شناسهٔ خبر: 29773759 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

90درصد لوازم آرایشی خارجی قاچاق است

کارشناسان معتقدند، شیب قیمتی بازار و فرهنگ نادرست استفاده از لوزام آرایشی و بهداشتی تولید داخلی، ورود محصولات تقلبی و قاچاق به بازار را افزایش داده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در گفتگو با 18:30 گفت: بعلت تحریم های سال 97 و محدودیت های داخلی در ورود فرآورده های آرایشی و بهداشتی، 99 درصد از فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی موجود در کشور تقلبی است.
 
حمید مقیمی با اشاره به گستردگی حوزه کالای آرایشی و بهداشتی گفت: آمار تولید در حوزه فرآورده های آرایشی و بهداشتی بیش از مقدار واقعی اعلام می شود.
 
لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق
مقیمی با بیان اینکه برنامه ریزی جامعی برای ورود لوازم آرایشی و بهداشتی وجود ندارد گفت: وزارت صمت حدود یکماه است که از ورود لوازم آرایشی و بهداشتی با ارز متقاضی جلوگیری کرده است.
 
رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی افزود: در فرهنگ مصرفی کشور استفاده از کالای خارجی جایگاه ویژه ای دارد و تاکنون فرهنگ سازی کاملی برای استفاده از تولیدات داخلی صورت نگرفته است.
 
مشاور مدیرکل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو دیگر مهمان برنامه گفت: آمار ۹۹ درصدی اعلام شده در ورود لوازم آرایشی قاچاق به کشور، تقریبی است. 
 
لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق 
 محمد بقایی میزان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی را بین 3 تا 4 میلیارد دلار در سال در کشور اعلام کرد و گفت: حدود 30 درصد از نیاز بازار را تولید کنندگان داخلی تامین می کنند و مابقی وارداتی است. 
 
بقایی با اشاره به اینکه اعداد و رقم ها در حوزه قاچاق و تقلب خیلی شفاف و حقیقی نیست، افزود: حدود 70 تا 80 درصد لوازم آرایشی و بهداشتی وارداتی قاچاق و تقلبی است.
 
محمد بقایی در مورد چگونگی تشخیص لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی از غیرتقلبی و قاچاقی گفت: بیش از 95 درصد از داروخانه ها هیچگونه لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق ندارند.

بقایی گفت: معاونت های آرایشی و بهداشتی غذا و داروی سراسر کشور بصورت مستمر داروخانه ها را رصد و بازرسی می کنند اما فروشگاه های عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی در حوزه سازمان غذا و دارو نیست.
 
وی اشکال کار را نداشتن برنامه کامل برای ورود به عرضه محصولات قاچاق در سطح کلان اعلام کرد.
 
لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق
مدیرکل پیشگیری ستاد قاچاق کالا در ارتباط تلفنی با 18:30 گفت: برآورد حجم مصرف در سال 96 حدود 2 میلیارد و 717 میلیون دلار بوده که از این مقدار 722 میلیون دلار آن تولید داخلی و 390 میلیون دلار آن واردات رسمی بوده است.
 
امیر محمد پرهام فر گفت: مابقی نیاز بازار داخلی به فراورده های آرایشی و بهداشتی بصورت قاچاق وارد کشور شده است.
 
پرهام‌فر میزان قاچاق کالای آرایشی و بهداشتی سال 96 در مقایسه با سال 95 را شصت درصد اعلام کرد.
 
مدیرکل پیشگیری ستاد قاچاق کالا علت بالا بودن آمار قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی را فرایند طولانی ترخیص عنوان کرد و افزود: حجم کم، ارزش بالا و مصرف زیاد علت قاچاق لوازم آرایشی را دو چندان کرده است.
 
  لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق
مدیرکل دفتر بهداشتی وزارت صمت(صنعت، معدن و تجارت) در ارتباط تلفنی گفت: ثبت سفارشات لوازم آرایشی و بهداشتی انجام شده در 7 ماه گذشته 235 میلیون دلار بوده است و 155 میلیون دلار آن وارد شده است.
 
مهدی صادقی نیارکی با بیان اینکه امکان تامین ارز نیمایی برای کالایی مثل فراورده های آرایشی و بهداشتی وجود ندارد گفت: در حال مذاکره با مسئولان بانک مرکزی هستیم تا با ارز متقاضی یا ارز اشخاص حاصل از صادرات غیر نیمایی واردات انجام شود.
 
او گفت: ارز نیمایی برای کالاهای درجه 2 است که به خرید مواد اولیه اختصاص دارد.
 

نظر شما