شناسهٔ خبر: 29808304 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مقاومت؛ کابوس بی پایان رژیم صهیونیستی

سال ۱۹۸۲ رژیم صهیونیستی سرمست از پیروزی در چهار جنگ با اعراب حمله‌ای همه جانبه را به لبنان آغاز کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ سال 1982 رژیم صهیونیستی سرمست از پیروزی در چهار جنگ با اعراب حمله ای همه جانبه را برای یکسره کردن مقاومت فلسطین در لبنان کلید زد، جنگی که سه روز به طول انجامید و صهیونیستها تا دروازه های بیروت پیش روی کردند.

 صهیونیستها که با حمایت همه جانبه امریکا و فرانسه قصد ماندگاری در بیروت را داشتند بعد از مواجهه با مقاومت لبنانی ها مجبور به عقب نشینی از بیروت شدند اما جنوب لبنان تا رودخانه لیتانی 18 سال در اشغال صهیونیست ها باقی ماند. دوره ای که هسته های اولیه مقاومت در آن سالها شکل گرفت.

<div id="video-display-embed-code_2915958" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2295532/2915958?width=350&height=250"></script></div>
 سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما با ذکر خطرات آن ایام می گوید: “در سال 1982 زمانی که تعداد نیروهای مقاومت فقط چند صد نفر بیشتر نبود و بیش از یکصد هزار سرباز اسرائیلی به همراه نیروهای خارجی در لبنان حضور داشتند، امام خمینی در دیداری که با ایشان داشتیم به ما وعده پیروزی دادند.
ایشان گفتند: «وظیفه شما آغاز مقاومت است، حتی با این تعداد کم، به خداوند تکیه کنید و به هیچ کس چشم امید نداشته باشید، بعداز توکل به خدا فقط به خود اتکا کنید».امام فرمودند: «من پیروزی را در چشمان شما می بینم».

وعده ای که تحقق آن خیلی طولانی نشد، پیروزی ای که با مقاومت مردم و مادرانی حاصل شد که سالها راز شهادت فرزندانشان را مخفی نگاه داشتند.

مادر شهید عامر کلاکش از شهدای مقاومت می گوید:"پسرم 19 ساله بود که برای عملیات ضد صهیونیستها ما را ترک کرد ، شهادت او را برای مخفی ماندن هویت رزمندگان مقاومت تا 14 سال مخفی نگه داشتیم. حتی پدر عامر هم تصور می کرد که او برای کار به خارج از کشور رفته است ، راز شهادت او سرانجام توسط سید حسن نصرالله بعد از شکست صهیونیست ها در سال 2000 فاش شد."

این پیروزی با پایمردی مادران و پدران شهیدان و تقدیم دیگر فرزندان انها در راه مقاومت استمرار یافت .
پدر شهید قصیر که سه فرزندش در دوران اشغال جنوب لبنان و جنگ 33 روزه به شهادت رسیده اند می گوید: "هرگز فکر نکرده ام که فرزندان شهیدم ، بیهوده کشته شده اند ، روحیه جهاد و شهادت امروز بیش از گذشته در مردم لبنان وجود دارد به گونه ای که اگر امروز سید حسن نصرالله خواهان یک هزار داوطلب عملیات استشهادی باشد ده هزار نفر اعلام آمادگی می کنند، من پنج پسر دیگر دارم که اگر آنها هم در راه مقاومت به شهادت برسند شکرگزار خداوند خواهم بود ."

عقب نشینی از جنوب لبنان

صهیونیستها در سال 2000 مجبور به عقب نشینی از جنوب لبنان شدند و به این ترتیب فرهنگ شهادت و مقاومت شد زمزمه مادران و فرزندان این سرزمین.مادر شهید عماد مغنیه که بین لبنانی ها به مادر شهیدان شهرت داشت و سال گذشته دار فانی را وداع گفت ، در گفتگویی با خبرگزاری صداوسیما می گوید:" من سه پسر و نوه ام را در راه مقاومت فدا کردم و این راه همچنان با جان فشانی مردم استمرار خواهد یافت به گونه ای که من با این کهو لت سن ایمان دارم که شاهد پیروزی های بزرگ مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی خواهم بود ."

به این ترتیب فرهنگ مقاومت به تدریج به فرهنگ فراگیر در میان لبنانی ها و ملتهای منطقه تبدیل شد. نفوذ همین فرهنگ در سرزمین های اشغالی به کابوسی برای صهیونیست ها تبدیل شد. کابوسی که برای رهایی از ان در سال 2006 جنگ دوم خود را برضد لبنان کلید زدند؛ جنگی که بهانه آن اسارت چند نظامی متجاوز صهیونیست در خاک لبنان بود.
دبیرکل حزب الله شرط آزادی این نظامیان را که در گذرگاه مرزی لبنان با فلسطین اشغالی در منطقه عیت الشعب به اسارت رزمندگان مقاومت درآمده بودند مذاکرات غیر مستقیم و مبادله با اسرای مقاومت عنوان کرد .

جنگ 33 روزه لبنان 

صهیونیست ها با اتکا به ماشین جنگی پیشرفته خود این شرط را نادیده گرفتند و جنگی فراگیر را با هدف نابودی توان نظامی حزب الله، اشغال مجدد جنوب لبنان و ترسیم نقشه جدید خاورمیانه شعله ور کردند. جنگی که کاندولیزا رایس وزیرخارجه وقت امریکا رنج و درد و خون ریزی مردم لبنان را به درد زایمان خاورمیانه جدید تشبیه کرد غافل از اینکه این کودک ناخواسته به همت مقاومت مردم لبنان مرده متولد خواهد شد.

صهیونیستها در این جنگ برخلاف جنگ اول که سه روزه بیروت را فتح کردند 33 روز پشت سد مقاومت گرفتار شدند و مقاومت با هدف قرار دادن ناوچه جنگی صهیونیستها در ساحل بیروت و یک فروند بالگرد آپاچی در جنوب لبنان معادلات جدیدی را در صحنه جنگ ترسیم کرد.

این جنگ هیچ دستاوردی جز برکناری وزیرجنگ و فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی نداشت و سرانجام با توسل به شورای امنیت سازمان ملل و متحدان غربی آتش بس برقرار شد.

دبیرکل حزب الله لبنان در جشن پیروزی مقاومت در جنگ 3 3 روزه خطاب به جمعیت پرشور حاضر در این مراسم گفت: "همانگونه که در سال 2000 به شما وعده داده بودم دوران شکست هاپایان یافته و دوران پیروزی ها اغاز شده است، شما شریف ترین مردم هستید."

سرانجام صهیونیست ها مجبور به مبادله اجساد نظامیان خود با اسرا و پیکرهای شهدای مقاومت شدند ، در جریان این مبادله سمیر قنطار قدیمی ترین اسیر مقاومت در زندان های رژیم صهیونیستی ازاد شد، اسیری که به 547 سال زندان محکوم شده بود.

سمیرقنطار بعد از سه دهه اسارت در جریان این عملیات مبادله ازاد شد، وی سرانجام در آذرماه سال 94 درجریان حمله جنگنده‌های صهیونیستی به شهر "جرمانا" در حومه جنوبی دمشق به شهادت رسید.
وی که درجریان یک عملیات ضدصهیونیستی در عمق سرزمین های اشغالی در سال 1978 در شهر صهیونیست‌نشین "نهاریا" به اسارت درامده بود در کتاب خاطراتش می نویسد:" بعد از اسارت پس از چند روز شکنجه مرا به دادگاه بردند و قاضی مرا به 547 سال زندان محکوم کرد ، من در همان جلسه دادگاه خطاب به قاضی گفتم این تصور که رژیم اسرائیل 547 سال عمر کند و بتواند مرا در زندانهایش نگه دارد تصوری کودکانه است ."

جنگ 22 روزه غزه

صهیونیست ها بعد از شکست در جنگ 33 روزه با هدف بازیابی روحیه از دست رفته نظامیان خود جنگ 22 روزه غزه را در زمستان سال 86 شعله ور کردند . جنگی که آن را سرب گداخته نام گذاشتند و هدف ان نابودی توان موشکی حماس بود.
رژیم صهیونیستی در این جنگ نابرابر با استفاده از انواع سلاح های غیر مجاز از جمله بمب های حاوی فسفر سفید در سکوت خبری رسانه ای قصد داشت تا مقاومت مردم غزه را درهم بشکند .
این تلاش صهیونیست ها هم مانند جنگ 33 روزه علیه مردم مقاوم لبنان ناکام ماند و این رژیم تحت فشار های سیاسی و اقتصادی ناشی از عدم تحقق اهداف این جنگ ناچار به خاتمه ان شد . پیامد این شکست برکناری ایهود اولمرت از قدرت بود .

جنگ هشت روزه غزه

در بیست و چهارم آبان 1391 جوخه های ترور رژیم صهیونیستی احمد الجعبری یکی از فرماندهان حماس را هدف قرار دادند اقدامی که منجر به شعله ور شدن جنگی جدید در غزه شد.
صهیونیستها آماده بودند کار حماس را یکسره کنند اما مقاومت مردم غزه انها را شوکه کرد، شلیک ۱۵۰۰ موشک و توپ به سمت فلسطین اشغالی، هدف قرار دادن ۲ هواپیمای جنگی، یک بالگرد نظامی و ۲ ناوچه در آب‌های ساحلی خیلی زود صهیونیستها را در ادامه جنگ مردد کرد. جنگی که با حمایت محور مقاومت همراه بود.

