شناسهٔ خبر: 29800442 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

آیا «شورای تامین» اجازه دارد برنامه‌های دانشجویی را لغو کند؟/ استقلالم آرزوست!

در روز‌های منتهی به ۱۶ آذر و روز دانشجو با مخالفت‌ها و جریاناتی ضدمراسم های دانشجویی مواجه بوده و همچنان نیز شاهد آن هستیم.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-زینب‌سادات میرسلطانی؛ «هیچ کس نباید از سوال مستثنی باشد.» این شعار رییس جمهور کشور، دکتر روحانی است. اما از حرف تا عمل راه بسیار است، آن هم در ارتباط با پرونده قطور قطع صدای منتقدین در دولت تدبیر و امید!!

در روز‌های منتهی به ۱۶ آذر و روز دانشجو با مخالفت‌ها و جریانات ضد مراسم های دانشجویی مواجه بوده و همچنان نیز شاهد آن هستیم. سال‌ گذشته نیز معاون سیاسی وزارت کشور در نشست خبری با خبرگزاری تسنیم اذعان کرده بود :۱۶ آذر ۹۶ هیچ برنامه‌ای لغو نشده است و اگر هم شده باشد دلایل دیگری داشته است.

سال‌های گذشته در "دولت روحانی" نیز شاهد لغو سخنرانی‌ها و مناظره‌های افرادی از قبیل::محسن رضایی، محمد باقر قالیباف، حسین شریعتمداری، حجت الاسلام میرتاج الدینی، عزت الله ضرغامی، رسایی، همسر شهید علی محمدی، زاکانی، سید محمد نبویان، پیام فضلی نژاد و فائزه هاشمی بوده‌ایم.


اما دلایل لغو مراسمات ۱۶ آذر امسال در دانشگاه‌ها به دستور شورای تامین استان‌ها چه چیزی است؟ بر این اساس چکیده‌ای از وظایف و اختیارات شورای تامین استان‌ها را در زیر برای تان شرح داده‌ایم.


وظایف و اختیارات شورای تامین استان‌ها چیست و از چه افرادی تشکیل شده است؟
در هر استان شورایی تحت عنوان شورای تامین استان وجود دارد که از استاندار به عنوان رئیس، فرمانده سپاه پاسداران، رئیس شهربانی استان، فرمانده نظامی استان و در صورت وجود مسئول کل اطلاعاتی استان، تشکیل می‌شود و وظیفه «جمع‌بندی و بررسی اخبار و گزارش‌ها و تجزیه و تحلیل‌های مربوط به امور اشخاص امنیتی، سیاسی و اجتماعی» استان برعهده این شورا است؛ و به موجب ماده ۴ قانون راجع به تعیین وظایف و تشکیلات شورای امنیت کشور مصوب ۱۳۶۲ مسئول امنیت در هر استان، استاندار است؛ که موظف است شورای تامین استان را هر ۱۰ الی ۱۵ روز یک‌بار تشکیل دهد.


ماده ۹ قانون ذکر شده، شورای تامین را صرفا برای "مشورت" بر امور امنیتی مقرر کرده است و حق تصمیم‌گیری با نمایندگان وزرات کشور (استاندار، فرماندار و بخشدار) است؛ بنابراین وقتی مجوز تجمعی از جانب نماینده وزرات کشور یعنی فرماندار و استاندار صادر یا لغو می‌گردد، مقامات دیگر صرفا وظیفه ایجاد موجبات برگزاری مناسب این مراسم را خواهند داشت.
به ویژه با توجه به اینکه ماده ۱۰ قانون مورد بحث می‌گوید: «حفاظت و حراست از شخصیت‌ها و اماکن و تاسیسات در شورای امنیت و شورا‌های تامین مطرح و بررسی و بر حسب مورد بر عهده نهاد‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط گذارده می‌شود.»

