شناسهٔ خبر: 29812995 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صلیب سرخ: آماده میانجیگری برای تبادل اسیران یمنی هستیم

تهران- ایرنا- یک مسئول کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد؛ برای ایفای نقش میانجیگری در زمینه تبادل اسیران گروه های یمنی آمادگی کامل دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رویترز، «فابریتسیو کاربونی» مدیر خاورمیانه ای صلیب سرخ جهانی عصر پنجشنبه در ژنو سوئیس با انتشار بیانیه ای تصریح کرد: از ما خواسته شده است که به عنوان یک میانجی بیطرف نقش خود را در تبادل اسیران یمنی ایفا و حمایت خود را ارائه کنیم.
کاربونی پیش تر به خبرنگاران گفته بود که شمار اسیران در یمن بین پنج تا هشت هزار نفر تخمین زده می شود.
رئیس کمیته اسیران یمنی، دوشنبه گذشته از توافق میان انصارالله و ائتلاف سعودی و امارات برای تبادل اسیران خبر داده بود.
بر اساس توافق صورت گرفته، مقرر شد صلیب سرخ، میانجی تبادل اسرا میان طرفین باشد.
«خالد الیمانی» وزیر امور خارجه دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن در این باره گفت: توافق تبادل اسیران با وجود آن که به امضای دو طرف رسیده است، اما نیازمند یک ضامن بین المللی، یعنی صلیب سرخ و دفتر نماینده ویژه سازمان ملل متحد و این سازمان است.
اظهارات کاربونی همزمان با آن صورت می گیرد که مذاکرات صلح یمن با حضور هیأت های یمنی و «مارتین گریفیس» نماینده ویژه سازمان ملل متحد روز پنجشنبه برای برقراری صلح و پایان دادن به درگیری ها، در استکهلم پایتخت سوئد آغاز شد.
طبق این گزارش، گریفیس در آغاز این مذاکرات گفت که برای رسیدن به صلح و پایان درگیری‌ها، هر دو طرف (هیأت انصارالله و کنگره ملی یمن و هیأت دولت منصور هادی) باید تصمیمات سختی بگیرند.
ریاست هیات دولت مستعفی را الیمانی وزیر امورخارجه و ریاست هیات دولت صنعا را محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله برعهده دارند.
مذاکرات گروه‌های یمنی در حالی در کاخ ژوهانسبورگ در شهر ریمبو حوالی استکهلم برگزار شده که بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر الحدیده، ایجاد اعتمادسازی، شکسته شدن محاصره، پرداخت حقوق کارمندان یمنی و ارسال کمک‌ها از محورهای اصلی مذاکرات کنونی در سوئد است.
مذاکرات صلح یمن پیش تر قرار بود، ششم سپتامبر (15شهریور) برگزار شود که کارشکنی طرف سعودی، مانع برگزاری آن شد.
دور گذشته گفت وگوهای صلح یمن نیز که اردیبهشت 95 در کویت جریان داشت، با سنگ اندازی ائتلاف عربی راه به جایی نبرد.
نخستین دور این مذاکرات دی ماه 94 (دسامبر 2015) در ژنو بدون نتیجه پایان یافت.
یمن بیش از سه سال و نیم است که زیر حملات همه جانبه ائتلاف متجاوز سعودی و با استفاده از سلاح های ساخت کشورهای غربی، کاملاً تخریب شده و در جریان آن بیش از هزاران یمنی کشته و دهها هزار نفر دیگر زخمی شدند.
شبس**9363**1613

نظر شما