سامانه موشکی این رژیم موسوم به گنبد اهنین هم از 1500 موشک شلیک شده فقط 431 فروند را ردیابی کرد . سرانجام صهیونیست ها بعد از هشت روز مجبور به پذیرش آتش بس شدند جنگی که به اعتراف صهیونیستها بیش از یک میلیارد و دویست هزار دلار به اقتصاد اسرائیل خسارت وارد کرد.

حملات صهیونیست ها به غزه بعد از جنگ هشت روزه به حملات پراکنده ای محدود شد که عمدتا با پاسخ متقابل حماس مواجه می شد.22 خرداد سال 93 صهیونیست ها به بهانه ربایش سه نوجوان شهرک نشین صهیونیست، بار دیگر به غزه حمله ور شدند جنگی که معادلات جدید را در صحنه میدانی بین دو طرف گشود .

حماس در این جنگ فرسایشی که با اتش بس های متعدد همراه بود و 51 روز به طول انجامید نه تنها شروط اسرائیل را نپذیرفت بلکه شروط خود را به صهیونیستها تحمیل کرد و تا آخرین روز جنگ به حملات موشکی دامنه دار خود علیه اهدافش در درون سرزمین های اشغالی ادامه داد .

این جنگ بعد از چند دور اتش بس موقت با وساطت هم پیمانان بین المللی و منطقه ای رژیم صهیونیستی در چهارم شهریور 93 خاتمه یافت و صهیونیستها مجبور به پذیرش شروط مقاومت از جمله بازگشایی گذرهای غزه شدند .

جنگ دو روزه غزه 

در آخرین این حملات جوخه های ترور این رژیم با نفوذ به غزه اقدام به ترور دو فرمانده حماس کردند .
حماس این تیم ترور را شناسایی کرد و درتعیقب و گریز یک افسر رژیم صهیونیستی کشته و یک نظامی دیگر زخمی شد ، صهیونیستها برای فراری دادن این تیم ترور با بمباران غزه منجر به شهادت 7 فلسطینی شدند اقدامی که با پاسخ قاطع حماس و شلیک 460 موشک مواجه شد .

همگان منتظر برافروخته شدن اتش جنگی جدید در غزه بودند اما پاسخ قاطع مقاومت موجب شد تا صهیونیستها طی دو روز تن به آتش بس دهند اقدامی که منجر به استعفای لیبرمن وزیر جنگ این رژیم شد ضمن اینکه زمزمه استعفای وزرای آموزش و دادگستری هم کابنیه نتانیاهو را در استانه سقوط قرار داد.

ارتقای توان رویارویی مقاومت در لبنان و فلسطین با ماشین جنگی رژیم صهیونیستی از مرداد ماه سال 85 تا ابان ماه 97 بیانگر پایان رویای شکست ناپذیری ماشین جنگی این رژیم است ، رویارویی 33 روزه حزب الله در لبنان و جنگ های 22 روزه، 8 روزه و در نهایت دو روزه در غزه طی این سالها نشان از تغییر معادلات میدانی در جبهه مقاومت برضد اشغالگری است .

رژیم صهیونیستی در انزوای مطلق 

عطرانی کارشناس جهان عرب در زمینه غرب آسیا می گوید:" امروز صهیونیست ها در منطقه از سه جهت تحت فشار هستند، حماس با اقتدار در برابر تجاوزاین رژیم ایستادگی می کند توان موشکی حزب الله به کابوس این رژیم تبدیل شده و جنبش انصارالله یمن سیاست های محور غربی- عربی در منطقه را به چالش کشیده است ، رویکردی که رژیم صهیونیستی را در انزوای مطلق قرار داده است .
حالا افسانه شکست ناپذیری ماشین جنگی رژیم صهیونیستی به خاطره ها پیوسته ، افسانه ای که خاطره شکست از آن در ذهن ارتش های وابسته رژیم های وابسته عربی است و شیرینی پیروزی بر آن در کام ملتهای منطقه ماندگار است و این مقاومت است که صهیونیستها را درباره ماجراجویی های جدید تهدید می کند .
دبیرکل حزب الله لبنان در آخرین سخنرانی خود به مناسبت روز شهید با اشاره به احتمال ماجراجویی های صهیونیست ها برای حمله به لبنان صراحتا اعلام کرد :" به هرگونه تجاوز به لبنان، هرگونه حمله هوایی به لبنان و هر گونه بمباران لبنان حتما حتما حتما پاسخ خواهیم داد."


نویسنده: محمدرضا طلاجوران
خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما