شناسهٔ خبر: 29802728 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

بررسی عملکرد شرکت های هندی نشان می دهد

رشد سودآوری شرکت‌های فعال در هند با اجرای سیاست ادغام

امیرحسین عسکریان

هند از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی شرایط را برای ادغام بنگاه های کوچک و ایجاد شرکت های بزرگ و رقابت پذیر در عرصه جهانی فراهم نموده است. بررسی ها نشان می دهد که عملکرد شرکت های هندی پس از ادغام در زمینه هایی همچون سودآوری و بازگشت سرمایه به مراتب بهبود یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز  سیاست صنعتی بسیاری از کشورهای توسعه یافته تجمیع و ادغام بنگاه ها در قالب شرکت های بزرگ به منظور بهره گیری از اقتصاد مقیاس است.

در ادامه سلسله گزارشات قبلی که به بیان سیاست صنعتی کشورهایی نظیر چین، کره جنوبی، ژاپن و آلمان پرداخته شد، در این گزارش به بیان سیاستگذاری هوشمندانه هند به منظور تشکیل بنگاه های بزرگ پرداخته می شود.

ادغام شرکت های داخلی و خارجی در بخش های مختلف صنعتی هند

هند به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان هم اکنون چهارمین اقتصاد بزرگ جهان را دارا است. این کشور با رشد اقتصادی متوسط ۸ درصد طی ۸ سال گذشته به یک قدرت اقتصادی تبدیل شده‌است؛ به طوریکه رشد اقتصادی این کشور در سال های اخیر از کشوری همچون چین نیز پیشی گرفته است.

این کشور جنوب آسیایی هم اکنون به عنوان یکی از جذاب ترین کشورها برای سرمایه گذاری شناخته می شود. به عنوان نمونه در بخش فناوری تقريبا كليه بازیگران مطرح جهانی، شرکت هایی را در هند تأسیس کرده اند.

در همین راستا شرکت های هندی نیز در داخل و خارج از این کشور به ادغام در شرکای داخلی و خارجی روی آورده اند. هند در سال های اخیر ظرفیت های بالقوه زیادی در زمینه ادغام و تملک داشته و در بخش های صنعتی مختلفی به ایفای نقش پرداخته است.

عدم برخورداری از دستاوردهای اقتصادی به دلیل استعمار انگلیس

اوایل دهه ۷۰ میلادی آمار دستاوردهای صنعتی و اقتصادی هند در مقایسه با کشورهای تازه صنعتی شده آسیایی مطلوب نبود. در آن زمان به علت سابقه حضور استعمار بریتانیا در هند صادرات کالا از این کشور مانند بهره برداری بیگانگان از منابع ملی اقدامی نامطلوب تلقی می شد.

علاوه بر این در آن زمان روابط مناسبی میان دولت و بخش خصوصی هند ایجاد نشده بود و از ظرفیت ها و توانمندی های فعالان بخش خصوصی به نحو مطلوبی در اقتصاد ملی استفاده نمی گردید.

خصوصی سازی در دستور کار هندی ها در دهه ۸۰

اما هندی ها در دهه ۸۰ و در اوایل دهه ۹۰، به مرحله آازاد سازی، خصوصی سازی و جهانی شدن روی آوردند. سیاستگذاران هندی با تصویب قانون رقابت در این کشور، پاسخ گویی به نیازهای جدید محیط کسب و کار و فعالان اقتصادی را در دستور کار خود قرار دادند تا موضوعات حائز اهمیتی مانند ایجاد زمینه های قانونی ادغام بنگاه های هند برای استفاده از منافع آن، از قبیل افزایش توان رقابت در بازارهای جهانی امکان پذیر گردد.

در واقع هند به منظور ادغام در اقتصاد جهانی از گسترش مقیاس تولید بهره گرفت. یکی از مهمترین نمونه های قابل ذکر در این زمینه آزادسازی صنعت پوشاک هند بوده است. این صنعت تا قبل از اصلاحات اقتصادی مشمول قانون صنایع کوچک بود.

در ادامه سیاست گذاری هوشمندانه هند برای تشکیل بنگاه های بزرگ و عملکرد مالی آن ها پس از ادغام بیان شده است.

رشد سودآوری شرکت‌های فعال در هند با اجرای سیاست ادغام

بر اساس تحقیقات انجام شده عملکرد شرکت های فعال در هند پس از ادغام، بهبود یافته است. نتایج بدست آمده از فعالیت ۱۰ شرکت در هند حاکی از ارزش بالای معاملات این شرکت ها طی سال مالی ۲۰۱۰-۲۰۱۱ است. شرکت های مزبور در عرصه هایی همچون شیمیایی، نیرو، ارتباطات از راه دور، دارو سازی، بانکداری، فولاد، مراقبت های فردی، خدمات بیمارستانی و پزشکی و خودروسازی فعالیت داشته اند.

با بررسی عملکرد بنگاه ها طی سه سال پس از روی دادن ادغام و تملک و مقایسه آن با داده های مربوط به متغیرهای مشابه یک سال قبل از ادغام می توان متوجه شد که نقدینگی بنگاه هایی که به ادغام و تملک روی آورده اند بهبود یافته است

از سوی دیگر وضعیت سودآوری شرکت های مورد نظر از لحاظ بازده سرمایه به کار گرفته شده، بازده بلند مدت سرمایه ها و بازگشت دارایی ها به صورتی مثبت افزایش یافته است، افزون بر این، عملکرد مالی شرکت ها پس از ادغام از لحاظ نسبت جاری، نسبت نقدینگی، بازده سرمایه به کار گرفته شده، بازگشت دارایی ها و بازده سرمایه ها در بلند مدت بهبود یافته است.

به عنوان نمونه عملکرد شرکت های فعال در هند در زمینه تولید و عرضه محصولات دارویی حاکی از این است که این شرکت ها پس از تحقق یافتن ادغام عملکرد بهتری داشته اند. بررسی عملکرد شرکت های مزبور قبل از ادغام و پس از آن طی سال های ۱۹۹۳ الی ۲۰۰۴، به خوبی این مسئله را نشان می دهد؛ متغیرهای استفاده شده در این مطالعه برای سنجش عملکرد شرکت های مزبور مواردی همچون حاشیه سود ناخالص، حاشیه سود خالص، بازده سرمایه به کار گرفته شده و بازگشت ارزش خالص بوده اند.

منابع:

آی پی لیدرز yon.ir/T3EVK

تجربه کشورها در ادغام بنگاه های صنعتی موسسه پژوهش بازرگانی yon.ir/HMEu4

انتهای پیام/ تولید و اشتغال

نظر شما