آزادی تشکیل اجتماعات در فصل سوم قانون اساسی و در زمره حقوق ملت آمد که این حق از حقوق اساسی ملت ایران است. ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی می‌گوید: "هر یک از مقامات و ماموران دولتی که بر خلاف قانون، از مقام خود سوءاستفاده نموده و از اجرای اوامر کتبی دولتی یا اجرای قوانین مملکتی یا اجرای احکام یا اوامر مقامات قضائی و هر گونه امری که از طرف مقامات قانونی صادر شده باشد، جلوگیری نماید و آزادی شخصی افراد ملت را سلب کند، یا آنان را از حقوق مقرر در قانون اساسی محروم نماید، علاوه بر انفصال از خدمت و محرومیت ۳ تا ۵ سال از مشاغل دولتی و حبس به ۶ ماه تا ۳ سال محکوم خواهد شد"

این در حالی است که طی چند روز اخیر، و همچنین در آستانه روز دانشجو شاهد مخالفت‌ها و لغو مراسمات دانشجویی از قبیل مناظره و سخنرانی شخصیت‌ها بوده ایم از جمله: لغو سخنرانی حسن عباسی، رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال بدون مرز که قرار بود پنجم آذرماه همزمان با سالروز تاسیس بسیج مستضعفین در دانشگاه آزاد تبریز برگزار شود.

 

...
این ویژه که برنامه قرار بود به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه و به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی برگزار شود، با ابلاغ شورای تامین شهرستان تبریز لغو شد.
لازم به ذکر است، صبح همان روز یعنی پنجم آذر ماه سخنرانی دکتر عباسی در دانشگاه مدنی به دلیل فشار‌های فرمانداری تبریز لغو شد.

 

...

سعید محمدیان رییس بسیج دانشگاه شهید مدنی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دانشجو گفت:در خواست مجوز سخنرانی حسن عباسی را چند وقت روز پیش برای هیات نظارت دانشگاه شهید مدنی آذربایجان فرستادیم که با مخالف این هیات روبروی شدیم؛ و هیچگونه توضیحی برای این مخالفت نداشتند. مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید مدنی در ادامه تصریح کرد: ما طبق ماده ۹ می‌توانیم این برنامه را درون تشکیلاتی برگزار کنیم. بسیج دانشجویی این دانشگاه برای بار دوم نامه در خواست را به هیات نظارت دانشگاه ارسال کرد، اما هیچ جوابیه کتبی در این خصوص دریافت نکردیم و فقط به صورت شفاهی به ما گفتند که اجازه برگزاری این جلسه نداریم و با توجه به اینکه هیچگونه جوابیه کتبی برای ما ارسال نشد در فضای مجازی اطلاع رسانی کردیم که «برنامه درون تشکیلاتی ویژه بسیج دانشجویی با حضور سخنرانی حسن عباسی برگزار می‌شود». ما به مسئولان دانشگاه گفته ایم یک روز به شما مهلت می‌دهیم که مراسم سخنرانی حسن عباسی به صورت درون تشکیلاتی در دانشگاه برگزار شود. اگر اجرا نشود عواقبی خواهد داشت. متاسفانه حراست و رئیس دانشگاه هیچ گونه ارزشی برای دانشجویان قائل نیستند.»

 

همچنین در روز شنبه دهم آذر ماه نیز جواد موگویی نویسنده و مستندساز در اینستاگرام خود پستی مبنی بر لغو جلسه مناظره چهل سالگی انقلاب را انتشار داد.


این مناظره که قرار بود با حضور صادق زیباکلام و جواد موگویی در تاریخ ۱۱ ام آذرماه در دانشگاه فرهنگیان برگزار شود، توسط شورای تامین استان البرز (شهرستان فردیس) به دلایل مسایل امنیتی لغو گردید.

 

...


حال با توجه به موارد مطرح شده در رابطه با وظایف و اختیارات شورای تامین استان‌ها و ارائه اسنادی بر دخالت مستقیم این شورا بر لغو مراسمات دانشگاهی که در این گزارش آورده شد، مسولین مربوطه از قبیل؛ "فرمانداری، استانداری و وزارت کشور" در رابطه با این موارد امنیتی پیش آمده آن هم در فضای فرهنگی دانشگاه، پاسخ قانع کننده‌ای دارند و یا از مصاحبه با ما سر باز خواهند زد؟

نظر شما