاقات داشتند، ما منتظر آقاي آبه بوديم که از تهران بازديد کنند و گفتگوهايي ميان سران دو کشور صورت پذيرد. آن دعوت به قوت خود باقي است و هر وقت ايشان اراده کنند، تهران آمادگي پذيرايي از ايشان را دارد.
**وضيعت نفت ايران پس از تحريم هاي آمريکا
معاون اول رييس جمهوري درباره ارزيابي دولت از حجم نفت صادر شده بعد از تحريم ها، گفت: ترامپ اعلام کرد که در 4 نوامبر ميزان صادرات نفت ايران به صفر مي‌رسد و متوقف مي‌شود. هم رئيس جمهور و هم وزير خارجه و مقامات ديگر آمريکا با صراحت اين هدف را اعلام کردند، برخي از کشورها در يکي دو ماه خريد نفتشان را متوقف کردند، ولي نفت ما به ميزاني که نياز داشتيم، صادر شد. ما با کشورهاي دوست و شرکاي اقتصادي خود، به راهکارهاي جديدي رسيده‌ايم و حتماً اين روش‌ها را ادامه مي‌دهيم و اميدواريم که بتوانيم ميزان صادرات نفت‌مان را به سطح پيش از ماه آوريل برگردانيم.
جهانگيري افزود: توليد ما نسبت به آوريل کاهش قابل توجهي نداشته است. آن بخشي که نياز بوده در داخل کشور مصرف کنيم، مصرف کرديم. بخشي از پالايشگاه‌هايمان را که قبل از آوريل ظرفيت کمتري داشتند به ظرفيت بالاتري رسانديم. در جاهايي که شرکاي اصلي اقتصادي ما خريد نفت را کاهش دادند، شرکاي جديدي پيدا کرديم و به آنها نفت فروختيم. درآمد 7 ماهه ما از فروش و صادرات نفت به خارج از کشور نسبت به هفت ماه سال گذشته بيشتر بوده است.
**شرکاي ايران خريد نفت را ادامه خواهند داد
معاون اول رييس جمهوري در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري کيودو ژاپن درباره محدوديت هاي آمريکا براي به صفر رساندن صادرات نفت ايران، گفت: ما فکر مي‌کنيم شرکاي اقتصادي ما به ميزاني که در گذشته نفت مي خريدند، از اين پس نيز خواهند خريد. اگر بعضي کشورها نيز خريدشان را کاهش دهند، اين کاهش قابل توجه نيست، ما با روسيه، چين، هند،‌ ساير کشورهاي آسيايي، اتحاديه اروپا و شرکاي اقتصادي‌مان در ساير نقاط جهان مثل آفريقا و آمريکا در حال مذاکرات جدي هستيم که هم بتوانيم نفت بفروشيم و هم بتوانيم از درآمدهاي آن استفاده کنيم. آمريکايي‌ها مي‌دانند، مردم و مسئولين دنيا نيز مي‌دانند که منطقه خليج فارس منطقه بسيار حساسي است. جمعيت ايران نيز نسبت به کشورهاي حوزه خليج فارس، جمعيت قابل توجهي است. اين تهديد آمريکايي‌ها که فروش نفت ايران را به صفر برسانند، حرف بسيار خطرناکي است. آمريکايي ها بايد بدانند که وقتي فروش نفت ايران صفر شود، کار بسيار خطرناکي خواهند کرد که ايران در چنين شرايطي، تصميم لازم را خواهد گرفت.
جهانگيري درباره اقدام خاصي از سوي ايران گفت: من احتمال پيش آمدن چنين ايامي را بسيار ضعيف مي‌دانم. احتمال اين که موفق شوند فروش نفت ايران را متوقف کنند، بسيار ضعيف است، ولي اگر کشور بزرگي مثل ايران از مهمترين منبع درآمد خود محروم شود، تحريم طبق تجربيات ما بيشترين فشار را بر بيماران، سالمندان، کودکان و اقشار ضعيف جامعه وارد مي‌کند.
**ايران در برابر صفر شدن صادرات نفت خود سکوت نمي کند
جهانگيري درباره اقدامات ايران در برابر تهديد به صفر رساندن صادرات نفت خود گفت: همانطوري که گفتم، احتمال وقوع چنين شرايطي از نظر من بسيار ضعيف است. ما حتماً نفت‌مان را صادر مي‌کنيم. در اين چند ماه که براي چنين شرايطي آمادگي نداشتيم، اجازه نداديم صادرات نفت‌مان متوقف شود. در حال حاضر، آمادگي داريم و مذاکراتي که با شرکاي اقتصادي خود در دنيا کرده‌ايم به راحتي مي‌توانيم به ميزاني که نياز داريم نفت صادر کنيم. ولي اگر صادرات نفت ما متوقف شود دنيا مطمئن باشد که سکوت نخواهيم کرد و حتماً‌ اقدامي مناسب انجام خواهيم داد.
