شناسهٔ خبر: 29810644 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

نظام مالی با «بلاک چین» تمرکززدایی می‌شود

شکست انحصار سوئیفت در برابر نظام‌های پرداخت غیرمتمرکز

فناوری بلاک چین به دلیل ماهیت غیرمتمرکز، این امکان را فراهم کرده است که معاملات مالی میان کشورها بدون نظارت و دخالت کشورهای ثالث و در عین حال با هزینه های پایین و سرعت بالا انجام شود. از طرف دیگر کشورها به دلیل سوء استفاده های سیاسی که از سیستم های پرداختی از قبیل سوئیفت صورت گرفته است، به دنبال تمرکززدایی از نظام مالی هستند تا امنیت معاملات مالی خود را افزایش دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز امروزه صحبت در رابطه با بلاک چین یکی از رایج ترین و پر همهمه ترین حرف هایی است که میان شرکت های دولتی و خصوصی استفاده می شود. طبق گزارش شرکت داده های بین المللی در سال ۲۰۱۸ استفاده از فناوری بلاک چین در سراسر جهان افزایش یافته است.

در حال حاضر کشورهای آسیایی و آفریقایی نیز به سرعت در حال گرایش به سمت استفاده از این فناوری هستند. آمار مربوط به هزینه های انجام شده در زمینه استفاده فناوری بلاک چین نیز مؤید این ادعاست.

بلاک چین زنجیره دیجیتالی مطمئن جهت انجام معاملات

بلاک چین زنجیره دیجیتالی رو به رشدی از معاملات است که با یکدیگر مرتبط هستند و از رمزنگاری استفاده می کنند. این رمزنگاری یک سازوکار امن برای برقراری ارتباطات است که یک دفتر کل توزیع شده برای ثبت معاملات به روشی سریع و کارآمد را فراهم می سازد.

فناوری بلاک چین همان فناوری پایگاه داده است که پشتوانه ارزهای دیجیتالی از قبیل بیت کوین نیز می باشد و می تواند به عنوان یک بایگانی کننده داده ها در لحظه برای ثبت تاریخ معاملات مالی، قراردادها و دارایی های فیزیکی عمل نماید.

هیچ شخص یا نهاد خاصی متصدی کل زنجیره نیست. این فناوری یک شبکه باز است و هر کس در هر زنجیره می تواند جزئیات هر رکورد را ببیند. هر بلوک از اطلاعات رمزگذاری شده است و تنها صاحب آن باید با یک کلید خصوصی داده های مربوط به خود را ویرایش کند. همچنین اگر هرگونه تغییر یا ویرایشی انجام شود کل زنجیره در لحظه از آن آگاه می شوند.

هر معامله برای تأیید مشروعیت آن و محافظت از آن رمزگذاری شده است. این عمل امنیت دیجیتالی معاملات را تضمین می کند و در عین حال نیز هزینه های عملیاتی را کاهش می دهد و سرعت فرآیند تصمیم گیری را افزایش می دهد.

برنامه ریزی امارات برای انجام ۵۰ درصد از معاملات بر مبنای بلاک چین

در زمینه استفاده از فناوری بلاک چین برای انجام معاملات مالی و پرداخت ها امارات متحده عربی به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد از بلاک چین برای انجام معاملات دیجیتالی استفاده کند. این بستر پراختی به هر مشتری یک شماره شناسایی منحصر به فرد اختصاص می دهد که اطلاعاتشان را در زنجیره ایمنی شده ای قرار می دهد.

این عمل در بسیاری از برنامه های تجاری مورد استفاده قرار گرفته است و تضمین می کند که داده ها و اطلاعات در بلاک چین نمی تواند هک شود. بستر پرداخت راه اندازی شده توسط امارات متحده عربی امکان انجام پرداخت ها و تسویه معاملات را فراهم می کند.

هدف دولت امارات این است که در عرض ۳ سال تقریبا ۵۰ درصد از معاملات دولت را در قالب بستر پرداختی مبتنی بر بلاک چین انجام دهد.

شکست انحصار سوئیفت در برابر نظام‌های پرداخت غیرمتمرکز

شیوه های پرداخت کنونی به صورت متمرکز شده هستند و کشورها برای انجام پرداخت های خود نیاز به سیستم هایی دارند که انجام پرداخت ها و انتقال داده های مالی را از مسیر کشورهای خارج از معامله انجام می دهد. این شیوه از پرداخت ها در عین اینکه هزینه و پیچیدگی مبادلات را به شدت افزایش می دهد، باتوجه به دخالت کشورها و بانک های ثالث در فرآیند پرداخت، امکان نظارت و کارشکنی در انجام معامله را نیز به دنبال دارد.

امروزه ظهور فناوری های پرداختی غیرمتمرکزی از قبیل بلاک چین و همچنین تمایل کشورها به دوری از نظام های پرداخت تک قطبی این امکان را ایجاد کرده است که سیستم های پرداختی جدید شکل بگیرد که در آن مبادلات میان کشورها به صورت مستقیم و بدون نظارت و دخالت کشورهای ثالث صورت بگیرد.

اتفاقاتی که در سال های اخیر در زمینه بهره برداری سیاسی کشورها از سیستم سوئیفت اتفاق افتاده است بسیاری از کشورها را بر آن داشته است که معاملات مالی داخلی و بین المللی خود را از خطر تحریم و تهدید محافظت کنند.

منبع: دِنَشنال yon.ir/jnB0W

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

نظر شما