شناسهٔ خبر: 29814171 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

رویدادهای فرهنگی باید موجب شتاخت شهروندان از هم شود

به گزارش خبرنگار ایرنا،حبیب الله طاهر خانی شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه جشنواره فیلم و عکس شهرهای جدید در شهر صدرای شیراز افزود: برگزاری رویدادهای فرهنگی

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار ایرنا،حبیب الله طاهر خانی شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه جشنواره فیلم و عکس شهرهای جدید در شهر صدرای شیراز افزود: برگزاری رویدادهای فرهنگی به ما کمک می کند تا دید واقع بینانه ای نسبت به شهر داشته باشیم‌
وی ادامه داد: برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری شهرهای جدید که امسال به میزبانی شهر جدید صدرا در حوزه فیلم کوتاه و عکس برگزار شد بصورت دوسالانه در سایر شهرهای جدید کشور بطور مداوم برگزار خواهد شد.
طاهرخانی بیان کرد:شکل گیری شهرهای جدید باید با خروجی ایجاد هویت فرهنگی و اجتماعی همراه باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مهمترین اولویت شهرهای جدید ایجاد فضای لازم برای بروز فعالیت فرهنگی و گسترش آن است، گفت: برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری فاخر باعث می شود تا فرآیند هویت یابی سرعت یابد.
طاهرخانی گفت: بدون بروز و ظهور رویدادهای فرهنگی اجتماعی نمی توان انتظار شکل گیری فرهنگ شهروندی در شهرهای جدید را داشت؛ هنر باعث می شود زمینه گفت گو در جامعه شکل گیرد و شهروندان یکدیگر را پیدا کنند.
وی ادامه داد: باید به فرآیند شکل گیری هویت در فرهنگ و هنر در شهرهای جدید کمک کنیم؛ وجود صنایع هنری خلاق موتور محرکه شهرهای جدید است و رویدادهای فرهنگی بالاترین ارزش افزوده را برای شهرهای جدید ایجاد می کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه رویدادهای فرهنگی هنری هر چه تولید شود دارای مصرف فرهنگی است و منتج به شکل گیری جامعه مناسب می شود.

**دبیرخانه دائمی جشنواره هنری در شهرهای جدید ایجاد شود
مشاور فرهنگی اجتماعی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور در این مراسم خواستار ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم و عکس در شرکت های شهرهای جدید ایران شد و گفت: باید این جشنواره را در سطح بین المللی در بین شهرهای جدید دنیا با رویکرد نگاه به توسعه و عمران این شهرها دنبال کنیم.
حسین ایمانی با اشاره به فضای بین یک شهر عمرانی با شهر دارای فعالیت های اجتماع فرهنگی و تعاملی که باید میان این دو ایجاد شود گفت: شهر خوب شهری است که اجازه دهد در آن هنر فرهنگ و خلاقیت در آن رشد و توسعه یابد.
وی با بیان اینکه جشنواره های فرهنگی هنری نباید صرفا مختص نخبگان باشد بیان کرد: باید شرایط دسترسی به هنر را برای همه افراد جامعه فراهم کرد.
وی افزود: ضروری است که این وضعیت برای هنر با ایجاد رویکرد جدید اصلاح شود و این فرصت در اختیار شهروندان شهرهای جدید قرار گیرد تا هنر و خلاقیت خود را نشان دهند؛ ما می توانیم جشنواره فرهنگی اجتماعی شهرهای جدید را به صورت دائمی برگزارکنیم.

** رسیدن با امید با فعالیت های فرهنگی
سرپرست استانداری فارس هم گفت: هدف دولت تدبیر و امید تزریق روحیه امید و نشاط به جامعه است که در این جهت برگزاری فعالیت های هنری می تواند به دستیابی به این هدف کمک زیادی کند.
یدالله رحمانی افزود: برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری به مسئولان کمک می کند تا دید بهتری از جامعه و مطالبات آنها داشته باشند.
سرپرست استانداری فارس ادامه داد: برگزاری جشنواره فیلم و عکس شهرهای جدید در صدرا کار ارزشمندی بود که انجام گرفت و قطعا بر کارکرد دانشگاهی و فرهنگی صدرا تاثیر مثبت خواهد داشت.
وی با اشاره به این مساله که صدرا با هدف اسکان سرریز جمعیت کلانشهر شیراز ایجاد شده بیان کرد: هدف دولت تدبیر و امید دواندن روحیه نشاط و امید به جامعه است که دستیابی به این هدف می تواند با بهره برداری از پروژه های عمرانی باشد و همچنین برگزاری رویدادهای هنری نظیر جشنواره فرهنگی صدرا که در پنج روز گذشته در این شهر برگزار شد نیز می تواند به گسترش روحیه شادی و نشاط در جامعه و خصوصا هویت بخشی به شهرهای جدید کمک زیادی کند.
وی اضافه کرد: با توجه به کارکرد دانشگاهی و فرهنگی شهر جدید صدرا،ارائه مشوق های خاص برای کارکردهای فرهنگی و هنری این شهر نظیر فرآیند واگذاری زمین می تواند نقش تاثیرگذاری در شکل گیری هویت فرهنگی و اجتماعی این شهر جدید داشته باشد.

** به دنبال نقد شهر از دید هنری هستیم
مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید صدرا در این آیین گفت: به دنبال نقد شهر با ابراز هنر و تلطیف نگرش مهندسی با نگاه هنرمندانه هستیم.
خلیل حاجی پور بیان کرد: پیش از آن که شهر را یک پدیده کالبدی ببینیم باید شهر را در قالب یک پدیده درک کنیم.
وی اضافه کرد: تظاهرات فرهنگی شهر به صورت یکپارچه منجر به ایجاد ظرفیت ها و فرصت های جدید برای شهرها خواهد شد لذا تغییر نگاه و استراتژیک در شهرهای جدید از منظر کالبدی به رویکرد فرهنگی و اجتماعی در راستای پاسخگویی به شهروندان شهرهای جدید دنبال می شود.
حاجی پور تداوم سیاست تغییر از توسعه کمی به سمت توسعه کیفی در تقویت هویت فرهنگی شهرهای جدید را از راهبردهای اساسی شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد و گفت: مساله شهر و مدیریت شهر بیش از آنکه مقوله ای فنی مهندسی و بورکراتیک باشد مسئله ای اجتماعی فرهنگی است.
وی ابزار هنر را عامل موثر در صیانت از هویت جمعی دانست و گفت: علیرغم وجوه قابل ادراک و مادی شهر آن چیزی که موجب یکپارچگی فرهنگ شهر می شود مقوله فرهنگی است.
وی ادامه داد: هنر عمومی نوعی آموزش غیر مستقیم برای شهرندان است که ناخودآگاه تاثیر عمیق خود را خواهد گذاشت.
وی در ادامه برگزاری نمایشگاه فیلم کوتاه و عکس شهرهای جدید را اقدامی ارزشمند عنوان کرد و گفت: در این نمایشگاه قالب یک نگاه بدیع و تازه از دریچه هنر عکاسی به مقوله شهرهای جدید را در ایران شاهد بودیم.
مدیر عامل شرکت عمران صدرا ادامه داد: این رویداد بزرگ فرهنگی هنری در قالب جشنواره به نمایندگی از 18 شهر جدید کشور از 10 لغایت 15 آذرماه در صدرا برگزار شد تا ضمن افزایش روحیه شور و نشاط آفرینی در شهرهای جدید معیاری برای درک موضوعات حائز اهمیت از منظر شهروندان برای مدیران و تصمیم گیران فراهم شود.
حاجی پور وجه تمایز این نمایشگاه با دیگر نمایشگاه های هنری را به استخدام در آوردن هنر در دغدغه های عمومی و شهروندان برشمرد و گفت: مطالبه گری شهروندان از خلال این رویداد ها دنبال خواهد شد.
وی عنوان کرد: مسکن مهر بخش زیادی از توان مدیریت شهرهای جدید را به خود معطوف کرده و این مسله باعث شده تا از مسایل فرهنگی شهرهای جدید غافل شویم.
9873 / 1876
انتهای پیام

نظر شما