وي همچنين درباره بستن تنگه هرمز هم به خبرنگار کيودو گفت: ما گزينه هاي مختلفي داريم که بسته به شرايط تصميم مناسب را خواهيم گرفت.
**تحريم هاي آمريکا به اقشار ضعيف ايران فشار وارد مي کند
جهانگيري درباره فشارهاي وارد شده به ايران در اثر تحريم ها و شرايط اقتصادي کشور به خبرنگار ژاپني گفت: قطعاً با کاري که آمريکايي‌ها انجام دادند، فشارهاي مختلفي به مردم وارد شده است. اين فشار هم بيشتر به طبقات ضعيف جامعه ما وارد شده و ما در حال برنامه ريزي براي دو موضوع مختلف هستيم. نخست اين که معيشت مردم را به نحوي مديريت کنيم که شرايط اقتصادي مردم از وضع موجود بدتر نشود و در مرحله دوم از تحريم‌ها که تهديد هستند، براي توسعه کشور فرصت‌هاي جديدي بسازيم. مي‌توانيم بسياري از ساختارهاي اقتصادي کشور را در کنار اعمال تحريم‌ها اصلاح کنيم که قبلاً امکان اصلاح برايمان وجود نداشت و با برنامه‌هايي که داريم قطعاً مي‌توانيم اقتصاد کشور را به نحوي اداره کنيم که بتوانيم برخي از مشکلات پيش‌آمده را برطرف کنيم. اکنون بعد از چند ماه تا حدي آرامش به اقتصاد کشور برگشته است و فکر مي‌کنم در آينده وضعيتمان بهتر شود.
** اعتراضات صنفي در کشوري که 23 ميليون شاغل دارد طبيعي است
معاون اول رييس جمهوري درباره اعتراضات صنفي در کشور و تداوم آن در کشور گفت: شما راجع به کشوري صحبت مي‌کنيد که بيش از 23 ميليون نفر شاغل دارد. تعداد زيادي از اين افراد، حقوق بگيران دولت هستند که دولت هميشه به موقع حقوق آنها را پرداخت کرده است. برخي از بنگاه‌هاي خصوصي ما از جمله موردي که شما به آن اشاره کرديد، به دلايل مختلفي وضع درآمدشان به شکلي درآمده که موفق نشدند حقوق کارگران را به موقع پرداخت کنند. ما تصميم نگرفتيم جاي مالک خصوصي بنشينيم و تصميم بگيريم که حقوق کارگران را پرداخت کنيم.
جهانگيري افزود: مدير يکي از اين شرکت ها به دليل تخلفاتش در زندان بوده، از زندان آزادش کردند و دولت نيز کمکش کرده و شروع به پرداخت حقوق کارگران و ساماندهي بنگاهش کرده است. به تظاهرات دي ماه سال گذشته اشاره کرديد؛ در مقايسه با اتفاقاتي که اين روزها در پاريس مي افتد، بسيار کمتر و از نظر خشونت نيز قابل مقايسه نبود. رسانه‌هاي آمريکايي سعي بسياري کردند تا به عنوان پيش‌نياز عمل خودشان براي اقدامات بعدي که خروج از برجام بود، آن را در سطح جهان برجسته کنند ولي ما اينگونه مسائل را مديريت مي کنيم و نگراني خاصي نداريم.
**احتمال خروج ايران از برجام
جهانگيري در پاسخ به سوالي درباره احتمال خروج ايران از برجام گفت: ما وقت زيادي گذاشتيم تا بتوانيم با کشورهاي طرف گفتگويمان به يک توافق برسيم، و فکر مي کنيم که توافق خوبي انجام گرفت که هم منافع ملت ايران و هم منافع کشورهاي ديگر را در نظر گرفت و هم به صلح جهاني کمک زيادي کرد. امروز هم از نتايج برجام اين است که آمريکايي‌ها در خروج از برجام تنهاي تنها هستند. در دنيا به جز اسرائيل و يکي دو کشور در منطقه، تمام جهان از ملت و دولت ايران و برجام حمايت مي‌کنند، ما منتظريم ببينيم نتيجه اقدامات اتحاديه اروپا که به دنبال راهکارهايي هستند تا بتوانند به تعهدات خودشان در برجام عمل کنند، به کجا مي انجامد. به هر حال يک توافق حتماً براي طرفين تعهدات و منافعي داشته است. ما به هر حال منتظر هستيم که طرف‌هاي برجام به تعهدات خودشان عمل کنند، همانطور که ايران طبق گزارش‌هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي به تمام تعهدات خود عمل کرده است.
