شناسهٔ خبر: 29813129 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

رئیس‌جمهور اوکراین خواستار وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه شد

رئیس‌جمهور اوکراین از جامعه بین‌المللی بویژه کشورهای غربی درخواست کرد تا با حمایت از کی‌یف، تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

«پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین از جامعه بین‌المللی درخواست کرد تا با وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه پس از آغاز تنش‌های اخیر میان مسکو و کی‌یف، غرب حمایت خود را از اوکراین به نمایش بگذارد.

پروشنکو در یادداشتی که برای روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشته، تأکید کرد: «غرب باید وارد عمل شود، روسیه نباید اجازه پیدا کند که به رفتارهای تهاجمی خود علیه اوکراین ادامه دهد».

وی در ابتدای این یادداشت با اشاره به تحولات سال 2014 در کشور اوکراین و الحاق کریمه به روسیه پس از برگزاری همه‌پرسی در این شبه‌جزیره تأکید کرد: «امروز عزم ملت اوکراین قوی است و ما آماده‌ایم تا مقابل روسیه بایستیم.»

رئیس‌جمهور اوکراین در ادامه این موضوع را علت اصلی برقراری حکومت نظامی در برخی مناطق این کشور و در نزدیکی مرز روسیه عنوان کرد و گفت، با برقراری این حکومت نظامی، «ما قادریم تا از امنیت خود در صورت تشدید تهاجمات روسیه حفاظت کنیم».

پروشنکو در بخش دیگری از یادداشت خود تأکید کرد: «در این مسیر اوکراین به حمایت جامعه بین‌المللی در قالب تحریم‌های بیشتر علیه روسیه نیازمند است» به دلیل آنچه که «حمله اخیر» روسیه خواند.

وی همچنین روسیه را به حمله نظامی علیه اوکراین متهم کرد و گفت، اقدام اخیر نیروهای امنیتی روسیه پس از مواجهه با ناوهای اوکراین که وارد آبهای روسیه شده بودند، «یک حمله نظامی غیرتحریک شده از جانب نیروهای مسلح روسیه علیه نیروهای اوکراین بود».

اوکراین از سال 2014 میلادی و پس از روی کار آمدن دولت غربگرا در این کشور شاهد ناآرامی‌هایی بویژه در شرق این کشور بوده است. کی‌یف و متحدان غربی اوکراین، روسیه را به دامن زدن به ناآرامی‌ها در شرق این کشور متهم کرده‌اند اما مسکو بارها این اتهامات را رد کرده و آرام شدن اوضاع در این کشور را منوط به تغییر رفتار کی‌یف خوانده است. با این وجود تنش‌ها میان مسکو و کی‌یف در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته و نگرانی‌هایی در خصوص احتمال وقوع درگیری میان دو کشور وجود دارد.

تنش‌های اخیر از جایی آغاز شد که سه کشتی نیروی دریایی اوکراین روز یکشنبه ۲۵نوامبر (۴ آذرماه) با عبور از مرز دریایی روسیه وارد آبهای منطقه‌ای روسیه شدند و بدون توجه به هشدارهای نیروهای امنیتی روسیه به مسیر خود ادامه دادند.

روسیه می‌گوید نیروهای این کشور برای متوقف کردن این کشتی‌ها مجبور به استفاده از سلاح‌ شدند. در تبادل آتش صورت گرفته میان دو طرف سه نفر از نیروهای اوکراین زخمی شدند.

نیروهای امنیتی روسیه در ادامه این سه کشتی را تا بندر کرچ کریمه هدایت کرده و آنها را توقیف‌ می‌کنند و این سه نظامی اوکراینی نیز تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرند. دادگاهی در کریمه برای خدمه این کشتی‌ها حکم حبس صادر کرده است. در حال حاضر پرونده‌ای جنایی با اتهامات نقض حریم مرزی روسیه به جریان افتاده است.

مسکو این اقدام نیروی دریایی اوکراین را از پیش‌طراحی‌شده و اقدامی تحریک آمیز توصیف کرده است. این در شرایطی است که کی‌یف گفته کشتی‌های اوکراین هیچ اقدام اشتباهی صورت نداده‌اند و روسیه را به تهاجم نظامی متهم کرده است.

 

نظر شما