شناسهٔ خبر: 29796047 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

يک مقام مسئول در سازمان دامپزشکي:

هيچ آماري از سرايت آنفولانزاي پرندگان به انسان وجود ندارد

صاحب‌خبر -

 مديرکل دفتر مبارزه با بيماري‌هاي طيور، زنبور عسل و کرم ابريشم سازمان دامپزشکي کشور گفت: بيش از 65 کشور در جهان با بيماري آنفولانزا درگير هستند اما تا به حال يک مورد هم به انسان سرايت نکرده است و جاي نگراني نيست.

عليرضا اکبرشاهي مديرکل دفتر مبارزه با بيماري‌هاي طيور، زنبور عسل و کرم ابريشم سازمان دامپزشکي کشور در گفت‌وگو با ايلنا، در خصوص بروز آنفولانزاي فوق حاد پرندگان در شمال کشور و اعلام اين خبر توسط سازمان جهاني بهداشت حيوانات خانگي(OIE) اظهار کرد: ما طبق وظيفه‌اي که داريم موارد مشاهده بيماري‌هاي دامي را به سازمان جهاني بهداشت حيوانات خانگي(OIE) گزارش مي‌کنيم که يک کانون آنفولانزايي که در شهرستان واليران دماوند داشتيم گزارش کرديم که بر همين اساس (OIE) آن را اعلام کرده است.

وي در تکذيب اين ادعا که 10 نفر بر اثر شيوع اين ويروس که پرندگان ناقل آن هستند آلوده شده‌اند، خاطرنشان کرد: 10 پرنده براثر ابتلا به اين ويروس تلف شده‌اند که باقي پرندگان آلوده در اين روستا و شهرستان هم معدوم سازي شده‌اند. هيچ مورد انساني تاکنون از اين بيماري گزارش نشده است و تا به حال به هيچ عنوان در جهان اثبات نشده که اين بيماري مي‌تواند به انسان سرايت داشته باشد. بيش از 65 کشور در جهان با اين بيماري درگير هستند اما تا به حال يک مورد هم به انسان سرايت نکرده است و جاي نگراني نيست.

اکبرشاهي در ادامه تصريح کرد: ما سه سال است که با اين بيماري درگير هستيم و در سال گذشته خسارت سنگيني به کشور وارد کرد اما در سال 97 در آذر ماه يک کانون درگير با آنفولانزا داشتيم، در آبان حدود 17 کانون و در مهرماه هم 5 کانون درگير داشتيم که در استان‌هاي اصفهان، چهارمحال و بختياري، مازندران و تهران بوده است.

نظر شما