معاون اول دولت تصريح کرد: ما احساس مي‌کنيم که اروپايي‌ها اراده جدي دارند و به دنبال راهکارهاي جديدي براي تداوم همکاري با ما هستند. اميدوارم که اين کار سريعتر انجام گيرد تا اعتماد مردم ايران نسبت به اتحاديه اروپا از بين نرود و آن روزي که مطمئن شويم که آنها ديگر نمي‌توانند کاري کنند، حتماً اقدامات خود را انجام مي‌دهيم.
** از هيچ کس براي تعيين بُرد موشکهايمان اجازه نمي‌گيريم
معاون اول دولت در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري کيودو درباره برنامه موشکي ايران و اتهامات آمريکا تبيين کرد: ملت ايران تجربه تلخي از جنگ هشت ساله‌ با صدام دارد. در آن جنگ اکثر شهرها از جمله تهران پايتخت ما، مرتب با موشک هايي که از طرف رژيم عراق شليک مي شد، مورد حمله قرار مي‌گرفت و ما به هر جاي دنيا مراجعه مي‌کرديم که بتوانيم حتي يک موشک بگيريم تا مقابله يا حداقل تهديد به مقابله کنيم، هيچ کس به ما موشک نمي داد. بنابراين ما براي دفاع از ملت خودمان به سمت ساخت موشک رفتيم و اين موشک ها صرفاً يک سلاح دفاعي و بازدارنده هستند. از هيچ کس نيز براي تعيين بُرد موشکهايمان اجازه نمي‌گيريم، با هر چيزي که احساس مي‌کنيم تهديد عليه ما است، مقابله خواهيم کرد و متناسب با نياز دفاعي کشورمان موشک مي سازيم. آمريکايي‌ها نيز در اين مورد مثل هميشه با خبرسازي و شانتاژ خبري در مورد سلاح هاي دفاعي ايران اتهام زني کردند. اين ذات آمريکايي هاست.
**مسائل انساني در رابطه آمريکا و عربستان قرباني منافع اقتصادي شده است
جهانگيري درباره رابطه ايران با عربستان و نيز ابعاد قتل جمال خاشقجي روزنامه‌نگار سعودي در کنسولگري عربستان در ترکيه تشريح کرد: ما با عربستان رابطه بسيار خوبي داشتيم. خصوصاً با وجود دو شهر و دو پايگاه مهم اسلامي در عربستان يعني مکه و مدينه، هر سال تعداد قابل توجهي از مردم ايران براي زيارت به آن کشور سفر مي‌کنند. تا زمان ملک عبدالله رابطه ما بسيار خوب بود. هم ملک عبدالله به تهران آمد و هم رئيس جمهور ما به عربستان سفر کرد. متأسفانه در دوره جديد خصوصاً با روي کار‌آمدن محمد بن سلمان، تحريکاتي در منطقه اتفاق افتاد که به روابط دو کشور آسيب زد. يکي از بدترين تحريکات، حمايت‌هاي فکري و مالي سعودي ها از داعش بود. ما اطلاعات و آمار دقيقي از حمايت سعودي‌ها از داعش داريم. موضوع تأسف برانگيز ديگر، حمله عربستان و متحدانش به يمن بود. مردم بيگناه و مظلوم يمن، بيمارستان‌ها، مدارس و اجتماعات مردمي مکرراً هدف بمباران هواپيماهاي سعودي قرار مي گيرند.
جهانگيري تاکيد کرد: ما همواره آمادگي داريم تا مسائل بين دو کشور را حل کنيم و اين مسائل بايد ميان دو کشور حل شود. اکنون دو سال است که حجاج ايراني مجدداً سفر به مکه را آغاز کرده اند و حج شان را به جا مي‌آورند.
معاون اول رييس جمهوري افزود: قتل خبرنگار سعودي، اتفاق عجيبي بود. اين که گفته شود بدون اطلاع مقامات مافوق صورت گرفته، اصلاً قابل پذيرش نيست. احضار و انتقال هر فردي به داخل کنسولگري يک کشور حتماً به اجازه مقام مافوق نياز دارد. مگر مي‌شود کنسولگري يک کشور بدون اجازه بگذارد چنين اتفاقي بيفتد؟ اگر اين جنايت در هر کشور ديگري اتفاق افتاده بود آمريکايي‌ها تا سالها موضوع را رها نمي‌کردند. متأسفانه به خاطر منافع اقتصادي و مالي که بين آمريکا و سعودي ها وجود دارد، مسائل انساني قرباني مي شود. خاشقجي درباره اقداماتي که سعودي ها در منطقه انجام دادند، اطلاعات زيادي داشته که بخشي از آنها در برخي از روزنامه‌هاي اروپايي منتشر شد. به هر حال از اين اتفاق ابراز تأسف مي‌کنيم.
‌سيام**9402**1440
انتهاي پيام /*

نظر شما