شناسهٔ خبر: 29813167 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

صلیب سرخ: آماده میانجیگری در روند تبادل اسیران یمنی هستیم

یک مسئول کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد، برای ایفای نقش میانجیگر در زمینه تبادل اسیران گروه های یمنی آمادگی کامل دارد.

صاحب‌خبر -

العالم - یمن

به گزارش خبرگزاری رویترز، «فابریتسیو کاربونی» مدیر خاورمیانه ای صلیب سرخ جهانی عصر پنجشنبه در ژنو سوئیس در بیانیه ای تصریح کرد: از ما خواسته شده است که به عنوان یک میانجی بیطرف نقش خود را در تبادل اسیران یمنی ایفا و حمایت خود را ارائه کند.

کاربونی پیشتر به خبرنگاران گفته بود که شمار اسیران در یمن بین پنج تا هشت هزار نفر تخمین زده می شود.

رئیس کمیته اسیران یمنی دوشنبه شب از توافق میان انصارالله و ائتلاف سعودی و امارات برای تبادل اسیران خبر داده بود.
براساس توافق صورت گرفته، مقرر شد، صلیب سرخ میانجی تبادل اسرا میان طرفین باشد.

«خالد الیمانی» وزیر امورخارجه دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن در این باره گفت: توافق تبادل اسیران با وجود آن که به امضا دو طرف رسیده است، اما نیازمند یک ضامن بین المللی؛ یعنی صلیب سرخ و دفتر نماینده ویژه سازمان ملل متحد و این سازمان است.

اظهارات کاربونی همزمان با آن صورت می گیرد که مذاکرات صلح یمن با حضور هیات های یمنی و «مارتین گریفیس» نماینده ویژه سازمان ملل متحد روز پنجشنبه برای برقراری صلح و پایان دادن به درگیری ها، در استکهلم پایتخت سوئد آغاز شد.

طبق این گزارش گریفیس در آغاز این مذاکرات گفت که برای رسیدن به صلح و پایان درگیری‌ها، هر دوطرف (هیأت انصارالله و کنگره ملی یمن و هیأت دولت منصور هادی) باید تصمیمات سختی بگیرند.

ریاست هیات دولت مستعفی را الیمانی وزیر امورخارجه و ریاست هیات دولت صنعا را محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله برعهده دارند.

مذاکرات گروه‌های یمنی در حالی در کاخ ژوهانسبورگ در شهر ریمبو حوالی استکهلم برگزار شد که بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر الحدیده، ایجاد اعتمادسازی، شکسته شدن محاصره، پرداخت حقوق کارمندان یمنی و ارسال کمک‌ها از محورهای اصلی مذاکرات کنونی در سوئد است.

مذاکرات صلح یمن پیشتر قرار بود، ششم سپتامبر (15شهریور) برگزار شود که با کارشکنی طرف سعودی، مانع از برگزاری آن شد.

دور گذشته گفت و گوهای صلح یمن نیز که اردیبهشت 95 در کویت جریان داشت نیز با سنگ اندازی ائتلاف عربی راه به جایی نبرد. 

نخستین دور این مذاکرات دی ماه 94 (دسامبر 2015) در ژنو بدون نتیجه پایان یافت.

یمن بیش از سه سال و نیم است که زیر حملات همه جانبه ائتلاف متجاوز سعودی و با استفاده از سلاح های ساخت کشورهای غربی کاملا تخریب شده است و در جریان آن بیش از هفت هزار یمنی کشته و هزاران تن دیگر زخمی شدند.

ایرنا

نظر شما