شناسهٔ خبر: 29783715 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

گفتگو با کارآفرینان بسیجی کشور؛

کارآفرین بسیجی موفق به ساخت دستگاه‌ خنک‎کنِ صنعت کاشی شد/حمایت‎های بسیج از تولید داخلی ستودنی است/ اشتغالزایی 53 زن سرپرست خانوار توسط بانوی بسیجی کرجی

فعالیت اقتصادی مردم حتی در کارگاه‎ها و شرکت‎های تولیدی کوچک، راه حل مناسبی برای اشتغالزایی و همینطور شکوفایی اقتصاد کشور در درازمدت است، فعالیتی که کارآفرینان بسیجی نیز در سراسر کشور با تکیه بر دانش تخصصی و استفاده از شرایط موجود از آن غفلت نکرده و بسته به توانایی‎شان، تولیدات و اشتغالزایی قابل قبولی داشته‎اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تجربه نشان داده است اقتصاد دولتی نه تنها راهی برای قوی‎تر کردن پایه‎های اقتصاد نیست بلکه مانند وزنه‎ای سنگین از حرکت و پویایی شاخص‎های اقتصادی جلوگیری می‏‎کند. واگذاری بخش‎های اقتصادی دولتی به بخش خصوصی نیز تاکنون نتوانسته انتظاراتِ از پیش تعیین‎شده را برآورده کند. فعالیت اقتصادی مردم حتی در کارگاه‎ها و شرکت‎های تولیدی کوچک با تکیه بر پتانسیل‎های بالقوه در نقاط مختلف کشور راه حل مناسبی برای اشتغالزایی و همینطور شکوفایی اقتصاد کشور در درازمدت است. در این میان کارآفرینان بسیجی نیز در سراسر کشور با تکیه بر دانش تخصصی و همچنین استفاده از شرایط موجود به فعالیت پرداخته، بسته به توانایی‎شان تولیدات و اشتغالزایی قابل قبولی داشته‎اند.

 

یزد

کارآفرین بسیجی موفق به ساخت دستگاه‌ خنک‎کنِ صنعت کاشی شد

محمدعلی طالبی جوان مبتکر و نخبه پایگاه بسیج علمی قمر بنی‌هاشم میبد در گفتگو با یزدرسا، بیان داشت: صنایع برودتی در میبد و اردکان در سال 1392 در راستای تحقق اهدافی چون پاسخگویی به نیازهای صنعت در حوزه سیستم‌های برودتی و تهویه مطبوع و همچنین توسعه فناوری‌های نوین آغاز به کارکرد. فعالیت این مجموعه در ابتدا در زمینه تعمیرات تجهیزات برودتی بوده که پس‌ازآن باانگیزه تولید سیستم‎های برودتی اقدام به احداث مجموعه‌ای در میبد کرد.

 

وی افزود : فعالیت این مجموعه امروز به‌عنوان طراح و سازنده سیستم های برودتی، تجهیزات مرتبط با برودت صنعتی و تجاری و دستگاه‌های تهویه مطبوع به کار خود ادامه می‌دهد. مجموعه فعالیت خود را در ابتدا با تولید دستگاه های سرمایش کوچک و سردخانه‌های کوچک و متوسط آغاز کرد و پس از اضافه کردن تجهیزات دیگر به خطوط تولید خود و توسعه و تولید تجهیزات سردخانه بزرگ نهایتا با طراحی و ساخت انواع چیلر، انواع سردخانه، تونل انجماد، پکیج‌های سرمایشی، هواساز  و دستگاه خنک‌کن کاشی و حضور در بازار تهویه مطبوع صنعتی و خانگی نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در حال حاضر این مجموعه با 8 نیروی حرفه‌ای جوان به کار خود ادامه می‌دهد.

طالبی با اشاره به اینکه طراحی و ساخت دستگاه پکیج سرمایشی قسمتی از کار این مجموعه است، ابراز داشت: این دستگاه مطابق با استانداردهای موجود متناسب با شرایط زیست محیطی و جوی استان طراحی و ساخته می شود، برخلاف انواع آماده آن که در ظرفیت های اسمی مشخصی ساخته می شود ( که یا تولید کشورهای دیگر از جمله مالزی، چین، ژاپن و غیره می باشد و یا مونتاژ قطعات کشورهای مختلف در داخل کشور می باشد)  نیست و اغلب آن  دستگاه ها مناسب برای استفاده خانگی، تجاری و صنعتی می باشد.

نخبه پایگاه بسیج علمی قمر بنی‌هاشم میبد در مورد دستگاه «چیلر اینورتری» اظهار داشت: تکنولوژی ساخت و نوع خاص کمپرسورهای این دستگاه‌ها که از نوع سیلندر پیستونی اینورتری هست امکانات ویژه‌ای را نسبت به چیلرهای تراکمی معمولی و اسکرال به وجود آورده است که مهم‌ترین آن زیر بار رفتن چیلر به‌صورت تدریجی و با توجه به میزان برودت موردنیاز است. این مسئله در وهله اول باعث کاهش شدید میزان مصرف برق دستگاه و در وهله بعدی باعث پائین آمدن استهلاک آن خواهد. در این چیلرها از کمپرسورهای پیستونی قابل تعمیر استفاده‌شده است.

 

 

جوان مبتکر میبدی درباره ساخت پکیج یونیت یا دستگاه روف تاپ پکیج (roof top package) توضیح داد: ساخت این دستگاه هنگامی به ذهن این مجموعه رسید که در اتاق چاپ دیجیتال بسیاری کارخانه های کاشی دستگاه کولر گازی اسپلیت میگذارند ؛ چون داخل این اتاق ، چاپ دیجیتال قرار می گیرد و این چاپ دیجیتال از خود غبار شیمیایی بیرون میدهد این غبار شیمیایی بدنه ی اسپلیت را نابود می کند. این مجموعه با هوش اقتصادی خود این مشکل را رفع کرد و دستگاهی را ساخت که در برابر عوامل شیمیایی و هوای گرم محیط مقاوم باشد و ظرفیت آن سه برابر دستگاه کولر گازی 32000 اسپلیت عمل کند و قابل تغییر به ظرفیت های بیشتری نیز می باشد. و همچنین بار مصرفی برق آن نیز به مراتب از دستگاه های موجود کم تر است.

 

 

وی در مورد دستگاه «خنک کن» کاشی یا «کولینگ تایل» اظهار داشت: سیستم خنک کن کاشی، هوای گرم و بخار فوق گرم بر خواسته از روی کاشی را به روی کویل سرمایشی عبور می دهد و به هوایی سرد و بدون رطوبت تبدیل می کند و از طریق کانال، به صورت یک نواخت روی کاشی می فرستد و دمای کاشی را به دمای دلخواه و بخار آن را از بین می برد.

 

 

جوان کارآفرین میبدی با اشاره به اینکه این مجموعه یکی از مجموعه های ایرانی فعال در زمینه ساخت دستگاه های تهویه مطبوع و سیستم های برودت صنعتی است، اذعان داشت: گروه طراح این مجموعه با توجه به نیاز کشور و فرهنگ مصرف کننده ایرانی و بکار گیری و تلفیق هوش و ذوق و هنر خاص این کشور اقدام به بهینه سازی و تولید دستگاه های تهویه و تبرید می کند. امید است که در سایه خداوند متعال توفیق خدمت به هم نوع همواره نصیب این مجموعه باقی بماند.

طالبی در پایان با قدردانی از حمایتهای پایگاه بسیج علمی قمر بنی هاشم، از مسئولین انتظار داشت: از مسئولین محترم شهرستان و استان انتظار دارم که جهت توسعه این مجموعه که قابلیت ارتقا به یک کارگاه در سطح حرفه ای را  دارد از ما حمایت های مادی و معنوی کردهد تا بتوانیم افراد بیشتری را به این مجموعه اضافه کنیم و توسعه کار خود را از سطح استان به سطح کشوری ارتقا دهیم و گام موثری را در تحقق شعار سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» و اقتصاد مقاومتی برداریم.
 

قزوین

کارآفرین بسیجی، با کمک بسیج ایده پرندگان زینتی 16نفر را شاغل کرد/ بازار فروش ما به تهران و تبریز رسیده است

مصطفی بهرامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین درباره انگیزه آغاز فعالیت در حوزه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: به همراه تعدادی از دوستان بسیجی خود زمانی که شرایط بیکاری و نبود زمینه اشتغال را در حوزه دولتی مشاهده کردیم، ایده آغاز فعالیت اقتصادی و اشتغال‌زایی به ذهنمان رسید. 
 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از دوستان لیسانس کشاورزی و چند سال تجربه در زمینه طیور داشت، فعالیت در زمینه پرورش و فروش طیور و دسته‌ای از پرندگان زینتی که دامنه سود خوبی دارند را با سرمایه اندک اولیه 7میلیون و وام 15میلیونی سپاه از شهریورماه سال جاری آغاز کردیم.

این بسیجی فعال در زمینه اقتصاد مقاومتی ابراز کرد: پس از حمایت‌های سپاه و دریافت تسهیلات، دستگاه تبدیل تخم مرغ به جوجه و مرغ‌های زینتی از جمله مرغ عشق، فنچ و طوطی خریداری شد و تقسیم کار صورت گرفت، به طوری که 2نفر در نگهداری و تولید فنچ، یک نفر بخش طوطی و یک نفر دیگر نیز مرغ‌های زینتی کار را شروع کردند.
 

وی ادامه داد: باتوجه به مهم بودن فروش و بازار فروش، مغازه‌ای در بازار پرنده فروشان قزوین اجاره کردیم و یکی دیگر از دوستان مسئولیت آن را به عهده دارد و تولیدکنندگان پرنده‌ها را در این مغازه قرار داده و سود فروش بین آنها تقسیم می‌شود.

بهرامی ابراز کرد: با وام اخذشده برای 6نفر به طور مستقیم و بیش از 10نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است، عده‌ای تخم‌مرغ و برخی نیز جوجه‌های خاص خود را در اختیار ما قرار می‌دهند. 
 

وی گفت: با درنظرگرفتن وسعت کار و دامنه فروش که کارگاه‌ها به صورت شهری است و پرورش‌ها در خانه انجام می‌شود، چراکه کمترین هزینه اولیه و بیشترین بازدهی نسبت به هزینه هدف ما بود و برای همین نیز این شغل انتخاب شد. 

این کارآفرین بسیجی عنوان کرد: پرورش پرنده‌های زینتی در منزل نیز امکانپذیر است و به طور مثال فرد می‌تواند جوجه طوطی را خریداری کرده و پس از بازه زمانی کوتاه 20تا 25 روز آن را برای فروش و سوددهی آماده کند. 

وی درباره بازدهی این فعالیت بیان کرد: فعالیت مدت کوتاهی است که آغاز شده و در مرحله تثبیت و باربری قرار دارد و هنوز به سوددهی نرسیده، اما در همین مرحله نیز کار خوب و رضایت بخش است. 
 
 

بهرامی ادامه داد: در مرحله تثبیت عرصه‌ها را شناسایی کرده، دوره‌های آموزشی گذاشته شده، حتی تبلیغ صورت گرفته تا علاقمندان از ما جوجه خریداری کرده و پس از پرورش به خود ما فروخته و سود خود را دریافت کنند و با این کار درآمدهای خانگی و چرخه فروش ایجاد شده است. 

وی اظهار کرد: از فروردین گسترش کار به بازار تهران، زنجان و کرج و پخش در دستور کار ما قرار دارد تا با سرمایه اندک اشتغال بیشتری ایجاد شود، البته هم اکنون پخش به صورت محدود به بازار تبریز انجام می‌شود.
 
فعال بخش پرندگان زینتی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه فعالیت طیور ابراز کرد: مدتی است شهرداری درنظر دارد که بازار پرنده فروشان را از مکان فعلی منتقل کند و بحث تعطیلی، جمع‌آوری و انتقال این بازار مطرح است و همین امنیت شغلی فعالیت این عرصه را کاهش داده است. 

وی عنوان کرد: کاهش امنیت شغلی فعالین بازار پرنده آنها را نسبت به آینده این شغل با مشکل مواجه می‌کند؛ چراکه اطمینان ندارند در ماه‌های آینده امکان ادامه فعالیت دارند یا نه، افزایش امنیت شغلی برنامه ریزی کلان را امکانپذیر می‌کند. 
 
 

بهرامی در پایان گفت: ایجاد و افزایش امنیت شغلی در راستای گسترش حوزه کاری و برنامه‎ریزی کلان می‌تواند کمک قابل توجهی برای تمام فعالان بازار پرنده باشد. 
 
 

قم

فعال اقتصاد مقاومتی: توانایی ایجاد اشتغال برای 100 نفر را دارم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، فاطمه نائینی زاده مهندس دام‌پروری و طیور یکی از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی است، حضور فعال یک زن در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی نشان می‌دهد که این اراده و خلاقیت در کنار پشت‌کار و جدیت در کار است که می‌تواند اثربخش باشد.

با سرمایه 5 میلیون تومانی کار را شروع کردم

وی در گفتگو با خبرنگار قم فردا بابیان این‌که کار کردن را برای خود یک تفریح سالم می‌داند، اظهار داشت: از سال 90 پرورش بوقلمون و ماکیان را شروع کردم و هم‌اکنون در عرصه‌های مختلف در این حوزه فعالیت می‌کنم.
این فعال اقتصاد مقاومتی بیان داشت: با سرمایه 5 میلیون تومانی کار را شروع کردم البته در زیرساخت‌ها چون از ابتدا هدفم بزرگ بود در حدود 200 میلیون برای فضای کارم هزینه کردم.
وی افزود: مزرعه من یک هکتار است اما در سالن 100 متری هم می‌توان در ابتدا و برای شروع این کار را انجام داد.
فاطمه نائینی زاده بیان داشت: به‌مرورزمان توانستم به سوددهی خوبی برسم و هم‌اکنون از کارم راضی هستم اما این دلیل نمی‌شود که از پیشرفت و رشد در کارم غافل شوم.
وی ادامه داد: سالنی که در اختیارداریم ظرفیت 3 هزار بوقلمون را دارد و در بخش‌های مختلف ازجمله جوجه‌کشی و پرورش بوقلمون فعالیت داریم.

صادرات غیر مستقیم جوجه‌های بوقلمون به کشورهای خارجی

این فعال اقتصاد مقاومتی بیان داشت: جوجه‌های بوقلمون را پرورش می‌دهیم و در یک‌ماهگی به فروش می‌رسانیم که به‌صورت غیرمستقیم به کشورهای مختلف هم صادر می‌کنیم.
وی ادامه داد: علاوه بر این در خریدوفروش انواع ماکیان را انجام می‌دهیم و در کنار این موضوع از تولیدکنندگان نیز حمایت می‌کنیم.
نائینی زاده به حمایت‌های بسیج سازندگی نیز اشاره کرد و گفت: تنها تسهیلاتی که تاکنون گرفته‌ام 25 میلیون تسهیلات بود که از بسیج سازندگی گرفتم.

وعده‌های مسئولان تاکنون عملیاتی نشده است
وی با انتقاد از کم‌کاری‌های صورت گرفته بیان داشت: وعده‌هایی که به ما داده‌شده تاکنون عملیاتی نشده است و همین کار روند کاری ما را مختل کرده است.
این فعال اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: دامپزشکی استان قم اجازه نمی‌دهد که از وام‌های روستایی برای پرورش ماکیان استفاده کنیم درحالی‌که در کل کشور این کار انجام می‌شود.
وی افزود: در تمامی طیوری که تاکنون پرورش داده‌ام، پرورش بوقلمون سودآوری خوبی دارد اما مافیای بازار اجازه نمی‌دهد که تولیدکنندگان در این کار فعال بشوند.
نائینی زاده ادامه داد: مافیای بوقلمون در دست چند نفر است و همین موضوع باعث شده که کار تولیدکنندگان و فعالان این عرصه به‌خوبی به ثمر نشیند.
وی افزود: برای نمونه از مرز ترکیه تخم‌مرغ نطفه‌دار به‌صورت قاچاق وارد می‌شود درحالی‌که اگر امکانات بدهند، می‌توانیم خودمان تولید کنیم.
این فعال اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: در دو یا سه نوبت با دامپزشکی استان قم جلسه گذاشتیم اما متأسفانه دامپزشکی به بهانه آنفولانزا مخالف پرورش و کشتار بوقلمون در استان است.

دامپزشکی در کل کشور تنها کاری که می‌کند معدوم‌سازی است
وی ابراز داشت: دامپزشکی در کل کشور تنها کاری که می‌کند معدوم‌سازی است درصورتی‌که در کشورهای اروپایی انواع راه‌ها به‌غیراز معدوم‌سازی وجود دارد.
نائینی زاده افزود: بااین‌حال گوشت بوقلمون در سبد غذایی مردم قرارگرفته است و هم‌اکنون نیز با استقبال مردم بین 24 تا 25 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.
وی بابیان این‌که از عراق و عمان برای پرورش بوقلمون دعوت به همکاری شده‌ام، اظهار داشت: باوجوداین پیشنهادها کار در کشورم را ترجیح دادم و با جدیت به دنبال پیشرفت و توسعه در کارم هستم.
نائینی زاده در خصوص رفع بیکاری و ایجاد اشتغال گفت: می‌توان به یک خانواده روستایی مثلاً در قمرود پرورش مرغ بومی را آموزش دهیم که در آینده می‌توانیم با فعال کردن آن‌ها اشتغال‌زایی کنیم.
وی بیان داشت: اگر مجوز کامل بهره‌برداری به من بدهند با قاطعیت می‌گویم می‌توانیم بین 100 تا 200 نفر را به‌صورت مستقیم استخدام و به‌کارگیری نماییم.
نائینی زاده افزود: به‌عنوان‌مثال در غرب کشور تنها در زنجان کشتارگاه بوقلمون داریم و اگر مجوز این کار را برای قم بگیریم می‌توان اشتغال‌زایی خوبی داشته باشیم
 

 
فارس
کارآفرین بسیجی: برای رسیدن به اهداف از دلسردی‎ها و موانع عبور کردیم/ هر سال گیاه جدیدی از گیاهان دارویی با ارزش اقتصادی بالا به بازار ارائه می‌کنیم
شیرازه، مجتبی قاسم‎زاده بسیجی جوان و کارآفرین استان فارس است که توانسته علاوه بر اشتغالزایی برای دیگران، ایران را وارد مرحله جدیدی از تولید و صادرات گیاهان دارویی کند.
 
گفتگوی  شیرازه با این کارآفرین جوان را در ادامه می‌خوانید:
 
 
لطفاً خودتان را معرفی بفرمائید.
 
برای رسیدن به اهداف از دلسردی ها و موانع عبور کردیم/ هر سال گیاه جدیدی از گیاهان دارویی با ارزش اقتصادی بالا به بازار ارائه می‌کنیم
 
مجتبی قاسم زاده هستم کارشناس مهندسی فناوری گیاهان دارویی و معطر، 27 سال دارم و متولد شهر باستانی فیروزآباد، علاقه شدیدی به فعالیت های فنی، گرافیکی و هیجانی دارم. 
 
از دوران نوجوانی به دنبال کسب تخصص و هیجان بودم. از ابتدایی در کلاس های فنی و عملی کانون پرورش فکری حضور داشتم. 12 سالم بود که اولین کلاس تخصصی پرورش قارچ در سازمان فنی و حرفه ای شرکت کردم. 
 
در دوران راهنمایی با اینکه اینترنت و آموزش مجازی نبود با جعبه شیرینی، سیم مسی و تعدادی قطعات الکتریکی، مدار الکتریکی میساختم. همچنین در ورزش رزمی نینجوتسو سلاح های سرد مورد نیازم را خودم می ساختم. 
 
عضو گردان تخصصی امام حسین (ع) و تیم تخصصی امداد در کوهستان هلال احمر شهرستان نیز هستم. در حال حاضر نجات غریق هم هستم و حداقل 10 تخصص قابل درآمد دارم.
 
از چه زمانی شروع به فعالیت در حوزه گیاهان دارویی کردید؟
 
رشته من مکانیک خودرو بود و با اینکه خیلی این حرفه را دوست داشتم تغییر رشته دادم و از ترم یک کاردانی در سال 1391 به همراه برادر بزرگم مقداری زمین زراعی را اجاره کردیم و اولین کشت گیاهان دارویی را با 8 گونه گیاه دارویی در منطقه فیروزآباد شروع کردیم. 
 
جرقه اینکار از کجا در ذهنتان زده شد؟
 
همیشه به دنبال کاری بودم که بتوانم به جامعه خدمت کنم. بعد از پایان خدمت سربازی در راستای حکم واجب حضرت امام خامنه ای در راستای اقتصاد مقاومتی، تفکر کار آفرینی بیشتر ذهنم را در گیر کرد. 
 
همه مشاغل سبک و سنگین را در اینترنت جست و جو کردم و پیگیری می کردم ولی چیزی نبود که جذبش بشم. تا اینکه به حضرت ام البنین (س) توسل کردم. توسل برای رزق حلال. که خدا را شکر در بین جست و جو ها با کشت و کار گیاهان دارویی آشنا شدم و بعد از مطرح کردن با بردارم آقا سجاد وارد این حوزه شدیم. 
 
بعد از مدتی با مهندس محمدصادق پیش‌بین آشنا شدیم که در ابتدای فعالیتمان ایشان خیلی کمک حالمان بودند و پس از مدتی تصمیم گرفتیم به صورت تیمی و در غالب مزرعه زرگیاه فعالیتمان را پیش ببریم.
 
آیا در طول این مسیر جایی بوده که خسته بشوید و بگویید کاش این راه را نرفته بودم؟
 
خیلی وقت ها ضرر می کردیم اما بجای ضرر گفتیم هزینه تجربه. خیلی وقت ها هم افرادی موجب دلسردی ما می شدند. بعضی ها هم سنگ جلو راهمان می انداختند. ما این کار را با توکل توسل و تلاش شروع کردیم و هدف بزرگی داریم که با مدد خداوند و لطف اهل بیت (ع) تلخی ها را تحمل می کنیم.
 
رشته تحصیلیتان چقدر با شغلتان تناسب دارد؟
 
ما به صورت تیمی کار می‌کنیم که همه فارغ التحصیل رشته مهندسی گیاهان دارویی و معطر هستیم و جالب این هست که هیچ کدام از افراد تیم کشاورز زاده نیستیم و همه از ابتدای کاردانی شروع به کشت و کار گیاهان دارویی کرده ایم.
 
حمایت مسئولان شامل حالتان شد؟
 
 فعالیت ما فقط جنبه شخصی ندارد و پیشرفت ما باعث پیشرفت در اقتصاد کشور می شود، و ما برای پیشبرد فعالیتمان نیاز به همکاری و مساعدت مسئولان شهرستانی و استانی داشته و داریم. 
 
جا دارد از فرمانده ناحیه فیروزآباد سرهنگ محبی و مسئول بسیج سازندگی سرهنگ اسفندیاری و همچنین از مدیریت مهندس دهقانی و کارمندان جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد تقدیر و تشکر کنم که ما را حمایت کردند.
 
در حال حاضر چه محصولاتی دارید و به کجا صادر می کنید؟
 
مزرعه زرگیاه در حال حاضر چند واحد تولیدی دارد.
 
تولید بذر: اوایل شروع کار مجبور بودیم بذرهای وارداتی را خریداری کنیم. با تلاش هایی که داشتیم بذر اکثر گیاهان دارویی مورد نیازمان را خودمان تولید می کنیم. همچنین اولین تولید کننده بذر گیاه استویا با قوه نامیه بالای 75% در کشور هستیم.
 
تکثیر: در این واحد سالیانه بالای 3 میلیون نشا گلدانی و ریشه لخت گیاهان دارویی تولید می کنیم.
 
برای رسیدن به اهداف از دلسردی ها و موانع عبور کردیم/ هر سال گیاه جدیدی از گیاهان دارویی با ارزش اقتصادی بالا به بازار ارائه می‌کنیم
 
تولید گیاه تازه و خشک: گیاهان دارویی را در مزرعه و فضای آزاد کشت می کنیم و پس از برداشت به دو صورت تازه و خشک به بازار ارائه می کنیم. گیاهان دارویی بصورت برگ، ریشه، 
گل، میوه و دانه صرف می شوند.
 
تولید ابزار و ادوات: همیشه سعی کردیم ابتکار در عمل داشته باشیم تا بتوانیم محصول را با کیفیت بالا و قیمت پایین تولید کنیم. ابزاری ساده ولی کاربردی که در مزرعه می سازیم. دستگاه هایی مثل خشک کن، قطعه کننده برگ، جداکننده برگ از ساقه و مانند اینها.
 
تولید علم: در مدت این چند سال وظیفه تحقیق و توسعه مجوعه با من بوده است. گیاهان جدید را طبق نیاز بازار شناسایی می کنم بذرشان را از داخل یا خارج از کشور تهیه می کنم که پس از اقدامات اولیه کاشت و تکثیر، آمار و داده های ثبت شده را به صورت مقاله علمی و عملی در می آوریم و در نهایت کشت انبوه می کنیم.
 
تفاوت ما با سایر مزارع گیاهان دارویی در کشور این هست که هر سال گیاه جدیدی از گیاهان دارویی با ارزش اقتصادی بالا را به بازار ارائه می‌کنیم.
 
برای رسیدن به اهداف از دلسردی ها و موانع عبور کردیم/ هر سال گیاه جدیدی از گیاهان دارویی با ارزش اقتصادی بالا به بازار ارائه می‌کنیم
آیا این مسیر را به دیگر جوانان هم توصیه می کنید؟
 
5 سال هست که خودم و همکارانم بیش از 1000 ساعت مشاوره کارآفرینی به هم وطنان عزیزمان در داخل و خارج از کشور داده ایم. همیشه میگوییم که سرنوشت هر جامعه دست جوان ها است. 
 
معتقدم جوان هایی که 8 سال ایستادگی کردند، جوان هایی که بزرگترین تهدید جهان (داعش) را زمین گیر کردند، الان هم می توانند اقتصاد کشور را متحول کنند. پس با توکل توسل و تلاش می شود خدمتی حتی کوچک برای خشنودی امام زمان عج کرد.
 
کمی از تجربه های تلخ و شیرین کارتان بگویید؛
 
تجربه های تلخ و شیرین در ازای هزینه های مالی و جانی بدست آمده که هم فرصت ایجاد کرده و هم فرصت هایی را از دست داده ایم. حضور در رسانه چه به صورت مستند و چه پخش زنده حاصل همین تجارب هست.
 
تا کنون چند مستند از شبکه یک ، تهران، افق و سایر استان ها، مصاحبه پخش زنده در شبکه یک ، ایران کالا و شبکه بین المللی العالم و برنامه های رادیویی و گزارش های خبری از شبکه های مختلف ملی و استانی از فعالیت های ما پخش شده است.
 
و کلام آخر...
 
خدا را شکر می کنم به جز اشتغال مستقیمی که خودم و اطرافیانم ایجاد کرده ایم، توانسته ایم برای بیش از 6هزار نفر به صورت روزمزد ایجاد درآمد کنیم. رمز موفقیت در هر کاری : توکل، توسل، تلاش و کار گروهی هست. امید داریم که این فعالیتمان موجب خشنودی حضرت ولیعصر (عج) بشود. همیشه شاد و خرم باشید.

 
لرستان
 
اقتصاد مقاومتی و چرخ هایی که زندگی را می چرخاند/ اشتغالزایی 30 زن سرپرست خانوار در بروجرد با حمایت بسیج سازندگی

به گزارش سفیر افلاک بیکاری امروز مهمترین مشکل در جامعه است به طوری که بسیاری از افراد از نبود شغل مناسب و نبود درآمدها گلایه دارند و همیشه به دنبال راهی برای ایجاد اشتغال و کسب درآمد هستند.

اما در این میان ایجاد کارگاه های کوچک زودبازده می تواند بسیار موثر باشد، کارگاه هایی که نیاز به سرمایه زیادی ندارند و می توان با ایجاد این کارگاه ها علاوه بر تولید در راستای اشتغالزایی نیز بسیار موثر بود.

یکی از این کارگاه های تولیدی در بروجرد، کارگاه خیاطی است که توسط بسیج سازندگی ایجاد شده و هم اکنون 30 نفر از بانوان سرپرست خانوار در این کارگاه مشغول خیاطی هستند و چرخ زندگی آنها با همین چرخ ها می چرخد.

 

 کارگاه

 

به مناسبت هفته بسیج به سراغ این کارگاه رفتیم تا گزارشی از آنها تهیه کنیم، این کارگاه خیاطی که نام آن "ریحانه" است در مدرسه ای قدیمی فعالیت خود را آغاز کرده است، از پله های این کارگاه که بالا می روی صدای چرخ هایی را می شنوی که هر کدام توسط یکی از بانوان سرپرست خانوار می چرخد.

وارد کارگاه که می شوی یک محیط بسیار مناسب برای فعالیت و اشتغال این بانوان در نظر گرفته شده که از صبح تا ظهر مشغول به کار هستند، در این کارگاه لباس های مختلف تولیدی تهیه و پس از بسته بندی وارد بازار می شوند.

 

 کارگاه

 

یکی از بانوان شاغل در این کارگاه گفت: چهار ماه است که در این کارگاه مشغول به کار هستم، هر روز صبح تا ظهر کار می کنم و  خدا رو شاکرم که می توانم خرج و مخارج زندگی را تامین کنم.

وی که نخواست نامش عنوانش شود افزود: دو فرزند پسر دارم که در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل هستم و همه تلاش خود را می کنم تا بتوانم فرزندانم را به جایی برسانم.

به گفته وی بسیج سازندگی از تیرماه این کارگاه را راه اندازی کردند و روز اول که من وارد کارگاه شدم آنچنان خیاطی بلد نبودم اما آموزش هایی به ما دادند و هم اکنون مشغول خیاطی هستیم.

 

 کارگاه

 

این بانوی بروجردی تصریح کرد: با ایجاد این چنین کارگاه هایی در سطح شهر برای زنان سرپرست خانوار، قطعا این بانوان می توانند زندگی خود را به خوبی اداره کنند.

"گودرزی " مسئول کارگاه خیاطی در این راستا گفت: این کارگاه با 400 میلیون تومان هزینه راه اندازی شده و هم اکنون 30 نفر از زنان بی سرپرست و بدسرپرست در این کارگاه مشغول به کار هستند.

وی اضافه کرد: بانوانی که وارد این کارگاه شده اند ابتدا آموزش های لازم به آنها ارائه شده و بعد هر کدام در بخش های این کارگاه مانند قسمت برش و دوخت و اتوکشی مشغول به کار هستند.

 

 کارگاه

 

به گفته وی در حال حاضر 30 نفر به صورت مستقیم و بیش از 100 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند و در صورت توسعه این کارگاه می توان به صورت مستقیم اشتغالزایی برای 100 نفر را فراهم کرد.

گودرزی اظهار داشت: در این مکان امکان توسعه کارگاه وجود دارد و با خرید چرخ های خیاطی بیشتر می توان تعداد بیشتری از زنان سرپرست خانوار در این  کارگاه مشغول به کار شوند.

کارآفرینی و اشتغال‌زایی زیربنای رشد اقتصادی؛ چرخ زندگی 12 نفر با تلاش جوان لرستانی می‌چرخد
 

کردستان

کارآفرینی جوان بسیجی: تحقق اقتصاد مقاومتی، همت مسئولین را می‎خواهد

به گزارش کُردتودی، 27 بهار بیشتر از زندگیش نگذشته، دستانش خالی بود اما اراده قوی داشت، با توجه به اقتضای سنی به جای انتظار برای استخدام در اداره یا شرکتی با استفاده از خلاقیت و تبدیل ایده به فرصت، خود کارفرمای خود شد.

حسین داودنیا جوان بسیجی اهل شهر تازه تاسیس توپ آغاج با اراده خود و راه اندازی گلخانه  ثابت کرد کارکردن فقط پشت میز نشستن در یک اداره نیست.

برای آشنایی بیشتر با این جوان بسیجی راهی شهر توپ آغاج در فاصله 25 کیلومتری شهر بیجار شدیم.

در بدو ورود به شهر مکانی سفید در دل خاک توجه هر رهگذری را به خود جلب میکند و این همان گلخانه ای است که این جوان خوش ذوق بسیجی شهر توپ آغاج در دل خاک احداث کرده است.

 

 

گفتگوی خبرنگار کردتودی را با این جوان خوش ذوق اهل شهر توپ آغاج را در ادامه می خوانید.

لطفا خودتان را بیشتر برای خوانندگان معرفی کنید؟

حسین داودنیا هستم متولد سال 1370 ساکن شهر توپ آغاج و مدرک کارشناسی برق دارم.

آقای داودنیا چطور شد به فکر احداث گلخانه افتادید؟

با توجه وضعیت نامناسب اقتصادی و کمبود شغل دولتی، بنده و دوست عزیزم مهدی علی کریمیان چند سال بود که به فکر اجرای یک اشتغال در قالب این سری طرح ها بودیم و در  یک برهه زمانی به این فکر افتادم که شغلی را ایجاد کنم که در شهر خودمان بیشتر نیاز داشته باشیم در همین راستا بود که فکر احداث گلخانه به ذهنم رسید و اقدام به احداث این گلخانه کردم و صفر تا صد این کار توسط خودمان انجام گرفته است.

 

 

چه محصولاتی در گلخانه تولید می کنید و میزان استقبال همشهریان خودتان چگونه است؟

از اوایل تابستان سال 97 شروع به کاشت انواع سبزیجات، خیار، گوجه فرنگی، فلفل و چند محصول دیگر در گلخانه کردیم و از اول پاییز محصولات رشد خوبی داشتند و شروع به بهره برداری کردیم.

 خوشبختانه فروش محصولات با استقبال خوبی روبه رو بوده و به نظر خودم  دلیل این استقبال خوب مردم هم کیفیت محصول نسبت به محصولاتی که از جنوب کشور وارد میشود و می توانم بگوئیم غیر قابل مقایسه است چون محصولاتی که ما در این گلخانه پرورش میدهیم به صورت طبیعی رشد نموده و هیچ ماده شیمیایی دیگری در پرورش استفاده نمیشود.

سرمایه اولیه برای احداث گلخانه چه میزان بوده است؟

برای احداث گلخانه و خرید بذرها با 20 میلیون تومان فعالیتم را آغاز کردم و با توجه به استقبال خوب از محصولات گلخانه برای توسعه آن باید هزینه بیشتری صرف کنم.

 

 

علاوه بر کار در گلخانه چه فعالیت های دیگری دارید؟

بنده علاوه بر کار در گلخانه مشغول پرورش زنبور عسل هستم که تقریبا از 15 سال قبل همراه پدرم با دو کندو فعالیت خودمان را آغاز کردیم و در حال حاضر 90 کندوی زنبور عسل داریم و از این کندو ها در حال حاضر 2 تن عسل تولید و در بازارهای تهران، بیجار و شهر خودمان به فروش می رسد.

از بازار فروش عسل هایتان برایمان بگوئید و تا کنون برای چند نفر اشتغالزایی کرده اید؟

بیشترین فروش عسل های تولیدی ما در بازار تهران بعدا بیجار و شهر توپ آغاج است و با فروش عسل ها و محصولات گلخانه ای برای 4 نفر اشتغالزایی ایجاد کرده ایم.

 

 

انتظارتان از مسئولان چیست؟

باور بفرمائید این جمله را اینقدر تکرار کرده ایم که ملکه ذهنمان شده و طبق معمول همیشه از مسئولان می خواهیم از کارآفرینان حمایت کنند و تسهیلات کم بهره برای گسترش گلخانه و بکارگیری افراد بیشتر در اختیار ما بگذارند.

سخن پایانی 

غیر ممکن ممکن است، به شرطی که قدرت خواستن را در خودت ببینید و کلمه نخواستن و نشدن را خط بزنید.

 

خراسان شمالی

کارآفرین جوان اسفراینی با حمایت بسیج سازندگی برای ۱۲ نفر اشتغال ایجاد کرد

به گزارش عصراترک، بسیج سازندگی شهرستان اسفراین به عنوان بخشی از یک نهاد انقلابی و مردمی ظرفیت‎های خود را برای تحقق اقتصاد مقاومتی به کار گرفته و تا به امروز با جدیتی بیش از گذشته، اقتصاد مقاومتی را در تمام شهرستان و به‌خصوص در مناطق محروم، روستایی و کم برخوردار دنبال می‌کند.

علی اکبرزاده رضایی یکی از کارآفرینان بسیجی اسفراین  است که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی که با بهره‌گیری از تسهیلات بسیج سازندگی، اقدام به پرورش مرغ تخمگذار کرده است در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به ضرورت کارآفرینی در جامعه امروز گفت: در جامعه‌ای که اکثر جوانان آن بیکار بوده و به دنبال کار هستند، تنها راه نجات برای فرار از بیکاری کارآفرینی و ایجاد اشتغال است و همه جوانان نباید فقط به دنبال شغل دولتی باشند چرا که بسیاری از شغل های آزاد پر درآمد هستند.

اکبرزاده رضایی پرورش مرغ تخمگذار را یکی از همین شغل های آزاد پر درآمد دانست و افزود: با توجه به نیاز شهرستان این شغل از لحاظ اقتصادی نیز سودآوری بسیاری دارد.

وی اظهار کرد: بعد از گرفتن وام از بسیج سازندگی اقدام به ایجاد یک مرغداری کردم که در حال حاظر روزانه بیش از 4  هزار عدد تخم مرغ تولید می شود.

اکبرزاده رضایی افزود: با ایجاد این واحد در حال حاضر برای شش نفر به صورت مستقیم و برای شش نفر نیز به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد کرده ام.

وی با گلایه از عدم حمایت مسئولین خاطر نشان کرد: در حال حاضر مقدار تولیدی تخم مرغ در سطح شهرستان جوابگوی نیاز شهرستان نیست و به دلیل عدم صدور مجوز مرغداری جدید در حال حاضر دو سوم تخم مرغ اسفراین از خارج از استان وارد خواهد شد و  در صورتی که مسئولین حمایت کنند و با صدور مجوز موافقت نمایند ما آماده ایجاد یک مرغداری با ظرفیت ۱۰ هزار عددی هستیم.

ایلام

درآمد ماهیانه 4.5 میلیونی از طرح پرورش بلدرچین/ اشتغال 21 ایلامی در یک طرح اقتصاد مقاومتی

 

 

"محراب آتش‎زبان" از همان مجریانی است که توانسته با اجرایی کردن طرح‎های اقتصاد مقاومتی و مردمی، حرفی برای گفتن داشته باشد و با ورود به موقع و عملی خود در این عرصه شاهد موفقیت اقتصادی برای خود و خانواده‎اش باشد.

وی در طرح پرورش بلدرچین مشغول به فعالیت است و توانسته از این طرح حتی پیشرفت هایی نیز در سایر حوزه ها داشته باشد، این مجری برتر اقتصاد مقاومتی هم اکنون با تولید انواع ترشیجات و شوری جات به یکی از مراکز خرید اصلی مردم ایلام شده است.

قیمت محصولات تولید شده در این طرح حتی نسبت به سطح بازار بسیار مناسب تر است و با تخفیف های ویژه ای این محصولات به مشتریان ارائه می شود، کیفیت حاصل از این طرح نیز به گونه ای است که مردم از آن تعاریف ویژه ای دارند و وجود مشتریان پرشمار بر این نکته دلالت دارد.

جالب تر اینکه آقای آتش زبان این طرح را با کمترین هزینه ممکن و با حمایت های بسیج سازندگی سپاه استان ایلام شروع کرده است.

تبحر وی در این مدت فعالیت در عرصه اقتصاد مقاومتی تا حدی رسیده که حتی حاضر به پذیرش سفارش های مخصوص نیز شده است و با پذیرش این سفارش های با کیفیت های بسیار عالی روند اقتصادی خود را نیز بیشتر ترمیم کرده است.

این مجری برتر اقتصاد مقاومتی نه تنها برای خود بلکه برای سایر اعضای خانواده اش نیز فرصت های شغلی ایجاد کرده و آنان را نیز در این طرح سهیم کرده است به طوری که حتی بستگان دور و نزدیکش نیز در این طرح او را یاری کرده و سهم خاصی را نیز برای خود دریافت می کنند.

تمامی این اقدامات و ایجاد اشتغال برای سایر اعضای خانواده در حالی صورت گرفته که میزان دریافت تسهیلات از سازمان بسیج سازندگی ایلام به مبلغ 150 میلیون ریال بوده است و این نشان می دهد که با اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی و با کوچکترین تسهیلات می توان اقدامات بزرگی انجام داد و حتی برای دیگران نیز فرصت های شغلی ایجاد کرد.

 

آقای اتش زبان از میزان درآمد ماهیانه خود از فروش این محصولات نیز می گوید ماهیانه 5/4 میلیون تومان درآمد دارم که از این درآمد ماهیانه خود بسیار خرسند و راضی هستم، علاوه بر این برای 20 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد شده که برای شغل های مستقیم درگیر با این طرح برای هر نفر 5/1 میلیون تومان ماهیانه حقوق شامل می شود و از سایر مردم شهر ایلام وحتی کشور نیز می خواهم به این عرصه ورود کنند و زمینه اقتصاد فعال خانواده خود و اطرافیان را فراهم کنند.

وی تأکید دارد که اورده های لازم نیز برای ادامه کار هزینه های هنگفتی ندارد و مزد نتایج آن را در آینده ای نه چندان دور هم برای خود و هم برای خانواده را دید.

در حال حاضر و با گذشت سابقه خاص خانم باباخانی بسیاری از مردم شهر ایلام گوشت و تخم بلدرچین خود را از وی تهیه می کنند و حتی بسیاری از مغازه داران ضمن خرید محصولات وی اقدام به فروش آن در مغازه های خود می کنند و در این میان سودی را نیز برای سایر فروشندگان به ارمغان می آورد.

وی می گوید تا رسیدن به این مرحله اقتصادی از زندگی خود زحمت های فاوانی کشیده ام و برای این منظور شب و روز فعالیت جهادی دارم تا بتوانم به مردم شهرم نیز خدمتی کرده باشم؛ محصولات این مجری برتر حتی به شهرستان ها و نیز استان های دیگر نیز صادر می شود.

بنده در این کار تنها به پرورش بلدرچین بسنده نکردم و اقدام همزمان سه طرح اقتصاد مقاومتی در سه نقطه مختلف استان داشته ام.

وی در ادامه به جوانان تأکید می کند با توجه به وضعیت اشتغال در کشور و نبود کار دولتی به این سمت گرایش پیدا کنند و اقتصاد زندگی خود را در اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی تقویت کنند و با توجه به اینکه اجرای این طرح ها با کمترین هرینه و بیشترین سودهی انجام می گیرند می توان شاهد اشتغالی پایدار در این عرصه نیز بود.

وی در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد دولت از بی توجهی به مجریان اقتصاد مقاومتی نیز گفت: دولت به کلی مقوله اقتصاد مقاومتی را رها کرده و کاری در این عرصه انجام نداده و تمامی اظهارات دوبت فقط در حد شعار است.

بدون شک توجه به زندگی مجریان اقتصاد مقاومتی نکته مهمی برای ادامه این فعالیت ها از سوی مردم است و رفع مشکلات انان از سوی دولت با توجه به نامگذاری امسال اولویتی اساسی است.

یزد

اشتغالزایی برای 30 نفر با راه‌اندازی کارگاه خیاطی و قالیبافی در یزد

به گزارش یزدرسا، توجه به ترویج و توسعه طرح‌های اقتصاد مقاومتی علاوه بر اینکه به تقویت رویه خودکفایی کمک می کند از سویی حلال مشکلات اقتصادی کشور و راهکار برون رفت از رکود تورمی است. از این رو باید از روشی تولید را توسعه و رونق داد که کمترین میزان وابستگی به نقدینگی را ایجاد و در سریع‌ترین زمان به بازدهی مطلوب برسد.

حمید حسنی از کارآفرینان بسیجی یزدی است که توانسته با حمایت بسیج سازندگی و راه‌اندازی کارگاه قالی بافی و خیاطی در منطقه حسن آباد مشیر برای تعدادی از زنان سرپرست خانواده اشتغالزایی کند.

وی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، گفت: ابتدا در یک کارگاه کوچک خیاطی با چهار کارگر در زیرزمین خانه فعالیت می‌کردم اما با استقبالی که از سوی زنان بی سرپرست برای کار در این کارگاه انجام شد تصمیم به راه‌اندازی کارگاه بزرگتر گرفتم و سالنی به مساحت تقریبا 500 مترمربع برای این کار نظر گرفته شد.

حسنی ادامه داد: از آنجا که بازار کار خیاطی و ترمه دوزی به مشکل برخورد سالن جدید را به قالی بافی اختصاص دادم و برای آن 6 دستگاه دار قالی خریداری شد اما با وجود اینکه به کمیته امداد و بهزیستی برای پیدا کردن کارگر مراجعه داشتم هیچ کدام از این ادارات حتی حاضر نشدند این کارگاه را به مددجویان خود معرفی کنند و حمایتی نداشتند و با پخش تراکت توانستم چهار بافنده برای کارگاه پیدا کنم.

وی با بیان اینکه تاکنون نزدیک به 300 میلیون برای راه‌اندازی این کارگاه سرمایه‌گذاری کردم، افزود: با درخواستی که از سوی کارگران خیاطی انجام شد بخشی از سالن را نیز با خرید چندین دستگاه برای خیاطی در نظر گرفته شد و با حمایت بسیج سازندگی و تسهیلاتی که در اختیار ما قرار دادند کارگاه خیاطی را نیز در کنار قالیبافی راه‌اندازی کردیم.

این فعال اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه بسیج سازندگی تنها نهادی بود که در این امر کمک کرد و بازدیدهای متعددی نیز از کارگاه داشت، تصریح کرد: برای راه‌اندازی کارگاه از برخی مدیران صنعت معدن دعوت شد اما با وجود اینکه شعار خود را حمایت از تولید و اشتغازایی قرار داده‌اند هیچکدام حضور پیدا نکردند.

حسنی عنوان کرد: با وجود اینکه زنانی از اتباع بیگانه با دستمزدی بسیار پایین‌تر از آنچه که الان به کارگران پرداخت می‌شود حاضرند در کارگاه مشغول به کار شوند اما این موقعیت در اختیار زنان یزدی که  سرپرست خانواده هستند قرار گرفت تا آنها بتوانند درآمدی برای خود کسب کنند.

وی گفت: اکنون در مجموع 28 نفر در این دو کارگاه قالیبافی و خیاطی  مشغول به کار هستند و 24 نفر نیز در خانه کار ترمه دوزی را انجام می‌دهند و تولیداتی از جمله دولچه، جا دستمال کاغذی، رومیزی و ... را با پارچه ترمه می‌دوزند و با ما قرارداد دارند و سه کارگاه خیاطی داخل منطقه نیز با ما به صورت اختصاصی کار می‌کنند؛ علاوه بر آن دستگاه دوخت کیف و کفش ترمه نیز برای کارگاه خریداری شده است.

این کارآفرین یزدی با تأکید بر لزوم حمایت مسئولان از کارگاه‌های کوچک تولیدی ادامه داد: مسئولان باید شرایطی را فراهم کنند تا تسهیلات و وام‌های مناسبی با بهره پایین در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد و همچنین تسهیلاتی فراهم شود تا بتوان کارگرانی را که در این زمینه مشغول هستند و اکثرا زنان سرپرست خانوار هستند با سهولت بیمه کرد.

وی تصریح کرد: حتی چنانچه کمکی از سوی مسئولان صورت نگیرد اما توجه به تولیدکنندگان و بازدیدی که از کارگاه‌های تولیدی و افراد شاغل در آنها انجام می‌گیرد می‌تواند موجب دلگرمی و ایجاد انگیزه برای تولیدکننده باشد.

اصفهان

۳۰ هکتار زمین زیر کشت زعفران، نتیجه تلاش های بسیج سازندگی در برخوار/ برخوار زمینه خوبی برای کشت زعفران مرغوب دارد

به گزارش صاحب نیوز؛ جعفر ملایی اهل شهر دستگرد با تحصیلات دیپلم تجربی مدت هفت سال است که در کشت زعفران و زرشک مشغول فعالیت است.

این کشاورز چندین بار در جشنواره های اقتصادی حائز رتبه های برتر شده و هم اکنون ضمن کشت زعفران در آموزش جوانان جویای کار و علاقمند به کشت زعفران در بسیج سازندگی شهرستان برخوار مشغول فعالیت است.

این کشاورز در گفتگو با صاحب نیوز، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۰ کشت زعفران را به صورت آزمایشی در زمینی به متراژ یک جریب آغاز کردم و در سال سوم موفق به کشت زعفران شدم و هم اکنون با همکاری برادرانم در حدود یک هکتار زمین را به زیر کشت زعفران و زرشک برده ایم.

ملایی همچنین از اشتغال زایی چهار نفر در هر جریب زمین خبر داد و اظهار کرد: کشت زعفران از کشت های مفید و پرسود شهرستان می تواند باشد اما هزینه های مقدماتی آن بسیار بالا است و به همین دلیل بسیاری از کشاورزان یا توانایی مالی آن را ندارند و یا از ریسک و خطرات آن می هراسند.

وی ادامه داد: با وجود این که هر جریب زمین حدود ۵ میلیون تومان هزینه در بر دارد اما جهاد کشاورزی شهرستان برای کشاورزان خود تسهیلات چندانی ارائه نمی دهد.

این کشاورز خاطرنشان کرد: اگر از این محصول به صورت صحیح مراقبت کنیم، حتی اگر محصول زعفران هم ندهد می توانید پیاز آن را بفروشید.

این تولیدکننده ضمن قدردانی و تشکر از زحمات سازمان بسیج سازندگی، یادآور شد: اگر در شهرستان ۳۵ هکتار زمین زیر کشت زعفران است، ۳۰ هکتار آن مرهون تلاش های بسیج سازندگی شهرستان و مشاوره ها و آموزش ها و ارائه وام ها و تسهیلات دیگر است.

ملایی عنوان کرد: اگر جهاد کشاورزی و مسوولان بخواهند از این محصول حمایت کنند شهرستان برخوار زمینه خوبی برای کشت مرغوب زعفران را دارا است و کشاورزان در صورت ارائه تسهیلات و وام های کم سود می توانند زمین های بیشتری را زیر کشت این محصول ببرند.

این فعال عرصه اقتصادی افزود: در حال حاضر کشاورزان پیاز خوب سه هزار و ۵۰۰ تومانی را از دلالان، ۶ هزار تومان می خرند در حالی که اگر کشاورزان با هم متحد بودند و این امر متولی داشت می توانستیم بهترین پیاز را به صورت عمده ای و قیمت پایین خریداری کنیم‌.

وی در پایان اظهار کرد: امروز محصول زعفران از کیلویی ۱۸ میلیون تومان در سطح بالاتر خریداری و به فروش می رسد.

IMG_8880_001
IMG_8866
IMG_8979

زنجان

کارآفرین بسیجی سالانه 200 نفر را آموزش می دهد

به گزارش موج رسا; توجه به ترویج و توسعه طرح های اقتصاد مقاومتی علاوه بر اینکه به تقویت رویه خودکفایی در جوامع کمک می کند از سویی حلال مشکلات اقتصادی کشور و راهکار برون رفت از رکود تورمی است. از این رو باید از روشی تولید را توسعه و رونق داد که کمترین میزان وابستگی به نقدینگی را ایجاد و در سریع‌ترین زمان به بازدهی مطلوب برسد.

میلاد میرزایی یکی از افراد برتر ایجاد طرح های اقتصاد مقاومتی استان زنجان است که موفقیت بی نظیری در عرصه های مختلف کسب کرده است.

وی از جمله جوانان تحصیل کرده و فعال بسیج زنجان است که به دلیل علاقه مندی برای کمک به خودکفایی در طرح های زنبورداری فعالیت می کند.

این فعال حوزه اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا با اشاره به آغاز فعالیت های خود در عرصه زنبورداری از  سال 86 ،اظهارداشت: فعالیت در این عرصه را به صورت حرفه ای از سال 90 شروع کردم. 

وی ادامه داد: در حال حاضر در زمینه تولید فرآورده های زنبور عسل نظیر عسل، موم، ژله رویال، بره موم گرده گل و بره موم و ملکه با پروانه های متعدد زنبور عسل از معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مشغول هستم.

این کارآفرین با بیان اینکه در ایستگاه پرورش ملکه اقدام به اصلاح نژاد زنبور عسل و ملکه با روش به گزینی کرده ام،خاطرنشان کرد:همچنین در زمینه ملکه و کلنی ها در سطح استان و استان های همجوار مبادرت به توزیع می نمایم. 

ابراهیمی با اشاره به اینکه پروانه فعالیت خود را از نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان زنجان اخذ کردم،بیان داشت:در کارگاه کندوسازی اقدام به تولید کندو و ملزومات زنبورداری کرده ام. 

این زنبوردار یادآورشد: در کارگاه بسته بندی عسل اقدام به بسته بندی عسل کرده و محصولات را خام فروشی نمی کنیم.  وی پشتیبانی واحد های پرورش زنبور عسل دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی استان را از دیگر فعالیت های خود عنوان کرد و افزود:  نهاده ها و خرید تضمینی محصولات و مشاوره در زمینه گسترش زنبورداری از دیگر اقدامات محسوب می شود. 

این مدرس زنبورداری با بیان اینکه به ۲۰۰نفر در سال زنبورداری تدریس می کنم،گفت:از دوران نوجوانی علاقه زائد الوصفی به زنبور داشتم و در شروع آرزو داشتم همه صنایع زنبور عسل را در کنار هم داشته و از صفر تا صد این صنعت را یاد بگیریم و در مسیر اهداف فوق تلاش بسیاری کرده ام. 

وی ادامه داد: افرادی که با توجیه اقتصادی این کار مطلع هستند و آموزش های لازم را دریافت می کنند به راحتی می توانند در این کار موفق شوند.  

این کارآفرین ادامه داد: پیشنهاد من برای جوانان این است که برای آشنایی با این کار، ضمن مطالعه و حضور در کلاس های آموزشی به صورت آزمایشی حداقل یک کندو در حیات یا پشت بام خانه هایشان نگهداری کنند و به تدریج اقدام به تکثیر و افزایش کلنی نمایند.

  میرزایی برضرورت آتش به اختیار بودن در فعالیت ها تاکید کرد و گفت: ویژگی بسیجی آتش به اختیار بودن است، من زنبوردارم  و مدرس تا جایی که می توانم آموزش و امکانات می دهم تا در زنبورداری افراد دیگری به ویژه جوانان بسیجی آموزش های لازم را اخذ کنند. 

میلاد ابراهیمی،دانشجوی رشته پرورش زنبور عسل،با یازده سال سابقه زنبورداری حرفه ای نگرانیش نداشتن بیمه و آینده این کار عنوان می کند و می گوید: دولت در خصوص بیمه کارشکنی می کند و این امر مشکلاتی را برای زنبورداران به وجود آورده است. 

وی می افزاید:نداشتن اطلاعات کافی مردم در شناخت عسل و خواص آن باعث شده که زنبوردار تولیداتش را با قیمت ناچیز در بازار عرضه کرده و سود اصلی عاید دلال می شود. 

وی با بیان اینکه " وَ أَوْحی رَبُّکَ إِلَی النَّحْل" و " فیه شفا لناس" دو آیه در مورد زنبورداری و شغلی است که در حدود صد درصد توجیه اقتصادی دارد،افزود:این شغل هم مقدس است و در دو دیدگاه ارزشی و علمی دارای جایگاه والایی است.

 این زنبور دار برضرورت ارتقای جایگاه عسل در سبد غذایی خانوار تاکید کرد و گفت: باید خانواده ها باید با این هنر بیشتر آشنا شوند.//ن

همدان

بانوی کارافرین بسیجی: 10 میلیون تومان سرمایه اولیه فعالیتم بود/برای 51 نفر ایجاد اشتغال کرده‌ام/تولیداتم با کمک سپاسد در راه جشنواره دبی و امارات است
فاطمه نثاری بانوی بسیجی نهاوندی کارآفرینی‌ را در سال 95 از بسیج سازندگی شروع کرد و اکنون برای 51 نفر ایجاد اشتغال کرده و 18 هنرجوی خود را بیمه کرده است.

به گزارش نافع، بانوی بسیجی نهاوندی کارآفرینی‌ را در سال 95 از بسیج سازندگی شروع کرد و در زمینه هنرهای دستی، تجسمی، مینا کاری لعاب‌دار سنتی، معرق کاشی، دکوپاژ و هنر ویترای با 51 نفر نیرو در نهاوند و برخی روستاها با محوریت روستای نثار، توانسته به سطحی از توانایی برسد که محصولات تولیدی‌اش آماده عرضه در دبی و امارات هستند.

فاطمه نثاری بانوی موفق و کارآفرین 31 ساله نهاوندی که 16 مدرک صنایع دستی و هنری‌اش را در شیراز و تهران گرفته است، توانسته 18 تن از هنرجویانش را نیز بیمه کند.

در ادامه گفت‌وگویی در خصوص چگونگی آغاز فعالیت و توفیقات این بانوی موفق کارآفرین بسیجی انجام شده است که می‌خوانید.

نافع: در خصوص چگونگی آغاز فعالیت و تأمین سرمایه مورد نیاز بگویید.

نثاری: با 10 میلیون تومان شروع کردم؛ بسیج سازندگی بعد از دیدن کارها، ما را به سپاسد معرفی کرد و 20 میلیون تومان وام بلاعوض برای توسعه کارگاه دریافت کردیم که توانستیم تعداد بیش‌تری اشتغال‌زایی کنیم.

به تدریج کارگاه را توسعه دادم، هنرجویان بیش‌تری استقبال کردند و اکنون برای 51 نفر توانسته‌ام اشتغال ایجاد کنم.

نافع: با توجه به استقبال از تولیدات شما علاوه بر نهاوند در شهرهای تهران، شیراز و اصفهان اکنون در چه مرحله‌ای هستید؟

نثاری: به لطف خداوند و کمک‌های سپاسد در مرحله پیگیری برای صادرات بین‌المللی کارهایم هستیم؛ کارت بازرگانی را گرفته‌ام و برای کارت صادرات بین‌المللی هم اقدام کرده‌ام.

یک نمونه از کارهایم به سفیر آلمان در ایران اهدا شده است و بعد از اینکه سفیر کارم را دید و تأیید کرد، از هر کدام از کارهایم یک نمونه با بسته‌بندی شیک و به روز ارسال شد.

نافع: گروه سپاسد اکنون هم از شما حمایت می‌کند؟

نثاری: در حال حاضر معاونت سپاسد برای فروش محصولاتم در آلمان در حال مذاکره است، ضمن اینکه 100 نمونه از کارهای مختلفم را نیز به کشور گرجستان فرستاده‌اند؛ امیدوارم شرایطی فراهم شود که بتوانم تولیداتم را به گرجستان هم صادر کنم.

نافع: فکری برای معرفی تولیدات خود با یک برند خاص دارید؟

نثاری: در صورتی که موفق به صادرات تولیداتم بشوم در نظر دارم آنها را با دو برند ایرانا - نثار و ایرانا - نهاوند صادر کنم و تبعاً این امر به اشتغال‌زایی بیش‌تری منجر خواهد شد.

نافع: آیا از برندهای مطرح شده هیچ کدام ثبت ملی شده است؟

نثاری: برند ایرانا – نهاوند ثبت ملی شده است و تا کنون با برند ایرانا - نهاوند کارهایم را به شیراز، اصفهان و سایر نقاط کشور صادر کرده‌ام.

نافع: تاکنون در جشنواره و یا نمایشگاه خارجی حضور داشته‎اید؟

نثاری: در جشنواره‌ای که حدود دو ماه پیش در اراک برگزار شد، از طرف دفتر ریاست جمهوری از کارهای من بازدید شد و از کار جدیدم با طرح بافت سفال، بسیار استقبال شد؛ کارهایم را در جشنواره صنایع و هنرهای دستی در دبی و امارات که اواخر آذر ماه برگزار می‌شود، عرضه می‌کنم، از بین 36 بانوی ایرانی، به لطف خداوند کار من پذیرفته و برای این جشنواره معرفی شد.

نافع: در مورد کار بافت سفال بیشتر بگویید و اینکه طرح و ایده کار را از کجا گرفتید؟

نثاری: در کاووش باستان‌شناسی از سیلک کاشان طرح‌هایی کشف شده بود که از کشور یونان به ایران آمده بود و مربوط به حدود 6 هزار سال قبل بود؛ ما این طرح را با تغییراتی جدید احیا کردیم و طوری طراحی کردیم که مشخص شود این سبک کار قدمت دارد و البته بسیار مورد توجه قرار گرفت.

مدیر میراث فرهنگی نهاوند از ما خواسته که نمادی از سفالینه‌های قدیم نهاوند را البته با طراحی جدید احیا کنیم که قطعاً این کار هم مورد توجه قرار می‌گیرد.

نافع: از چه شهرها و سازمان‌هایی سفارش کار داشته‌اید؟

نثاری: هر شهری یا هر سازمان و نهادی که سفارش می‌دهد بسیار خوشحال می‌شوم و البته بیشتر از من، هنرآموزان خوشحال می‌شوند؛ قرار است 24 نمونه از کارهایم به عنوان هدیه از طرف وزارت کشور به 24 تن از وزرا و رؤسای برخی قوا اهدا شود که این مسئله باعث خوشحالی‌ام شد.

نافع: عمده‌ترین بازارهای فروش تولیدات کجاست؟

نثاری: اصفهان و شیراز را می‌توانم بازار فروش تضمین شده کارهایم عنوان کنم اما سفارشاتی از شهرهای دیگر دارم برایم جالب بود.

نافع: جالب‌ترین پیشنهاد کاریتان تا به امروز چه بوده؟

نثاری: جالب‌ترین پیشنهاد این بود که اصفهان برای زیباسازی شهر 700 بشکه شیر و نفت به ما داد و خواست بشکه‌ها را طراحی کنیم که به عنوان سطل آشغال در اصفهان استفاده کنند؛ روی بشکه‌ها با رنگ‌های پلاستیکی، الیاف و دکمه، طراحی‌هایی با برند ایرانا - نهاوند انجام دادیم و کار جالبی شد؛ البته اصفهان و شیراز سفارش‌هایی برای هفت سین، دکوپاژ دستمال کاغذی، طراحی شمع و ... برای نوروز هم سفارش داده‌اند.

نافع: با توجه به تعیین برند برای تولیدات آیا بسته بندی خاصی هم دارید؟

نثاری: در ابتدا و با شروع کارم بسته‌بندی خاصی برای تولیدات نداشتم و به دلیل کمبود اعتبار و اینکه هنوز کار رونق نداشت، با نایلون معمولی محصولات را به فروش می‌رساندیم؛ بعد از آن جعبه‌های پیتزا می‌گرفتیم و رنگ می‌کردیم که البته در نوع خودش خوب بود.

اکنون با توجه به ایجاد بازار ارائه محصولات، تولیدات را با جعبه‌های چوبی شیک عرضه می‌کنیم که همین بسته‌بندی روی فروش بیشتر هم تأثیر گذاشته است.

نافع: آیا برنامه دیگری برای کارآفرینی و اشتغالزایی دارید؟

نثاری: بله. همین جعبه‌های چوبی کادویی که برای بسته بندی استفاده می‌کنیم کمی گران هستند و از طرفی هم ساخت این جعبه‌ها کار سختی نیست، با بازدیدی که از محل تولید این جعبه‌ها داشتم، تصمیم گرفتم جعبه را خودم تولید کنم و در این زمینه هم اشتغالزایی داشته باشم.

با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه‌ایی خواهران قرار است مواد اولیه این کار را به زودی خریداری کرده و کار را شروع کنیم.

حرف پایانی...

نثاری: تشکر ویژه از سازمان بسیج سازندگی، شرکت توزیع برق نهاوند، اداره میراث فرهنگی، فرمانداری و مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران در نهاوند داردم که در به ثمر رساندن کارم، بسیار به من کمک کردند.

نافع: ممنون از حضور شما در این گفت‌و‌گو و آرزوی موفقیت‌های بیشتر و درخشش نام ایران با محصولاتی از دیار نهاوند توسط یک بانوی بسیجی کارآفرین.

کرمان

کارآفرینان بسیجی:  اگر تسیهلات دولت در اختیار بسیج بود؛ اشتغال ۹۰ درصدی مردم را شاهد بودیم/نقش مهم بسیج در رفع موانع تولید

سیدعلی موسوی‎نژاد کارآفرین بسیجی در حوزه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص اهم فعالیت اقتصادی خود گفت: برای تولید قارچ در ابراهیم آباد رفسنجان سالنی را ساختم و با کمک وام ده میلیونی بسیج سازندگی توانستم کولر و رطوبت ساز تهیه کنم .

وی ادامه داد: البته وام مورد تقاضا برای ایجاد  اشتغال من سی میلیون تومان بود که به دلیل عدم وجود بودجه کافی بسیج تنها ده میلیون تومان به من اعتبار داده شده که توانستم برخی از اقلام سالن خود را تجهیز کنم.

موسوی نژاد عنوان کرد:اگر بسیج بودجه داشته باشد از خود دولت بهتر می تواند اشتغال زایی کند؛ چرا که کار و فعالیت بسیج صادقانه است و طی این مدت دو بار برای بازدید از طرح ها در محل فعالیتم حضور پیدا کرده اند.

این کارآفرین کرمانی با بیان اینکه تا کنون سه بار کشت قارچ را انجام داده ایم، ابراز کرد: برای پیشرفت کارمان نیاز به دوالی سه سالن دیگر داریم و برای این منظور به هر جا که مراجعه کرده ایم گفتند که دولت بودجه ندارد؛ این در حالی است که دولت برای اشتغال زایی در روستا ها چندین سال است تبلیغ می کند ولی متأسفانه بودجه در اختیار نمی گذارد.

وی  با اشاره به اینکه در هر کشت ۱۵۰۰ کیلو برداشت می کنم، تأکید کرد: اگر دولت بتواند تسهیلات را در اختیار بسیج قرار بدهد فکر می کنم نود درصد مردم در امر اشتغال پیشرفت داشته باشند.

دولتی: بسیج در عرصه اقتصاد مقاومتی به خوبی وارد شده است

دولتی از دیگر کارآفرینان اقتصاد مقاومتی در گفتگو با راه آرمان ؛ در رابطه با اهم فعالیت های خود گفت: فعالیت خود را در عرصه پرورش دام و به طور خاص بز سانان انجام می دهم.

وی ادامه داد: برای آغاز کار خود در کنار هزینه ای که از جیب گذاشته ام از بسیج سازندگی وام دریافت کرده ام.

این کارآفرین کرمانی عنوان کرد: بسیج در زمینه اقتصاد مقاومتی به خوبی وارد شده است و همکاری خوبی در عرصه کشاورزی و دامداری داشته است.

دولتی در خصوص مشکلات خود در زمینه کاری اش ابراز کرد: با توجه به تغیرات بازار واردات جو و ذرت با مشکل مواجه می شود  و ما نیز برای تأمین خوراک دام با مشکلاتی مواجه می شویم و همچنین زمانی که خوراک وارد می شود با توجه به بالا بودن قیمت ها  جهت تأمین با مشکل مواجه می شویم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اما با وجود مشکلات متعدد در عرصه کار به امید روزی که تمام این مسائل تمام شود بر انجام فعالیت خود پافشار هستیم.

نخعی:نقش مهم بسیج در رفع موانع تولید

نخعی کارآفرین در عرصه پرورش ماهی در گفتگو با راه آرمان در خصوص فعالیت های خود گفت: طرح های تحقیقاتی را در زمینه پرورش ماهی در آب های شور انجام دادیم و این کار را با جدیت بیشتر دنبال خواهیم کرد؛ چرا که حتی در زمینه کشاورزی به دلیل شوری بالای آب درعرصه تولید پسته موفق نیستیم.

وی ادامه داد ما توانستیم با سازگاری ماهی ها با آب ها تولید قابل ملاحظه ای را برداشت کنیم و این مسئله نقطه امیدی است که از آب های نامتعارف در جهت تولید پروتئین بهره برداری بهتری داشته باشیم.

نخعی عنوان کرد:با غنی تر کردن خروجی استخرها کشاورزان می توانند در زمینه تولید پسته موفقیت خوبی داشته باشند و در این زمینه برخی اقدامات در انار و راور انجام شده است؛ همچنین مجموعه فعالیت هایی را در این رابطه با آستان قدس رضوی، اوقاف و بخش خصوصی داشته ایم.

این کارآفرین کرمانی ابراز کرد: با بسیج سازندگی نیز برای انجام پروژه هایی در زمینه شیلات فعالیت داشته ایم و برای دریافت تسهیلات جهت توسعه طرح معرفی شده ایم.

وی با اشاره به امکانات مناسب مجموعه سپاه و بسیج تصریح کرد: با توجه هب اینکه در هر ناحیه بسیج  نیروهایی خوبی در اقصی نقاط کشور و محیط های روستایی وجود دارد و با توجه به اینکه نوع فعالیت ما نیز در مناطق روستایی است؛ بنابراین بسیج می تواند مبلغین بسیار خوبی در این زمینه باشند.

نخعی افزود: بسیج می تواند در خصوص بحث فراگیری این کار اقدام نمایندغ همانطور که ما طی سال های ۹۴-۹۲ توانستیم  با نواحی بسیج استان کلاس های آموزش و توجیهی در زمینه آبزیان و اثرات آن برگزار کردیم.

این کارآفرین کرمانی گفت: سپاه با توجه به ارتباط خوبی که با ارگان ها و سازمان ها دارد می تواند مشکلات تولید کنندگان را حل کند؛ به طور کلی بسیج وسپاه می تواند نقش مهمی در جهت رفع موانع تولید داشته باشد.

 

لرستان

کارآفرینی و اشتغال‌زایی زیربنای رشد اقتصادی؛ چرخ زندگی 12 نفر با تلاش جوان لرستانی می‌چرخد

به گزارش سفیر افلاک، جوانان بسیجی در این سال ها با حضور پر رنگ خود در عرصه جنگ اقتصادی، تحریم های دشمنان علیه ایران اسلامی را در برابر چشم جهانیان بی رنگ و بی اثر کرده اند؛ مقام معظم رهبری ستون فقرات اقتصاد مقاومتی را تقویت تولید داخلی دانستند و امروز می بینیم بسیاری از جوانان بسیجی با تکیه به پیام رهبر فرزانه انقلاب با روحیه ای انقلابی در عرصه تولیدات داخلی و ملی ورود پیدا کرده و اشتغال عمومی را با هدف کاهش بیکاری فراهم کرده اند.

مسعود دریکوند، نخبه بسیجی لرستانی از سال 89 با همان تفکر و روحیه بسیجی کار تحقیق و پژوهش در خصوص فیلتر هوای ماشین آلات صنعتی و خودرویی را شروع کرده و در سال 90 به همراه همسرش با 30 میلیون تومان سرمایه و انبار منزلش مشغول تولید فیلترهای هوا خودرو می شود.

 پس از سه سال ضمن ثبت پروانه بهره برداری شرکت با نام نوآوران کاسپین افلاک، محصولات شرکت را با نشان استاندارد و برند تجاری نما به نحوی کارا و مفید تحویل مشتریان و متقاضیان این قطعه صنعتی می دهند و همین امر موجب فروش تولیدات به تمام نقاط کشور می شود.

دریکوند، نخبه بسیجی لرستان و مسئول شرکت نوآوران کاسپین شهرستان خرم آباد در گفت و گو با سفیر افلاک اظهار داشت: جهت پیش برد و ارسال بهتر و سریع تر فیلتر ها به دست مشتریان، با کار و تلاش شبانه روز توانستیم سالانه یک تا دو دستگاه به کارگاه خود اضافه کنیم به طوری که الان سرمایه شرکت در زمینه تجهیزات 250 میلیون تومان است.

 

وی با اشاره به مشغول شدن 12 نفر نیروی کار به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این کارگاه تولیدی عنوان کرد: روزانه هزار و 500 تا دو هزار فیلتر هوا، مختص ماشین های پروفروش با تقاضای بالا تولید می شود.

 این کارآفرین بسیجی با بیان اینکه درصدد تولید ملی محصولات وارداتی هستیم افزود: اگر پشتیبانی و حمایت از سوی مسئولان صورت بگیرد می توان کار را در زمینه تولیدات فیلتر هایی که از خارج وارد می شود با سه برابر نیرو گسترش داد.

وی با اشاره به دریافت وام های اشتغالزایی از سوی بسیج سازندگی سپاه خرم آباد بیان کرد: ما به عنوان کارآفرین و تولید کننده در بسیاری از شرایط نیازمند حمایت مسئولان و متولیان امر در این عرصه هستیم؛ متاسفانه هر زمان برای دریافت تسهیلات به ادارات استان مراجعه می کردم  موافقت نمی کردند.

 

دریکوند در خصوص اوضاع اقتصادی امروز و اعمال برخی تحریم های دشمنان گفت: در این یک سال تولید را طبق روال معمول و حتی بهتر از قبل ادامه دادیم و در بسیاری قسمت ها مواد مورد نیاز و کار تولید دست نیروی انسانی خودمان بود.

آنچه باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد این است که جوانان با استعدادی همچون آقای در یکوند در استان و شهر ما کم نبوده که با پشتیبانی های مالی، فکری و مشاوره ای از جانب مسئولان هر چند به اندازه ای کم و محدود می توانند به عنوان کار آفرین برتر در عرصه های مختلف صنعتی، دفاعی، کشاورزی، علمی، پزشکی و دارویی موفق به ساخت و عرضه تولیدات بومی و ملی شوند.

بنابراین باید توجه کرد نه تنها در برابر تحریم های دشمنان، بلکه برای حفظ و ثبات استقلال و آزادی که هزاران جوان در گذشته و امروز در راه آن پیروزمندانه و با افتخار جان داده اند، باید متکی به ظرفیت عظیم نیروی انسانی در داخل کشور بود و با همین نیرو در داخل کشور و تولیدات ملی بدون نگاه به بیرون، کشور را در برابر هرگونه توطئه اجانب و بیگانگان، مصون نگه داشت.

 

قم

حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی باید در رأس کارها باشد / کارگاه تولیدی در چشمه‎شور به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، طرح‌های محرومیت‌زدایی و مبارزه با بیکاری آن‌هم در مناطق کم برخوردار و محروم کشور هدفی است که بسیج سازندگی سپاه در سراسر کشور در دستور کار قرار داده است.
همین چند سال پیش بود که محرومیت روستای چشمه شور و نداشتن آب آشامیدنی مناسب توجه همه رسانه‌ها و مسئولان را به این روستا جلب کرد هرچند که این مشکل با خبررسانی رسانه‌ها و پیگیری مسئولان و نمایندگان مجلس برطرف شد اما بااین‌حال هنوز سایر محرومیت‌های این روستا به‌جای باقی است.
همین محرومیت موجب شد تا بسیج سازندگی سپاه قم با بررسی شرایط این روستا طرح‌های مختلف اشتغال‌زایی را در این روستا پیگیری کند.
خانم مؤمنه یوسفی پور یکی از کارآفرینانی است که با حضور در این روستا و با حمایت‌های بسیج سازندگی به دنبال کارآفرینی است.
6 سال پیش کارم را شروع کردم
وی در گفتگو با خبرنگار قم فردا در با اشاره به اهمیت محرومیت‌زدایی اظهار داشت: بیش از 6  سال است که کار سراجی سنتی (چرم‌دوزی) را شروع کردم.
وی بابیان این‌که همواره علاقه‌مند به صنایع‌دستی بودم، افزود: در ابتدا در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای شرکت کردم اما این کلاس‌ها نتیجه‌بخش نبود به همین خاطر وارد تولیدی شدم و به‌صورت اصولی و عملی کار را یاد گرفتم.
یوسفی پور بابیان این‌که سختی‌های زیادی را در این مسیر متحمل شدم، ادامه داد: محیط‌های چرم‌دوزی مردانه بود و کار سنگینی بود اما در کمتر از یک سال کار یاد گرفتم.
وی افزود: در منزل خودمان یک کارگاه کوچک راه‌اندازی کردم ابتدا خودم مشغول کار شدم و در ادامه با یک سری از خانم‌ها آشنا شدم و آن‌ها را آموزش دادم به‌طوری‌که توانستم بعد از یک سال مکانی را برای کارگاه اجاره و تمامی وسائل را به‌صورت خرد خریداری کردم.
این کارآفرین خاطرنشان کرد: بالاخره کارگاه من کامل شد و بعد از یک مدت به آموزش دادن مبادرت و بالای 350 هنرجو را آموزش دادم.
وی بیان داشت: هم‌اکنون برای 3 نفر به‌صورت مستقیم و دائم شغل ایجادشده و در برخی مواقع نیروهای هم به‌صورت پروژه‌ای اضافه می‌شوند که نشان‌دهنده نتیجه دادن زحمات چندین ساله من هست.
فعالیت آموزشی در روستای چشمه شور را آغاز کرده ایم
وی بیان داشت: مواردی را که تجربه شخصی داشتم به کارآموزان آموزش دادم و هم‌اکنون نیز با همکاری قرارگاه محرومیت‌زدایی استان قم در حال برگزاری یک دوره کلاس‌های آموزشی برای خانم‌های خانه‌دار روستاهای چشمه شور هستیم.
یوسفی پور تأکید کرد: هم‌اکنون با همراهی و همدلی که در این روستا ایجادشده به دنبال ایجاد کارگاه در این روستا هستم و انشالله برای 10 نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجاد خواهیم کرد.
وی در خصوص درآمد چرم‌دوزی ابراز داشت: میزان درآمدی ثابتی در این کار وجود ندارد اما خیلی وقت‌ها درآمد خوبی داشتیم و علاوه بر این مشکلاتی نیز درزمینهٔ تولید داشتیم که ما را نسبت به ادامه کار سرد و بی‌انگیزه می‌کرد که البته این مشکلات نتوانست سد راه ما شود.
خلاقیت همواره حرف اول را می‌زند
این کارآفرین بابیان که خلاقیت همواره حرف اول را می‌زند، افزود: در کار چرم‌دوزی یک سری از مشکلات وجود دارد به‌عنوان‌مثال خلاقیت کمتری وجود دارد و اغلب افراد از روی همدیگر و طرح مشترک را کار می‌کنند که جالب نیست.
 وی در توصیه به افرادی که می‌خواهند این حرفه را شروع کنند، گفت: افرادی که می‌خواهند این کار را شروع کنند باید خلاقیت داشته باشند و قرار نیست از ابتدا کارهای بزرگ انجام دهند به‌طوری‌که می‌توانند حداکثر با مبلغ 10 میلیون تومان و از یک کارگاه خانگی شروع کنند.
یوسفی پور در خصوص مشکلاتش در این مسیر اظهار داشت: چند ماه پیش که به دنبال وام بانکی بودم با پیگیری‌هایی که انجام دادم درنهایت به این نتیجه رسیدم که برای وام 15 میلیونی باید 6 میلیون هزینه کنم و علاوه بر این 6 میلیون هم‌سود بدهم که اصلاً برایم مقدور نبود.
با حمایت قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه به آینده امیدوار شدم
وی ادامه داد: برای توسعه کارم به ریاست جمهوری مراجعه کردم که وام خوداشتغالی بگیرم که هیچ فایده‌ای نداشت اما با حمایت قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه توانسته‌ام به آینده امیدوار شدم.
یوسفی پور با اشاره به بیکاری در کشور خاطرنشان کرد: در حوزه اشتغال‌زایی باید گام‌های زیادی برداریم و این توقع را دارم که مسئولان آمار دروغ ندهند و افرادی که واقعاً اشتغال‌زایی و کارآفرینی می‌کنند موردحمایت قرار بدهند.
و ی بابیان این‌که حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی باید در رأس کارها باشد، افزود: انتظار دارم مسئولان به‌جای تبلیغ از طرح‌های اشتغال‌زایی حمایت کنند تا بتوانیم در این مسیر موفق شویم.

 
 
 
 

چهارمحال و بختیاری

کارم را با ۵۰۰ میلیون ریال سرمایه آغاز کردم /مدیریت مزرعه پرورش شترمرغ، مزد تلاش‌های شبانه‌روزیم است

به گزارش جهانبین نیوز؛ اقتصاد مقاومتی کلیدواژه‌ای است که اولین بار در شهریور سال ۱۳۸۹ توسط رهبر معظم انقلاب و در جمع کارآفرینان مطرح شد.
تکیه بر توانمندی‌های داخلی، مقوله‌ای است که در اقتصاد مقاومتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و راه را برای رسیدن به خودکفایی اقتصادی و مقابله با تحریم‌ها باز می‌کند.
همچنین توجه به شرایط و امکانات بومی در اقتصاد و استفاده از ظرفیت‌های هر منطقه در رشد اقتصادی از ملزومات اقتصاد مقاومتی است.
در میان همه تلاش‌هایی که از سوی برخی از جوانان برای حضور در ادارات و کار دولتی وجود دارد، هستند جوانانی که آستین همت بالا زدند و به دنبال رونق اقتصاد کشورشان رفته، همه سختی‌ها را به جان خریده و علاوه‌بر اینکه منبع درآمدی برای خود ایجاد می‌کنند، زمینه اشتغال افراد دیگر را نیز فراهم می‌سازند.
یکی از جوانان بسیجی هفشجانی با سرمایه و زمین اندکی که در اختیار داشته و با کمک بسیج سازندگی نه‌تنها شغلی برای خود دست و پا کرده که توانسته زمینه اشتغال چند تن از جوانان دیگر را نیز فراهم سازد.
 

 

در زیر گفت‌وگویی با این جوان شده است که متن آن را می‌خوانید:
این جوانان کارآفرین خود را هیبت‌الله امیرخانی ۳۰ ساله معرفی کرد و افزود: در رشته مهندسی ماشین‌الات کشاورزی تحصیل کردم، بعد از پایان درسم به دنبال شغل بودم اما چون کاری پیدا نکردم مجبور شدم کار ساختمانی انجام دهم و متاسفانه به علت شرایط ساخت و سازها و رکودی که در این مورد به وجود آمد، بعد از مدتی باز بیکار شدم.
وی با اشاره به اینکه بعد از بیکاری تصمیم به ایجاد شغلی برای خودم گرفتم افزود: بنابراین تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده و بعد از پرس و جوهای بسیار به این نتیجه رسیدم که شترمرغ از عرصه‌های سودآور و منطبق بر الگوی اقتصاد مقاومتی است و به همین دلیل به دنبال پرورش شترمرغ رفتم.
امیرخانی تاکید کرد: در ابتدا تصور می‌کردم پرورش شترمرغ کار آسانی باشد، اما وقتی وارد عرصه شدم پی بردم در بین پرورش حیوانات مانند پرواربندی و مولد، پرورش شترمرغ از همه سخت‌تر است.
 

 
این بسیجی کارآفرین با بیان اینکه کارم را با ۵۰۰ میلیون ریال سرمایه و خرید ۵۰ قطعه شترمرغ آغاز کردم، اما بی‌تجربگیم در این عرصه منجربه تلف شدن ۳۰ شترمرغ شد تاکید کرد: در همان ابتدای کار، ضررر و زیان بسیاری را متحمل شدم، اما به لطف خدا مدیریت یک مزرعه بزرگ را بر عهده دارم.
امیرخانی یادآور شد: زمانی که ۳۰ قطعه از شترمرغ‌هایم را از دست دادم شرایط سختی برایم پیش آمده بود اما همین جا بود که با تسهیلات اقتصاد مقاومتی آشنا شدم و توانستم با بهره‌گیری از این تسهیلات مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال وام دریافت کنم و دوباره ۲۶ قطعه شترمرغ خریداری کنم و کارم را ادامه دهم.
این جوان کارآفرین با اشاره به اینکه در ادامه کار ۲۰ قطعه شترمرغ باقی مانده از دوره قبل را فروخته و در دوره جدید اقدام به پرورش جوجه‌های یک روزه کردم بیان داشت: اینجا بود که کارم رونق گرفت و روزبه‌روز توسعه یافت، اما باز هم جا برای پیشرفت وجود دارد و باید با تلاش مضاعف به اهدافی که برای خودم درنظر گرفتم برسم.
وی با اشاره به اینکه مشکلات بسیاری بر سر راهش بوده و هنور هم این مشکلات وجود دارند افزود: پزشک مخصوص شترمرغ در این استان حضور ندارد و مجبور هستیم برای درمان از اصفهان پزشک بیاوریم و مجبورم هزینه زیادی باید کنم، به همین دلیل بسیاری از کارها مانند تزریق دارو، درمان و کارهای پیشگیری از بیماری را خودم انجام می‌دهم که در این زمینه تا حدودی راه افتاده‌ام.
این بسیجی کارآفرین اضافه کرد: بازار فروش یکی دیگر از مشکلاتی است که با آن دست به گریبانیم، چون شهرکرد بازار خوبی ندارد و اگر بخواهیم فروش داشته باشیم باید به استان‌های همجوار مراجعه کنیم و به خاطر بُعد مسافت گوشت را از ما ارزان می‌خرند.
 
 
امیرخانی خاطرنشان کرد: در برخی از مسائل مربوط به شترمرغ نه فقط در شهرکرد بلکه در کشور اطلاعات کاملی وجود ندارد، اطلاعات بیشتر در مورد مرغ است و همین اطلاعات بر روی شترمرغ هم پیاده می‌شود درصورتی که این روش برای شترمرغ جواب نمی‌دهد و ممکن است بیماری که مرغ دارد به شترمرغ هم منتقل شود.
وی با بیان اینکه من بعد از یک سال توانستم برنامه غذایی متناسب با شترمرغ بنویسم هر چند کمتر کسی حاضر می‌شود این کار را انجام دهد و باید ریسک کرد و تلفات بالایی دارد، اما من چون تلفات بالایی داشتم و ضرر کردم دلم را به دریا زدم و این جیره را پیاده کردم و خداراشکر در حال حاضر با نصف قیمتی که بقیه دارند جیره می‌نویسند، یکسری مواد را ارزان‌تر از کارخانه خریداری کردم و یک جیره کامل و طبیعی نوشتم.
امیرخانی بیان داشت: نباید در جیره غذایی شترمرغ‌ها از مکمل و سویا استفاده کرد چون کیفیت گوشت را پایین می‌آورد به همین دلیل جیره‌ای که ما داریم روی کیفیت گوشت هم تاثیر داشته و بحمدالله گوشت خوبی تولید می‌شود.
 
 
وی یادآور شد: متاسفانه با وجود اینکه گوشت خوبی تولید می‌کنیم اما بازار خوبی نداریم و باید گوشت را به صورت عمده به استان اصفهان با قیمت پایین بفروشیم و یا در شهرکرد به صورت خورده‌فروشی انجام دهیم.
به گزارش  جهانبین نیوز؛ اکنون که برخیاز جوانان وارد عرصه شده و با تلاش خود در زمینه اقتصاد مقاومتی ورود کردن می‌طلبد مسئولان استانی راه را برای کار آن‌ها تسهیل کنند و زمینه فروش محصولات این افراد را فراهم سازند، به این ترتیب جوان کارآفرین بدون وجود دغدغه‌های فکری می‌تواند همه تمرکز خود را برای روی تولید بهتر قرار دهد.

سیستان و بلوچستان

سیستان مهد پرورش شترمرغ در کشور/اشتغالزایی 10 نفره دستاورد همت کارآفرین بسیجی

به گزارش عصرهامون، با تغییرات جوی در شمال سیستان و بلوچستان بسیاری از شغل های اصلی مردم به خصوص کشاورزی و دامداری از بین رفت و مردم این منطقه به اجبار به مشاغل دیگر روی آورده اند.
از مهمترین فعالیت هایی که تا به امروز توانسته است یکی از موفقترین مشاغل در بحث خوداشتغالی و همچنین کارآفرینی مطرح شود، پرورش شترمرغ در سیستان است، این فعالیت که با کمک نهادهایی همچون سپاه پاسداران از چند سال قبل در سیستان آغار شد اکنون شمال استان را به بزرگترین قطب پرورش این پرنده غول آسا تبدیل کرده است.
سارانی یکی از مزرعه داران سیستانی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: وام های کارآفرینی که سپاه در اختیارمان قرار داد ابتدا از یک مرزعه کوچک شترمرغ آغاز کردیم و سپس با توجه به پر سود بودن این فعالیت مزرعه را گسترش دادیم.
وی افزود: شتر مرغ از چند لحاظ برای مزرعه دار سودآور است، گوشت شتر مرغ،تخم و روغن آن که امروز با قیمت های بالایی در بازار به فروش می رسد می تواند سرمایه عظیمی برای فرد به ارمغان آورد.
این کارآفرین سیستانی خاطرنشان کرد: این پرنده با شرایط آی و هوای سخت سازگاری دارد و به خوبی می تواند با شرایط آب و هوایی سیستان کنار آید البته مراقبت از این پرنده در دوران رشد بسیار حیاتی است.
سارانی گفت: هزینه های نگهداری هر شتر مرغ هشصد هزار تومان است که پس از فروش این رقم به دو برابر افزایش پیدا می کند، به طور کل می توان گفت که هر هزینه ای در این کار شود، ثروت مزرعه دار دو برابر خواهد شد.
وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر درمنطقه سیستان می توان گفت دامدارانی که در گذشته تجربه نگهداری دام را نیز دارند برای پرورش شترمرغ اقدام کنند.
کارآفرین سیستانی با بیان اینکه این کار تسهیلات آن چنانی لازم ندارد، گفت: 10 نفر به طور مستقیم با این مزرعه در حال فعالیت هستند که هر کدام از این افراد توانسته اند تجربه کافی رابرای اداره این مزرعه به صورت مستقل کسب کنند.
وی ادامه داد: گوشت شترمرغ ها به قصابی های زابل فروخته می شود و تعدادی از شترمرغ ها نیز در خود مزرعه قصابی شده و به مشتری های ثابت تحویل داده می شوند.
سارانی خاطرنشان کرد: هم اکنون در این مزرعه تعداد 20 شتر مرغ بالغ برای فروش آماده هستند.

خراسان جنوبی

پرورش سالانه حدود 10 هزار بوقلمون به همت سه جوان بسیجی/ 100 کارگاه تولیدی را حمایت می‌کنیم

به گزارش خبرنگار خاورستان، بسیج سازندگی یکی از نهاد‌هایی است که در راستای عمران و آبادانی، سازندگی، اشتغال‌زایی و محرومیت زدایی فعالیت داشته و همه هدف آن سازندگی به معنای واقعی است.

بسیج سازندگی همان جهاد سازندگی است که در دوران هشت سال دفاع مقدس در جبهه‌های حق علیه باطل برای کمک به رزمندگان کارهای عمرانی و زیر ساختی در جبهه را انجام داده و بازوی قوی برای رزمندگان بوده و حال پس از پایان یافتن جنگ نیز با نام بسیج سازندگی برای کارهای عام المنفعه فعالیت دارد.

بسیج سازندگی با پرداخت تسهیلات به متقاضیان در زمینه اشتغال‌زایی و راه اندازی کارگاه‌های خرد اقتصاد مقاومتی گام‌های خوبی برداشته و از اوایل دهه 90 تاکنون بیش از 400 کارگاه اقتصاد مقاومتی در استان خراسان جنوبی راه‌اندازی شده که هم اکنون 285 کارگاه اقتصاد مقاومتی در خراسان جنوبی فعالیت دارد و افراد بسیار زیادی مشغول به کار شده‌اند.

برای نمونه با یکی از افرادی که با راه اندازی کارگاه اقتصاد مقاومتی در زمینه پرورش بوقلمون در شهرستان بشرویه باعث اشتغال برای چند نفر دیگر شده است گفت‌وگو کردیم.

هادی اسدی کارآفرین بسیجی و فعال اقتصاد مقاومتی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: از سال 1391 کار پرورش بوقلمون را با همکاری دو نفر از دوستانم آغاز کردم.

وی که اهل شهرستان بشرویه است، عنوان کرد: قبل از اینکه بخواهم در زمینه پرورش بوقلمون ورود پیدا کنم حدود یکسال درباره نحوه پرورش و نگهداری بوقلمون مطالعه و تحقیقات کرده و دوره‌های آموزشی طی کردم.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی بیان کرد: ابتدای آغاز کار آورده مالی من و همکاران صفر بود و 200 میلیون تومان از بانک‌های استان تسهیلات دریافت کردیم و ابتدا در سال 91 کار خود را با 500 قطعه بوقلمون آغاز کردیم.

اسدی عنوان کرد: طرح ما جزو طرح‌های بسیج سازندگی است و با تسهیلاتی که دریافت کردیم تصمیم گرفتیم به صورت اتومات و مکانیزه کار خود را ادامه دهیم و در مرحله بعدی 2 هزار قطعه بوقلمون خریداری کرده و کار را گسترش دادیم.

وی اظهار کرد: هم اکنون که بیش از 6 سال از آغاز کار می‌گذرد در هر دوره تعداد 3 هزار و 300 قطعه بوقلمون خریداری می‌کنیم.

کارآفرین بسیجی بیان کرد: طرح پرورش بوقلمون از طرح‌های بسیج سازندگی است و پروانه بهره برداری آن را جهاد کشاورزی و اداره کل دامپزشکی صادر کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تحصیلاتم کارشناسی رشته حقوق است، گفت: پس از اتمام درس و سربازی دنبال کار بودم و به پیشنهاد یکی از دوستانی که هم اکنون با یکدیگر در این کارگاه همکاری داریم قرار شد در زمینه پرورش بوقلمون اقدام کنیم که خوشبختانه پس از مطالعه و تحقیقات در این مورد توانستیم به اعتماد به نفس برسیم که می‌توانیم در زمینه پرورش بوقلمون فعالیت کرده و برای خود و چندین خانواده دیگر نیز منبع درآمدی داشته باشیم.

اسدی اظهار کرد: در ابتدای کار مسئولان دستگاه‌های اجرایی مربوطه همکاری لازم برای دادن پروانه را نداشتند و مدت زیادی طول کشید که توانستیم مسئولان را قانع کرده و پروانه بهره برداری بگیریم.

فعال عرصه اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این کارگاه برای بیش از 15 نفر اشتغال مستقیم و برای تعداد بسیار زیادی اشتغال غیرمستقیم در سطح استان خراسان جنوبی فراهم شده است چراکه هم اکنون حداقل 100 کارگاه پرورش بوقلمون در استان تحت پوشش کارگاه اصلی که در بشرویه است، هستند.

وی به درآمد خوب این کار اشاره کرد و گفت: بوقلمون پرنده کم‌خرج و پردرآمدی است و در شرایط فعلی از هر کاری بهتر است چراکه کار ساده‌ای بوده و زمان زیادی از فرد نمی‌گیرد از طرف دیگر با حداقل امکانات می‌توان این کار را انجام داد.

اسدی بیان کرد: دوره پرورش بوقلمون بین 100 تا 120 روز است و معمولا در سال سه دوره پرورش بوقلمون را می‌توان انجام داد.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: معمولا بازار فروش گوشت بوقلمون در استان‌های غربی، مرکزی، تهران و اصفهان است اما از حدود دوسال قبل برای فرستادن بوقلمون به تهران با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی عنوان کرد: از دیگر مشکلاتی که با آن مواجه هستیم نبود کشتارگاه صنعتی برای کشتار بوقلمون در استان است که لازم است تدابیری در این زمنیه اندیشیده شود

اسدی اظهار کرد: هم اکنون حداقل 100 کارگاه اقتصاد مقاومتی در استان تحت پوشش ما هستند که کار خرید جوجه، تامین نهاده‌‌ها، فروش و کشتار همه کارگاه‌ها را ما به عنوان کارگاه مرکز انجام می‌دهیم که در این شرایط راه اندازی کشتارگاه صنعتی بسیار ضروری است.

کارآفرین بسیجی اظهار کرد: معمولا بوقلمونی که قرار است پرورش داده شود از استان‌های گیلان، اصفهان و تهران وارد استان ما می‌شود و از کشورهایی از جمله آمریکا، هلند و انگلیس نیز جوجه بوقلمون وارد کشور می‌شود.

وی بیان کرد: از دیگر مشکلات ما این است که از بازار مرکز دور هستیم و این باعث شده که تلاش‌ها و زحماتی که متحمل می‌شویم کمتر منتج به نتیجه شود و مشکل دیگر ما مالیات زیادی است که پرداخت می‌کنیم.

اسدی نداشتن اتحادیه بوقلمون و عدم پشتیبانی را از دیگر مشکلات خود عنوان کرد و گفت: تامین نهاده نیز از دیگر مشکلات این کارگاه است که اخیرا در تلاش هستیم نهاده مورد نیاز را خودمان تامین کنیم.

فعال عرصه اقتصاد مقاومتی گفت: بیش از 80 درصد تولیدات مشاغل خانگی در بازارهای اصلی مصرف می‌شود.

وی بیان کرد: از این‌که بسیج سازندگی برای این طرح ما را حمایت کرد و نهایت همکاری را داشت قدردانی می‌کنم چراکه علاوه بر من برای بیش از 100 خانواده در سطح استان منبع درآمدی به وجود آمده است.

ایلام

حمایت‎های بسیج از تولید داخلی ستودنی است

هفته بسیج بهترین بهانه شد تا به دنبال یکی از نخبه های اقتصاد مقاومتی در استان ایلام برویم، وضعیت موجود اقتصاد کشور به گونه ای است که تنها راه برون رفت از وضعیت نامناسب آن را می توان در دستورالعمل های بومی مختص کشور دید.

اقتصاد مقاومتی همان طرح بومی است که توانسته با سپردن مدیریت اقتصاد به دست خود مردم جایی را برای خود باز کند و افرادی زیادی را در این عرصه به فعالیت و اشتغال معطوف سازد.

سپاه و بسیج با دستور کار قرار دادن بیانات رهبر معظم انقلاب در این خصوص و اولویت گذاری ویژه نقش مهمی را در نهادیه کردن آن در جامعه بر عهده داشته اند به طوری که می توان گفت پیشتاز این عرصه هستند.

به همین علت بنا داریم با توجه به نیاز این مهم در کشور و به ویژه استان ایلام یکی از کسانی که در این عرصه نخبه محسوب می شود را معرفی نماییم.

"کرمی نژاد"، اهل شهرستان بدره از توابع استان ایلام است که با ورود مناسب خود در این عرصه هم اکنون نه تنها درآمدزایی خوبی برای خود و خانواده اش را به ارمغان آورده بلکه باعث شده تا تعداد 15 نفر دیگر در همین پروژه وی مشغول به اشتغال باشند.

طرح "پرورش گیاهان دارویی"، زیرمجموعه طرح های صنایع تبدیلی اقتصاد مقاومتی است که این کارآفرین و نخبه برتر استان ایلام در حوزه اقتصاد مقاومتی توانسته به موفقیت های خوبی در این زمینه دست یابی پیدا کند.

این نخبه برتر اقتصاد مقاومتی هم اکنون گیاهان دارویی از جمله به لیمو، نعناع فلفی، آویش و اسطوخودوس را در استان ایلام تولید می کند.

ایلام بهترین استان برای پرورش گیاهان دارویی

وی در گفتگو با خبرنگار ما درباره پروژه خود می گوید: مدت دو سال است که مشغول فعالیت در طرح پرورش گیاهان دارویی با حمایت بسیج سازندگی استان ایلام هستم؛ استان ایلام با توجه به شرایط آب و هوایی خاص شاید جز سه استان خوب برای کشت گیاهان دارویی است.

کرمی نژاد گفت: در ایران حدودا 700 تا 3200 نوع گیاهان دارویی داریم که از این تعداد بالغ بر 70 درصد آنها در استان ایلام به خاطر شرایط گرمسیری و سردسیری رشد می کند شاید بتوان گفت که اولیتن استانی است که شرایط لازم را برای کشت گیاهان دارویی دارد.

این نخبه برتر اقتصاد مقاومتی افزود: به لحاظ حمایتی سازمان بسیج سازندگی سپاه ایلام کمک های بسیار خوبی از ما داشته و در زمینه های مختلف از جمله ارائه تسهیلات و ارائه مشاوره ما را همیاری کرده است.

وی اظهار کرد: این پروژه در موارد مختلف از جمله مصرف عطاری ها و مواد غذایی کاربردهای فراوانی دارد و بحمدالله در بحث فروش نیز هیچ مشکلی وجود ندارد.

کرمی نژاد ادامه داد: علاوه بر این شرکت های فراوان فرااستانی خواهان خرید این محصولات هستند و حمایت های لازم را انجام می دهند.

سود زیاد هزینه کم

این پروژه با وجود هزینه کم اما سود زیادی را به همراه خود دارد به طوری که قابل مقایسه با سود کاشت خیار و گوجه نیست و در اقصی نقاط استان نیز جواب داده است.

این محصولات حتی در سلامت افراد نیز تأثیر گذار است به طوری که هر کدام با خاصیت های خاص به خود عمل می کنند که از جمله انها می توان برای رفع سردرد، کاهش فشار خون، درمان قلب و دردهای ورزشی استفاده کرد.

گیاهان دارویی امروزه جایگزین نوشیدنی هایی از جمله قهوه و چای در رستوران های برخی استان ها شده و در حال گسترش است ولی به طور کلی به خاطر تسهیل در کاشت و برداشت و نیز سودهی بیشتر همان به لیمو بیشتر تولید می شود.

در هر نیم هکتار چنانچه به لیمو کشت شود قریب به دو تن برگ خشک به لیمو تولید می شود و در این راستا توصیه بنده به نوبه خودم به جوانان استانم این است که به این طرح ها ورود پیدا کنند.

با توجه به اینکه اشتغال در استان ایلام به یک معضل جدی تبدیل شده و هم آب و هوا و تمام شرایط را برای پرورش گیاهان دارویی دارد از خیلی کارها در شهرها و استان های دیگری بهتر و مفیدتر است.

علاوه بر این بنده در این عرصه توانسته ام تعداد پنج نفر به صورت مستقیم و بیش از 10 نفر به صورت غیرمستقیم در این عرصه مشغول به فعالیت هستند.

مسئولان پای کار نیستند

ادارت و مسئولان آنگونه که باید و شاید پای کار نیستند و دولت در شهرستان نیز کار خاصی برای حمایت از این مجریان انجام نداده است بنده بارها به استاندار ایلام برای دریافت تسهیلات مراجعه کردم ولی کسی جوابی نداد، انتظار این است که مسئولان به این مقوله نگاه خاصی داشته باشند چرا که استان ایلام مخصوص این کار است و مساعد کشت گیاهان دارویی است.

 

مرکزی

تبدیل فراهان به قطب تولید زالوی طبی کشور/ روحیه بسیجی در تسریع روند کارم تأثیرگذار بود/ اشتغالزایی برای ۲۰ نفر با پرورش زالو

 

به گزارش دیار آفتاب؛ «اقتصاد مقاومتی» واژه‌ای است که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی وارد ادبیات اقتصادی کشور شده است، و بارها در سخنرانی‌های مختلف و نام‌گذاری‌های شعار سال توجه به سیاست‌های اقتصادی مقاومتی را در جامعه مطرح کرده‌اند.

درواقع اقتصاد مقاومتی همان اقتصادی است که یک کشور در اوج تحریم‌ها و فشارها بتواند به اوج شکوفایی و رشد خود برسد.

امروزه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنین مقابله با تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از مردم کشور با لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی به فعالیت و تولید در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی روی آورده‌اند.

با یکی از فعالان اقتصاد مقاومتی در حوزه تولید زالوی طبی از شهرستان فراهان استان مرکزی به گفتگو نشستیم.

برزآبادی فراهانی فعال عرصه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با دیار آفتاب؛  گفت: چند سالی بود که به دلایلی به فکر اشتغال‌زایی بودم تا اینکه در سال ۱۳۹۳ به‌صورت تجربی روی زالو تحقیقاتی انجام دادم.

فراهانی اضافه کرد: برای انجام این فعالیت به روستای پدری خود برگشتم و با ۲۰هزار قطعه زالو کار را شروع کردم. یک سال بعد با حمایت مسئولین توانستم در مرکز رشد دانشگاه پیام نور به تعداد یک‌میلیون و پانصد هزار قطعه زالو در سال کارم را گسترش دهم.

این پرورش‌دهنده زالو اظهار کرد: پس از چهار سال تحقیق روی زالو و فرآورده‌های آن، امسال توانستیم نتایج خوبی را در کرم‌ها و روغن‌های آرایشی بهداشتی از زالو به دست بیاوریم که در دوم تیرماه امسال این محصولات توسط استاندار مرکزی رونمایی شد.

فراهانی با گلایه از بروکراسی اداری در پیشرفت کارش گفت: متأسفانه با سنگ‌اندازی مسئولان در این مسیر، تاکنون نتوانستیم محصولاتمان را به بازار عرضه کنیم. همچنین بروکراسی اداری با عدم ارائه مجوزهای لازم از به‌کارگیری ۱۵۰ نفر در کارگاه بنده جلوگیری کرده است و در حال حاضر تنها ۲۰ نفر به‌صورت مستقیم در مجد آباد، بورقان و چند آزمایشگاه در تهران و فراهان مشغول به کار هستند.

تبدیل فراهان به قطب تولید زالوی طبی کشور

این فعال اقتصادی در رابطه با گسترش کار خود بیان کرد: تا یکی دو ماه آینده مرکز بورقان به‌طور کامل راه‌اندازی می‌شود و با این کار تولید در این مرکز به پنج میلیون قطعه زالو در سال می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود سال آینده نیز مرکز فراهان به‌طور کامل راه‌اندازی شود. با این کار فراهان با تولید ۱۵ میلیون قطعه در سال به قطب تولیدکننده زالوی طبی کشور تبدیل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به لزوم استریل بودن زالوها جهت جلوگیری از بیماری ادامه داد: متأسفانه این مطلبی است که بسیاری از افراد از آن مطلع نیستند و با استفاده از زالوهای غیر استریل و آلوده عوارضی برایشان ایجاد می‌شود که نظر آن‌ها را نسبت به زالو و زالودرمانی برمی‌گرداند. این ایراد را به مصرف‌کننده زالو نمی‌توان گرفت چراکه او نمی‌تواند زالوی آلوده و بیمار را از زالوی استریل تشخیص دهد بلکه ایراد به مبادی ذی‌ربطی مانند وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی که مدعی سلامت جامعه هستند برمی‌گردد اما پیگیری نمی‌کنند.

فراهانی افزود: ما خوشبختانه توانستیم زالوهای تولیدشده در مراکز تولیدی خود را کاملاً استریل و بهداشتی به بازار عرضه کنیم و از بیماری‌های ناشی از زالوی آلوده پیشگیری کنیم.

بروکراسی اداری مانع صادرات محصول

وی در مورد بازار مصرف زالو ادامه داد: بازار مصرف تمام استان‌های کشور و به‌خصوص استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، یزد، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و خوزستان هستند. جهت صادرات نیز تلاش‌هایی داشتیم اما بروکراسی اداری در این زمینه هم با سنگ‌اندازی مانع کارشده است. درحالی‌که کشورهای آلمان، کویت و عمان خواهان زالوی ایران هستند اما تابه‌حال نتوانستیم به‌جایی برسیم.

روحیه بسیجی در تسریع روند کار تأثیرگذار بود

این فعال اقتصادی در موردحمایت های بسیج جهت توسعه کارش گفت: روحیه و عزم بسیجی بسیار در تسریع روند کار تأثیرگذار است.

 

قزوین

تسهیلات بسیج گره‌گشای اشتغال چهارنفر شد/ مسئولان مسیر فعالیت کارگاه‌های کوچک را هموار کنند

 

به گزارش شاخص، اشتغال و درآمد از واژه‌ها مهم و آشنا برای مردم به ویژه جوانان جویای کار است.

اشتغال لازمه یک جامعه است تا پویایی و پیشرفت و توسعه در رگ‌های یک جامعه در جریان باشد؛ عده‌ای هستند که بعد از اتمام تحصیلات به سراغ کارهای دولتی و به اصطلاح پشت میزنشینی می‌روند.

اما برخی از جوانان هم هستند که تفکری وسیع‌تر دارند و با ایجاد کسب و کاری جدید هم اقدام به کارآفرینی برای چندین نفر دیگر کرده و هم چرخ تولید کشور را به چرخش درمی‌آورند.

بدون شک هر جوانی برای آغاز کاری جدید با پستی  بلندی‌هایی مواجه است که سرمایه یکی از داشته‌های اصلی برای شروع کاراست.

این روزها بسیج یکی از نام‌های آشنا برای تمامی اقشار جامعه به ویژه جوانان جویای کار و  کارآفرین است چراکه این نهاد مقدس یکی از بازوان حمایتی و پشتیوانی از کارآفرینان و اشتغالزایی جوانان است.

بسیج تنها به یک بخش و حوزه منحصر نشده است و این شجره طیبه شاخ و برگ‌های خود را در تمامی موضوعات جامعه گسترده است تا همه اقشار از آن بهره‌مند شوند.

بسیاری از کارآفرینان هستند که با مساعدت‌های بسیج سازندگی یک کاری را آغاز کرده و امروز به یک تولیدکننده بزرگ و مطرح در کشور تبدیل شده‌اند.

یک گروه  چهارنفره از جوانان قزوینی هستند که با حمایت بسیج سازندگی یک کارگاه کوچک روغنگیری و تولید محصولات ارگانیک را راه‌اندازی کرده‌اند و به جای دست روی دست گذاشتن و بر طبل بیکاری کوبیدن، همت کرده و قدم در مسیر کارآفرینی گذاشته‌اند.

خبرنگار شاخص، خبرنگار شاخص، با مرتضی خاتمه یکی از اعضای این گروه چهارنفره به نمایندگی از همکارانش به گفت‌وگو نشسته است.

وی می‌گوید: ما یک گروه چهارنفره هستیم که این مجموعه را اداره می‌کنیم و مغازه روغنگیری ما واقع در محله بلاغی شهر قزوین و روبه روی کوچه ارشاد است.

این جوان کارآفرین می‌افزاید: ما یک مغازه تولیدی داریم که هم بحث کارگاهی است و هم بحث فروش را در آن انجام می‌دهیم که البته از نظر محدودیت فضا با مشکل مواجه هستیم اما با این حال به سختی کار خود را ادامه می‌دهیم.

خاتمه خاطرنشان می‌کند: ما از بهمن ماه سال ۱۳۹۵ وارد کار روغنگیری شدیم؛ با توجه به اینکه ما قبلا به صورت متصدی در یکی از مغازه‌های روغنگیری قدیمی قزوین کار می‌کردیم درواقع از قبل بحث آموزش را گذرانده بودیم.

وی ادامه می‌دهد: بعد از مدتی این کار را برای خودمان راه‌اندازی کردیم که ابتدا ۳نفر بودیم و الان به خاطر وسعت بخشیدن به کار، چهار نفر شده‌ایم و تقریبا دوسال است که فعالیت خود را شروع کرده‌ایم.

محصولات ارگانیک به طور تازه عرضه می‌شود

این جوان کارآفرین بیان می‌کند: ما چهارنفر جوانانی از سنین۲۷ تا ۳۵ سال هستیم که همگی مدرک تحصیلی کارشناسی و ارشد داریم.

خاتمه ابراز می‌کند: هدف ما از ورود به حوزه روغنگیری دانه‌های خشک روغنی به خاطر بحث رواج محصولات ارگانیک در شهر است که استقبال خوبی هم از سوی مردم دارد چراکه امروزه مردم به مصرف محصولات ارگانیک و سالم برای استفاده خوراکی و درمانی روی آورده‌اند.

وی توضیح می‌دهد: واحد ما دارای ۳ بخش فروش و خرید و تولید است که هر کدام از این بخش‌ها کار خود را انجام می‌دهد و مواد اولیه را از بازرگانان مطرح کشور و بیشتر از مشهد که بیشترین محصولات دانه‌های روغنی را دارد، تهیه می‌کنیم.

جوان کارآفرین قزوینی می‌افزاید: انواع دانه‌های خشک روغنی را داخل مغازه با دستگاه‌هایی که داریم روغنگیری و در همان جا به طور تازه عرضه می‌کنیم.

خاتمه می‌گوید: با دستگاه‌هایی که داریم تمام دانه‌های خشک روغنی از جمله کنجد، بادام تلخ، بادام شیرین، فندق، پسته، سیاهدانه و تخم کتان را روغنگیری می‌کنیم و حدود ۳۰ نوع روغن گیاهی را تولید می‌کنیم.

وی بیان می‌کند: مقدار از روغن‌ها هم به شکل مجاورتی و پایه روغنی تولید می‌شود که در کنار روغن‌هایی که تولید شده است، عرضه می‌کنیم.

این جوان کارآفرین خاطرنشان می‌کند: قدرت خرید اکثر مشتریان به خاطر اوضاع بد اقتصادی که در دوسال اخیر اتفاق افتاده است به نوعی کاهش یافته اما بااین حال استقبال خوبی از محصولات ارگانیک دارند.

جوان کارآفرین قزوینی ادامه می‌دهد: قیمت‌ها را باتوجه به خریدهایی که داریم و به میزان سود شرعی و باتوجه به هزینه‌ها و نرخ‌های اتحادیه تعیین کرده و در اختیار مشتری قرار می‌دهیم.

۳۰ میلیون وام بسیج سازندگی گره‌گشای کارمان شد

وی یادآور می‌شود: حدودا با ۶۲ میلیون تومان سرمایه کار خود را آغاز کردیم که ۳۰ میلیون تومان از این مبلغ را از بسیج سازندگی به عنوان تسهیلات اشتغالزایی دریافتکردیم.

خاتمه تصریح می‌کند: تسهیلات بسیج برای شروع کارمان بسیار موثر و کمک کننده بود چون اگر سرمایه اولیه را نداشتیم قطعا فعالیتمان را هم نمی‌توانستیم شروع کنیم اما با کمک‌ها و مساعدت‌های بسیج سازندگی توانستیم کارمان را شروع کنیم.

این جوان کارآفرین یادآور می‌شود: هدف ما از انتخاب این کار بیشتر بحث اشتغالزایی و تولید محصلات ارگانیک بود علاوه براین که بازار کار بسیاری از رشته‌های تحصیلی رونق ندارد به این فکر افتادیم که یک کار تولیدی انجام دهیم که هم به اقتصاد کشور کمک کنیم و درآمدزایی داشتیم و هم محصولات سالم تولید کنیم.

وی بیان می‌کند: تسهیلات بسیج تاثیر زیادی در اشتغالزایی دارد؛ با توجه به اینکه بیشتر بیشتر جوان‌ها به دنبال کارهای دولتی و کارهای کوچک هستند اگر فرهنگ سازی شود که به سمت تولید و اشتغال برویم و بعد کمک‌های ساختاری فراهم شود بدون شک جوانانی که به دنبال یک زندگی سالم هستند سعی می‌کنند از این تسهیلات استفاده بهینه ببرند و کاری که به نفع جامعه است راه‌اندازی کنند.

جوان کارآفرین قزوینی خاطرنشان می‌کند: حدود دو سال از شروع کارمان می‌گذرد و ما همچنان این راه را ادامه می‌دهیم چراکه از فعالیت خود رضایت داریم.

خاتمه می‌افزاید: نابسمانی اقتصادی و نوسانات بازار و گرفتاری هایی که برای تولیدکنندگان مختلف پیش آمده مهمترین مشکلاتی است که مواجه هستیم.

وی ادامه می‌دهد: در بحث مجوزها و میزان متراژ فضا به خاطر عدم صدور جواز گاهی کارگاه‌های کوچکی مثل ما را به دست انداز می‌اندازد با این حال فعالیت خود را ادامه می‌دهیم.

این جوان کارآفرین می‌گوید: اگر ارگان‌های مختلف از تولیدکننده‌ها و کارگاه‌های کوچک حمایت بیشتری داشته باشند باعث بهبود تولید و بالا رفتن انگیزه برای کار می‌شود.

جوان کارآفرین قزوینی اذعان می‌کند: هرچه ساختارهای اشتغالزایی برای جوانان فراهم شود از بین رفتن نیروی انسانی هم کاهش می‌یابد و اگر فضای کسب و کار در داخل مطلوب تر شود جوانان هم به خارج از مرزها رونمی‌آورند.

مسئولین از کارگاه‌های کوچک حمایت کنند

وی ادامه می‌دهد: بسیج سازندگی یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند جوانان را در اشتغال و راه‌اندازی کارهای تولیدی و کارآفرینی کمک کند و تاثیر بسزایی در اشتغال دارد.

خاتمه تصریح می‌کند: از دولتمردان انتظار داریم ثبات اقتصادی را به جامعه برگردانند چراکه کارگاه‌های کوچک تحت تاثیر این نوسانات و تلاطم‌های مالی دوام نمی‌آورند.

این جوان کارآفرین ابراز می‌کند: یکی از عوامل پیشرفت کشورها کمک به تولیدکننده‌ها است لذا از دولت انتظار داریم در بحث جواز و مالیات جوری باشد که چندین سال اول مثل کشورهای پیشرفته این مقدار سختگیری را کمتر کنند و مسیر راحت‌تری را برای افراد قرار دهند تا با فراغت ذهنی بهتری به تولید بپردازند.

وی در پایان می‌افزاید: یکسری از مسائل سلیقه‌ای و بخشنانه‌ای است که با تغییر مدیران تغییر می‌کند که انتظار داریم مسئولان این مسیر را هموار کنند.

به گزارش شاخص، امیدواریم تمامی جوانان ایران زمین ناامیدی را کنار بگذارند و با همتی بلند برای ایجاد کسب و کاری مفید تصمیم بگیرند.

بدون شک اگر مساعدت‌های بسیج نبود بسیاری از کارآفرینان نمی‌توانستند به اهداف خود برسند؛ اشتغالزایی یکی از خدمات ارزنده‌ای است که بسیج برای پیشرفت جوانان و کشور ارائه می‌کند.

انتظار می‌رود دستگاه‌های دولتی هم تا آنجایی که می‌توانند جوانان دارای ایده و طرح را برای اشتغال حمایت کنند تا هر چه بیشتر شاهد رشد و تعالی جامعه باشیم.

 

چهارمحال و بختیاری

کارگاهم را با تسهیلات اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی کردم/ زمینه کارآفرینی ۶ بانوی لردگانی فراهم شد
 
سمیه اکبری بانوی بسیجی لردگانی در گفت‌وگو با  جهانبین نیوز اظهار کرد: ۳۴ سال سن دارم و دارای دو  فرزند دختر هستم و شوهرم کارمند است.

وی افزود: در سن نوجوانی هنر خیاطی و گلدوزی را آموختم و نزدیک به چهار سال است که کار خیاطی را از اتاق کوچک خانه خود شروع نمودم.
 
 

این بسیجی لردگانی گفت: در ابتدای هدفم کمک به اقتصاد خانواده ام بود اما سرمایه کافی نداشتم و به صورت موردی اقدام به خیاطی و گلدوزی می کردم، تا اینکه بسیج سازندگی سپاه لردگان وامی به مبلغ ۷ میلیون تومان در اختیارم قرار داد و با این حمایت، توانستم کارگاه تولیدی در سطح شهر راه‌اندازی و کار خود را گسترش دهم.
 
اکبری ضمن تشکر و قدردانی از حمایت بسیج از صنایع دستی و فعالان این عرصه درخصوص تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیج گفت: کارگاه تولیدی ام به برکت حمایت بسیج پربار شده است.
 
وی بیان داشت: ابتدا به تنهایی در یکی از اتاق های خانه خود شروع به خیاطی و گلدوزی نمودم و سپس بعد از یک سال کارگاه را به پارکینگ خانه خودمان انتقال دادم، بعد از اینکه رونق کسب و کار خوب شد توانستم تعدادی از بانوان بی بضاعت و نیازمند شهرستان را مشغول کار کنم و به دلیل کمبود جا مجبور به اجاره ساختمانی شدم جهت راه اندازی کارگاه خیاطی که خوشبختانه به یاری خداوند و کمک های بسیج و همچنین حمایت های شوهرم بعد از گذشت چهار سال توانستیم یک باب ساختمان به عنوان کارگاه تولیدی خیاطی را برای خود خریداری کنیم تا با این کار توانسته باشیم در جهت تامین و کمک به اقتصاد خانواده و جامعه قدمی برداریم.
 

 
وی در ادامه افزود: در مدت این چهار سال حدود هشت نفر را به صورت حرفه ای آموزش داده ام که از این تعداد ۶ نفر آنها برای خود به صورت جداگانه کارگاه هایی در شهرستان لردگان دایر نمودند و تعدادی از خانم ها را نیز مشغول به کار نمودند.  
این بانوی کارآفرین بسیجی با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۷ از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی یادآور شد: حمایت مسئولان شهرستان و استانی از کارآفرینان جهت گسترش تولیدات داخلی خود اقدامی عملی در راستای رونق اقتصادی شهرستان است. 
اکبری با گلایه از عدم توجه مسئولان شهرستان به صنایع دستی، اظهار داشت: حمایت مالی از هنرمندان و تولیدکنندگان موجب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال می شود.
وی در پایان با اشاره به موج گرانی ها در ماه های اخیر و ناتوانی خرید مواد اولیه در جهت رونق کارگاه از مسئولین و دولتمردان درخواست کرد کارگاه های خانگی و کوچک را حمایت کنند چراکه این کارگاه می‌توانند نقش مهمی در اشتغال زایی افراد جامعه داشته باشند.

 
 

البرز

کارآفرینی بانوی کرجی برای 53 زن سرپرست خانوار/ وقتی یکه ‌تازی فقر امکانات مانع اشتغال زایی در شهرک محروم "رازی" نشد

 

به گزارش گروه استانی تیتریک، اینجا خبری از پارک و امکانات اولیه شهری نیست، تنها سرگرمی کودکانش بازی با نداری ها و انتظار چند ساعته برای اتمام ساعت کاری مادرانشان در کارگاه کارآفرینی است که توسط پایگاه بسیج برای آنها فعال شده است.

خیابان های منتهی به امام زاده محمد (ص) کرج را که پشت سر می گذارید، به محله ای با آسفالت نامناسب، پر از چاله چوله و فقر زیرساخت های مناسب برای مردم خواهید رسید.

رازی شهرکی است در حاشیه اتوبان کرج - قزوین که علی رغم بی توجهی مسئولین، زنان سرپرست خانوار آن از پای ننشسته، به دل محرومیت زده و توانسته اند برای خود اشتغال زایی کنند.

زهرا اسکندری مسئول این کارگاه به خبرنگار تیتریک، می گوید: در این شهرک توانستیم یک کارگاه خود اشتغالی راه اندازی کنیم که با آغاز به کار آن، خانم ها لوازم اولیه تهیه شده توسط کارفرما را منزل برده و پس از میکس، تحویل داده و مزد خود را دریافت می کنند.

پس از راه اندازی این بخش، وارد حوزه خیاطی برای اشتغال زایی بانوان بد سرپرست و سرپرست خانوار شدیم و پس از برپایی کلاس های آموزشی و قبولی در آزمون به کارگاه های اطراف معرفی شدند. 

 

کارآفرینی بانوی کرجی برای 53 زن سرپرست خانوار حصارک/ وقتی یکه ‌تازی فقر امکانات مانع اشتغال زایی در شهرک محروم

کارگاه ها به صورت نمونه به آنها پارچه تحویل داده و آنها کار دوخت را انجام دادند، پس از آن توانستیم در قالب طرح کرامت و تامین هزینه ها توسط بسیج سازندگی در مناطق کم برخوردار، کارگاهی ویژه بانوان شهرک رازی راه اندازی کنیم.

در حال حاضر در این کارگاه بخش های مختلف خیاطی، دوخت سجاده و رومیزی، تسبیح و گیره روسری و صنایع دستی فعال هستند اما تولیدی های کارگاه خود اشتغالی به صورت کار در منزل هر بار متفاوت بوده و در مقابل "خیاطی" مهمترین بخش این مجموعه کارآفرینی را تشکیل می دهد.

تولیدی بانوان کارگاه ها مستقیما توسط یک واسطه به بازار تهران فروخته می شود در حالی که سال گذشته برای فروش تولیداتمان به مشکل بر می خوردیم. 

 

کارآفرینی بانوی کرجی برای 53 زن سرپرست خانوار حصارک/ وقتی یکه ‌تازی فقر امکانات مانع اشتغال زایی در شهرک محروم

 

امسال کارگاه را به گونه ای طراحی کردیم که کار برش شده به بانوان تحویل داده و دغدغه فروش نداشته باشیم تا پس از انجام دوخت کارفرما حقوق خانم ها را بپردازد و در واقع این روش ریسک کمتری دارد.

کارگاه خیاطی در صورت برطرف شدن مشکل برق می تواند 30 نفر را مشغول به کار کند اما در حال حاضر 8 نفر کار می کنند.

در مجموع کارگاه کارآفرینی شهرک رازی برای 53 خانم بد سرپرست و بی سرپرست اشتغال زایی کرده است و درآمد بانوان به تعداد دوخت و میزان کار آنها بستگی دارد. 

 

کارآفرینی بانوی کرجی برای 53 زن سرپرست خانوار حصارک/ وقتی یکه ‌تازی فقر امکانات مانع اشتغال زایی در شهرک محروم

 

خانم هایی که کودک خردسال دارند آنها را در مهد کودک کارگاه ثبت نام کرده اند تا در نهایت مادر و کودک با هم به منزل بازگشته و بانوان دغدغه ای برای فرزندان خود نداشته باشند.

سراغ یکی از زنان شاغل در این کارگاه رفتیم تا از مشکلات شهرکشان برای ما بگوید. فاطمه کبیری با اشاره به اینکه زیرساخت های حداقلی باید به صورت ثابت در شهر کرج توزیع شود به خبرنگار تیتریک، می گوید: متاسفانه توجه کمتری به شهرک ما می شود، درب ورودی شهرک طی دو سال گذشته برای راه اندازی مترو بسته شده است.

بازگشایی این درب ورودی تردد مردم را تسهیل می بخشد، اهالی محل و امام جماعت پیشقدم شدند اما نتیجه ای نگرفتند در حالی که متولی راه اندازی مترو با شهرداری کرج است.

در شهرک رازی امکانات تفریحی خاصی نمی بینید، بچه ها از محیط کارگاه به عنوان پارک استفاده می کنند در حالیکه حداقل زیرساخت ها را ندارد. نه تنها پارک، بلکه هیچ فرهنگسرایی در منطقه حصارک مشاهده نمی کنید. 

 

کارآفرینی بانوی کرجی برای 53 زن سرپرست خانوار حصارک/ وقتی یکه ‌تازی فقر امکانات مانع اشتغال زایی در شهرک محروم

 

کتابخانه قابل توجهی در شهرک رازی وجود نداشته و تاکسی های شهرک ایستگاه ندارند، ورودی شهرک شلوغ بوده و همچنان بلاتکلیف مانده است.

داخل شهرک مشکل حادی ندارد و اصل دغدغه ها ورودی شهرک است، بیش از 200 خانوار در شهرک رازی سکونت دارند و تنها یک مدرسه امام حسن عسگری (ع) میزبان دانش آموزان ابتدایی است. 

 

کارآفرینی بانوی کرجی برای 53 زن سرپرست خانوار حصارک/ وقتی یکه ‌تازی فقر امکانات مانع اشتغال زایی در شهرک محروم

 

مادر شهید محمدرضا ریاضی نیز که بعضا در محل کارگاه بانوان حضور دارد به خبرنگار تیتریک، می گوید: ایجاد فضایی برای اشتغال زایی و ایجاد درآمد بانوان با همت مادران این منطقه اقدامی شایسته است.

زنان از همان ابتدای انقلاب و در دفاع مقدس نقش بسزایی داشته و دوشادوش مردان در عرصه های مختلف نقش آفرینی کرده اند. 

این مادر شهید که فرزندش در فکه و روزیکه قطع نامه امضا شد در لشگر 77 مشهد به شهادت رسید، در خاتمه می گوید: خانم ها همواره حرف اول را می زنند.

در خاتمه می توان گفت: همت زنان مناطق محروم بیشتر و بلند تر از توجه مسئولین به تامین زیرساخت های محلات کم برخوردار بوده و زنان شهرک رازی حصارک کرج نیز توانسته اند این مهم را عینیت ببخشند و در انتظار اما و اگر های متولیان امر نباشند.

 
اردبیل

درآمد میلیونی با گیاهان دارویی در اورنج نمین+تصاویر

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، گیاهان دارویی را می توان افزون بر اهداف دارویی برای بهبود عطر و طعم غذاهای مختلف نیز استفاده کرد، بدون این که بر کالری های غذا افزوده شود.

به طور همزمان، گیاهان دارویی فواید سلامت بسیاری نیز ارائه می کنند. در حقیقت، داروهای گیاهی هزاران سال است که برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. توانایی های بهبودی و ترمیمی انواع مختلف گیاهان دارویی بسیار چشمگیر و شناخته شده هستند.

معرفی استان اردبیل به عنوان پایلوت گیاهان دارویی در کشور

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل جز چهار استان برتر کشور به عنوان پایلوت گیاهان دارویی معرفی شده است و این امر افتخار بزرگی است و باید از پتانسیلهای استان به بهترین نحو استفاده شود و این ماموریت به جهاد دانشگاهی محول شده است.

وی افزود: استان اردبیل یک موقعیت ویژه از نظر اقتصادی  دارد و با دارا بودن طولانی ترین مرز ایران و اذربایجان امکان صادرات به منطقه قفقاز وجود دارد که از این ظرفیتها باید به بهترین نحو استفاده شود.

درآمد میلیونی با گیاهان دارویی

http://sabalanema.ir/sites/default/files/styles/large/public/fullimages/1397/09/03/index.jpg21321_1.jpg

 

علیرضا وکیلی کارمند بازنشسته ای که علاقمند گل و گیاه است در پی ایجاد بنگاه اقتصادی برای درآمدزایی و کارآفرینی بود که با مشورت درست مزرعه ای را احیا و در آمد زایی قابل توجهی را برای منطقه و خود فراهم کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: زمینی بایر و چاه آب کم بازده ای در روستای اورنج نمین داشتم که به فکر احیای آن شدم و با مشورت هایی که با فرمانده سپاه نمین در سال 94 انجام دادم پیشنهاد کاشت گیاهان دارویی را به من دادند و 6 هزار متر مربع از زمین های خود را به این عرصه اختصاص دادم.

وکیلی اظهار داشت:در سالهای اول با وام های اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی کاشت گیاهان دارویی را با زیر نظر کارشناسان انجام دادم.

وی ادامه داد:هم اکنون 7 هکتار از زمین های زراعی در روستای اورنج نمین زیر کشت گیاهان دارویی رفته است.

 

http://sabalanema.ir/sites/default/files/styles/large/public/fullimages/1397/09/03/index.jpg65465.jpg

 

وی با بیان اینکه مزرعه گیاهان دارویی اش قابلیت اشتغالزایی برای 20 نفر را دارد، افزود: هم اکنون 12 نفر در زمین گیاهان دارویی اورنج مشغول به کار هستند.

وکیلی در مورد بازار یابی فروش محصولات خود گفت:در سالهای اول به کارخانه دارو سازی پیل تن قم محصولات خود را عرضه می کردیم اما در حال حاضر با کمی مشکل مواجه هستیم که نیازمند حمایت های مسئولان است.

وی افزود: کاشت گیاهان دارویی را با 20 میلیون وام از بسیج سازندگی شروع کردیم و هم اکنون با سرمالیه گذاری 500 میلیون تومانی پیش بینی در آمد زایی سالانه 150 میلیون تومان را داریم.

 

http://sabalanema.ir/sites/default/files/styles/large/public/fullimages/1397/09/03/index.jpg654635.jpg

 

این کارآفرین یاد آور شد:برای تامین سرمایه از وام های اشتغالزایی روستایی نیز بهره بردیم اما از 220 میلیون اعتبار که در نظر گرفته شده بود تنها 92 میلیون تومان آن اختصاص یافت که نیارمند توجه بیش از پیش مسئولان را می طلبد.

وکیلی در مزرعه پرورش گیاهان دارویی خود،گل گاو زبان ،گل همیشه بهار ،گل راعی و گل زوفا را به زیر کشت برده است.

 

هرمزگان

از پرورش ماهی‎های سردآبی در عمق سواحل مکران تا اشتغالزایی ۷۰نفر نیروی کار

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ اشتغال و کار آفرینی یکی از سرفصل های مهم اقتصادی به شمار می رود که همواره دولت ها و ملت ها برای استفاده حداکثری از ظرفیت های طبیعی و جغرافیایی بیشترین تلاش ها را به کار می بندند.

در سال های اخیر گوشه و‌ کنار کشور شاهد شکل گیری و رونق فعالیت های اقتصادی خرد و کلان بر پایه اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید است که با حمایت ارگان های مختلف خصوصا سازمان مردم نهاد بسیج نقش بسزایی در این زمینه ایفا می کنند.

فعالان اقتصادی در هر جای کشور با توجه به ظرفیت های منطقه و توان اقتصادی در زمینه های متعددی فعالیت های تولیدی خرد و کلانی را ایجاد کرده اند که علاوه بر رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال دهها نفری موجب خروج از بن بست های معیشتی شده اند.

بسیاری از مناطق کمتر توسعه یافته و‌محروم که پیش از این بکر و دست نخوردنخورده باقی مانده بود اکنون با همت تلاشگران عرصه اقتصادی جهش چشم گیری را نظاره گر است که همت و‌پشتکار والای جوانان مهم ترین جوهره این اصل به شمار می رود.

شهرستان سیریک یکی از مهم ترین و‌ منحصربه فردترین نقاط جنوب کشور به شمار می رود که ظرفیت های بکر و بی نظیری در خوددجای داده اما به واسطه قهر دولت ها با این منطقه در انزوای اقتصادی قرار گرفته است.

اقدامات فندکی دولت تدبیر در راستای رونق سواحل مکران و ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی تاکنون راه به جایی نبرده و شهرستان ۴۸هزار نفری سیریک از بسیاری زیرساخت های عمرانی محروم است.

ایجاد زمینه های متعدد اقتصادی با تکیه بر اصل اقتصاد مقاومتی موجب شکل گیری دهها واحد پرورشی و‌تولیدی در شرق هرمزگان خصوصا شهرستان سیریک شده که فعالیت جوان هرمزگانی در عرصه پرورش ماهی های سردابی موجب شده عنوان بزرگترین تولید کننده جنوب کشور را از آن خود کند.

 

 

احمد زائری،فعال اقتصادی هرمزگان در عرصه پرورش ماهی های سرد آبی در شهرستان سیریک به واسطه فعالیت های مجدانه و پرتلاش خود موجب شده تا با استفاده از ظرفیت های طبیعی به تولیدی چشمگیر دست یابد و علاوه بر درامدزایی موجب ایجاد اشتغال نیز شود.

زائری در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه فعالیت خود را در عرصه پرورش ماهی های سردآبی از سال ۹۲آغاز کرده است،‌گفت:با آورده ۵۰میلیون تومانی و دریافت تسهیلات ۱۰۰میلیونی از صندوق کارآفرینی امید فعالیت خود را در زمینه پرورش ماهی های کپور،آمور،فیتوفاک و بیگهد آغاز کردم.

وی اظهار کرد:به دلیل خشکسالی های پیاپی و‌کمبود آب هم اکنون در پنج سد و هشت استخر به پرورش ماهی فعالیت دارم که در حالت کلی استخرها وسدها موجب اشتغال زایی ۱۵ نفر به صورت مستقیم و ۵۰ نفر به طور غیرمستقیم است.

 

 

زائری با بیان اینکه در حال حاضر پنج نفر از نیروهای ثابت نیز،تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند،افزود:میزان برداشت ها بستگی به میزان بارندگی داره،نوع ماهی ومدت پرورش ماهی دارد.

وی بزرگترین مشکل پیش روی فعالان اقتصادی را مبحث بیمه دانست و تصریح کرد:متاسفانه هیچ نهادی فعالان عرصه صنعت پرورش ماهی را بیمه نمی کنند واصلا برا استان ما چنین عرصه ای تعریف نشده از این رو مدیران صندوق بیمه این ریسک را می پذیرند.

این فعال اقتصادی با اشاره به حمایت های اداره کل شیلات، جهادکشاورزی و آب منطقه ای هرمزگان در راستای فعالیت در عرصه پرورش ماهی تصریح کرد: شرایط کنونی اقتصادی و بحران های مالی تاثیرات خود را در زمینه تولید نیز نمایان ساخته و ضمن اینکه در زمینه غذای ماهی تاثیر مستقیم گذاشته هزینه صادرات نیز چندبرابرشده است‌.

 

 

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی عنوان کرد:معظم له در فرمایشات خود فرموده اند” اقتدار اقتصادی ایران در کنار اقتدار سیاسی و فرهنگی ضرورتی انکار ناپذیر است و با توجه به الگو بودن نظام اسلامی ایران برای بسیاری از کشور های مسلمان منطقه و حتی کشورهای انقلابی و آزادیخواه جهان، ضرورت این اقتدار اقتصادی بیش از پیش احساس می‌شود”از این ملت ما که تاکنون با وجود فشارهای فراوان استکبار همچنان با اقتدار و با صلابت در تمامی عرصه ها حضور دارند که می طلبد در ادامه این راه با پایبندی به نظام مقدس جمهوری اسلامی برای سربلندی کشور گام برداریم.

 

مرکزی

تهیه سالانه صد تن مشتقات انار/ اشتغال‌زایی برای ۱۵ نفر با بهره‌گیری از طرح‌های اقتصاد مقاومتی

به گزارش دیار آفتاب؛ توجه به تولید و پشتیبانی از تولیدکنندگان یکی از اصلی‌ترین مواردی است که دربندهای ابلاغی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توجه ویژه‌ای به آن شده است، توجهی که جز تأکیدات بی‌شمار رهبر معظم انقلاب خطاب به مردم و مسئولین در بازه‌های زمانی مختلف بوده است.

همین توجه و استفاده از نیروی انسانی بومی نمونه‌ای دیگر از تحقق اقتصاد مقاومتی است چنانکه امام خامنه‌ای فرمودند: این نیروی انسانی چیز کمی نیست؛ این بالاترین منبع پیشرفت برای یک کشور است؛ آن‌وقت این سرزمین وسیع، این فصول مختلف، اقلیم‌های مختلف درجاهای مختلف کشور، این منابع عظیمی که در این کشور وجود دارد، این‌ها همه امکاناتی است که به ما این قدرت را می‌بخشد که اقتصاد خودمان را اقتصاد مقاوم کنیم.

وقتی شما اقتصاد خودتان را در درون مقاوم کردید، دیگران به‌جای اینکه شمارا تحریم کنند، می‌آیند منّت شمارا می‌کشند؛ وقتی دیدند شما از فشار اقتصادی، از تحریم اقتصادی خم به ابرو نمی‌آورید، عقب‌نشینی نمی‌کنید، مجبور به قبول شکست نمی‌شوید، آن‌وقت دیگر غلط می‌کنند تحریم کنند؛ می‌فهمند که کار بی‌فایده‌ای است. این اساس کار است. اینکه بنده میگویم «اقتصاد مقاومتی» و تکرار می‌کنم، به خاطر این است. بنده از ده سال، دوازده سال پیش دارم این حرف را با صدای بلند می‌زنم که اگر اقتصاد کشور را در درون مقاوم‌سازی بکنیم، عمده‌ی مشکلات ناشی از دشمن از بین خواهد رفت و برای اشتغالمان، برای جوان‌هایمان، برای رفع خیلی از آسیب‌های اجتماعی که ناشی از بیکاری و رکود است، آن‌وقت دیگر راه‌حل‌های روشنی پیدا خواهد شد.( ۱۹ /بهمن/ ۱۳۹۴ بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش)

مطمئناً توجه به اقتصاد مولد و تولیدی و درنتیجه آن رسیدن به مرحله اقتصاد صادرات محور نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و حرکت حساب‌شده در راستای تولید است اما این مسئله علاوه بر توجه مسئولین به این امر، تلاش و پشتکار جوانان و در کل، آحاد مردم را نیز می‌طلبد تا بتوان با دوری از تنبلی و با نگاهی جهاد گرایانه فعالیت‌های اقتصادی را آغاز کرد و با عبور از سد مشکلات موجود افتخاراتی را برای خود و کشور ایجاد کنیم.

در این عرصه جوانان بسیاری قدم نهاده‌اند و سعی دارند با تلاش‌های خود میزان نقش‌آفرینی و تأثیر در اقتصاد کشور را افزایش دهند.

سید اصغر حسینی یکی از آن دسته افرادی است که دست روی دست نگذاشت تا بیایند و برای اجرای ایده اقتصادی‌اش کاری بکنند، او نه‌تنها خود آستین‌ها را بالا زد بلکه دست چند نفر دیگر را هم گرفت و باهمت بلند خود توانست به فرمایشات رهبر انقلاب جامه‌ی عمل بپوشاند.

فعال اقتصاد مقاومتی مطرح کرد:

اشتغال‌زایی برای ۱۵ نفر با بهره‌گیری از طرح‌های اقتصاد مقاومتی

سید اصغر حسینی فعال عرصه اقتصاد مقاومتی با اشاره فعالیتش گفت: ۱۰ سالی است که در تهیه مشتقات انار و به‌طور جزئی‌تر، تولید رب انار، آب انار و کنسانتره انار فعالیت می‌کند.

 

 

حسینی اظهار کرد: هرچند سرمایه اولیه موردنیاز برای این کار در حدود ۴۰۰ میلیون تومان بود، اما از این مقدار تنها توانست ۳۰ میلیون تسهیلات دولتی دریافت کنم اما این مسئله هم مانع اجرای تصمیم برای کارآفرینی نشد.

وی ادامه داد: با عزم راسخ توانستم چند نفر دیگر را هم زیر چتر حمایت خود بگیرد، بدین ترتیب ۵ نفر به‌طور مستقیم و ۱۰ نفر غیرمستقیم به خانه خود نان می‌برند.

تهیه سالانه صد تن مشتقات انار

فعال اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه این مجموعه سالانه بالغ‌بر صد تن مشتقات انار را تهیه و روانه بازار می‌کند اظهار کرد: عرضه این مشتقات تنها محدود به استان مرکزی نیست و راه خود را به بازارهای تهران و شمال کشور هم بازکرده است.

برند و بسته بندی مناسب حلقه مفقود در زنجیره تولیدات استانی

حسینی با اشاره به اینکه قصد گسترش فعالیت‌هایش را دارد بیان کرد: باوجود مشکلات اقتصادی فراوان نیازمند حمایت‌های مسئولین هستیم و بدون حمایت دولت شدنی نیست. اگر دولت از این فعالیت‌های اقتصادی خودجوش حمایت مالی مناسب داشته باشد هم امکان توسعه فعالیت‌ها در دیگر زمینه‌ها مهیا می‌شود و هم با ایجاد برند و بسته‌بندی مناسب امکان صادرات و رقابت در بازارهای جهانی به دست می‌آید.

وی که امیدی به رسیدن خواسته‌هایش به گوش مسئولین ندارد می‌گوید: این‌که تمام بار هزینه‌بر دوش تولیدکننده باشد بسیار سخت است و مانع توسعه فعالیت‌ها می‌شود. اما اگر مسائل مالی حل شود با برند و بسته‌بندی مناسب می‌توانیم مجوز صادرات بگیریم.

 

همدان
ایجاد زمینه اشتغال با احداث نهالستان گردو و مقاوم‌سازی درختان در برابر سرمای بهاره

به گزارش نافع، بسیج و بسیجیان در تمام عرصه‌های مختلف در راستای خدمت‌رسانی به آحاد مردم از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند و همواره این تفکر بسیجی است که موفقیت‌های ویژه‌ای برای نظام به ارمغان آورده است؛ نمی‌توان از نقش بسیج سازندگی و همکاری تنگاتنگ این بخش با جهاد سازندگی چشم‌پوشی کرد، همکاری و هماهنگی بسیج سازندگی، بسیج مهندسین و بهره‌مندی از مشاوره‌های متخصصان در حوزه‌های کشاورزی و باغداری طی این سال‌ها تا حد قابل توجهی توانسته به رونق‌دهی این عرصه کمک دهد.

اقتصاد شهرستان تویسرکان برپایه گردو بنا نهاده شده است و تولید گردو در بیش از 5 هزار هکتار، آن هم گردوی مرغوب و منحصر به فرد در کشور، نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد؛ اما طی سال‌های گذشته آفاتی از جمله کرم خراط و سرمای بهاره و پاییزه بر درختان گردوی شهرستان اثر نامطلوبی گذاشته به طوری که سبب شده از نظر کمی و کیفی تا حدودی برای این محصول مشکلاتی به وجود بیاید.

بسیاری از مردم این شهرستان به طور مستقیم و یا غیرمستقیم اقتصاد و معیشتشان به وابسته تولید گردو است، به همین دلیل مسئولان و پژوهشگران به فکر راه چاره‌ای برای مقاوم‌سازی درختان گردو در برابر آفات و به ویژه سرما افتاده‌اند؛ به این منظور گفت‌و‌گویی با پژوهشگر بسیجی تویسرکانی به منظور اطلاع از اقداماتش با بهره‌مندی از علم روز برای مقاوم‌سازی درختان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

«سید صابر نقیبی» کارآفرین بسیجی، کارشناس ارشد باغبانی ـ فیزیولوژی واصلاح درختان میوه، از ابتدا رشته تحصیلی دانشگاهی خود را با توجه به نوع شرایط آب و هوایی و جغرافیایی منطقه برگزید تا با فار‌ التحصیل شدن کاری برای شهر خود انجام دهد.

نقیبی در خصوص چگونگی فعالیتش در این عرصه، اظهار کرد: استفندماه سال 96 با دریافت تسهیلاتی از بسیج سازندگی سپاه تویسرکان، دست به ساخت گلخانه یا همان نهالستان گردو زدم.

وی با بیان اینکه دو سال پیش حدود دو هزار بذر در قسمت خزانه کشت کردم، گفت: اسفند ماه سال گذشته نهال‌ها را به داخل گلخانه انتقال دادم و پیوندهایی را در بهمن ماه گرفته و در یخچال نگهداری می‌کردم تا در اردیبهشت ماه سال جاری آن‌ها را پیوند بزنم.

این کارآفرین بسیجی بیان کرد: در این زمینه بیش از 90 درصد پیوندها گیرایی داشت که درصد قابل توجهی است، و در اسفند ماه سال جاری هم آماده عرضه به کشاورزان است.

وی افزود: پیوندک‌ها در بهمن‌ماه سال گذشته از درختان مادری رقم چندلر گرفته شده است و از خصوصیاتی همچون عملکرد بالا، باردهی جانبی، کیفیت مغز بالا و مقاوم به سرمای دیررس بهاره برخوردار است.

نقیبی تصریح کرد: زمین این گلخانه به مساحت 300 متر توسط مادرم در اختیار من قرار داده شد و به طور قطع می‌توانیم آن را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در این بخش دو نفر مشغول به کار هستند، ادامه داد: بی تردید اگر مسئولان امر پای کار بیایند و از این گونه طرح‌ها حمایت کنند، می‌توان گلخانه را توسعه داد و با توسعه آن برای حداقل 10 نفر دیگر در کمتر از یک سال شغل ایجاد کرد.

 

چهارمحال و بختیاری

بام تا کویر ایران، در جستجوی کشتارگاه بلدرچین!/اشتغال‎زایی با سرمایه دو میلیون تومانی

سید شعیب شیرمردی جوان24ساله فلاردی یکی از فعالان اقتصادمقاومتی و تولید کننده بلدرچین در استان چهارمحال وبختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز اظهار کرد: من این کار را از سال92 با هزار بلدرچین شروع کردم و در حال حاضر در فاز 25 هزاری رسیدم.

وی به پرورش مرغ بومی، کبک، بوقلمون در کنار پرورش بلدرچین اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به عنوان یک مشاور کنار جوانان فعالی که وارد این عرصه می شوند هستم و تجهیزات لازم را در اختیار آن ها قرار داده و در پایان مسیرنیز محصولات پرورشی را از آن ها خریداری میکنم.


 

شیرمردی از فعالیت 30نفر فعال در این عرصه خبر داد و گفت: ماتوانسته ایم نه تنها در استان کارآموز هایی را پرورش دهیم بلکه در سایر استانها چون خوزستان و هرمزگان نیز تولید کننده داریم.

وی در خصوص علاقه خود به پرورش بلدرچین می گوید: با تحقیقات در زمینه‌های مختلف متوجه شدم که پرورش بلدرچین از ضریب امنیتی بیشتری نسبت به پروش دیگر طیور برخوردار است، یکی از مزایای مهم این طیور زودبازده بودن پرورش آن است، دوره پرورش بلدرچین خیلی کوتاه است و خیلی زود میتوانید کسب سود نمایید و در یک دوره ۴۰ یا ۵۰ روزه می‌توانید نتیجه تلاشتان را ببینید.




 

این تولیدکننده از چهارمحال وبختیاری به مقاومت بلدرچین ها در مقابل بیماری اشاره کرد و افزود: ازآنجایی‌که بلدرچین در برابر بیماری‌های مختلف مقاوم‌ است، پرورش آن بدون استفاده از هیچ‌گونه دارو و آنتی‌بیوتیکی صورت می گیرد، لذا گوشت و تخم بلدرچین محصولاتی کاملاً ارگانیک و سالم هستند که فاقد هرگونه داروی مضر برای مصرف‌کننده هستند.

این کار آفرین چهارمحال وبختیاری بیان کرد: ماهیت اقتصاد مقاومتی به این معناست که از حداقل امکانات و ظرفیت ها در جهت کمک به تقویت اقتصاد کشور استفاده کنیم و در انجام این کار سعی کردیم تا بتوانیم با کمترین هزینه، بیشترین بهره را ببریم.
 


این فعال اقتصادی در چهارمحال وبختیاری نبود کشتارگاه بلدرچین دراین استان را یکی از مشکلات اساسی در این عرصه خواند و تصریح کرد: نبود کشتارگاه موجب شده است تا ما برای زبح به استان یزد برویم که این  امر کار ما را دچار مشکل کرده است.

وی از رکود بازار گلایه مندبود و گفت: بالارفتن تعرفه‌های خوراک طیور موجب شده است تولیدات ما پایین بیاید.

این فعال اقتصادی خطاب به جوانان گفت:  اگر جوانی جویای کار هست؛ با توجه به شرایط کاری موجود در جامعه فعلی توصیه میکنم اگر می خواهند وارد این عرصه شوندتابتوانند در بخش تولیدی کشور نیز سهیم باشند.

وی شروع کار خود را باهزینه تقریبی دومیلیون تومان اعلام و گفت: در حال حاضر اگر جوانی بخواهد این کار را شروع کندمیتواند با پنج میلیون تومان هم در یک سالن کوچک شروع کند که بستگی به طرح و میزان گسترش کاری خود دارد.

 

خراسان رضوی

از دغدغه کار فرهنگی تا ایجاد اشتغال برای جوانان

 

به گزارش خبرنگار صبح توس؛ سال ۱۳۸۴ وارد حوزه علمیه شد و از سال ۱۳۸۶ رسماً فعالیت های اجتماعی خودش را شروع کرد. می گوید در حوزه کار جهادی باید فراتر از وظیفه عمل کنیم و هر چه داریم در مسیر و هدفمان هزینه کنیم.

حجت الاسلام داوود حمیدی، کارآفرین بسیجی که امروز توانسته پس از ۱۱ سال کار جهادی و مستمر در حوزه های فرهنگی و اقتصادی، با کار تشکیلاتی و همیاری و همراهی همراهانش با ایجاد قرارگاه فرهنگی و اقتصادی ۶۰۰ شغل در شهرستان سرخس ایجاد کند.

با این کارآفرین موفق بسیجی به گفتگو نشستیم تا با فعالیت های او در حوزه های فرهنگی اقتصادی و اجتماعی بیشتر آشنا شویم.

 

از دغدغه Úار فرهنگی تا ایجاد اشتغال برای جوانان

 

حجت الاسلام حمیدی از شروع کارش اینگونه می گوید که از سال ۱۳۸۴ و بعد از ورود به حوزه علمیه به روستای خودم مراجعت کردم و با الفتی که با شهدای روستایم داشتم و با تاسی از سیره شهدا و توفیقی که اهل بیت نصیبم کردند کارم را شروع کردم.

ثبت موسسه اندیشه اسلامی غدیر

سال ۸۶ اولین جشن غدیر را برگزار کردیم و یک سال بعد از آن یعنی در سال ۸۷ موسسه اندیشه اسلامی غدیر را زیر نظر سازمان ملی جوانان به ثبت رساندم و از همان سال بود که کار تشکیلاتی را شروع کردم.

وی می گوید: در سال ۸۷ و پس از ایجاد موسسه اندیشه اسلامی غدیر در هر کدام از روستاهای شهرستان سرخس یک نفر رابط را مشخص کردم تا جشن های غدیر پرشورتر برگزار شود.

در همان سال مسابقه غدیر را برگزار کردیم و حدود ۱۳۰۰ نفر در این مسابقه شرکت کردند که ۱۰۰ نفر از آنها از برادران اهل سنت شهرمان بودند.

پس از برگزاری جشن های غدیر، مراسمات شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را نیز برگزار کردیم و از همان موقع بود که کارها سرعت بیشتری گرفت و شاهد برکت در کارها بودیم.

شروع فعالیت های کارآفرینی، جهادی و سازندگی

این کارآفرین بسیجی از تشکیل موسسه مردمی قرآن و عترت اینگونه می گوید: مجوز فعالیت موسسه اندیشه اسلامی غدیر که به اتمام رسید، مجوز موسسه مردمی قرآن و عترت را گرفتم و شروع به کار کردم. شروع فعالیت من در موسسه مردمی قرآن و عترت همزمان شد با شروع فعالیت های کارآفرینی، جهادی و سازندگی.

پایه و اساس کار ما از همان ابتدا با رویکرد بسیجی بود و شناسایی نیازمندی های ما توسط بسیج و سپاه در روستاهای شهرستان انجام می شد.

با شروع نامگذاری سال ها توسط رهبر معظم انقلاب با عنوان های اقتصادی و دغدغه ای که ایشان در حوزه اقتصاد و تولید داشتند، ما نیز تغییر رویکرد دادیم و از سال ۹۳ فعالیت های خیری را در این زمینه ها شروع کردیم.

در این زمینه فعالیت های پژوهشی ام را در حوزه شناسایی مشکلات اقتصادی شهرستان شروع کردم و در پایان هر سال اجرای مطالبات رهبری را بررسی می کنیم تا بدانیم آیا توانسته ایم این مطالبات را اجرایی کنیم یا خیر؟

راه اندازی واحدهای تولیدی و اشتغال زایی

حجت الاسلام حمیدی می افزاید: سال ۹۳ با کمک خیرین و با همکاری نهادهای انقلابی شهرستان به خصوص بسیج و سپاه توانستیم ۵ شغل ایجاد کنیم ضمن اینکه در همان سال پس از بیانات رهبر معظم انقلاب، قرارگاه فرهنگی شهرستان با محوریت امام جمعه محترم راه اندازی شد و نهادهای انقلابی شهرستان نیز پای کار فعالیت های جهادی آمدند.

در سال ۹۴ اشتغال را توسعه دادیم و در واقع کارآفرینی از این سال با جدیت شروع شد و با  کمک خیرین  و بدون یک ریال بودجه دولتی، ۱۶ واحد تولیدی بلدرچین را راه اندازی کردیم. برای ۱۰ خانواده با کمک خیرین دام سنگین گرفتیم و ۲۰ خانواده روستایی نیز پرورش مرغ خانگی را شروع کردند.

در سال ۹۵ موفق شدیم با تشکیل قرارگاه فرهنگی، کارگاه خیاطی را ایجاد کنیم که در گام اول برای ۱۶ نفر اشتغال ایجاد شد.

با توسعه کارگاه خیاطی در سال ۹۶ ظرفیت اشتغال در این کارگاه به ۳۱ نفر رسید. ایجاد کارگاه چرم دوزی با ایجاد اشتغال برای ۵ نفر، ایجاد کارگاه قالی بافی با ایجاد اشتغال برای ۱۰ از کارهای مهم در سال گذشته است که این موارد با همکاری و همراهی بسیجیان و خیرین بوده است.

این کارآفرین موفق بسیجی عنوان می کند: با نامگذاری سال ۹۶ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» و پس از پژوهش های فراوان در حوزه اشتغال شهرستان، قرارگاه محرومیت زدایی را با کمک سپاه سرخس، دفتر امام جمعه شهرستان، معتمدین و ظرفیت بنیاد برکت راه اندازی کردیم تا بتوانیم در حوزه اشتغال شهرستان قدمی برداریم.

به دنبال ایجاد ۴۰۰۰ شغل در شهرستان هستیم

با ظرفیت این قرارگاه به دنبال این هستیم که ۴۰۰۰ شغل در شهرستان ایجاد کنیم ضمن اینکه در همه این سال ها تلاش کردم از نیروهای مومن و انقلابی استفاده کنم.

 

حجت الاسلام حمیدی در پایان با اشاره به جنگ اقتصادی دشمن می گوید: باید همه آحاد مردم و نهادهای انقلابی و دستگاه های دولتی کمک کنند تا تولیدکنندگانی که چرخه تولیدشان متوقف شده دوباره به حرکت درآید و حمایت از دانشجویان و جوانان که قوه محرک کشور هستند، حمایت از کشاورزان، کارآفرینان و تولید کنندگان در دستور کار دستگاه های متولی قرار بگیرد؛ اشتغال های خانگی دوباره باید احیا شود و روستایی ما همانند گذشته از مصرف کننده به تولید کننده تبدیل شود.

 

بوشهر

اشتغال 200 نفر در مزرعه اقتصاد مقاومتی بوشهر توسط بسیجی کارآفرین/آلوئورا وارداتی توسط بسیجیان بوشهری تولید می شود

به گزارش سپاس؛ با توجه به ظرفیت و آسیب شناسی که در استان بوشهر انجام شده است روستای آبطویل از توابع بخش مرکزی شهرستان بوشهر به عنوان اولین دهکده اقتصادمقاومتی استان بوشهر معرفی و فعالیت هایی در حوزه کشاورزی توسط بسیجیان آغاز شده است.

در اولین دهکده اقتصاد مقاومتی استان بوشهر عملیات کاشت و برداشت و تولید آلورا توسط بسیجیان انجام می شود که در فرایند خشک کردن آلورا به صورت میانگین ماهانه به هر خانوار بیش از 1میلیون و 200 هزار تومان درآمد خالص دارد.

بیش از 90 درصد خشک کردن آلورا در دهکده اقتصاد مقاومتی آبطویل بوشهر انجام می شود که 12 ساعت زمان برای خشک کردن در دستگاه های مکانیزه نیاز است و بعد از انجام عملیات خشک کردن پوست و ژله آلورا به کارخانه جهت استفاده دارویی و دمنوش ارسال می شود.

سجادی کار آفرین بسیجی در گفت و گو با سپاس با اشاره به کشت آلورا در روستای بخش مرکزی شهرستان بوشهر، گفت: با توجه به اینکه کشاورزان به سیستم های دولتی اعتماد ندارند در دهکده اقتصاد مقاومتی استان بوشهر کود، نهال و نوار آبیاری به ارزش 8 الی 12 میلیون تومان به آنها داده می شود و بعد از برداشت محصول در دریافت سود به صورت اقصادی و بدون هیچ گونه سود بانکی مبلغ را بر می گردانند.

این سرمایه گذار حامی اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: آلورا گیاه دارویی است که با استفاده از کتاب بوعلی سینا با عنوان "صبر زرد" مطرح شده است و خواستگاه اصلی آن در جنوب ایران است.

سجادی عنوان کرد: حدود 14 هکتار مزرعه مادری و 45 هکتار زمین کشاورزان تحت پوشش در استان بوشهر در حال کشت آلورا هستند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: مشکلات فروش رفع شده است و تلاش داریم کشاورزان را به توان کاشت و تولید برسانیم که بعد از خودکفایی کامل به مناطق دیگر کشور جمهوری اسلامی ایران مهاجرت خواهیم کرد.

این حامی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: اگر فعالیت اقتصادی و فرهنگی در کنار همدیگر نباشد قطعا دچار مشکل خواهیم شد؛ اگر روحیه جهادی و بسیجی در تولید وجود نداشته باشد موانع بزرگی ایجاد خواهد شد.

سجادی عنوان کرد: با توجه به اینکه طی سالهای گذشته پوست خشک آلورا وارداتی بود اما امروز با فعالیت جهادی کشاورزان بوشهری ماهانه بیش از 40 تن آلورا خشک به کارخانه ها تحویل داده می شود.

این بسیجی خاطرنشان کرد: با احداث دهکده اقتصاد مقاومتی در حوزه کاشت آلورا به صورت مستقیم برای بیش از 200 اشتغال ایجاد شده است.

سجادی سرمایه گذار در دهکده اقتصاد مقاومتی گفت: در سالهای گذشته کشت سبزیجات انجام می شد اما به دلیل عدم بازار مناسب در فروش مشکلات بسیاری وجود داشت.

 

 

وی افزود: با کاشت آلورا تا 5 سال به صورت قطعی محصولات به فروش می رسد و در این فرآیند ماهانه بین 4 تا 5 میلیون تومان سود برای کشاورزان دارد.

سجادی اظهار کرد:  در هر نیم هکتار سالانه 20 تن محصول برداشت می شود؛ در زمینی که کاشت انجام می شود به صورت میانگین می توان 5 سال از آن استفاده کرد.

 

خراسان شمالی

حمایت بسیج سازندگی، مرغداری کارآفرین راز و جرگلانی را احیاء کرد

به گزارش پایگاه خبری عصر اترک، موسی رشیدپور جوان 25 ساله از روستای گوئینیک شهرستان راز و جرگلان، با حمایت های بسیج سازندگی، در سال 94 عزم به احداث پرورش مرغ گوشتی ارگانیک در بخش راز کرد که هم اکنون بخش اعظمی از نیازهای گوشتی شهرستان را تامین می کند.

موسی رشیدپور در گفتگو با خبرنگار ما، از چگونگی راه اندازی مرغداری ارگانیک خود می گوید: ما اگر در منطقه و زادگاه خودمان نتوانیم اشتغال زایی و شغل ایجاد کنیم، هرگز در شهرهای دیگر با وجود اجاره بها، ایاب و ذهاب و عدم شناخت بازار هدف نمی توان کاری انجام داد.

وی افزود: بنده فرمانده پایگاه بسیج روستای گوئینیک بودم، بسیجی ها از تسهیلات اقتصاد مقاومتی و بسیج سازندگی سپاه شهرستان با وام های به صرفه و راحت، شغل های پُر بازده راه اندازی کرده بودند، من هم با توجه به پتانسیل های اقتصادی و بومی منطقه تصمیم به راه اندازی پرورش مرغ ارگانیک گرفتم.

 

حمایت بسیج سازندگی، مرغداری Úارآفرین راز و جرگلانی را احیاء Úرد,

 

این کارآفرین شهرستانی با بیان این که از سال 94 با 300 جوجه آغاز به کار کردم گفت: در ابتدا با وجود حساسیت خاص این جوجه ها با نژاد "راس" که از شهر رشت خریداری می کردم، تلفات جوجه ها زیاد بود و بهر وری کارمان خیلی پائین بود.

وی در ادامه افزود: در مرغداری استفاده از خنک کننده های سنتی، عدم توجه به سروصدای محوطه مرغداری،  نحوه ی دان و پس دان و عدم توازن در تغذیه از فعالیت های سنتی ما بود که سبب شد در ابتدای کار تلفات جوجه زیاد باشد از طرفی به لحاظ مالی در مضیقه بودیم.

رشیدپور با اشاره به تسهیلات و اقدامات بسیج سازندگی در رونق گرفتن شغلش، اظهار کرد: بسیج سازندگی شهرستان با ارائه کلاس های مشاوره ی راه اندازی مرغداری بومی محلی و گوشتی، معرفی به مرغداری های بزرگ استان باعث شد تا رونق در کارم ایجاد شود.

وی ادامه داد:  مشاهده نحوه پرورش جوجه های گوشتی از نزدیک سبب افزایش آگاهی و بازده مرغداری و کاهش تلفات جوجه ها شد و با پیگیری های صورت گرفته وام 15 میلیون تومانی نیز جهت گسترش مرغداری در ماه های آینده دریافت خواهم کرد.

وی تصریح کرد: هم چنین بسیج سازندگی بخشی از بازار هدف ما را در شهرستان توسط بسیجیان برای مصرف خانگی تامین می کرد.

کارآفرین مورد حمایت بسیج سازندگی،  با اشاره به نحوه عرضه و تقاضای مرغ های ارگانیک می گوید: بنده از سال 94 با 300 جوجه یک روزه با زمینی به مساحت 140 متر زیربنا پرورش مرغ گوشتی را آغاز کردم. در هر سال چهار مقطع 45 روزه در فصول پائیز تا بهار جوجه ها آماده فروش به بازار می شوند که در هر مقطع حدود یک هزار جوجه پرورشی به فروش می رسند.

رشیدپور افزود: از طرفی چون کشتارگاه صنعتی در شهرستان وجود ندارد همه ی مرغ های پرورشی به صورت زنده یا کشتار سنتی در شهرستان به فروش می رسد و نیاز شهرستان را تاحدودی تامین می کند.

وی با بیان این که این مرغداری برای 5 نفر به طور مستقیم ایجاد شغل کرده، گفت: علاوه بر اعضای خانواده ام برای 6 نفر دیگر به طور غیر مستقیم نیز اشتغال ایجاد کرده است.

موسی رشید پور با بیان این که فقط بسیج سازندگی در شهرستان برای گسترش و رونق کسب و کار ما دستگیری و حمایت کرده، عنوان کرد: متاسفانه با رایزنی هایی که با اداره منابع طبیعی شهرستان راز و جرگلان جهت احداث یک مرغداری نیمه صنعتی در اراضی تحت پوشش این اداره داشتیم، ولیکن با بهانه هایی ما را حمایت نمی کردند و حتی زمینی برای دفع فضولات مرغداری واگذار نکردند.

وی تصریح کرد: اداره جهاد کشاورزی شهرستان در حوزه مجوز، بهداشت و مشاوره پشتیبان ما بودند.

 

زنجان

کارآفرین زنجانی با پرورش ماهی اقتصاد مقاومتی را معنا کرد/ تمدید مجوز بزرگترین مشکل تولید کنندگان پرورش ماهی است/ انتظار ما از مسئولان رفع موانع تولید است

 

به گزارش موج رسا; علیرضا عباسی فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی با مدرک کارشناسی ارشد یکی از فعالان اقتصاد مقاومتی بوده که با کارآفرینی برای خود و 5 نفر دیگر اقتصاد مقاومتی را معنا کرده است.

وی با اشاره به اینکه همزمان با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کارم را در پرورش ماهی در شهرستان ماهنشان آغاز کردم اظهار کرد: فعالیتم را در این کار از سال 91 آغاز کردم و در ابتدا کارم را با کمترین هزینه در استخر خاکی با 10 هزار بچه ماهی آغاز کرده و روز به روز کارم را توسعه دادم.

این تولید کننده زنجانی در مورد نحوه توسعه کار خود در پرورش ماهی عنوان کرد: بعد از دو سال توسط بسیج سازندگی اقدام به گرفتن تسهیلات قرض الحسنه شدم و با این روش توانستنم کارم را رونق دهم.

عباسی بیان کرد: با این وام توانستم تجهیزات پرورش ماهی خود را بروز کنم و خوراک مورد نیاز ماهی‌ بخرم.

 

Úارآفرین زنجانی با پرورش ماهی اقتصاد مقاومتی را معنا Úرد/ تمدید مجوز بزرگترین مشÚل تولید Úنندگان پرورش ماهی است/ انتظار ما از مسØولان رفع موانع تولید است

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 40 هزار قطعه بچه ماهی در هر دوره پرورش می‌دهم عنوان کرد: سالانه نزدیک به 12 الی 15 تن ماهی به بازار مصرف وارد می‌کنیم.

این کارآفرین زنجانی بیان کرد: از درآمد حاصر از این کار رضایت دارم و می‌توانم زندگی خود را بچرخانم و به طور میانگین در هر ماه 3 میلیون تومان درآمد دارم.

وی با اشاره به اینکه کار برای جوانان وجود دارد و باید کمی همت کنند افزود: شکر خدا در کارم موفق هستم و به کارم علاقه دارم و سعی میکنم در کنار پرورش ماهی به پرورش گوسفند و بوقلمون هم بپردازم.

عباسی وضعیت پرورش ماهی در شرایط فعلی اقتصادی را مطلوب عنوان کرد و گفت: قیمت خوراک ماهی افزایش یافت و با افزایش قیمت ماهی نیز شرایط بهبود یافت.

وی با بیان اینکه هزینه پرورش یک کیلو ماهی در سال گذشته 8 هزار تومان برای تولید کننده تمام می‌شد که این میزان امسال به 14 هزار تومان افزایش یافته است گفت: در حال حاضر ماهی 24 هزار تومان در بازار معامله می‌شود و این شرایط برای تولید کننده رضایت بخش است.

کارآفرین زنجانی عنوان کرد: در یک مقطعی با مشکل نبود خوراک ماهی در بازار مواجه بودیم ولی در حال حاضر این مشکل خوشبختانه برطرف شد و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

وی تنها مشکل پرورش دهندگان ماهی را تمدید مجوزها عنوان کرد و افزود: در تمدید مجوزها تولید کنندگان را خیلی اذیت می‌کنند.

عباسی افزود: تمدید مجوزها یکسال طول می‌کشد و تقریبا 3 الی 4 میلیون تومان هم علاوه بر هدر رفتن وقت نیاز به تمدید مجوز دارد.

وی بیان کرد: بیشتر تولیدات خود را به بازار استانهای تهران، قزوین، تبریز و اردبیل و شمال می‌فرستیم.

این جوان زنجانی افزود: جوانانی که انگیزه و علاقه به کار داشته باشند می‌توانند در کارشان موفق شوند و هر کاری سختی خود را دارد و سختی هر کار هم لذت خود را دارد و اگر جوانی براساس علاقه خود به کاری مشغول شود قطعا موفق می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: به طور متوسط برای 5 نفر نیز اشتغال ایجاد کردم و از مسئولان نیز انتظار داریم از تولید کنندگان حمایت کنند و انتظار نداریم در راه تولید کننده مانع ایجاد کنند.

این کارآفرین افزود: در بخش تولید ماهی شیلات در استان زنجان باید بیشتر از تولید کنندگان حمایت کنند در حالی که این گونه نیست.

 

قزوین

تسهیلات بسیج گره‌گشای اشتغال چهارنفر شد/ مسئولان مسیر فعالیت کارگاه‌های کوچک را هموار کنند

به گزارش شاخص، اشتغال و درآمد از واژه‌ها مهم و آشنا برای مردم به ویژه جوانان جویای کار است.

اشتغال لازمه یک جامعه است تا پویایی و پیشرفت و توسعه در رگ‌های یک جامعه در جریان باشد؛ عده‌ای هستند که بعد از اتمام تحصیلات به سراغ کارهای دولتی و به اصطلاح پشت میزنشینی می‌روند.

اما برخی از جوانان هم هستند که تفکری وسیع‌تر دارند و با ایجاد کسب و کاری جدید هم اقدام به کارآفرینی برای چندین نفر دیگر کرده و هم چرخ تولید کشور را به چرخش درمی‌آورند.

بدون شک هر جوانی برای آغاز کاری جدید با پستی  بلندی‌هایی مواجه است که سرمایه یکی از داشته‌های اصلی برای شروع کاراست.

این روزها بسیج یکی از نام‌های آشنا برای تمامی اقشار جامعه به ویژه جوانان جویای کار و  کارآفرین است چراکه این نهاد مقدس یکی از بازوان حمایتی و پشتیوانی از کارآفرینان و اشتغالزایی جوانان است.

بسیج تنها به یک بخش و حوزه منحصر نشده است و این شجره طیبه شاخ و برگ‌های خود را در تمامی موضوعات جامعه گسترده است تا همه اقشار از آن بهره‌مند شوند.

بسیاری از کارآفرینان هستند که با مساعدت‌های بسیج سازندگی یک کاری را آغاز کرده و امروز به یک تولیدکننده بزرگ و مطرح در کشور تبدیل شده‌اند.

 

 

یک گروه  چهارنفره از جوانان قزوینی هستند که با حمایت بسیج سازندگی یک کارگاه کوچک روغنگیری و تولید محصولات ارگانیک را راه‌اندازی کرده‌اند و به جای دست روی دست گذاشتن و بر طبل بیکاری کوبیدن، همت کرده و قدم در مسیر کارآفرینی گذاشته‌اند.

خبرنگار شاخص، خبرنگار شاخص، با مرتضی خاتمه یکی از اعضای این گروه چهارنفره به نمایندگی از همکارانش به گفت‌وگو نشسته است.

وی می‌گوید: ما یک گروه چهارنفره هستیم که این مجموعه را اداره می‌کنیم و مغازه روغنگیری ما واقع در محله بلاغی شهر قزوین و روبه روی کوچه ارشاد است.

این جوان کارآفرین می‌افزاید: ما یک مغازه تولیدی داریم که هم بحث کارگاهی است و هم بحث فروش را در آن انجام می‌دهیم که البته از نظر محدودیت فضا با مشکل مواجه هستیم اما با این حال به سختی کار خود را ادامه می‌دهیم.

خاتمه خاطرنشان می‌کند: ما از بهمن ماه سال ۱۳۹۵ وارد کار روغنگیری شدیم؛ با توجه به اینکه ما قبلا به صورت متصدی در یکی از مغازه‌های روغنگیری قدیمی قزوین کار می‌کردیم درواقع از قبل بحث آموزش را گذرانده بودیم.

وی ادامه می‌دهد: بعد از مدتی این کار را برای خودمان راه‌اندازی کردیم که ابتدا ۳نفر بودیم و الان به خاطر وسعت بخشیدن به کار، چهار نفر شده‌ایم و تقریبا دوسال است که فعالیت خود را شروع کرده‌ایم.

محصولات ارگانیک به طور تازه عرضه می‌شود

این جوان کارآفرین بیان می‌کند: ما چهارنفر جوانانی از سنین۲۷ تا ۳۵ سال هستیم که همگی مدرک تحصیلی کارشناسی و ارشد داریم.

خاتمه ابراز می‌کند: هدف ما از ورود به حوزه روغنگیری دانه‌های خشک روغنی به خاطر بحث رواج محصولات ارگانیک در شهر است که استقبال خوبی هم از سوی مردم دارد چراکه امروزه مردم به مصرف محصولات ارگانیک و سالم برای استفاده خوراکی و درمانی روی آورده‌اند.

وی توضیح می‌دهد: واحد ما دارای ۳ بخش فروش و خرید و تولید است که هر کدام از این بخش‌ها کار خود را انجام می‌دهد و مواد اولیه را از بازرگانان مطرح کشور و بیشتر از مشهد که بیشترین محصولات دانه‌های روغنی را دارد، تهیه می‌کنیم.

جوان کارآفرین قزوینی می‌افزاید: انواع دانه‌های خشک روغنی را داخل مغازه با دستگاه‌هایی که داریم روغنگیری و در همان جا به طور تازه عرضه می‌کنیم.

خاتمه می‌گوید: با دستگاه‌هایی که داریم تمام دانه‌های خشک روغنی از جمله کنجد، بادام تلخ، بادام شیرین، فندق، پسته، سیاهدانه و تخم کتان را روغنگیری می‌کنیم و حدود ۳۰ نوع روغن گیاهی را تولید می‌کنیم.

 

 

وی بیان می‌کند: مقدار از روغن‌ها هم به شکل مجاورتی و پایه روغنی تولید می‌شود که در کنار روغن‌هایی که تولید شده است، عرضه می‌کنیم.

این جوان کارآفرین خاطرنشان می‌کند: قدرت خرید اکثر مشتریان به خاطر اوضاع بد اقتصادی که در دوسال اخیر اتفاق افتاده است به نوعی کاهش یافته اما بااین حال استقبال خوبی از محصولات ارگانیک دارند.

جوان کارآفرین قزوینی ادامه می‌دهد: قیمت‌ها را باتوجه به خریدهایی که داریم و به میزان سود شرعی و باتوجه به هزینه‌ها و نرخ‌های اتحادیه تعیین کرده و در اختیار مشتری قرار می‌دهیم.

۳۰ میلیون وام بسیج سازندگی گره‌گشای کارمان شد

وی یادآور می‌شود: حدودا با ۶۲ میلیون تومان سرمایه کار خود را آغاز کردیم که ۳۰ میلیون تومان از این مبلغ را از بسیج سازندگی به عنوان تسهیلات اشتغالزایی دریافتکردیم.

خاتمه تصریح می‌کند: تسهیلات بسیج برای شروع کارمان بسیار موثر و کمک کننده بود چون اگر سرمایه اولیه را نداشتیم قطعا فعالیتمان را هم نمی‌توانستیم شروع کنیم اما با کمک‌ها و مساعدت‌های بسیج سازندگی توانستیم کارمان را شروع کنیم.

این جوان کارآفرین یادآور می‌شود: هدف ما از انتخاب این کار بیشتر بحث اشتغالزایی و تولید محصلات ارگانیک بود علاوه براین که بازار کار بسیاری از رشته‌های تحصیلی رونق ندارد به این فکر افتادیم که یک کار تولیدی انجام دهیم که هم به اقتصاد کشور کمک کنیم و درآمدزایی داشتیم و هم محصولات سالم تولید کنیم.

وی بیان می‌کند: تسهیلات بسیج تاثیر زیادی در اشتغالزایی دارد؛ با توجه به اینکه بیشتر بیشتر جوان‌ها به دنبال کارهای دولتی و کارهای کوچک هستند اگر فرهنگ سازی شود که به سمت تولید و اشتغال برویم و بعد کمک‌های ساختاری فراهم شود بدون شک جوانانی که به دنبال یک زندگی سالم هستند سعی می‌کنند از این تسهیلات استفاده بهینه ببرند و کاری که به نفع جامعه است راه‌اندازی کنند.

جوان کارآفرین قزوینی خاطرنشان می‌کند: حدود دو سال از شروع کارمان می‌گذرد و ما همچنان این راه را ادامه می‌دهیم چراکه از فعالیت خود رضایت داریم.

خاتمه می‌افزاید: نابسمانی اقتصادی و نوسانات بازار و گرفتاری هایی که برای تولیدکنندگان مختلف پیش آمده مهمترین مشکلاتی است که مواجه هستیم.

 

 

وی ادامه می‌دهد: در بحث مجوزها و میزان متراژ فضا به خاطر عدم صدور جواز گاهی کارگاه‌های کوچکی مثل ما را به دست انداز می‌اندازد با این حال فعالیت خود را ادامه می‌دهیم.

این جوان کارآفرین می‌گوید: اگر ارگان‌های مختلف از تولیدکننده‌ها و کارگاه‌های کوچک حمایت بیشتری داشته باشند باعث بهبود تولید و بالا رفتن انگیزه برای کار می‌شود.

جوان کارآفرین قزوینی اذعان می‌کند: هرچه ساختارهای اشتغالزایی برای جوانان فراهم شود از بین رفتن نیروی انسانی هم کاهش می‌یابد و اگر فضای کسب و کار در داخل مطلوب تر شود جوانان هم به خارج از مرزها رونمی‌آورند.

مسئولین از کارگاه‌های کوچک حمایت کنند

وی ادامه می‌دهد: بسیج سازندگی یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند جوانان را در اشتغال و راه‌اندازی کارهای تولیدی و کارآفرینی کمک کند و تاثیر بسزایی در اشتغال دارد.

خاتمه تصریح می‌کند: از دولتمردان انتظار داریم ثبات اقتصادی را به جامعه برگردانند چراکه کارگاه‌های کوچک تحت تاثیر این نوسانات و تلاطم‌های مالی دوام نمی‌آورند.

این جوان کارآفرین ابراز می‌کند: یکی از عوامل پیشرفت کشورها کمک به تولیدکننده‌ها است لذا از دولت انتظار داریم در بحث جواز و مالیات جوری باشد که چندین سال اول مثل کشورهای پیشرفته این مقدار سختگیری را کمتر کنند و مسیر راحت‌تری را برای افراد قرار دهند تا با فراغت ذهنی بهتری به تولید بپردازند.

وی در پایان می‌افزاید: یکسری از مسائل سلیقه‌ای و بخشنانه‌ای است که با تغییر مدیران تغییر می‌کند که انتظار داریم مسئولان این مسیر را هموار کنند.

به گزارش شاخص، امیدواریم تمامی جوانان ایران زمین ناامیدی را کنار بگذارند و با همتی بلند برای ایجاد کسب و کاری مفید تصمیم بگیرند.

بدون شک اگر مساعدت‌های بسیج نبود بسیاری از کارآفرینان نمی‌توانستند به اهداف خود برسند؛ اشتغالزایی یکی از خدمات ارزنده‌ای است که بسیج برای پیشرفت جوانان و کشور ارائه می‌کند.

انتظار می‌رود دستگاه‌های دولتی هم تا آنجایی که می‌توانند جوانان دارای ایده و طرح را برای اشتغال حمایت کنند تا هر چه بیشتر شاهد رشد و تعالی جامعه باشیم.

 

قم

واردات آکریلیک به کشور را به صفر می‌رسانیم/ حمایت قرارگاه عمران و آبادانی سپاه ما را دلگرم کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  صنایع تولیدی و تبدیلی بازاری که می‌تواند سالیانه از ورود هزاران تن اجناس و مواد اولیه خارجی جلوگیری کند و در مقابل راه را برای شکوفایی و تولید ملی باز کند.
در این مسیر اتکا به دانش علمی و نبوغ جوانان کشور می‌تواند گره‌گشای مشکلات باشد، حال این نبوغ و خلاقیت را ملزومات و نیازهایی را برای شکوفایی دارند که مسئولان وظیفه‌دارند آن‌ها را فراهم کنند.
نباید از این مهم هم غافل شویم که کشورهای پیشرفته دنیا که امروز در زمینه‌های مختلف حرف اول را می‌زنند خود روزگاری در تولید مواد اولیه و نیازهای داخلی مانده بودند اما اتکای به درون و تکیه به ظرفیت‌های داخلی این کشورها را از وابستگی به بیرون و خارج نجات داد.

حجت صادقی حداد زواره‌ای 37 ساله که دارای دو مدرک کارشناسی مدیریت و نساجی است یکی از همین جوان‌هایی است که با طرح‌هایی که در ذهن دارد می‌خواهد واردات آکریلیک به کشور را صفر برساند اما این مهم نیازمند حمایت جدی مسئولان است.

وی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به توانمندی جوانان کشورمان اظهار داشت:نزدیک به 4 سال است که درزمینهٔ پشم طبیعی و فراوری آن کار خود را شروع کردیم که به حمدالله رضایت‌بخش بوده است.

صادقی بیان داشت: قبلاً پشم ایران را دور می‌ریختند اما ما آمدیم آن را جایگزین الیاف مصنوعی کردیم به‌طوری‌که هم‌اکنون کالای خواب ارگانیک با برند هامین تولید می‌کنیم.

وی ادامه داد:15 سال در کارخانه‌های نساجی کارکردم و علاوه بر این نزدیک به 3 سال نیز در کاشان در کارخانه فرش ماشینی مشغول کار بودم و به‌خوبی با این صنعت آشنایی دارم.

صادقی استفاده از پشم ایرانی را مفید ارزیابی کرد و بیان داشت: علاوه بر این درزمینهٔ محصولات طبی نیز ورود کردیم و اقدام به کمربندهای طبی، مچ‌بند، زانوبند و... که کردیم که با استقبال خوب مردم مواجه شدیم.

وی افزود: تولید روکش صندلی اداری و خودرو که برای ستون فقرات و گردش خون مناسب است از دیگر تولیدات ما بود که مورد استقبال نیز واقع شد.

این فعال اقتصاد مقاومتی بیان داشت: اصل کار این بوده است که به‌هرحال روی پشم ایرانی کار می‌کنیم و ارزش‌افزوده خوبی برای کشور داشته باشیم.

وی بابیان این‌که در کشور پشم‌های رنگی را دور می‌ریزند، ابراز داشت: عمده کار ما این بوده است پشمی که بو داشته و مورداستفاده نمی‌شده مورد بهره‌برداری ویژه قراردادیم.

صادقی تأکید کرد: هم‌اکنون با برندهای خارجی در حال رقابت هستیم و طرح‌های بسیار خوبی را نیز برای اجرایی شدن در دستور کارداریم.

وی میزان کارآفرینی این حرفه را موردتوجه قرارداد و گفت: 10 نفر به‌صورت مستقیم و 20 غیرمستقیم با ما در حال همکاری هستند و علاوه بر این 6 کارخانه نیز به‌صورت برون‌سپاری در حال همکاری با ما هستند.

صادقی رضایت بالای مشتریان را از دیگر مزیت‌های اجناس تولیدی با پشم ایرانی دانست و اظهار داشت: افرادی که از محصولات ما استفاده می‌کنند کاملاً راضی هستند که خود نمایانگر درستی مسیری است که ما انتخاب کرده‌ایم.

وی با اشاره به واردات میلیون‌ها تن آکریلیک در سال بیان داشت: ماهیانه میلیاردها دلار ارز بابت واردات این محصول از کشور خارج می‌شود که می‌توان با جایگزینی پشم به‌جای آکریلیک در صنعت نساجی جلوی آن را گرفت.

این فعال اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: در آمریکا یا اروپا حتی یک فرش هم با آکریلیک تولید نمی‌شود که تنها دلیل آن‌هم سرطان‌زا بودن آن است.

وی با انتقاد از عدم‌حمایت مسئولان دولتی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: در این سال‌ها تنها قرارگاه عمران و آبادانی سپاه با ما همکاری‌هایی را صورت داده که با توجه به قراردادهای منعقدشده می‌توانیم به این کار امیدوار باشیم.
 

 
 

 

کرمانشاه

«کاملینا» رمز خروج وابستگی از روغن‌های وارداتی/دولت حمایت نمی‌کند

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، گیاهی کم‌توقع است که نامش را کمتر شنیده‌ایم؛ «کاملینا» کاملینا نمود بارز اقتصاد مقاومتی است چراکه با کمترین نهاده‌ها می‌توان ارزشمندترین دانه را برداشت کرد و وابستگی به روغن‌های وارداتی را به شدت کاهش می‌دهد.

نخبگان کرمانشاهی که در عرصه‌های مختلف همواره حرفی برای گفتن داشته‌اند این بار نیز در عرصه کشاورزی برای قطع وابستگی به روغن‌های وارداتی آستین همت بالا زده‌اند و با اصلاح بذر کاملینا گیاهی مقاوم و مناسب برای کشت‌های دیم معرفی کرده‌اند.

دانیال کهریزی، عضو هیئت علمی دانشگاه رازی و دکتری بیوتکنولوژی گیاهی دارد و در خصوص این ابداعشان به خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،  گفت: ما در زمینه تولید بذر و اصلاح گیاهان فعالیت داریم و بعد از هفت سال کار کردن روی یک گیاه خاص برای اولین بار در کشور گیاه «کاملینا» دانه روغنی برای مناطق دیم کشور اصلاح کردم.

وی افزود: 70 درصد اراضی کشور دیم هستند و تا کنون وزارت جهادکشاورزی گیاهی متناسب این اقلیم‌ها را معرفی نکرده است؛ ما برای اولین بار این گیاه و دانه روغنی را معرفی کردیم و در 12 استان هم آنرا کشت می‌کنیم و در حال حاضر هم کشاورزان زیادی مشغول کارند و عده ای بیشتری هم مشغول روغن‌کشی و تجارت آن هستند.

 

سالم‌ترین روغن دنیا را در ایران تولید می‌کنیم

این کارآفرین برتر بسیجی با بیان اینکه در آینده اگر دولت حمایت کند این کشت توسعه می‌یابد، به اهمیت کشت کاملینا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 95 درصد روغن خوراکی کشور و بیش از 95 درصد کنجاله خوراک دام از خارج کشور وارد می‌شود و اگر به آن توجه شود بخش عظیمی از واردات را کم می‌کنیم سالانه 5 میلیارد دلار ارز خارج وارد می‌شود برای روغن که می‌توانیم از آن جلوگیری کنیم.

کهریزی بیان داشت: دانه‌های روغن کاملینا از خانواده کلزا است، اما به آفات و بیماری‌ها مقاوم بوده و هیچ سم و کودی هم احتیاج ندارد و روغن آن در حد ارگانیک است.

وی با تصریح اینکه  کاملینا در دنیا سالم‌ترین روغن شناخته شده و در بازارهای جهانی هم گرانترین روغن است، افزود: این محصول خواص و کاربردهای آرایشی و بهداشتی دارد که در برخی کشورها برای تولید بیودیزل -سوخت ماشین- و حتی در آمریکا برای سوخت جت از آن استفاده می‌شود.

کهریزی به تاثیر روحیه بسیجی‌وار همکارانش در این طرح تاکید کرد و با بیان اینکه اگر روحیه بسیجی نباشد این کارها امکان ندارد، تولید این محصول را نماد بارز اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

این کارآفرین برتر و نخبه بسیجی ادامه داد: این محصول نماد اقتصاد مقاومتی برای بخش دانه‌های روغنی مطرح شده که یکی از اهرم‌های فشار کشور هم همین واردات روغن است.

 

 

می‌توانیم در تولید روغن خودکفا شویم

وی معتقد است که اگر این گیاه در اختیار کشاورزان قرار گیرد و هر دهستان یک دستگاه روغن‌کشی در اختیار داشته باشد هیچ نیازی به واردات روغن نداریم و البته اشتغال‌زایی بسیار خوبی هم در پی خواهد داشت.

کهریزی تصریح کرد: این تنها نمونه‌ای کوچک از ظهور و بروز توانایی‌های نخبگان در عرصه اقتصاد مقاومتی است و در تمام بخش‌ها اگر همت کنند بسیاری از مشکلات کشور به ویژه آنهایی که وابستگی دارند را می‌توان حل کرد.

این کارآفرین برتر بسیجی ادامه داد: دولت بیستر تمرکز خود را بر روی کشت کلزا گذاشته است، در حالی که کلزا گیاهی است که هرساله باید بذر آن را از خارج کشور وارد کرد و البته در این واردات بسیاری از آنهایی که صاحب سودهای کلان می‌شوند که تمایلی ندارند ما در دانه‌های روغنی خودکفا شویم.

وی بیان داشت: در حال حاضر یارانه خوبی به کشت کلزا می‌دهند و آنرا با قیمت تضمینی می‌خرند، اگر حمایت دولت را بردارند کشاورز به هیچ عنوان نمی‌تواند کشت کند؛ اگر درصد کمی از این حمایت‌ها رد اختیار کاملینا قرار گیرد هم ماندگارتر  و هم کمک بسیار زیادی به استقلال کشور می‌کنند، اما تا به حال دولت هیچ کمک و حمایتی در این زمینه نکرده است.

کهریزی خاطرنشان کرد: انتظار داریم که دولت همچون سایر محصولات تسهیلاتی را در اختیار کشاورزان این محصول قرار دهد و اینکه نخبگان نیز سعی کنند که با تفکر و توانایی خود به دنبال رفع نیازهای جامعه باشند.

 

کهگیلویه و بویراحمد

بانوی بسیجی که با 300 هزارتومان کارآفرین برتر استان شد+تصاویر

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس؛ بسیج قلب تپنده و بسیجی شریان حیاتی یک ملت است، بسیجی می تواند با انقلابی که در خود به وجود می آورد در اطرافیان و جامعه نیز دگرگونی و تحول ایجاد کند.

در هفته بسج به سراغ یکی از کارآفرین های برتر استان رفتیم از نزدیک در جریان فعالیت های وی قرار بگیریم.

 صبح زاگرس: لطفا خود را به صورت کوتاه معرفی نمایید:

اکرم ظهرابی هستم، حدود 22 سال سابقه بسیجی دارم، هم اکنون 6 سال است که به عنوان فرمانده پایگاه بسیج خضرا درمادوان سفلی فعالیت می کنم.

 صبح زاگرس: چگونه وارد عرصه کارآفرینی شدید؟ آیا بامشکلی در این راه مواجه بوده اید؟

همیشه به فکر حل کردن مشکلات مردم بودم حتی به صورت جزئی، یک تابلو فرش کوچکی داشتیم که آن را به فروش رساندیم و لوازمی که برای قالی بافی و خیاطی بود را تهیه کردیم.

 

 

در سال اول کلاس های خیاطی را برگزار کردیم و حدود 90 نفردرکلاس ها شرکت کردند، که منجر به تولید 3 کارگاه شد.

این کارگاه ها شامل تولیدی انواع بالش، گلیم، نمد، خیاطی، قالی بافی، همچنین صنایع دستی تزئینی و صنایع تبدیلی مثل ترشیجات و کشت و بسته بندی سبزیجات و صیفی جات، و بسته بندی و فروش گیاهان دارویی و تولید و فروش نهال گردو، سیب و بادام، و کشت و فروش بوته فلفل، بادمجان، وگوجه فرنگی و گل های تزئینی است، که در مادوان سفلی وجود دارد،بعضی از این بانوان نیز به صورت خانگی در خانه کار می کنند که ما محصولات آن ها را به فروش می رسانیم.

 

 

مشکلات بسیاری دراین راه وجود داشت که باتوکل برخداوند و صبوری این  سختی ها را پشت سر گذاشتیم.

صبح زاگرس: تاکنون چند نفر صاحب شغل شدند؟ برای پیشبرد اهدافتان چه پیشنهادها و راهکار هایی دارید؟

از ابتدای امسال تاکنون 99 نفر در عرصه اشتغال زایی صاحب شغل و درآمدشدند اما در طول این 6 سال 450 نفر را دراین کارگاه های تولیدی کار می کنند.

 

 

وی در ادامه گفت: درهفته بسیج  بحث اردوی جهادی را داریم که انتظار داریم مسئولین از ما حمایت کنند، و همچنین در حوزه بانوان لوازم مورد نیاز کار را تهیه کنند تا بانوان بیشتری در این عرصه وارد شوند و استان ما از نظر اقتصادی رشد بیشتری داشته باشد.

همچنین ما مکان مناسبی برای عرضه تولیدی های خود نداریم بیشتر افراد این وسایل را ازاستان های همجوار خرید می کنند، درحالی که ما در استان ای محصولات را تولید می کنیم اما فضا و مکان مناسبی برای عرضه و فروش آن ها نداریم.

 

 

وی در پایان گفت: امیدواریم که همه مسئولان به مسائل حوزه بانوان توجه بیشتری کنند مخصوصا در بحث اشتغال زایی واختصاص دادن یک مکان برای بانوانی که در عرصه کارآفرینی مشغولند تا چرخه اقتصادی استان ما بهتر بچرخد، و همچنین شرایطی را به وجود بیاورند تا ما این محصولات را که از کیفیت بالایی برخوردارند، بتوانیم به دیگر استان ها صادر کنیم.

 

تصاویر تکمیلی در زیر مشاهده می کنید:

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

گلستان

 

با دو چرخ خیاطی شروع کردم/ پول ساخت خانه ام را صرف ساخت کارگاه کردم

به گزارش گلستان ما به نقل از کلاله خبر، زینب احمدی فرمانده پایگاه بسیج روستای ابوذر شهرستان کلاله در گفتگویی اظهار داشت: خیاطی را از 20 سالگی و با دو چرخ خیاطی شروع کردم و براساس فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر "هر خانه، یک کارخانه" فعالیت خود را در این زمینه توسعه دادم.

وی افزود: با تشویق مجموعه بسیج و حمایت های تبلیغاتی و معنوی آنها، هزینه ساخت خانه ام در شهر را صرف ساخت کارگاه تولیدی در روستا کردم تا به این واسطه زمینه اشتغال برای بیش از 10 نفر مهیا شود.

کارآفرین کلاله ای ادامه داد: پس از 5 سال تعداد چرخ های خیاطی را به 3 چرخ و با هزینه نزدیک به 9 میلیون تومان برای ساخت کارگاه و 14 میلیون تومان(سال 97) این تعداد را به 7 چرخ خیاطی افزایش دادم.

احمدی تاکید کرد: تولیدی های این کارگاه با قیمت نازل و با خدمات پس از فروش به بازار عرضه می شود.

فرمانده پایگاه بسیج با تشکر از حمایت های بسیج، گفت: با تشویق بسیج و در اختیار قرار دادن غرفه های فروش به بنده و در کنار آن بازاریابی برای فروش تولیدات کارگاه، فارغ از حقوق ماهیانه 400 تا 500 هزار تومانی افراد مشغول در کارگاه، ماهیانه درامدی نزدیک به 2 میلیون تومان دارم.

وی گفت: به فکر این هستیم که در آینده نزدیک کار بسته بندی و چاپ مارک لباس ها را هم انجام دهیم تا از هزینه های اضافی در این زمینه جلوگیری شود.

گفتنی است قبل از این، افراد مشغول در این کارگاه در خانه های خود و تحت مدیریت خانم احمدی فعالیت می کردند

همچنین سرهنگ پاسدار محمود بیات فرمانده سپاه شهرستان کلاله در مراسم افتتاح این کارگاه قول واگذاری تسهیلات 20 میلیون تومانی داد.

 

kalalekhabar_ir_1.jpg

kalalekhabar_ir_10.jpg

kalalekhabar_ir_2.jpg

kalalekhabar_ir_3.jpg

kalalekhabar_ir_9.jpg

 

 

گیلان

کارآفرینی کشاورز بسیجی با استحصال نیشکر در صومعه سرا

محمد علی قربانزاده در گفت و گو با خبرنگار ۸دی با اشاره به فعالیتش در طرح استحصال نیشکر، اظهار کرد: نیشکر از سالیان گذشته در روستای ما کشت می شد و در کنار برنج کاری نیشکر هم می کاریم.

وی افزود: کارم را از یک هزار و ۵۰۰متر سطح زیرکشت شروع کردم و تا شش هزار متر هم رساندم که متأسفانه بازار کشش فروش نداشت اما حدود ۱۰سالی که تا سه هزار متر کشت نیشکر داشتیم.

کارآفرین صومعه سرایی با بیان اینکه امسال بعد از گذشت ۱۰سال چهار هزار متر سطح زیر کشت دارم در رابطه با کیفیت محصول نیشکر، گفت: نیشکری که در صومعه سرا کشت می شود فروش آن تضمینی است.

 

 

قربانزاده اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که افراد سودجو شکر مازندران را در بازار به مردم می فروشند.

کارآفرین صومعه سرایی بیان کرد: هفت ماه کشت طول می کشد و به همین دلیل عملا نمی توانید کشت دوم داشته باشید.

وی با تأکید بر اینکه نیشکر کاری هزینه بردار است و باید توسط خود کشاورز انجام شود، گفت: چون کار سختی است اگر بخواهید کارگر بگیرید نصف درآمد بابت هزینه می رود.

 

مازندران

کارآفرینی بانوی بسیجی در مسیر اقتصاد مقاومتی/چرخیدن چرخ زندگی با تسهیلات اشتغالزایی بسیج

به گزارش بلاغ، نمایشگاه هنرهای دستی بانوان شهرستان نور با بیش از 1000 اثر از بانوان هنرمند نوری در دانشگاه مازیار برپا شد.

پروانه عشقی مهربان، کارآفرین بسیجی که با همت و تلاش خود با آموزش صنایع دستی به بانوان شهرستان نور کارآفرینی کرد و به اقتصاد مقاومتی و مصرف کالای ایرانی در شهرستان نور معنای تازه‌ای بخشید.

این بانوی هنرمند متولد 1354 است که با علاقه شخصی خود کار بافندگی را از منزل آغاز و به عنوان پشتیبان صنعتی از طرف گردشگری در استان شناخته شد.

پروانه عشقی مهربان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهارکرد: با برپایی نمایشگاه در روستاها، زنان روستایی با کارم آشنا شدند و کارهای مختلف هنری را به آن‌ها آموزش دادم.

وی گفت: به طور انفرادی بافندگی، چرم‌دوزی، نمد، جاجیم، مشبک، تابلو، زیورآلات، و ... را آموزش داده و تولید می‌کنیم.

این کارآفرین بسیجی تصریح کرد: از سال 80 تاکنون به 500 بانو کارهای هنری مختلف را آموزش دادم و اکنون در شهرستان نور پس از هشت سال 250 نفر در روستاها و شهرها هنرهای مختلف را آموزش دیده‌اند، در روستاها با مبالغ کمتر آموزش می‌دادم و از کسانی که توان پرداخت مبلغ آموزشی را نداشتند مبلغی دریافت نمی‌کردم اما پس از آموزش در تولیدات به ما کمک می‌کردند و همچنین در روستاها مواد اولیه را برای کسانی که آموزش دیده بودند می‌بردیم و پس از تحویل کار به آن‌ها دستمزد پرداخت می‌کردم.

وی اظهارکرد: بین شاگردانی که در رشته‌های مختلف آموزش دادم، افراد توانمندتر را انتخاب و به عنوان مربی یا استاد به کسانی که خواستار آموزش در آن رشته هستند، معرفی می‌کنم و در حال حاضر 10 نفر در رشته‌های مختلف خودشان نیز به عنوان کارآفرین مشغول به آموزش و تولید هستند.

عشقی مهربان با اشاره به انجمن بانوان خلاق افزود: حدود 250 نفر در نور آموزش دیدند و مشغول به کار هستند که با کارهای هنری مختلف برای خود درآمد کسب می‌کنند و همه این بانوان زیرمجموعه این انجمن هستند و به عنوان یک خانواده بزرگ از بانوان هنرمند شهرستان در کنار هم مشغول به کار هستیم و بسیاری از زنان بدسرپرست و بی سرپرست با این آموزش مخارج زندگی خود را تأمین می‌کنند.

این بانوی کارآفرین افزود: از بسیج سازندگی وامی برای مغازه و کارگاه دریافت کردم و به عنوان پشتیبان از صنایع گردشگری نیز وام دریافت کردم که در مجموع این کارگاه و مغازه علاوه بر آموزش، تولید و اشتغالزایی برای بانوان شهرستان بازار فروش نیز محسوب می‌شود.

این بانوی هنرمند گفت: به دنبال ایجاد شرکت تعاونی برای بانوان هنرمند شهرستان هستیم و در حال حاضر تولیدات ما غیر از شهرستان به چند شهر مازندران فرستاده می‌شود و به دنبال صادرات صنایع دستی شهرستان نیز هستیم و با توجه به حمایت از کالای ایرانی و تولیدات داخلی که با کیفیت بالاتر از برخی کالاهای خارجی تولید می‌شود باید از طرف ارگان‌های مربوطه حمایت شویم تا با ایجاد اشتغال تلاش کنیم تا تولیدات را به خارج از کشورصادر کنیم و در مجموع صنایع دستی از جمله مشاغل خانگی زودبازده و پردرآمد است که کمتر دیده می‌شود.

مسئول مجموعه بانوان خلاق شهرستان نور با اشاره به اینکه شهرستان نور یک شهرستان گردشگرپذیر است که مسافرانی از نقاط مختلف کشور و خارج از کشور به این شهرستان سفر می‌کنند خواستار حمایت مسئولان مربوطه از بانوان شهرستان و ایجاد جایگاه مناسب برای نمایشگاه و اختصاص غرفه‌های رایگان به تولیدات داخلی و کارهای دستی بانوان شهرستان شد.

وی در پایان گفت: با برپایی این نمایشگاه‌ها مردم و گردشگران با صنایع دستی و تولیدات داخلی بیشتر آشنا می‌شوند و نیز سبب ایجاد بازار فروش برای تولید کنندگان شهرستان خواهد شد.

 

آذربایجان غربی

بدلیجات چینی دشمن گوهر ایرانی/ پیشرفت کار با تسهیلات اقتصاد مقاومتی اوج گرفت

مصطفی چهره پرداز، گوهرتراشی است که در گفت و گو با خبرنگار اروم‌نیوز، می‌گوید: کار گوهر تراشی را از ۱۰ سال پیش آغاز کرده و امروز با تولید کارگاهی موجب اشتغال ۵ نفر دیگر شده است.

وی، ادامه می دهد: ۲۵ سال است که بسیجی ام و به این بسیجی بودنم مفتخرم چرا که در راستای تحقق آرمان های مقام معظم رهبری و تحقق حمایت از کالای ایرانی گام بر میدارم.

این کارآفرین جوان، می گوید: اکنون تولیدات بیشتر در سطح ملی صورت می گیرد و در سال گذشته توانستیم با ۳۵۰ میلیون ریال تسهیلات کم بهره اقتصاد مقاومتی در گسترش کار خود گام برداریم.

وی، تصریح می کند: در سال های گذشته نسبت به انجام معاملاتی با کشور های ترکیه، عراق و سوریه اقدام کرده و موفق بودیم اما با کاهش امنیت در کشور عراق و سوریه این معاملات قطع شده و متداوم نبوده است.

چهره پرداز، اظهار می کند: امیدواریم مسئولان اجازه گسترش بدلیجات چینی در داحل کشور را ندهند چرا که این بدلیجات قابل چینی اجازه استقبال مردم از گوهر و جواهرات سنگی را نمی دهد.

وی، عنوان می کند: بدلیجات چینی تنها باعث از بین رفتن سرمایه ملت می شود و هیچ گونه مزایایی ندارد درحالی که‌گوهر و سنگ های تزئینی قابل بازیافت بوده و می توان دوباره خرید و فروش داشت.

این کارآفرین، تاکید می کند: مواد اولیه گوهر تراشی از خراسان، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و شرقی تهیه شده و مشکلی در تهیه این مواد اولیه وجود ندارد چرا که ایران مملو از سنگ های زیبا و تزئینی است که حتی بسیاری از معاون با وجود کشف شدن هنوز به بهره برداری نرسیده اند.

 

خراسان شمالی

حمایت بسیج سازندگی، مرغداری کارآفرین راز و جرگلانی را احیاء کرد

به گزارش پایگاه خبری عصر اترک، موسی رشیدپور جوان 25 ساله از روستای گوئینیک شهرستان راز و جرگلان، با حمایت های بسیج سازندگی، در سال 94 عزم به احداث پرورش مرغ گوشتی ارگانیک در بخش راز کرد که هم اکنون بخش اعظمی از نیازهای گوشتی شهرستان را تامین می کند.

موسی رشیدپور در گفتگو با خبرنگار ما، از چگونگی راه اندازی مرغداری ارگانیک خود می گوید: ما اگر در منطقه و زادگاه خودمان نتوانیم اشتغال زایی و شغل ایجاد کنیم، هرگز در شهرهای دیگر با وجود اجاره بها، ایاب و ذهاب و عدم شناخت بازار هدف نمی توان کاری انجام داد.

وی افزود: بنده فرمانده پایگاه بسیج روستای گوئینیک بودم، بسیجی ها از تسهیلات اقتصاد مقاومتی و بسیج سازندگی سپاه شهرستان با وام های به صرفه و راحت، شغل های پُر بازده راه اندازی کرده بودند، من هم با توجه به پتانسیل های اقتصادی و بومی منطقه تصمیم به راه اندازی پرورش مرغ ارگانیک گرفتم.

 

حمایت بسیج سازندگی، مرغداری Úارآفرین راز و جرگلانی را احیاء Úرد,

 

این کارآفرین شهرستانی با بیان این که از سال 94 با 300 جوجه آغاز به کار کردم گفت: در ابتدا با وجود حساسیت خاص این جوجه ها با نژاد "راس" که از شهر رشت خریداری می کردم، تلفات جوجه ها زیاد بود و بهر وری کارمان خیلی پائین بود.

وی در ادامه افزود: در مرغداری استفاده از خنک کننده های سنتی، عدم توجه به سروصدای محوطه مرغداری،  نحوه ی دان و پس دان و عدم توازن در تغذیه از فعالیت های سنتی ما بود که سبب شد در ابتدای کار تلفات جوجه زیاد باشد از طرفی به لحاظ مالی در مضیقه بودیم.

رشیدپور با اشاره به تسهیلات و اقدامات بسیج سازندگی در رونق گرفتن شغلش، اظهار کرد: بسیج سازندگی شهرستان با ارائه کلاس های مشاوره ی راه اندازی مرغداری بومی محلی و گوشتی، معرفی به مرغداری های بزرگ استان باعث شد تا رونق در کارم ایجاد شود.

وی ادامه داد:  مشاهده نحوه پرورش جوجه های گوشتی از نزدیک سبب افزایش آگاهی و بازده مرغداری و کاهش تلفات جوجه ها شد و با پیگیری های صورت گرفته وام 15 میلیون تومانی نیز جهت گسترش مرغداری در ماه های آینده دریافت خواهم کرد.

وی تصریح کرد: هم چنین بسیج سازندگی بخشی از بازار هدف ما را در شهرستان توسط بسیجیان برای مصرف خانگی تامین می کرد.

کارآفرین مورد حمایت بسیج سازندگی،  با اشاره به نحوه عرضه و تقاضای مرغ های ارگانیک می گوید: بنده از سال 94 با 300 جوجه یک روزه با زمینی به مساحت 140 متر زیربنا پرورش مرغ گوشتی را آغاز کردم. در هر سال چهار مقطع 45 روزه در فصول پائیز تا بهار جوجه ها آماده فروش به بازار می شوند که در هر مقطع حدود یک هزار جوجه پرورشی به فروش می رسند.

رشیدپور افزود: از طرفی چون کشتارگاه صنعتی در شهرستان وجود ندارد همه ی مرغ های پرورشی به صورت زنده یا کشتار سنتی در شهرستان به فروش می رسد و نیاز شهرستان را تاحدودی تامین می کند.

وی با بیان این که این مرغداری برای 5 نفر به طور مستقیم ایجاد شغل کرده، گفت: علاوه بر اعضای خانواده ام برای 6 نفر دیگر به طور غیر مستقیم نیز اشتغال ایجاد کرده است.

موسی رشید پور با بیان این که فقط بسیج سازندگی در شهرستان برای گسترش و رونق کسب و کار ما دستگیری و حمایت کرده، عنوان کرد: متاسفانه با رایزنی هایی که با اداره منابع طبیعی شهرستان راز و جرگلان جهت احداث یک مرغداری نیمه صنعتی در اراضی تحت پوشش این اداره داشتیم، ولیکن با بهانه هایی ما را حمایت نمی کردند و حتی زمینی برای دفع فضولات مرغداری واگذار نکردند.

وی تصریح کرد: اداره جهاد کشاورزی شهرستان در حوزه مجوز، بهداشت و مشاوره پشتیبان ما بودند.

 

مرکزی

صادرات سالانه ۳ تن صابون از آشتیان/احیای سوغات ۵۰۰ساله/صابون آشتیان یکی از تولیدات ارگانیک داخلی است

به گزارش دیار آفتاب؛ پرویز ذکایی یکی از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی در شهرستان آشتیان است که در تولید صابون فعالیت دارد در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: صابون محلی و ارگانیک، سوغات ۵۰۰ساله شهرستان آشتیان است و این شهرستان زمانی با ۲ کارگاه تولیدی ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ تن صابون، را داشته است.

 

 

ذکایی با اشاره به اینکه حدود سی سال است که در این فعالیت اشتغال دارد و در حال حاضر تولید سالانه کارگاهش را در شرایط کنونی حدود ۴۰ تا ۵۰ تن عنوان کرد و گفت: ۱۰-۱۵ سال پیش در حدود ۹۰ تن تولیدات صابون داشتیم حتی گاهی اوقات میزان تولید به ۱۰۰ تن هم می‌رسید، اما تولیدات به‌مرورزمان و با شرایط اقتصادی کمتر شد.

وی افزود: با توجه به اینکه تولید صابون محلی اختصاص به فصل تابستان دارد و در فصول سرما تولید نمی‌شود، از ۳۶۵ روز سال تنها حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ روز را کار می‌کنیم.

فعال عرصه اقتصاد مقاومتی بابیان اینکه صابون آشتیان تقریباً در سطح کشور شناخته‌شده است، بیان کرد: صابون‌های تولیدشده علاوه بر تأمین نیاز استان به استان‌های قم، تهران، اصفهان،همدان نیز ارسال می‌شود.

این تولیدکننده بابیان اینکه برند جهانی صابون آشتیان را به ثبت رسانده‌ام بیان کرد: در صورت تأمین سرمایه تأمین شود می‌توان کار را به شکل مطلوبی توسعه دهیم.

صادرات سالانه ۳ تن صابون از آشتیان

ذکایی به صادرات صابون هم اشاره‌ای کرد و افزود: در حال حاضر سالانه حدود ۳ تن صادرات به کشورهایی ازجمله ایتالیا، آلمان، چین انجام می‌شود که به دلیل ارگانیک بودن، کیفیت صابون‌ها کشورها مجدداً درخواست صادرات دارند.

وی در مورد ظرفیت اشتغال‌زایی این حرفه افزود: در حال حاضر دو کارگر ثابت دارم اما اگر کار توسعه پیدا کند برای حدود ۱۵ نفر و به‌صورت دائم اشتغال‌زایی می‌شود.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی، عدم تبلیغات مناسب را از مشکلات صابون آشتیان دانست و عنوان کرد: باوجوداینکه صابون آشتیان ازنظر کیفیت بسیار عالی است اما به دلیل پایین بودن ظرفیت کاری و مشکلات تبلیغاتی عملکرد ضعیفی دارد.

ذکایی که با حفظ اصالت صابون‌های آشتیان که ارگانیک بودن آن است و تلفیق آن با گیاه‌های دارویی مناسب پوستی توانسته تغییرات مناسبی را در تولیدات خود ایجاد کند و بر مشکلات فایق بیاید، درباره صابون‌های گیاهی اظهار کرد: یکی دو سال اخیر با تولید صابون‌های گیاهی توانستیم میزان تولید را بهبود ببخشیم. الآن در حال دریافت برند و مجوز هستیم اما سرمایه لازم را نداریم.

وی اضافه کرد: برای بسته‌بندی، قالب، خشک‌کردن، نیاز به دستگاه‌های جدید داریم که خرید آن منوط به داشتن حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه است. با تلاش‌هایی که کردیم هنوز نتوانستیم این سرمایه را تأمین کنیم.

حمایت دولت از تولید داخلی؛صفر!

این تولیدکننده تسهیلات و حمایت‌های دولت را ناچیز و ناکارآمد توصیف کرد و گفت: تسهیلات دولتی که دریافت کردیم در حد صفر است. برای حل مشکلات تولیدی وام‌های شخصی می‌گیریم که بازپرداخت ۶ ماهه یا یک‌ساله دارد و اصلاً گرهی از کار ما باز نمی‌کند. سقف این وام‌ها هم ۳۰-۴۰ میلیون است که سود زیادی دارد و باید در عرض ۶ ماه تسویه شود. با توجه به اهمیت حمایت از تولیدکننده‌های داخلی از مسئولین می‌خواهم که وام‌هایی با سود کم تخصیص دهند و زمان بازپرداخت طولانی‌تر باشد که بتوانیم از آن استفاده کنیم.

 

 

وی توجه به تولیدات داخلی را راه‌حل مؤثری برای مبارزه با بیکاری دانست و افزود: اگر کار سالانه باشد، کار به‌طور مداوم انجام شود، چرخش کار خوب باشد، خیلی‌ها می‌توانند در این حرفه مشغول شوند. حداقل تا ۴۰۰ نفر مستقیم و غیرمستقیم می‌توانند از این طریق درآمد کسب کنند.

دستگاه‌های ارزشی حامی اقتصاد مقاومتی

ذکایی مطرح‌شدن اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری و حمایت از تولیدکننده داخلی را بسیار مهم دانست و گفت: با دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی موفق به توسعه فعالیتم شدم، تا پیش‌ازاین هیچ‌وقت کارگر ثابت نداشتم، کارگری که دائمی باشد و تحت پوشش بیمه باشد اما با کمک بسیج و سپاه و بعد از حمایت از طرح‌های اقتصاد مقاومتی توانستم دو کارگر ثابت را بیمه کنم. هرچند کاری که انجام می‌دهیم خیلی کمتر از توان و ظرفیت است.

این تولیدکننده، خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم این صنعت قدیمی را حفظ کنیم و باعلاقه پیش می‌رویم اما مسئولین باید توجه کنند که اگر از ما حمایت اساسی بشود این کار رونق می‌گیرد.

 

هرمزگان

گیاه مردگان فرصتی برای اشتغال زایی در هرمزگان/ جای خالی صنایع فرآوری در خواستگاه آلوئه ورا

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛گیاه آلوئه ورا یا صبر زرد از گیاهان بومی آفریقای شمالی است که بومیان هرمزگان در گذشته آن را به نشانه ای از محل خاکسپاری کسی روی قبرها می کاشند و برگزیدن نام صبر برای این گیاه به لحاظ ایجاد آرامش و صبر برای بازماندگان است.

صبر زرد یا گیاه جاودانگی  دارای خواصی از جمله ضد ورم، ضد میکروب، التیام زخم‌ها، ضد آفتاب و ضد سوختگی می‌باشد که در سخت ترین شرایط قابلیت رشد دارد و برای تقویت‌کننده بدن ، برطرف کننده یبوست، رفع سوء هاضمه، معالجه صرع، تصفیه خون، درمان اگزما، درمان بیماری های کبدی و دیابتی و غیره مناسب است که با شرایطی همچون شوری و نامناسب بودن خاک رشد می کند.

مناطق گرمسیری خصوصا استان هرمزگان از مکانهای مناسب و دارای پتانسیل بالا برای تولید گیاه معجزه‌آسای “آلوئه‌ورا” است که در سال های اخیر فعالان اقتصادی زیادی را به سمت خود سوق داده تا با پرورش این گیاه معجره گر به اشتغالزایی و کسب درآمد بپردازند همچنین کشاورزان با راه اندازی کارگاهی سنتی فرآوری گیاهان دارویی موفق به تولید ژل آلوئه ورا شدند .

استان هرمزگان بعنوان دومین خاستگاه کشت طبیعی گیاه آلو ورآ می باشد که ظرفیت کاشت یک هزار هکتار با تولید سالانه ۱۰۰هزار  تن برگ این گیاه وجود دارد اما این ظرفیت منحصر به واسطه فقر صنایع تبدیلی کارایی چندانی ندارد و کارگاههای سنتی نیز امکان فراوری و تولید محصول را ندارند.

شهرستان های بندرعباس ، میناب ، بندر خمیر ، قشم ، بندرلنگه و سیریک مهم ترین مناطق کاشت گونه آلوئه ورا به شمار می رود که از مهر ماه آغاز می شود و تا آبان ادامه دارد و برای فرآوری به استان های بوشهر، تهران و فارس ارسال می شود.

لرزوم ایجاد صنایع تبدیلی محصول آلوئه ورا در هرمزگان

مسعود ملک یکی از جوانان خوش ذوق و کار آفرین تهرانی است که پرورش آلوئه ورا در استان هرمزگان توسعه اقتصاد مقاومتی و زمینه ایجاد اشتغال را فراهم کرده است.

ملک با اشاره به آغاز فعالیت خود در زمینه پرورش آلوئه ورا اظهار کرد:ابتدای راه کشت گیاه آلوئه ورا را در شهرستان حاجی آباد شروع کردم که سرمای این شهرستان موجب زیان شد از این رو دهستان ماکیان شهرستان میناب را برای شروع مجدد انتخاب کردم.

وی گفت:فعالیت خود را با سرمایه ۴۰ میلیون تومانی آغاز کردم که به ازای هر هکتار زمین زیر کشت دو نفر قبل از زمان برداشت و بیش از ۱۵ نفر در هر هکتار به صورت غیر مستقیم مشغول به فعالیت و در آمدزایی هستند.

ملک یادآور شد: برای کشت آلوئه ورا ابتدا از یک هکتار زمین شروع کردم و با استفاده از پاجوش کشت این محصول را توسعه دادم و بعد از گذشت چندین سال دهها هکتار ار اراضی خشک و بی جان میناب به کشت آلوئه ورا اختصاص یافته است.

این کارآفرین خلاق فقدان صنایع تبدیلی آلوئه ورا در هرمزگان مهم ترین آسیب فعالان این عرصه دانست و تصریح کرد:گیاه آلوئه ورا در تولید کمپوت،نوشیدنی و ساخت مواد آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد که با ورود سرمایه گذاران و ایجاد کارخانه های صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول در استان کار اقتصاد مقاومتی به صورت واقعی تحقق می یابد.

 

همدان 

گام‌های طلبه جوان بسیجی در اشتغالزایی منطقه محروم ماماهان/محرومیت‌زدایی از ماماهان نیازمند کمک مسئولان

به گزارش نافع، بسیجیان با روحیه جهادی و انقلابی از ابتدای انقلاب تا کنون توانسته‌اند بسیاری از مشکلات کشور را با تکیه بر توانمندی‌های خود حل کنند؛ این نیروهای مخلص با فعالیت در عرصه‌های مختلف، کمک قابل توجهی به پیشبرد اهداف انقلاب داشته و هم اکنون نیز با توجه به هجمه‌های فراوان دشمنان بر انقلاب و فشارها در عرصه اقتصادی به کشور، بسیجیان توانسته‌اند با بهره‌گیری از روحیه جهادی، نقش‌آفرینی‌های موثری در این حوزه داشته‌ باشند.

مرتضی هوشیار طلبه جوان بسیجی و انقلابی اهل دیار ماماهان از توابع شهرستان فامنین  یکی از بسیجیان مخلصی است که توانسته با حمایت‌ بسیج سازندگی در این منطقه محروم اشتغالزایی کند که خبرنگار ما به منظور اطلاع بیشتر از فعالیت و صحبت‌های این جوان کارآفرین گفت‌و‌گویی با او داشته است.

مرتضی هوشیار با تشریح نوع فعالیت خود در ماماهان، اظهار کرد: با هدف ایجاد اشتغال برای بسیجیان و با توجه به اینکه بنابر فرمایشات رهبری در جنگ اقتصادی قرار داریم، تصمیم به ایجاد یک کارگاه پوشاک تریکو و مانتودوزی گرفتم.

 

 

وی به کمک بسیج سازندگی در ارائه تسهیلات اشاره کرد و گفت: بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین(ع) همدان به منظور ایجاد این کارگاه، حدود ۱۵ میلیون تومان تسهیلات ارائه کرد که اکنون با توجه به رونق کار برای دریافت تسهیلات 15 میلیونی دیگری به بانک معرفی شده‌ایم.

این طلبه کارآفرین بسیجی در ادامه با ابراز نارضایتی از سایر ارگان‌ها در کمک به ایجاد اشتغال، بیان کرد: مدیران باید در خط مقدم جنگ اقتصادی باشند چراکه جنگ اقتصادی به فرموده رهبر معظم انقلاب امروز اولویت اصلی کشور است.

وی با بیان اینکه فعالیت کارگاه تولیدی از خردادماه امسال آغاز شده است، افزود: هم اکنون در دوکارگاه بانوان و آقایان و کار در منزل موفق به ایجاد اشتغال برای 30 نفر شده‌ام.

هوشیار با بیان اینکه با توجه به قرار گرفتن در نیمه دوم سال از تولیدات کارگاه استقبال شده اما متأسفانه قادر به تولید نیستیم، تصریح کرد: این امر به دلیل پرداخت کارمزدی از تهران برای کار برش خورده، تحویل، دوخت وبسته‌بندی و ارائه به مشتریان فروشگاه کارفرماست.

وی با تأکید بر اینکه به دلیل خشک شدن آب‌ چاه‌های کشاورزی و نبود شهرک صنعتی در منطقه‌ محروم قرار داریم، تصریح کرد: به دلیل نبود شغل پایدار، این منطقه با آسیب‌های اجتماعی مواجه است و حمایت مضاعف سازمان‌ها و مسئولان را در راستای خدمت‌رسانی و ایجاد شغل به منظور جلوگیری از رشد آسیب‌ها اجتماعی و روند کوچ همشهریان به کلانشهرها می‌طلبد.

این طلبه کارآفرین بسیجی که مسئولیت پایگاه سلامت اجتماعی ماماهان را نیز بر عهده دارد و در کمک‌رسانی به قشر محروم از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است به تشریح فعالیت‌های خود برای ساخت منازل مسکونی در مناطق محروم پرداخت.

وی ادامه داد: در راستای محرومیت‌زدایی ساخت و یا تعمیر خانه محرومان را در دستور کار داریم که هزینه‌های جاری این امر با اتکا به خیرین و مردم شهر تأمین می‌شود؛ البته حمایت‌های مادی ومعنوی بسیج سازندگی نیز در این امر تأثیرگذار بوده است.

هوشیار در ادامه خاطرنشان کرد: در سال ۹۴موفق به اخذ مجوز موسسه خیریه  شدیم و توانستیم اکثر خانواده‌های نیازمند ماماهان را شناسایی کنیم؛ تلاش کرده‌ایم به طور مستمر سبد کالایی تهیه و در رفع مشکلات بیماران و حمایت تحصیلی کمک حال این خانواده‌ها باشیم.

 

 

وی با بیان اینکه تفکر بسیجی بایدالگویی برای مسئولان باشد، یادآور شد: اگر شعار حمایت از مردم، تولید ملی و اشتغال در مرحله عمل محقق شود در کشور تحریم و هیچ مشکل و موضوع دیگری بر وضعیت داخلی اثر ندارد .

این طلبه کارآفرین بسیجی در پایان با انتقاد از سیستم‌های اداری دست و پا گیر، اظهار کرد: اگر مسئولان کمک کرده و ساز و کار سیستم اداری پرمشقت در اخذ مجوزهای لازم و ارائه تسهیلات را اصلاح کنند با استفاده از ظرفیت منطقه در راستای محرومیت‌زدایی اقدامات قابل توجهی انجام خواهیم داد.

به گزارش نافع، بسیج و بسیجیان در تمام عرصه‌های مختلف در راستای خدمت‌رسانی به آحاد مردم از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند و همواره این تفکر بسیجی است که موفقیت‌های ویژه‌ای برای نظام به ارمغان آورده است؛ نمی‌توان از نقش بسیج سازندگی و همکاری تنگاتنگ این بخش با جهاد سازندگی چشم‌پوشی کرد، همکاری و هماهنگی بسیج سازندگی، بسیج مهندسین و بهره‌مندی از مشاوره‌های متخصصان در حوزه‌های کشاورزی و باغداری طی این سال‌ها تا حد قابل توجهی توانسته به رونق‌دهی این عرصه کمک دهد.

اقتصاد شهرستان تویسرکان برپایه گردو بنا نهاده شده است و تولید گردو در بیش از 5 هزار هکتار، آن هم گردوی مرغوب و منحصر به فرد در کشور، نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد؛ اما طی سال‌های گذشته آفاتی از جمله کرم خراط و سرمای بهاره و پاییزه بر درختان گردوی شهرستان اثر نامطلوبی گذاشته به طوری که سبب شده از نظر کمی و کیفی تا حدودی برای این محصول مشکلاتی به وجود بیاید.

بسیاری از مردم این شهرستان به طور مستقیم و یا غیرمستقیم اقتصاد و معیشتشان به وابسته تولید گردو است، به همین دلیل مسئولان و پژوهشگران به فکر راه چاره‌ای برای مقاوم‌سازی درختان گردو در برابر آفات و به ویژه سرما افتاده‌اند؛ به این منظور گفت‌و‌گویی با پژوهشگر بسیجی تویسرکانی به منظور اطلاع از اقداماتش با بهره‌مندی از علم روز برای مقاوم‌سازی درختان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

«سید صابر نقیبی» کارآفرین بسیجی، کارشناس ارشد باغبانی ـ فیزیولوژی واصلاح درختان میوه، از ابتدا رشته تحصیلی دانشگاهی خود را با توجه به نوع شرایط آب و هوایی و جغرافیایی منطقه برگزید تا با فار‌ التحصیل شدن کاری برای شهر خود انجام دهد.

نقیبی در خصوص چگونگی فعالیتش در این عرصه، اظهار کرد: استفندماه سال 96 با دریافت تسهیلاتی از بسیج سازندگی سپاه تویسرکان، دست به ساخت گلخانه یا همان نهالستان گردو زدم.

وی با بیان اینکه دو سال پیش حدود دو هزار بذر در قسمت خزانه کشت کردم، گفت: اسفند ماه سال گذشته نهال‌ها را به داخل گلخانه انتقال دادم و پیوندهایی را در بهمن ماه گرفته و در یخچال نگهداری می‌کردم تا در اردیبهشت ماه سال جاری آن‌ها را پیوند بزنم.

این کارآفرین بسیجی بیان کرد: در این زمینه بیش از 90 درصد پیوندها گیرایی داشت که درصد قابل توجهی است، و در اسفند ماه سال جاری هم آماده عرضه به کشاورزان است.

وی افزود: پیوندک‌ها در بهمن‌ماه سال گذشته از درختان مادری رقم چندلر گرفته شده است و از خصوصیاتی همچون عملکرد بالا، باردهی جانبی، کیفیت مغز بالا و مقاوم به سرمای دیررس بهاره برخوردار است.

نقیبی تصریح کرد: زمین این گلخانه به مساحت 300 متر توسط مادرم در اختیار من قرار داده شد و به طور قطع می‌توانیم آن را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در این بخش دو نفر مشغول به کار هستند، ادامه داد: بی تردید اگر مسئولان امر پای کار بیایند و از این گونه طرح‌ها حمایت کنند، می‌توان گلخانه را توسعه داد و با توسعه آن برای حداقل 10 نفر دیگر در کمتر از یک سال شغل ایجاد کرد.

 
 

یزد 

تحقق اقتصاد مقاومتی با شروع از دو درخت «بِه»/ اشتغالزایی برای 10 نفر با راه‌اندازی کارگاه تولید «چای بِه» در یزد

به گزارش یزدرسا، وحید قافی از جوانان بسیجی یزدی و از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد است که توانسته با سرمایه‌گذاری اولیه 100هزار تومان اقدام به راه‌اندازی کارگاه تولیدی «چای بِه» و اشتغالزایی برای ده نفر کند.

وی در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا، گفت: دو سال پیش از دو درخت بِه که در باغ خانه داشتیم شروع به تهیه چای بِه کردم و اعضای خانواده و فامیل که از آن استفاده کردند از کیفیت آن بسیار راضی بودند و همین موضوع باعث شد تا این کار را ادامه دهم.

قافس ادامه داد: بعد از آنکه از کیفیت چای تهیه شده مطمئن شدم، بِه را از بازار خریداری می‌کردم و  از طریق یکی از کسانی که دستگاه خشک‌کن در اختیار داشت، چای را تهیه میکردم و سپس با خریداری ظروف، در خانه آنها را بسته‌بندی کرده و به افراد فامیل و آشنایانی که مایل بودند و سفارش می‌دادند می‌فروختم.‌

این کارآفرین یزدی اذعان کرد: با سودی که در این مدت از فروش چای بِه، به دست آمد کم‌کم کار را گسترش دادم و وام 6 میلیونی ازدواجم را برای خرید یک دستگاه برای تهیه چای استفاده کردم و یک اتاق را برای این کار را در نظر گرفتم.

 

 

وی با بیان اینکه بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج ثارالله یزد نقش بسزایی در این زمینه داشت، گفت: بعد از مدتی با کمک وام دریافتی از بسیج سازندگی اقدام به راه اندازی واحد تولیدی «چای بِه» کردم و اکنون 10 نفر به طور مستقیم و 50 نفر به طور غیر مستقیم  در این واحد تولیدی اشتغال دارند.

این فعال اقتصاد مقاومتی گفت: ظرفیت تولیدی این واحد تولیدی چهار تن است  که اکنون حداکثر تا دو تن در ماه تولید چای به داریم و با کمک مسئولان بسیج سازندگی در فکر توسعه و به کارگیری افراد بیشتر در این کارگاه و افزایش میزان تولید هستم.

قافی با بیان اینکه این واحد تولیدی در محمدآباد یزد 15 کیلومتری جاده یزد –کرمان قرار دارد، تولیدات ما به شهرهایی چون تهران، شیراز و ... ارسال می‌شود و همچنین این محصول از طریق مشتریانی که مستقیم خریداری می‌کند به کشورهایی چون دبی، عربستان، امریکا و فرانسه ارسال می‌شود.

 

 

وی با بیان اینکه چای به دارای خواص زیادی است و خاصیت ضد سرطانی، ضدافسردگی، آرامش بخش، تقویت حافظه، قلب،و ...، رفع کم خونی و سردرددهای مزمن از خواص آن به شمار می‌آید، ادامه داد: این چای تولیدی بسیار باکیفیت است و اقدام ما به بسته‌بندی محصول موجب افزایش رضایت و تعداد مشتریان شد.

این کارآفرین یزدی با اشاره به هزینه‌هایی بالایی که کار تولیدی به دنبال دارد، تصریح کرد: مسئولان باید شرایط تولیدکنندگان را درک کنند و تسهیلات بانکی بالا و بلند مدت در اختیار آنها قرار دهند و همچنین شرایط دریافت وام را تسهیل کنند.

 

کهگیلویه و بویراحمد

بانوانی که پیشتاز عرصه کارآفرینی هستند/رونق چرخه تولید و اشتغال با راه اندازی کارگاه و آموزشگاه صنایع دستی در یاسوج+تصاویر

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس؛ یکی از مشکلاتی که امروزه در کشور ایران وجود دارد موضوع بیکاری قشر تحصیل کرده دانشگاهی است، این قشر با امید فراوان و با تلاش  دوره های مختلف تحصیلی را به امید پیدا کردن شغلی در آینده پشت سر می گذارند بر همین اساس سیاست مسوولان و دولت مردان باید توجه به ایجاد شغل برای قشر جوان استوار باشددر همین رابطه یکی از راه های تولید شغل اهمیت به مقوله کارآفرینی و حمایت از این قشر است.

برای رشد و توسعه کشور در بخش اقتصاد اهمیت به مقوله کارآفرینی ضرورت فراوانی دارد، که افراد و اشخاص با فکر خود و با خلق ایده و پیاده سازی در مرحله عمل اقدام به تولید کسب و کار در حرفه های مختلف می کنند.

کارآفرینان با ایجاد شغل به چرخه تولید رونق داده و می توانند اثرات زیادی را بر اقتصاد کشور داشته باشند در همین راستا با یکی از کارآفرینان نمونه استانی به نام مرضیه نادری گفت و گویی صورت گرفت که شرح آن در زیر آمده است:

این کارآفرین برتر استانی گفت: بنده اهل روستای تنگاری از توابع دشت روم بوده، که به مدت 13 سال کار تولیدی و 8 سال خیاطی داشتم که باتوجه به تجربه های کسب کرده، تعاونی تولیدی-آموزشی را افتتحاح کردم.

مرضیه نادری بیان کرد: برای 75 نفر بیمه روستایی پرداخت می کنم و 9 نفر را که جزو تعاونی بنده محسوب می شود برای آنها بیمه تامین اجتماعی واریز می کنم و کسانی مانند خانواده های بد سرپرست را از طریق آموزش فنی و حرفه ای و  هزینه ای اندک بابت پرتال فنی و حرفه ای و ثبت نام از آنها دریافت کرده، و کسانی که این هزینه ها را ندارند خودم پرداخت می کنم.

 

 

وی اشاره کرد: در روستاهای شهر چیتاب و صالحون و دشت روم با کمیته امداد برای آموزش قرارداد بسته و در بخش لوداب به صورت مستقل از طرف بسیج سازندگی رفتم  و تمام هزینه ها اعم از ایاب و ذهاب و وسایل بافت نظیر دار و نخ را در اختیار آنها قرار می دهم و محصولات تولیدی را به نمایندگی از آنها در نمایشگاه ها به فروش می رسانم و بعد از این مرحله با آنها کامل تسویه می کنم و در صورت عدم فروش محصولات باز با هزینه خودم با آنها تسویه می کنم.

نادری افزود: 3 سال است که شرکت تعاونی- تولیدی 7477 ایل احساس بویر احمد را تاسیس کردم از طرفی در سال 96 آموزشگاه فنی و حرفه ای را تاسیس کرده که به عنوان موسس و مدیر عامل این شرکت در حال فعالیت هستم.

 

 

وی در خصوص افتخارات خود گفت: در سال 96 در تهران به عنوان کارآفرین برتر کشوری شناخته شدم و در سال جاری در استان کهگیلویه و بویر احمد در جشنواره نره گاه در بین غرفه ها، به عنوان غرفه برتر انتخاب شدم ودر تاریخ 6 تا 11 آذر در بندرعباس نمایشگاهی برگزار می شود و اولین خانمی از استان کهگیلویه و بویر احمد هستم که به عنوان کارآفرین برتر قصد شرکت در این نمایشگاه را دارم.

 

 

وی در پایان گفت: زنان خانه دار می توانند در کنار انجام امور خانه  اقدام به کسب مهارت و کارآفرینی بپردازند و در توسعه و پیشرفت استان نقش ایفا کنند.

 

سیستان و بلوچستان

تجلی اقتصاد مقاومتی با پرورش گاو شیری/ اشتغالزایی 10 نفره دستاورد پشتکار کارآفرینان بسیجی

 
به گزارش  عصرهامون، پرورش دام و طیور از گذشته های دور در ایران رایج بوده و خانواده های روستایی و عشایری، با نگهداری تعدادی مرغ و خروس، گاو گوسفند و شترمرغ آن ها را پرورش داده و با استفاده از گوشت، پوست و پر آنها، بخشی از نیازهای خانواده را تامین کرده و مقدار اضافه بر مصرف خود را به شهرها برده و می فروختند و در یک نمونه خیلی کوچک، ضمن تامین بخشی از نیازهای خود، به چرخه اقتصادی کشور نیز کمک می کردند، همان روشی که امروز نام اقتصاد مقاومتی بر آن گذاشته شد و تلاش های فراوانی برای به نتیجه رساندن آن در حال انجام است.
 
در این میان اما وقتی صحبت از کارآفرینی افراد موفق می شود عده ای تصور می کنند که شروع آن نیازمند سرمایه ای زیاد است ولی هستند افرادی که در راستای اقتصاد مقاومتی تسهیلاتی از بسیج سازندگی گرفته و کار خود را شروع می کنند.  
در همین زمینه گفت وگویی با دو تن از فعالین عرصه اقتصاد مقاومتی در استان پهناور سیستان وبلوچستان داشتیم که با استفاده از تسهیلات بسیج سازندگی علاوه بر اینکه منبع درآمدی برای خود و خانواده اش ایجاد کرده اند، توانستند برای چند نفر دیگر هم زمینه اشتغالزایی را فراهم کنند.
 
اشتغالزایی در منطقه صفرمرزی
فقیرمحمد گمشادزهی کارآفرین موفق در عرصه پرورش دام سنگین در منطقه میرجاوه روستای ریگ ملک در این باره به خبرنگار  عصرهامون گفت: از ابتدا به پرورش دام علاقمند بودم اما سرمایه ای برای شروع کار نداشتم که با اطلاع از پرداخت وام اشتغالزایی توسط بسیج سازندگی و حمایت های آنان توانستم در این عرصه حضور پیدا کنم و با استفاده از تسهیلات اشتغالزایی بسیج سازندگی به پرورش دام سنگین روی آوردم.
وی با بیان اینکه پرورش دام سنگین به ویژه گاو سود بسیار زیادی دارد، افزود: علاوه بر گوشت، شیر گاو هم منبع درآمد بسیار خوبی است که در این زمینه با وجود 5 گاو علاوه بر اینکه معیشت خود و خانواده ام را تامین می کنم توانسته ام برای دو نفر دیگر درآمدی زایی را به وجود بیاورم تا آنها هم از این طریق کسب درآمد کنند.

 
 
به گفته این کارآفرین موفق، گاوداری شغلی لذت بخش و سود آور است که تماما برکت دارد.
گمشادزهی خاطرنشان کرد: ایجاد این مشاغل در روستا‌ها می‌تواند به اشتغالزایی جوانان و کارآفرینی در روستاها کمک شایانی کند و همچنین توسعه این کار‌ها در روستا‌های سراسر کشور می‌تواند در اقتصاد کشور نیز موثر واقع شود.
 
اشتغالزایی و تولید محصولات بومی در سال حمایت از کالای ایرانی
پرویز پودینه بحری دیگر کارآفرین موفق طرح خودکفایی و اشتغال زایی در گفت وگو با خبرنگار  عصرهامون با بیان اینکه در حال حاضر پرورش دهنده ۲۰ گاو و گوساله گوشتی در شهرستان نیمروز هستم، گفت: با تلاش و پشتکار، توکل برخدا توانستم در این راه گام بردارم، شروع کارم با سه گاو بود اما با توسعه کارم در گاوداری و افزایش تعداد گاوها توانستم زمینه اشتغالزایی را برای پنج نفر دیگر فراهم کنم که سه نیروی کار فرزندانم هستند و دو نفر دیگر از جوان جویای کار بومی نیمروز می باشند.

 
 
 
این کارآفرین هم اکنون کار پرورش گاو شیری را در دو نوبت صبح و عصر انجام می دهد و در همین راستا علاوه بر فروش شیرهای گاوها اقدام به تولید پنیر، روغن و کشک کرده و کسب درآمد می کند که این فعالیت باعث شده در روز ۵۰ کیلو شیر تولید شود.
گفتنی است که این کارآفرین موفق در سال حمایت از کالای ایرانی علاوه بر ایجاد اشتغالزایی و تولید محصولات بومی سالانه ۲۱ میلیون تومان از فروش فرآورده های لبنی و گوشت کسب درآمد کند.
 
 

مرکزی

رکوردشکنی فعال اقتصاد مقاومتی خمین در تولید زعفران/ برداشت ۱۵ کیلوگرم طلای سرخ از هر هکتار

به گزارش دیار آفتاب؛کشاورزی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین یا به عبارتی مهم‌ترین بخش تأثیرگذار بر اقتصاد هر کشوری مطرح است، با توجه به اینکه با پیشرفت تکنولوژی و درنتیجه آن پیشرفت کشاورزی صنایع بالادستی و پایین‌دستی بسیاری به کشاورزی وابسته شده است، با حرکت روبه‌جلوی کشاورزی در کشور می‌توان امیدوار بود که صنایع متعدد وابسته نیز فعال‌تر شده و مشکلاتی چون اشتغال در جامعه برطرف شود.

همچنین بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری نیز کشاورزی یکی از اساسی‌ترین محورهای توسعه در کشور است و مسئله حاشیه‌ای نیست و نیازمند توجه ویژه مسئولین در حوزه‌های سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری است.

از طرفی می‌توان زیر بنایی‌ترین موضوع در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور را توجه به بحث کشاورزی به‌عنوان بخش تأثیرگذار بر سایر بخش‌ها دانست که مطمئناً حضور در چنین عرصه‌هایی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و از طرفی تفکر جهادی است تا بتواند در اقتضائات زمانی فعالیت‌های مختلف را انجام دهد.

بر همین اساس مقام معظم رهبری بارها و بارها بر تفکر و فرهنگ جهادی در جمع‌های مختلف تأکید داشته‌اند و سال ۸۲ نیز در جمع جهادگران و کشاورزان فرمودند: «آنچه انقلاب اسلامی به مردم ما داد، فرهنگ جهادی بود. فرهنگ جهادی در همه صحنه‌ها و عرصه‌ها به کار می‌آید و درزمینهٔ کارهای زیربنایی کشاورزی و دامداری و امثال این‌ها هم از اول انقلاب، روح و فرهنگ جهادی وارد میدان شد.»

روح و فرهنگ جهادی‌ای که برآمده از تفکر بسیجی است و هر کس می‌تواند با تکیه‌بر این تفکر در حوزه‌های عملی ورود موفق و پرثمری را داشته باشد.

یکی از محصولاتی که چند سالی است کاشت و زراعت آن در برخی نقاط کشور باب شده، زعفران است. محصولی که می‌تواند در صورت جواب دهی به آب‌وهوا و خاک یک منطقه، شرایط اقتصادی کشاورز و آن منطقه را نیز دگرگون سازد.

محصولی که در ایران بر اساس اعلام مسئولین جهاد کشاورزی بیش از ۹۰ درصد کل تولید جهان، تولید می‌شود و بسیاری از کشورهای دنیا در تلاش‌اند با توجه به اهمیت و سودآوری این محصول کشاورزی به هر طریقی بازار آن را از دست ایران خارج کنند.

همچنین در برنامه ششم توسعه، پیش‌بینی افزایش تولید و سطح زیر کشت زعفران دیده‌شده است. به‌طوری‌که در سال ۹۶ معادل ۱۶ تن افزایش تولید مدنظر است. در سال ۹۷، ۱۷ تن، سال ۹۸، ۲۳ تن و سال ۹۹، ۳۰ تن افزایش تولید در برنامه دیده‌شده است.

این‌که زراعت زعفران و توجه به آن با مشکلات بسیاری روبه‌روست و نیازمند نشان سازی و ایجاد کارخانه‌های تبدیلی است بحث جدایی است اما توجه برخی از کشاورزان و برخی مناطق کشور به این محصول جای امیدواری دارد.

حضور برخی از بسیجیان در این زمینه‌ها کمک شایانی به این حوزه کرده است و کاظمی یکی از همین بسیجیانی است که با تکیه‌بر تفکر بسیجی و فرهنگ جهادی به کاشت زعفران پرداخته و با بیشترین تولید حجمی زعفران در هکتار نسبت به متوسط کشوری، در منطقه خمین فعالیت دارد.

کارایی فرهنگ جهادی در عرصه‌های مختلف؛

برداشت ۱۵ کیلو زعفران در هکتار نتیجه تلاش کشاورز خمینی

کاظمی کشاورز و فعال در حوزه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با دیار آفتاب؛ ضمن بیان اینکه ۹ سال در این زمینه فعال است گفت: در بازه زمانی برداشت ۲۰ تا ۲۵ نفربر زمین زعفران کاری شده مشغول کار می‌شوند.

 

 

کاظمی بابیان اینکه میانگین تولید حجمی زعفران در هکتار در کشور ۵ الی ۸ کیلو است عنوان کرد: بیشترین تولید حجمی زعفران در هکتار را در منطقه خمین دارم که این میزان ۱۵ کیلو زعفران در هر هکتار است.

رکوردشکنی در تولید زعفران

وی با تأکید بر اینکه رکوردشکنی در تولید زعفران باعث تشویق دیگر افراد منطقه به این کشت‌شده است بیان کرد: در حال حاضر در شهرستان خمین حداقل ۷۰ الی ۱۰۰ هکتار زیر کشت زعفران است.

این کشاورز فعال در حوزه اقتصاد مقاومتی سرمایه‌گذاری اولیه موردنیاز برای این کار را علاوه بر زمین کشت، حدود ۳۰ میلیون تومان در هر هکتار دانست و اضافه کرد: این کار ازلحاظ درآمدی به‌شدت به‌صرفه است و برای کسانی که بخواهند به‌عنوان یک فعالیت اقتصادی و کارآفرینی فعالیتی را آغاز کنند بسیار موقعیت خوبی است و بازدهی بالایی دارد.

 

 

وی افزود: منطقه خمین به دلیل کوهپایه‌ای بودن برای کشت زعفران در مهرماه و کشت گل محمدی در فصل بهار بسیار عالی است.

خودکفایی منطقه خمین در حوزه تولید بذر

کاظمی ضمن اشاره به خودکفایی منطقه خمین در حوزه تولید بذر گفت: متأسفانه بازار فروش مشخصی نداریم و اینجاست که نقش دلال‌ها جدی می‌شود. فعلاً دنبال نشان تجاری هستیم تا بتوانیم این فضا را مدیریت کنیم.

وعده‌های مسئولین فقط در حد شعار باقی‌مانده است

وی ضمن تأکید بر اینکه یکم و دوم آذرماه جشنواره استانی زعفران در خمین اجرا می‌شود ادامه داد: متأسفانه مسئولان دولتی کمکی نمی‌کنند و وعده‌هایشان فقط در حد شعار باقی می‌ماند و همین باعث می‌شود تا واسطه و دلال نقش جدی و تعیین‌کننده‌ای را بازی کنند.

این تولیدکننده در مورد ضعف حمایت مسئولین خاطرنشان کرد: سال گذشته به مدت شش ماه  دنبال نشان تجاری بودم که با سنگ‌های متعددی روبه‌رو شدم به‌عنوان‌مثال بسته‌بندی‌ای که می‌تواند در یک سالن بیست‌متری اتفاق بیفتد را برای آن سالن دویست متری می‌خواهند.

 

 

 
 
 
 
 

زنجان

فراهم شدن زمینه اشتغال 14 نفر توسط کارآفرین بسیجی زنجانی/ بسیجی یعنی تا آخر ایستاده ایم

به گزارش موج رسا; سکینه سلمانی متولد 1355 ،42 سال و نزدیک به 20 سال است که در پایگاه نرجس مسجد فاطمه الزهرا در منطقه بی سیم فعالیت می کند.

وی از دوران جوانی وارد عرصه فعالیت های بسیج شده است و از سال 90 مسئولیت این پایگاه را برعهده گرفته است.

این نخبه قرآنی از سال 77 تا سال 90 در شورای پایگاه مسجد عضو بوده است و تلاش کرده است تا در کنار زندگی خود،از فعالیت های قرآنی غافل نشود.

هفته بسیج فرصتی است تا با این بانوی کارآفرین و نخبه قرآنی استان به گفت و گو بنشینیم.

این بانوی زنجانی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، با اشاره به فعالیت های خود در قالب حلقه های صالحین،اظهار داشت: به دلیل آسیب پذیر بودن این منطقه،تلاش شد تا نونهالان برای تربیت قرآنی و اسلام در مهد قرآنی فعالیت کنند.

وی گفت: با همکاری نهادهای مرتبط مهدقرآنی پایگاه از سال 92 فعالیت خود را آغاز کرد و امروز از استقبال مطلوبی برخوردار است.

این بانوی کارآفرین از ساماندهی بسیجیان در قالب حلقه های صالحین خبرداد و گفت:از طریق پایگاه ثبت نام خوبی انجام شد و دو سال پس از فعالیت،به دلیل محدودیت جا و مکان، مکان دیگری اجاره شد.

سلمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 14 نفر از افراد بسیجی در قالب این مهد قرآنی مشغول فعالیت هستند و زمینه اشتغال آنان فراهم شده است.

وی با اشاره به دیگر فعالیت های این مهد قرآنی، بیان داشت: طرف صبح از این مکان به عنوان پیش دبستانی و مهد قرآنی استفاده می شود و در بعد از ظهر کلاس های آموزشی حفظ،روخوانی و تجوید برای همه گروه ها برگزار می شود.

این فعال قرآنی با اشاره به برگزاری کلاس های چرتکه و زبان انگلیسی به صورت ترمی در این مکان، ادامه داد: کارنامه معتبری برای شرکت کنندگان صادر می شود.

وی برگزاری کارگاه ها و حلقه های صالحین را موجب بصیرت افزایی برای اقشار مختلف مردم عنوان کرد و افزود: تربیت سیاسی و اقتصادی مورد توجه در برگزاری این حلقه ها محسوب می شود.

سلمانی با اشاره به تشکیل شورای انجمن پایگاه برای دعوت از اولیا دعوت و استفاده از نیروی فکری افراد محله برای شناسایی آسیب ها خبرداد و گفت: حضور این افراد این انجمن موجب همفکری و حل مشکلات می شود.

وی با اشاره به دغدغه های خود در حوزه کار قرآن، می گوید : همانگونه که در قرآن کریم بیان شده است، انسان در سختی ها آفریده شده است و به همین دلیل هر فعالیتی سختی کار خود را دارد اما ما با روحیه بسیجی اجاره نمی دهیم مشکلات بیشتر شود.

این نخبه قرآنی دارای سه فرزند شامل دو دختر و یک پسر  است که فرزندانش نیز حافظ قرآن هستند.

وی از همکاری همسرش برای فعالیت های قرآنی می گوید و معتقد است، همسرم حتی خودروی شخصی خود را در اختیار من برای فعالیت ها قرار می دهد.//ن

 

اصفهان

مزرعه‌ای با انواع محصولات کشاورزی در دل مناطق خشک شرق اصفهان/ تلاش کارآفرین بسیجی برای حفظ مزرعه ای نمونه در کشور

به گزارش صاحب نیوز؛ با کمبود منابع آبی و تشدید بحران آب در اصفهان کشاورزی و سرسبزی جای خود را به زمین‌های خشک داد و رفته رفته زمین های کشاورزی به دشت‌های کویری تبدیل شد.

بخش کوهپایه نیز در سال‌های اخیر در مواجهه با خشکسالی عمده باغات خود را از دست داده و بسیاری از قنات‌های آن خشک شده است احمد لطفی رئیس شورای بخش کوهپایه، می‌گوید: خسارت وارد شده به مردم بخش کوهپایه در دو سال اخیر خشکسالی معادل بیست سال نکشت بخش‌های دیگر است درختان با قدمت ۵۰ ساله خشک شده‌اند و کشاورزان به نان و شب محتاج شده‌اند اکثر کشاورزان مجبور به تغییر شغل شده‌اند.

در این میان کمتر کشاورزانی هستند که دست تسلیم را در مقابل عوامل طبیعی و مصنوعی بالا نبردند و با تلاش و همت نه تنها در خشکسالی کشاورزی خود را رونق دادند بلکه با کارآفرینی نمونه شدند؛ مزرعه حسن آباد لاوونی از توابع روستای زفره در بخش کوهپایه خطه‌ای است متفاوت که در آن کمر خشکسالی و سختی به خاک مالیده شده و خواستن توانستن در را معنی شده است.

*مزرعه‌ای با انواع محصولات

در این مزرعه کشت زعفران، کشت درختان ( بادام، انار، پسته، گلابی، سیب )، کشت گیاهان داروئی، پرورش شترمرغ، پرورش گوسفند، تولید قارچ دکمه ای، تولید محصولات، پرورش ماهی و… پویایی خاص این مزرعه را به رخ می‌کشد.

سید حسن قوامی مرد ۶۰ ساله‌ای که قلب تپنده این مزرعه است می‌گوید: در همین مزرعه بزرگ شدم و به کار بنایی و نجاری مشغول بودم و کشاورزی و دامداری را از کم شروع کردم.

او خیلی زود با اشاره به تولید گوجه در گلخانه‌اش تا شتر مرغ و سالن تولید قارچ و تولید دام که شاید باور این همه تلاش و پویایی سخت به نظر می‌رسید، گفت: ۱۴ هکتار باغ را احیا کردم و برای اولین بار حدود 34 سال پیش کشت زعفران که در منطقه وجود نداشت را کاشتم.

*چراغ پر نور تولید در مزرعه‌ای که برق ندارد

قوامی با اشاره به خشکسالی‌های شدید در چند سال اخیر، عنوان کرد: با توجه به این شرایط به کشت گلخانه‌ای روی اوردم و از 300 راس دامی که داشتم بسیاری را برای هزینه‌های ناشی از خشکسالی فروختم.

این کار آفرین در ادامه بیان کرد: حدود 250 کارگر در طول سال مشغول کار در این مزرعه هستند و کارگران ثابت مزرعه در واقع فرزندانم هستند .

سید حسن قوامی که در مزرعه‌اش تولیدات مختلف باغی و دامی وجود دارد از مشکلاتش چنین، می‌گوید: عمده مشکل در زمستان سوخت است که به مقداری کافی در اختیارمان قرار نمی گیرد؛ سوختی که به ما می‌دهند نصف مصرف گلخانه‌هم نیست و ما مجبوریم برای گرم کردن گلخانه از سوزاندن چوب استفاده کنیم که گاز منوکسید به گل‌های محصولات اسیب می‌رساند.

از نکات جالب این مزرعه که قوامی با فرزندانش در ان زندگی می‌کنند نداشتن برق و گاز است که مشکلاتی زیادی را در مقابل این کارآفرین بسیجی ایجاد کرده است او با اشاره به این مشکل، افزود: حتی جاده ما را هم سیلاب خراب کرده و به سختی به زفره رفت و امد می کنیم و دهیاری قول پی گیری داده که هنوز اقدامی نشده است.

حسن قوامی با ابراز ناراحتی از قول‌های انجام نشده مسوولان، می‌گوید: این مزرعه که در گذشته یک مزرعه نمونه بوده اکنون 14 هکتار باغی که با هزار رنج و زحمت احداث شده درختان ان در حال نابودی است و هنگامی که از کارشناسان جهاد کشاورزی تقاضا می‌شود برای شناسایی افت آن به این مزرعه بیایند به این در خواست رسیدگی نکردند.

*نبود سوخت کافی تولید در مزرعه را سخت کرده است

ابوالقاسم قوامی فرزندی که در کنار پدر در این مزرعه تلاش می‌کند در گفت‌وگو با صاحب‌نیوز، می‌گوید: ما به پشتوانه مسوولان 70 میلیون هزینه ساخت قنات کردیم و به امید مساعدت کار کردیم و چک های 6 یا5 ماهه دادیم اما وقتی که پی گیر شدیم گفتند به این قنات کمکی تعلق نمی گیرد و حتی یکی از مسوولان گفت که اگر بودجه نداشتید خوب انجام نمی دادید.

او با اشاره به مشکلات پیش‌رویشان، می‌گوید: سود وام‌ بانک، عدم دسترسی به سوخت کافی، عدم حمایت کافی مسوولان از جمله مشکلات ما در تولید است؛ ما اکنون شب‌ها برای صرفه جویی در سوخت سه خانواده در یک اتاق جمع می‌شویم تا یک بخاری روشن باشد‌.به نظر می‌رسد قوامی‌ها که در تلاش اند تولید کشور را تکان دهند باید از سوی مسوولان بیشتر و بهتر دیده شوند تا به راحتی این همت و تلاش بازده بیشتری در کشور را داشته باشد.

 

آذربایجان غربی

ظرفیت کارآفرینی برای ۲۰ نفر با تولید آب مویز خانگی

به گزارش اروم‌نیوز، خلیل مولانی یکی از کار آفرینان اهل سردشت است که امروز به واسطه تولید آب مویز موجب اشتغال‌زایی برای ۵ نفر شده است.


این کارآفرین، در گفت و گو با خبرنگار اروم‌نیوز، می گوید: اهل شهرستان سردشت هستم. ۴۸ سال دارم و ۳ سال است آغاز به این کار کرده ایم. در ابتدا از اهل خانه شروع به کار شده و امروز علاوه بر خود و همسرم ۳ نفر دیگر نیز در این زمینه مشغول هستند.


وی، ادامه می دهد: در حال حاضر مشغول به تولید آب مویز هستیم و روزی موفق به تولید و بسته بندی ۱۰۰ لیتر آب مویز می شویم. تولید مویز نیز در فصل خود در حد توان صورت می گیرد.


وی، ابراز می کند: تاکنون موفق به داشتن صادرات در بحث آب مویز نشده ایم ولی در بحث داخلی تا حد امکان تامین نیاز می کنیم.


مولانی، ادامه‌می دهد: دولت و مسئولان در صورتی که حمایت های خود‌ را داشته و تسهیلات کم بهره در اختیار کارآفرینان قرار دهند می توانیم تولید خود را افزایش دهیم.


وی، تصریح می کند: در صورت پیشبرد کار می توانیم تولید را از خانگی به کارگاهی تبدیل کرده و تا سقف ۲۰ نفر نیز کارآفرینی داشته باشیم و علاوه بر بازارهای بیجار، تهران و کرمان شهرهای بیشتری را تامین کرده و حتی به مرحله صادرات نیز برسیم.


این کارآفرین، در خصوص خواص آب مویز، ابراز می کند: این محصول خون ساز بوده و علاوه بر تصفیه سیستم داخلی بدن از پیری زودرس جلوگیری می کند.

 

خراسان رضوی

تولید 10 تن سرکه از سیب‌های بلااستفاده

به گزارش صبح توس؛ محسن مرگانی که اکنون با 56 سال سن و پس از بازنشستگی در آموزش پرورش مشغول تولید سرکه سیب در روستای کبکان درگز است، از جمله افرادی است که نه تنها چرخ اقتصاد مقاومتی را به حرکت درآورده، بلکه امسال به کارآفرین برتر شهرستان نیز تبدیل شده است.

 

 

مرگانی در گفتگو با خبرنگار ما از نحوه آغاز فعالیت خود اینچنین گفت: هر ساله حجم زیادی از محصولات باغی همچون سیب به دلیل افتادن از درخت و آسیب دیدن، از بین رفته و صاحبان باغ عملا هیچ استفاده از آن نمی کنند، در حالی که به راحتی و با استفاده از صنایع تبدیلی می شود از این ظرفیت بسیار بالا استفاده بهینه کرد.

تولید کننده درگزی عنوان کرد: فعالیت من در سال اول فقط با 50 کیلو سیب زیردرختی آغاز شد که خوشبختانه با توجه به علاقه و پشتکاری که نسبت به این کار داشتم، موفقیت خوبی کسب کردم.

 

 

مرگانی گفت: توسعه کار و پیشرفت کارگاه تولید سرکه سیب مستلزم لوازم و امکانات بیشتری بود که با همکاری بسیج سازندگی شهرستان موفق به دریافت تسهیلات شدم؛ گام اول من پس از اقدام برای دریافت تسهیلات، استفاده از یک تن سیب برای تولید سرکه بود.

 وی تبیین کرد: در سال بعد و پس از دریافت تسهیلات بانکی، محصول سرکه سیب از یک تن به چهارتن ارتقاء یافت و اکنون پس از گذشت 6 سال از آغاز فعالیت توانسته ام در بالاترین سطح به تولید سه نوع سرکه سیب بپردازم.

 

 

این تولید کننده درگزی به بیان علل موفقیت خود پرداخت و گفت: کیفیت خوب مواد اولیه، ارگانیک بودن، رعایت نکات بهداشتی و موازین شرعی موفقیت مرا چشمگیر تر کرد، تا جایی که در تابستان سال جاری ده تن سیب خام را جهت فرآوری و تولید سرکه مورد استفاده قرار دادم.

مرگانی در ادامه با اشاره ای به مشکلات حوزه کاری تولید سرکه تبیین کرد: متاسفانه کارگاه های کوچک و نوپایی که حمایت چندانی از سوی مسئولین نمی شوند در بحث بازار فروش دچار مشکل هستند و توانایی رقابت با شرکت های بزرگ را ندارند.

 

 

وی تاکید کرد: دست های زیاد تولید مواد غیر خالص همچون سرکه های صنعتی که شامل اسید سیتریک بوده و با قیمت پایینی در بازار عرضه می شود، رقابت را برای ما سخت تر کرده است.

تولید کننده درگزی خاطر نشان کرد: اگر نهادهای دولتی از این صنعت بسیار با ارزش حمایت کنند، منطقه میانکوه پتانسیل بسیار بالایی در بحث تولید سرکه سیب خانگی دارد چرا که آب و هوای بسیار خوب و کیفیت بالا و فراوانی سیب منطقه در استان و کشور زبانزد است.

 

 

مرگانی عنوان کرد: با راه اندازی کارگاه تولید سرکه سه نفر به صورت مستقیم و در روزهای عادی سال و در ایام اوج کار 8 نفر مشغول این حرفه هستند.

وی در پایان از مسئولین مربوطه خواستار رسیدگی بیشتر به مشاغل اینچنینی و فراهم کردن شرایط بهتر برای دریافت تسهیلات بانکی و حمایت در بحث فروش و بازاریابی شد.

 

تکیه بر منابع خدادادی زمینه اشتغال 30نفر را فراهم کرد

به گزارش  صبح توس؛ این جمله که خاک ایران زرخیز است و می‌توان از منابع آن به‌خوبی و در راستای اقتصاد مقاومتی بهره برد را بسیار شنیده‌ایم اما کمتر بوده‌اند افرادی که به این شعار جامه عمل پوشانده و با بهره‌گیری از این منابع غنی علاوه بر نفع شخصی زمینه‌ای را برای کارآفرینی و ایجاد شغل فراهم کنند.

محمدعلی طیبی یکی از جوانان بسیجی سبزوار است که با تکیه‌بر ذوق هنری خود و پشتکار فراوان این مهم را انجام داده و علاوه بر ایجاد شغل برای خود زمینه اشتغال 30 نفر دیگر از جوانان بسیجی را فراهم کند.

طیبی علاقه شخصی و ذوق هنری را راهی برای ورود به این حرفه عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: برای شناخت بهتر سنگ‌ها و آموزش گوهر تراشی به اصفهان رفتم و در یک دوره سه ماه شرکت کردم که این دوره برای بهتر شناختن سنگ‌های زینتی و قیمتی کمک فراوانی به من کرد.

نیاز به سرمایه کم برای شروع کار

وی ادامه می‌دهد ازآنجایی‌که ایجاد اکثر مشاغل نیاز به سرمایه فراوانی دارد اما این حرفه از سرمایه زیاد مستثنا بوده چراکه مواد اولیه این کار در طبیعت و به‌صورت رایگان در اختیار قرارگرفته و تنها نیاز به شناخت دقیق از سنگ‌ها قیمت و خواص آن‌ها دارد و همچنین در این حرفه با توجه به اینکه طبیعت ایران و سبزوار غنی از سنگ‌های تزیینی قابل تراش است که خداوند در اختیار ما قرارداده و ما می‌توانیم بدون آسیب رساندن به منابع طبیعی آن‌ها را از دشت و کوه‌ها جمع‌آوری کنیم.

بازار مناسب و تمایل جامعه به خرید سبب رونق این حرفه است

طیبی با اشاره به اینکه در حدود ۹۰درصد از جامعه از سنگ‌های تزئینی به اشکال مختلف در انگشتر و جواهرات مختلف استفاده می‌کنند که و این سنگ‌ها نیز نه تاریخ انقضا داشته و نه گذر زمان باعث کاهش قیمت آن‌ها می‌شود سبب شده تا افراد در برخی مواقع با نگاه سرمایه‌گذاری و جمع‌آوری کلکسیونی وارد بازار خریدوفروش سنگ‌های زینتی شده که خود سبب سود سرشاری است.

 

 

ورود بیش از 30نفر به حرفه گوهر تراشی

از آنجایی این حرفه به سبب عدم وابستگی به سرمایه اولیه زیاد و با آموزش‌های کوتاه‌مدت می‌توانند به‌سرعت سبب ورود افراد به بازار شود دوره‌هایی را باقیمت‌های مناسب راه‌اندازی کرده و مشغول به آموزش جوانان شدیم خوشبختانه ماحصل  این دوره‌ها ورود  بیش از 30 نفر از علاقه‌مندان به بازار کار بوده است.

 و ازآنجایی‌که در صورت دقت و توجه به سلایق مختلف تولیدات این حرفه هیچ‌گاه مبتلابه خرابی و از رده خارج شدن نخواهند شد و گاه با گذر زمان‌بر ارزش آن‌ها نیز افزوده می‌شود کاهش و از بین رفتن سرمایه در این شغل معنا پیدا نمی‌کند و افراد می‌توانند با ورود هوشمندانه به بازار منافع اقتصادی خوبی را برای خود ایجاد کنند.

حرکت به سمت اقتصاد غیرنفتی و جلوگیری از خام فروشی

متأسفانه یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که امروز کشور با آن روبرو است فروش منابع اولیه بدون فراوری باقیمت بسیار نازل به دیگر کشور است که سنگ‌ها و منابع طبیعی درصد بسیار بالایی از این صادرات را تشکیل می‌دهند. می‌توان با اکتشاف و تراش و فراوری این سنگ‌های قیمتی فروش آن در کشورهای خاورمیانه به‌عنوان مشتری‌های همیشگی این سنگ‌ها در کاهش وابستگی اقتصادی کشور به نفت گام برداشت.

 

راه‌اندازی 7 خط تولید با اشتغالزایی 150 نفر در سبزوار

 مجید نعمتی در گفت‌وگو با صبح توس با بیان اینکه رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشور نیازمند حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان است، اظهار کرد: بانک‌های عامل و دیگر نهادهای حمایتی می‌توانند با اختصاص تسهیلات کم کارمزد زمینه‌های رشد اشتغال‌زایی و ریشه‌کن شدن بیکاری را در شهرستان سبزوار فراهم کنند.

وی در خصوص چگونگی فعالیت اشتغال‌زایی خود در عرصه تولید عسل، افزود: در سال 1388 فعالیت خود را در عرصه تولیدات کشاورزی آغاز کرده‌ام که در نخستین سال فعالیت با تعداد و خرید سه عدد کندو زنبورعسل برداشت و تکثیر خوبی داشته‌ایم و تشویق به کار و فعالیت بیشتر شده‌ام.

کارآفرین و تولیدکننده برتر یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت و توسعه فعالیت خود را دریافت تسهیلات کم کارمزد از سوی بسیج سازندگی اعلام کرد و ادامه داد: همچنین در سال بعد با دریافت تسهیلات از بسیج سازندگی و حمایت دوستان به دنبال فعالیت بیشتر و افزایش تعداد کندوها بوده‌ام.

نعمتی بیان کرد: در سال‌های بعدی تعداد کندوها تا 500 و یک هزار عدد افزایش یافت که در این کار تعداد 5 الی 10 کارگر ثابت و 25 نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم مشغول به کار شدند.

وی با بیان اینکه در سال‌های 94 و 95 بسته‌بندی عسل و صادرات آن به چندین شهر و کشور را آغاز کردم، گفت: در همین راستا تولیدات کشاورزی، حدود هفت‌ خط تولید راه‌اندازی کرده‌ام که در این واحد تولیدی و کارخانه به‌طور متوسط ماهیانه 100 الی 150 کارگر مشغول به کار شدند که در حدود 50 کارگر ثابت و مابقی به‌صورت غیرمستقیم بوده‌اند.

کارآفرین و تولیدکننده برتر افزود: در سال 94 به‌عنوان زنبوردار نمونه شهرستان سبزوار و به‌عنوان تولیدکننده برتر و در سال 95 به‌عنوان تولیدکننده برتر شهرستان سبزوار و همچنین کارآفرین نمونه شهرستان سبزوار انتخاب‌شده‌ام که لوح و تندیس را از دست صنعتگران این شهرستان دریافت کرده‌ام.

نعمتی بیان کرد: بنده 12 پروانه تولید کشاورزی و 54 پروانه تولیدات مواد غذایی در سطح شهرستان سبزوار را دریافت کرده‌ام که تولیدات کشاورزی دیگر همانند گلخانه، پرورش ماهی و غیره را انجام می‌دهم و در آن به‌طور ثابت 10 کارگر ثابت و 50 کارگر غیرثابت مشغول به فعالیت هستند.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم که تمامی جوانان کشورمان با حمایت اقشار مختلف جامعه در سطح استانی و شهرستانی و اشخاص حقیقی و حقوقی بتوانند اشتغال‌زایی با درآمد خوبی داشته باشند.

 

کهگیلویه و بویراحمد

کارآفرینی و اشتغال زایی با پرورش شترمرغ و درآمد میلیونی/تنها با 15میلیون تومان صاحب شغلی پردرآمد شوید

 

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس  به نقل از آوای ماغر؛در راستای حمایت از کالای ایرانی و تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری، صبح امروز سراغ جوان بهمئی رفتیم که توانست با دریافت تسهیلات از بسیج سازندگی یک کارگاه تولیدی پرروش شترمرغ راه اندازی کند.

 این کارآفرین جوان با پرورش شترمرغ برای 3 نفر به صورت مستقیم شغل ایجادکرد.

زارعی در این زمینه به خبرنگار آوای ماغر گفت:سال گذشته با دریافت 15 میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی از بانک توانستم کار پرورش شترمرغ را در شهرک دامپروری شهرستان بهمئی در نزدیکی روستای دوپرنظری راه اندازی کنم.

 

 

وی افزود:با توجه به اینکه دغدغه اصلی بنده لبیک به فرمان مقام معظم رهبری و اجرای فرمان سیاست اقتصاد مقاومتی بود، تمام این مبلغ را در همین راستا هزینه کردم.

 

زارعی خاطرنشان کرد:در مجموع 70 قطعه جوجه یک ماهه شترمرغ از استان خراسان جنوبی خریداری کردم و با احتساب قیمت خرید تاکنون 25 میلیون تومان هزینه کردم.

 

 

این کارآفرین جوان با بیان اینکه شترمرغ ها را در یک واحد بزرگ که قبلا گاوداری بود، نگهداری می کنم، افزود:هزینه احداث جایگاه پرورش شترمرغ به مراتب بیشتر از تسهیلاتی بود که دریافت کردم، بنابراین از ظرفیت گاوداری های تعطیل با رعایت کلیه مسائل بهداشتی استفاده کردم تا مقرون به صرفه باشد.

 

زارعی با اشاره به اینکه گوشت شترمرغ از لحاظ کیفیت در صدر سایر گوشت های موجود در بین حیوانات و پرندگان قرار دارد، گفت: به تایید پزشکان متخصص گوشت شترمرغ برای بیماران قلبی - عروقی ، افراد دچار چربی خون بالا و کسانی که دچار چاقی هستند، غذای بسیار مناسبی بوده و مصرف آن به اقشار مختلف جامعه توصیه می شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورت همکاری مسئولان شهرستان و دریافت تسهیلات 300 میلیون تومانی می توانم یک واحد تولیدی بالای 300 قطعه به صورت صنعتی راه اندازی کنم.

این کار آفرین چالش پیش روی پرورش شترمرغ در شهرستان بهمئی و کهگیلویه و بویراحمد را نبود کشتارگاه صنعتی در استان و بازار فروش گوشت آن عنوان کرد.

زارعی با بیان اینکه هر شترمرغ از بنده در یک  دوره 6تا 8 ماهه به میانگین وزنی 40 کیلوگرم رسید و با توجه به قیمت خوب گوشت شترمرغ، در صورت فروش به موقع سود خوبی داریم.

وی تصریح کرد:به عنوان کسی که تازه وارد این عرصه شدم به تمامی کسانی که قصد سرمایه گذاری در صنعت پرورش شترمرغ را دارند، توصیه می کنم که این شغل سودآور است اما باید با برنامه ریزی منظم جوجه ریزی صورت گیرد تا در فروش محصول مشکل پیش نیاید.

 

 

این کار آفرین افزود:افرادی که قصد سرمایه گذاری در این عرصه را داشته باشند، آمادگی همکاری های لازم برای راه اندازی و اداره صحیح واحد های تولیدی را به این افراد داریم.

وی گفت:مشکل دیگری که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کنیم، گرانی نهاده ها غذایی است که انتظار داریم مسئولان برای حمایت از تولید در این زمینه نظارت بیشتر و چاره اندیشی های لازم را داشته باشند.

زارعی در پایان با اشاره به اینکه آماده دریافت سفارش گوشت تازه و ارگانیک شترمرغ از طرف همشهریان می باشد، از بسیج سازندگی شهرستان بهمئی که در اعطای تسهیلات برای راه اندازی این واحد تولیدی همکاری های لازم را داشتند، تقدیر و تشکر کرد.

 

لرستان

کارآفرین بروجردی با پرورش بلدرچین اقتصاد مقاومتی را معنا بخشید/پشتکار برای تولید از اتاق 30 متری تا کارگاه 400 متری

به گزارش سفیر افلاک، اقتصاد مقاومتی مفهومی برای برون‌رفت از مشکلات، رونق تولید و اشتغال مطرح می‌شود و در این سال‌ها بسیاری از جوانان باپشتکار و تلاش توانسته‌اند اقتصاد مقاومتی را در بخش‌های مختلف معنا کنند.

در روزگاری که نبود شغل دغدغه بسیاری از جوانان شده، جوانانی با تلاش و همت خودشان نخستین گام را برای اشتغال و تولید برداشته و در بخش‌های مختلف تولیدات خود را وارد بازار می‌کنند.

کم نیستند جوانانی که در شهرستان بروجرد با ورود به یکی از بخش‌های تولیدی در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش کرده‌اند، تولید و پرورش قارچ، دام، مرغ، بلدرچین، لبنیات و دیگر محصولاتی که هرکدام در نوع خود بی‌نظیر هستند.

در همین راستا و به مناسبت هفته بسیج با یکی از کارآفرینان نمونه بروجرد به گفت‌وگو پرداختیم؛ مهدی معظمی 35 ساله، کارآفرین موفق بروجردی درزمینهٔ پرورش بلدرچین اظهار داشت: به دلیل علاقه زیادی که به پرندگان داشتم از چهار سال قبل تصمیم گرفتم در روستای چهار بره بلدرچین پرورش دهم.

 

Image result for ‫پرورش بلدرچین‬‎

 

وی افزود: در همان ابتدا 70 قطعه بلدرچین را در حیاط منزل مسکونی خودم پرورش دادم و وقتی دیدم این کار بسیار باصرفه و موفق است تصمیم گرفتم کار را توسعه دهم و در مرحله بعدی در یک اتاق 30 متری 2500 قطعه بلدرچین را پرورش دادم.

این کارآفرین بروجردی بیان کرد: خوشبختانه پرورش بلدرچین روزبه‌روز بهتر شد و به دلیل تقاضای زیاد برای خرید بلدرچین و ارسال آن‌ها به بسیاری از استان‌های دیگر متوجه شدم که باید کار را توسعه دهم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر پرورش بلدرچین را در یک کارگاه 400 متری در جاده دانشگاه انجام می‌دهم و با این توسعه توانسته‌ام برای 6 نفر اشتغال‌زایی ایجاد کنم.

معظمی تصریح کرد: هم‌اکنون 32 هزار قطعه بلدرچین پرورش می‌دهم که از این تعداد 9 هزار قطعه تخم‌گذار و مابقی بلدرچین گوشتی هستند؛ تلاش کردم تا روزبه‌روز کیفیت کار را بالا ببرم و در همین راستا تصمیم گرفتم خوراک سنتی به بلدرچین‌ها بدهم تا گوشت آن‌ها لذیذتر شود و همین کار سبب شده تا کیفیت و مزه آن‌ها بهتر شود.

 

Image result for ‫ پرورش بلدرچین‬‎

 

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته تسهیلاتی برای توسعه کار از طریق بسیج سازندگی دریافت شد و قطعاً با حمایت‌های بیشتر می‌توان کار را بهتر توسعه داد و اشتغال‌زایی بیشتری ایجاد کرد.

کارآفرین بروجردی گفت: البته در کنار پرورش بلدرچین توانایی پرورش کپک هم دارم و قطعاً با تلاش بیشتر و در صورت فراهم بودن شرایط می‌توان تولید را افزایش داد.

 

مرکزی

منبت کاری؛ شرکت در جهاد اقتصادی و ادای دین به شهید

به گزارش دیار آفتاب؛ یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، بهره‌برداری از تمام ظرفیت‌های اقتصادی، در جهت پیشرفت کشور است. در این میان، صنایع‌دستی به دلیل مزیت‌های اقتصادی که دارد، می‌تواند در پیشرفت اقتصادی کشور، نقش کلیدی داشته باشد. بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری یکی از بخش‌های مهم اقتصاد مقاومتی تکیه‌بر مردم است. مردم بااراده و همتی که در این کشاکش مشکلات اقتصادی دارند نه‌تنها گلیم خود را از آب می‌کشند بلکه با ایجاد بستر مناسب برای اشتغال، چند نفر دیگر را نیز از مشکل بیکاری می‌رهانند.

در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی در کشور عدم توانایی دولت در ایجاد و رونق اشتغال برای جوانان است. اما تولیدکنندگان به‌خصوص در صنایع‌دستی می‌توانند بافکر خلاق و دستانی توانا گره‌ای از مشکلات اقتصادی کشور باز کنند.

روستای سمقاور از توابع کمیجان که از کانون‌های هنر منبت ایران است در سال گذشته به‌عنوان روستای ملی صنایع‌دستی به ثبت رسیده است.

در روستای سمقاور بیش از ۱۰۰کارگاه به‌صورت حرفه‌ای به تولید مبل و منبت اشتغال دارند. داستان ایجاد این کارگاه‌ها به حدود ۴۰ سال پیش‌بر می‌گردد زمانی که رهبر کبیر انقلاب اسلامی مردم را به حضور در روستاها و آبادانی روستاها فراخواند "شهید رجبعلی شاه میرزالو " استادکاری که در تهران شاگردی می‌کرد به همراه برادرش به روستای پدری خود بازگشت و با خود هنر منبت را به روستا آورد.

سایر اهالی این روستا با زنده نگه‌داشتن این هنر دین خود را به این شهید ادا کردند چراکه به گفته رهبر انقلاب امروز عرصه اقتصاد، به خاطر سیاست‌های خصمانه آمریکا، یک عرصه کارزار است، یک عرصه جنگ است، جنگی از نوع خاص. در این عرصه کارزار، هرکسی بتواند به نفع کشور تلاش کند، جهاد کرده است. امروز هرکسی بتواند به اقتصاد کشور کمک بکند، یک حرکت جهادی انجام داده است. این جهاد است؛ البتّه جهادی است که ابزار خودش را دارد، شیوه‌های مخصوص خود را دارد، باید این جهاد را همه باتدبیر مخصوص خود و سلاح مخصوص خود انجام بدهند.

روزگاری آن شهید بزرگوار با برگشت خود به روستا و مدتی بعد با عزیمت به جبهه به دعوت امام خمینی(ره) لبیک گفت و امروز این فعالان در عرصه اقتصاد مقاومتی به دعوت امام خامنه‌ای( مدظله‌العالی) لبیک می‌گویند.

تولید مبل، اشتغال‌زایی بالایی دارد و به گفته تولیدکنندگان روستا در روستای سمقاور به‌ندرت کارگر پیدا می‌کردند چراکه خوشبختانه اینجا بیکار نبود، حتی از روستاهای اطراف هم اینجا کار می‌کردند زیرا این کار چه مستقیم و چه غیرمستقیم قابلیت اشتغال‌زایی بالایی دارد. اگر برای فرآیند صادرات را تسهیل کنند امکان توسعه کار بیشتر می‌شود و بنابراین می‌شود میزان تولیدات را افزایش داد. با برنامه‌ریزی هدفمند برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های فراوان در این حوزه می‌توان نقش صنایع‌دستی را در صادرات غیرنفتی پررنگ کرد.

علی‌اصغر جهانشاهی، یکی از تولیدکنندگان این روستا است که با دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی به تولید مشغول است و در ادامه در گفتگویی با این فعال اقتصاد مقاومتی نشستیم.

علی‌اصغر جهانشاهی، در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: حدود ۲۰ سال است که درزمینهٔ تولید مبل و منبت‌کاری فعالیت می‌کند.

 

 

وی سرمایه اولیه لازم را به‌طور سالانه ۵۰ میلیون تومان برآورد کرد و افزود: با توجه به اینکه متأسفانه دولت حمایت چندانی در این حوزه ندارد تابه‌حال تسهیلات دولتی دریافت نکرده و همیشه با سرمایه شخصی کارکرده است. به‌این‌ترتیب توسعه کار  چندان امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسد.

جهانشاهی با توجه به سرمایه اولیه، شرایط اقتصادی، بازار فروش و... سالانه ۲۰ الی ۲۵ دست مبل را روانه بازار می‌کند. 

وی با اشاره اینکه به‌طورکلی در یک کارگاه می‌تواند برای ۵-۶ نفر مستقیم، فقط در بخش تولید مبل اشتغال‌زایی داشته باشد گفت: در قسمت تولید مبل ۳ نفر فعالیت می‌کنیم و یک نفر در قسمت منبت و به‌طور غیرمستقیم هم ۳ نفر همیشه مشغول‌اند، در ادامه کار هم تعدادی به‌طور غیرمستقیم به‌عنوان رنگ‌کاری و رویه‌کوبی و حمل‌ونقل و ... نیز می‌توانند در این زمینه فعالیت داشته باشند.

جهانشاهی افزود: بازار فروش همه شهرهای کشور است اما اغلب سفارش‌ها از شهرها و استان‌های نزدیک مانند تهران، قم، تبریز، اصفهان و... است.

این تولیدکننده از وضعیت چوب در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: بیشترین مشکل ما تأمین مواد اولیه مخصوصاً چوب است چون بهره‌برداری از جنگل‌ها را ممنوع کرده‌اند، واردات چوب هم پیش‌ازاین بهتر بود اما به دلیل گرانی دلار واردات هم محدودشده است. با افزایش قیمت دلار چوب‌ها به‌شدت گران شده‌اند، در حدود ۳ برابر افزایش قیمت داشتند.

این فعال اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: باوجوداین مشکلات دلالان چوب به سمت باغ‌های میوه رفتند. درخت‌های میوه نابود می‌شود به خاطر اینکه جنگل بسته‌شده است. چوب‌هایی که از درخت میوه تأمین می‌شود کیفیت راش‌های جنگلی را ندارد و برای تولید مبل و منبت‌کاری اصلاً مناسب نیست. کارگاه‌های مبل به دلیل اینکه تولیدشان متوقف نشود و کارگاه بسته نشود اجباراً از این چوب استفاده می‌کنند.

 

 

وی راه‌حل مواجهه با مشکلات در تولید مبل را در دست مسئولین دانست و تصریح کرد: مسئولین باید تدبیری بی اندیشند ، یا واردات به‌اندازه‌ای باشد که جوابگوی نیاز تولیدکنندگان باشد و یا برای استفاده از جنگل‌های داخلی مجوز بدهند تا علاوه بر اینکه از درختان میوه استفاده نشود، کار تولیدی هم متوقف نشود.

جهانشاهی درباره آینده کار گفت: باوجود کارگاه‌های منبت و تولید مبل در روستای سمقاور تابه‌حال نه‌تنها مشکلی به‌عنوان بیکاری جوانان نداریم بلکه روند مهاجرت در این روستا معکوس بوده اما اگر وضعیت به همین شکل باقی بماند تا سال آینده تعدادی از کارگاه‌ها بسته می‌شوند چراکه نه توان رقابت است نه امکان ادامه فعالیت.

وی اضافه کرد: با افزایش ناگهانی قیمت چوب و مواد اولیه دیگر دخل‌وخرجمان هماهنگ نیست چون نمی‌توانیم ناگهانی قیمت تولیدات را چند برابر کنیم. متأسفانه در این زمینه سود اصلی را نمایشگاه دارا نمی‌برند و سود چندانی عاید تولیدکننده نمی‌شود.

امروزه بسیاری از کشورها توجه ویژه‌ای به صنایع خلاق مانند صنایع‌دستی دارند چراکه توسعه این صنایع اثر مثبتی بر توسعه پایدار کشورها دارد. همچنین مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه مشاهده کرد و دربند ۵۱ این سیاست‌ها به‌طور مشخص و محرز بر حمایت از صنایع‌دستی تأکید و توصیه‌شده است.

بنابراین لازم است از همه تولیدکنندگان به‌خصوص در صنایع‌دستی حمایت ویژه‌ای صورت بگیرد.

 

 

هرمزگان

تولید کفش ایرانی در محروم ترین روستای هرمزگان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ اقتصاد مقاومتی الگوی اقتصادی بومی و علمی است که از فرهنگ انقلابی و اسلامی ایران نشات گرفته است و در برهه کنونی که کشور دشمنان جنگ نابرابر اقتصادی را علیه ایران راه انداخته اند از راه های برون رفت مشکلات اقتصادی است.

تحقق اقتصاد مقاومتی نه تنها در راستای بهبود وضعیت اشتغال جوانان مناطق مختلف کشور می کند بلکه در ارز آوری کشور سهم بسزایی دارد و آینده نسل های آینده را تضمین می کند.

در سال های اخیر تاکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) سبب شد تا اکثر جوانان ایرانی همت و تلاش های خود را به کار گرفته تا بتوانند گوشه ای از مشکلات اقتصاد در شرایط تحریم ها را مرتفع نمایند.

جوانان هرمزگانی نیز همچون سایر استانها به فرمایش رهبری لبیک گفته و در نقاط مختلف شهرستانی با ارائه طرح های مختلف همچنان در تحقق و اجرایی ساختن اقتصاد مقاومتی فعالیت خود را ادامه می دهند.

روستای حاجی آباد از روستاهای فقیر نشین شهرستان میناب است که مستضعفان بسیاری را در دل خود جای داده و بیشتر اهالی آنان به فعالیت های دامداری و باغداری مشغول هستند.

فقر ذاتی این روستا سبب شده تا بانوان فداکار برای تامین مایحتاج و قوت زندگی دوشادوش مردان خود به فعالیت هایی نظیر زری بافی، تولید جارو وتهیه شلوار بندری بپردازند.

 

 

شایان ذکر است با این روستا با وجود محرومیت ها، جوانان با استعدادی را پرورش داده است که با ارائه طرح های اقتصاد مقاومتی و اجرایی ساختن آن ها توانسته اند رونق اقتصادی در مناطق سکونت خود ایجاد کنند.

عباس عباس نیا، یکی از بسیجیان کارآفرین و نخبه هرمزگانی است که در سال ۹۶ با استفاده از تسهیلات بسیج سازنذگی توانست با راه اندازی کارگاه تولید کفش زمینه اشتغالزایی برای روستائیان را فراهم نماید.

این جوان هرمزگانی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی از راهبردهای نظام در برابر هجمه های دشمنان است، گفت: توجه به تولید کالای ایرانی و نهادینه کردن فرهنگ اقتصاد مقاومتی، هدف راه اندازی کارگاه تولیدی کفش است.

 

 

عباس نیا با اشاره به مواد مورد استفاده برای تولیدات کفش تصریح کرد: تمامی مواد اولیه از جمله، چسب  و بندهای بکار رفته شده در تهیه کفش ها ایرانی است.

وی افزود: با کارگاه تولید کفش های کاملا ایرانی در روستای حاجی آباد زمینه اشتغال هفت نفر بصورت مستقیم و سه نفر بصورت غیر مستقیم ایجاد شده است.

نخبه هرمزگانی با اشاره به اینکه این کارگاه با دریافت تسهیلات ۳۵ میلیون تومانی از بسیج سازندگی راه اندازی شده است، اظهار کرد: بدون احتساب حقوق و دستمزد کارکنان، میزان درآمد تولیدی ماهیانه این کارگاه از سه تا پنج میلیون تومان در نوسان است.

وی با تاکید بر اینکه مدل اقتصاد مقاومتی بهترین راهکار برای اصلاح وضعیت اقتصادی کشور است، خاطرنشان کرد: حفظ استقلال کشور در گرو توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

 

همدان

7 نفر از اهالی روستای ولی‌سیراب مشغول به کار شدند/ کارگاه بسته‌بندی قند، شکر و حبوبات امید اهالی روستا

به گزارش نافع، این روزها کم نیستند زنانی که مردانه تلاش می‌کنند تا بخشی از بار سنگین بیکاری جامعه را به دوش بکشند تا شاید در شرایط سخت اقتصادی حاکم بر جامعه در این روزها با کارآفرینی سفره‌ای پهن کرده و مردان و زنانی بتوانند با ارتزاق از آن گذران زندگی کنند.

در نهاوند نیز از این بانوان با غیرت، کم نیستند، بانوان کارآفرین موفقی که دوشادوش مردان گام بر می‌دارند و وسیله‌ای در کسب روزی عده‌ای شده‌اند.

کبری سلگی از بانوان کارآفرین موفق نهاوند، متولد سال 1356 و دارای مدرک دیپلم است؛ این بانوی بسیجی که بیکاری اهالی روستای خود و به ویژه بیکاری زنان و دختران روستا را تاب نیاورد، با همتی مردانه، عزمش را جزم کرد تا در حد توان بتواند برای آنها شغلی ایجاد کند و اکنون توانسته برای 7 نفر از آنها اشتغال ایجاد کند.

نافع: انگیزه‌ای شما از ورود به عرصه کارآفرینی چه بود؟

سلگی: دیدن دختران بیکار روستای ولی‌سیراب باعث شد، به این موضوع فکر کنم که چرا نباید بانوان این روستا بتوانند از توانایی‌هایشان استفاده کرده و مفیدتر باشند، از این رو تصمیم به ایجاد شغلی برای آنها گرفتم تا هم خود احساس بودن کنم و هم تعدادی از دختران روستا مشغول به کار شوند.

نافع: پگونه و در چه بخشی ایجاد اشتغال کردید؟

سلگی: با مراجعه صندوق کارآفرینی امید فعالیت خود را شروع کردم که البته بسیار هم از ایجاد اشتغال در این منطقه استقبال کردند و با کمک‌های لازم، کارگاه بسته‌بندی قند، شکر و حبوبات را در روستای ولی سرداب فعال کردم.

نافع: از چه سالی مجوز گرفتید و کار را شروع کردید؟

سلگی: سال 94 با دریافت مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت و با دریافت 100 میلیون تومان تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید با 3 نفر نیرو، کار را شروع کردم.

نافع: مواد اولیه بسته‌بندی حبوبات را چگونه تهیه می‌کنید؟

سلگی: حبوبات را از کشاورزان نهاوند برای بسته‌بندی تهیه می‌کنم و به این ترتیب، دلالان از چرخه تهیه مواد اولیه حذف می‌شوند؛ خرید محصولات از کشاورزان به صورت مستقیم، هم به سود کشاورزان و هم به نفع کارگاه است.

نافع: در حال حاضر چه تعداد نیروی کار دارید؟

سلگی: با دریافت 200 میلیون تومان تسهیلات، اکنون 7 نفر در کارگاه مشغول فعالیت هستند که 6 نفر از نیروها خانم و یک نفر نیروی آقاست و برابر قانون کار حقوق دریافت می‌کنند.

نافع: بازار فروش محصولات تولیدی کجاست؟

سلگی: در حال حاضر نهاوند و همدان بازار فروش محصولات تولیدی است اما قصد گسترش بازار فروش را دارم و در صورت دریافت کارت بازرگانی و با کمک مسئولان، می‌توانم و آمادگی صادرات محصولات به سایر استان‌ها را نیز دارم؛ با عرضه محصولات به سایر استان‌ها برای 150 نفر اشتغالزایی می‌شود.

نافع: به عنوان یک بانوی موفق کارآفرین، تا چه حد با حضور زنان در جامعه به ویژه در عرصه ایجاد اشتغال‌ موافق هستید؟

سلگی: معتقدم حضور زنان در اجتماع و اینکه بتوانند مشغول یک فعالیت شوند و یا کارآفرینی کنند، احساس بودن و انگیزه بیشتری به آن‌ها می‌دهد، این روحیه باعث تأثیر بر زندگی شخصی آن‌ها  ایجاد نشاط‌ بیشتر می‌شود.

نافع: قصد گسترش فعالیت‌ در این عرصه را دارید؟

سلگی: بله. به دنبال گرفتن کارت بازرگانی هستم و حتماً با دریافت این کارت، کارم را گسترش می‌دهم.

نافع: در رسیدن به این مرحله و فعالیت در این عرصه چه کسانی با شما همراه بودند؟

سلگی: تشکر ویژه از همسر و پسر بزرگم دارم که بسیار در این راه مشوق و پشتیبان من بودند؛ فرماندار، سازمان صنعت، معدن و تجارت و مدیر عامل پست بانک مرکزی نیز در این راه کمک‌های خوبی داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما