شناسهٔ خبر: 29813812 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بحرین: اختلاف با قطر عمیق است/ دوحه هرگز رفتارش را تغییر نخواهد داد

وزیر امور خارجه بحرین در گفت‌وگو با رسانه‌ای سعودی گفت که اختلافات محور عربستان سعودی با قطر بی‌سابقه و خیلی عمیق است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اختلافات با قطر «بسیار عمیق» است و اگر مقامات قطری می‌خواهند کشورهای محور عربستان سعودی به محاصره دوحه پایان دهند، باید خودشان را «اصلاح کنند».

این اظهارات را «خالد بن احمد آل ثانی»، وزیر امور خارجه بحرین در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «الشرق الأوسط» گفت.

او در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال حضور قطر در نشست آتی شورای همکاری فارس به میزبانی عربستان سعودی گفت که مشارکت و عدم مشارکت دوحه در این نشست یکی است و فرقی نمی‌کند.

حضور نیروهای ترکیه در قطر، بزرگترین تهدید است

بن احمد به اقدام قطر در درخواست کمک از ترکیه و حضور نیروهای این کشور در خاک قطر اشاره کرد و گفت که این کشور به شورای همکاری خلیج فارس تعلقی ندارد؛ چرا که به جای نیروهای «سپر جزیره» از نیروهای بیگانه کمک خواست.

او گفت: «حضور نیروهای خارجی در خاک قطر بزرگترین تهدیدی است که دوحه علیه کشورهای شورای [همکاری خلیج فارس] ایجاد کرده است».

قطر هرگز رفتار خود را تغییر نخواهد داد

خالد بن احمد سیاست‌های اخیر قطر در قبال عربستان سعودی و شخص «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی  را «دشمنی آشکار» خواند و گفت که قطر در میان کشورهای عضو این شورا کمترین تعهد را به توافق‌ها داشته و بنابرین، دوحه باید خود را اصلاح کند.

تلاش رسانه‌های قطر به ویژه شبکه ماهواره‌ای الجزیره در پوشش ماجرای قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار سعودی منتقد اخیراً خشم مقامات سعودی و اماراتی را در پی داشته است. بستن شبکه الجزیره نیز یکی از شروط سیزده‌گانه محور سعودی برای بازگشت به روابط پیش از بحران قطر است.

بحران قطر از آذرماه سال ۱۳۹۶ و به دنبال اتهام دوحه به حمایت از تروریسم از سوی چهار کشور عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین آغاز شد.

خالد بن احمد در مورد اینکه آیا امکان بازگشت قطر به روابط قبل از آغاز بحران مذکور وجود دارد یا نه، اظهار داشت که «واقعیتی وجود دارد و آن اینکه قطر هرگز روش و رفتار خود را تغییر نخواهد داد».

او ادامه داد: «بحران با قطر به نقطه بسیار دوری رسیده است که قبلا شاهد آن نبودیم. نمی‌دانم قطر چگونه می‌خواهد برگردد. چرا که با دشمنان منطقه مانند ایران هم‌راستا شده است».

بن خالد گفت که معتقد است اختلافات با قطر متوقف نخواهد شد؛ چرا که طی یک سال و نیم گذشته چیزی محقق نشد. 

ترکیه باید در منافع خود بازبینی کند

وزیر خارجه بحرین در مورد حمایت ترکیه از قطر در جریان بحران اخیر در منطقه خلیج فارس گفت که این اقدام آنکارا آن‌ها را شوکه کرد و به همین دلیل، ترکیه باید در مصالحش بازبینی کند و اینکه آیا منافعش با کشورهای محرو سعودی است یا با قطر.

توپ در زمین ایران است

خالد بن احمد در مورد سؤالی در خصوص تقدیر «برایان هوک»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از اقدامات بحرین نیز مدعی شد که کشورش در کشف نقش و اقدامات «تخریبی» ایران، همکاری داشته است و بحرین یکی از اهداف ایران در منطقه است.

وزیر خارجه بحرین همانند گذشته، مدعی تلاش ایران برای برهم زدن امنیت بحرین شد و ادعا کرد قایق‌های ایرانی اقدام به انتقال مواد منفجره به بحرین کرده‌اند.

او در مورد سفر مقام‌های صهیونیستی به بحرین نیز گفت که این گونه سفرها از قبل نیز وجود داشته و اگر «هدف معینی یا موضوعی باشد که ما به دنبال تحقق آن باشیم و [اگر] چنین مسئله و هدفی بعد گسترده و راهبردی داشته باشد، از نظر ما موانعی [برای سفر] وجود ندارد.

وزیر خارجه بحرین در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال سفر «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به بحرین نیز مدعی شد که برای این سفر برنامه‌ای وجود ندارد و تماس‌هایی صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما