شناسهٔ خبر: 29810792 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بارورسازي ابرها با پهباد انجام مي شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - بيرجند - ايرنا - مدير مرکز ملي تحقيقات و مطالعات باروري ابرها گفت: در مرحله نخست بارورسازي ابرها در استان هاي خراسان جنوبي، آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي با پهباد انجام مي شود.

فريد گلکار روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: کمتر از يک ماه ديگر طرح باروري ابرها در برخي استان ها از جمله خراسان جنوبي با تکيه بر توان داخلي و همکاري نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انجام مي شود.
وي گفت: سال گذشته طرح بارورسازي ابرها به دليل کمبود بودجه و برخي مشکلات از جمله آماده سازي تجهيزات انجام نشد اما امسال برنامه هاي اوليه براي ابتداي آبان ماه پيش بيني شده بود که به علت برخي کاستي ها به تعويق افتاد.
مدير مرکز ملي تحقيقات و مطالعات باروري ابرها مستقر در استان يزد افزود: از آنجا که در خصوص تامين تجهيزات و هواپيما تا حدودي به مشکل برخورد کرده بوديم اما هوافضاي سپاه براي در اختيار قرار دادن هواپيما اعلام آمادگي کرده است.
وي اظهار داشت: با وجود انجام برخي مراحل آزمايشي و آمادگي براي اجراي عمليات، منتظر صدور مجوزهاي پرواز و اقدامات اداري همچون امضاي تفاهم نامه وزارت نيرو و هوافضاي سپاه هستيم.
گلکار به کمبود رادار هواشناسي در کشور اشاره کرد و گفت: در حاضر سه دستگاه رادار در اختيار مرکز ملي تحقيقات و 9 رادار در اختيار سازمان هواشناسي قرار دارد.
وي يکي از سختي هاي کار بارورسازي ابرها در خراسان جنوبي را نبود دستگاه رادار هواشناسي در اين استان عنوان کرد و گفت: خراسان رضوي و خراسان جنوبي با وجود ظرفيت هاي بالا اما کماکان با نبود رادار مواجه اند که در اين زمينه نيازمند حمايت بيش از پيش مسئولان استان هستيم.
وي با بيان اينکه نبود دستگاه رادار دقت را در اجراي طرح بارورسازي ابرها کاهش مي دهد يادآور شد: اين موضوع به وزارت نيرو، شرکت آب منطقه اي و نمايندگان استان منعکس شده و به نظر مي رسد اقداماتي براي تامين در دست انجام است.
گلکار افزود: خراسان جنوبي قابليت داشتن حداقل يک رادار را دارد و ما نيز براي هر نوع همکاري با استان در زمينه انتخاب بهترين دستگاه، تسهيل خريد، پشتيباني و آموزش نحوه استفاده از آن اعلام آمادگي مي کنيم.
وي بيان کرد: کاربرد اين دستگاه فقط براي باروري ابرها نيست بلکه داده هاي ارزشمندي براي منابع آب، هواشناسي، هوانوردي و ساير دارد که براي استان مرزي خراسان جنوبي بسيار لازم و ضروري است.
استان مرزي خراسان جنوبي نزديک به 2 دهه خشکسالي دارد.
7557*3028
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما